مشاهدة النسخة كاملة : ياجماعة انا هتجنن ياريت حد فاهم يفهمنى

sokar_jax
09-04-28, 06:51 AM
انا عايز اجيب بندقية جامدة من السعودية الناس فى مصر تقول الديانا 54 او الديانا عمتن وفى السعودية يقولو الفايروخ علشان الحاجات دية قلب الديانا الان بيجي فيبر اما الفايروخ الان ياتي المونيوم او حديد
2_زناد الديانا ياتي بلاسيتيك او فيبر اما الفايروخ ياتي المونيوم
3_خشب الديانا عادي واقل فخامة وثقيل اما خشب الفايروخ خفيف وفخم .
4_نيشان الديانا بيجي فيبر ونيشان الفايروخ بيجي المونيوم
5_
والديانا شركة لم تطور بنادقها
وبقيت عيوبها موجودة في كل موديل يصدر ولم يتلافوها
ومنتج كل سنة لايختلف شيئاً عن سابقة ؟
أين التطور إذاً

والآن وكيل ديانا يبيع بنادق فايروخ ؟

الوكيل كما ذكرت يقول أن ( قلب السستة من البلاستيك ) وليس السستة
لأن السستة ( النابظ ) من المستحيل أن تأتي بلاستيك

فهو في الديانا بلاستيك وينكسر بإنكسار النابظ

بينما الفايروخ القلب حديد ولايحتاج إلى تبديل

السدادة الخلفية في الديانا تعاني من عدم التوازن والثبات في الوزن

بينما الفايروخ والجامو تتمتع بسدادة خلفية دقيقة وثابتة وتصميمها رائع

الفايروخ 30 أرخص من سعر الديانا 36
وأقوى منها وأدق إصابة أيضاً
وتستطيع تركيب نابظ ماغنوم للفايروخ أيضاً
ولكن الديانا لايوجد لها نابظ ماغنوم ( لأنها لن تتحمل قوة الماغنوم )

يا ريت يا جماعة من فضلكم حد يفدني بس يكون فاهم او مجرب

steyr68
09-04-28, 11:22 AM
السلام عليكم
عزيزى المفاضله بين الديانا وفايروخ عمرها ما تكون على اساس الفيدر مش هو ده المهم فى الموضوع ولا على اساس استخدام الفايبر كفكر جديد تعمد اليه كل شركات انتاج الاسلحه على اختلاف انواعها.
عموما هناك معايير على اساسها يمكن المفاضله بين انواع بنادق الاسبرينج.ساوضحها لك
اولا وقبل كل شئ اوضح لك ان موضوع استخدام الفايبر فى الديانا وعدم استخدامه من شركه فايروخ غير صحيح لان فايروخ تستسخدم فيدر من الفيبر هى الاخرى وليست وحدها بل كل الشركات تستخدمه الان وهذا رابط مشاركه للاخ محمد سيد تؤكد كلامى وهى عن صيانه لبندقيه فايروخ
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=562
وستلاحظ من الصور ان الفيدر بها من الفايبر. وسوف ارفق الصور مره اخرى للتوضيح.
فايروخ من افضل الشركات المنتجه للبنادق الهوائيه خاصه وهى تتربع مع ديانا على عرش القمه فى الانتاج العالمى ولكن لاحقاق الحق شركه ديانا الاكثر توزيعا وانتشارا.
فايروخ تكاد تتساوى مع مثيلتها الالمانيه فى جوده انتاجها ولكن شركه ديانا تفوقت فى انتاج بعض الموديلات التى اصبحت اكثر شهره وتفوقت بها على فايروخ ومن هذه الموديلات الماجنوم 350 والايركينج 54 لا يوجد موديلات من فايروخ تستطيع بها منافسه تلك الموديلات وخاصه فى القوه الدافعه.اما عن خامات الدياناهل هى اقل جوده من الفايروخ على العكس هناك بعض الاجزاء الاساسيه فى الديانا تصنع من خامات اعلى جوده من الفايروخ وعلى راسها الديبشك عكس ما يقال عن ردائه الخشب للديانا.مميزات الفايروخ تتمثل فى تصميم هندسى مميز
فهى بندقيه يسهل صيانتها فكها وتركيبها تصميم جيد لمجموعه الزناد سهل للغايه يسهل التعامل معه .
يتم المفاضله بين البنادق على اساس اشياء كثيره اوليه وثانويه هامه واقل اهميه
اولا الاهم هو محصله الانتاج ما هى انها ( القوه) اى القوه للمقذوف
كيف نحقق ذلك كل الشركات تطمح فى انتاج بنادق غايه فى القوه وخفه فى الوزن
معادله صعبه. لان لزياده القوه الدافعه يجب زياده القدره التحمليه لاجزاء السلاح فيزيد الوزن
فنجد ان الفكر الجديد يلجأ الى استخدام خامات خفيفة الوزن مع تقليل الاعباء عليها.
على راس تلك الخامات الفيبر.
ويدخل الفيبر فى كثير من الاجزاء على راسها النيشان الامامى والخلفى لكثير من الموديلات الجديده ويدخل فى صناعه الاغطيه الخلفيه والاماميه للكانون ويدخل فى الفيدر الخلفى والامامى للسوسته ويدخل فى صناعه الزناد نفسه وليس المجموعه كلها لان التصاميم الجديده عمدت الى تخفيف اعباء الضغط على الزناد فلا تحتاج الى الضغط عليه بشده لكى تطلق.
ولو رايت اى فيديو لعرض اى نوع من بنادق الاسبرينج ستجده من ضمن العرض يعرض مقدار القوه اللازمه للضغط على الزناد بواسطه جهاز خاص.هذا غير توضيح مدى القوه اللازمه لتعمير الاجزاء مدى دقه السلاح فىاصابة الاهداف واخيرا مقدار الضجيج الذى يحدثه. ووزن السلاح ككل
هذه هى اوجه المفاضله. يبقى امور اخرى تتمثل فى النواحى الهندسيه والميكانيكيه فى عمل اجزاء السلاح وتحليلها يؤدى كما ذكرت الى المحصله النهائيه الا وهى الاداء بما يعنىبندقيه قويه خفيفه سهله التعمير دقيقه الاصابه قويه التحمل. انها النتيجه الحتميه لجوده الصناعه

أبو أدهم
09-04-28, 11:37 AM
أخي soker السلام عليكم

أنا حابب أنصحك بخصوص اصطحاب بندقية معاك من

السعودية لأن الاستفسار ده كنت طرحته سابقا على أصحاب

الخبرة في المنتدى ، وتوصلت إلى نتيجة هامة جدا ألا وهي أنه

من الصعوبة بمكان أن تصطحب معاك بندقية لأن لو تم اكتشافها

في المطار أو أي منفذ سيكون أمامك حل من الآتي :

أولا : يتم مصادرتها وعمل محضر بها ، وتحويلك إلى أمن الدولة

ثانياً : يتم تحويلها إلى خبراء المفرقعات للكشف عليها وعمل

تقرير بأنها بندقية ضغط هواء ، وفيه احتمال ترجعلك البندقية بس

رمسيس أو صيني وده حسب كلام الأخ جامو .

أنا رأيي أنك تتنازل عن المواصفات شوية وتشتري من مصر

وبخصوص الفايروخ ولا الديانا أصحاب الخبرة الكبار هم من

يستطيعون افادتك وشكرا

أبو أدهم
09-04-28, 11:55 AM
آسف الأخ والتر هو صاحب الرأي أن البندقية ممكن ترجعلك رمسيس

sokar_jax
09-04-28, 12:54 PM
واللة ياجماعة انتو مش عارف اشكركو ازاى انتو اولتولى اكتر من المفروض يتاال شكرا شكرا شكرا اما بخصوص من برة مانا كونت جيبت لاصابى كذا بندقية ومفيش حد اتكلم خالص كل الى كان يسالنى اقول دية رش بتاع عصافير يعنى ولا كانو بيتكلموا خالص وفى المطار كمان مش بحرى ولا برى وعلا العموم مشكوريين جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Mahmoud
10-10-06, 07:06 PM
من فضلك قوللي انت كنت بتجيبهم منين لاصحابك و كمان كنت بتدخل بيها سليمة و لا متفككة و لو ارسلت في شرائها عن طريق الانترنت ممكن تدخل من الجمارك عادي من فضلك رد عليا او اي حد ممكن يساعدني في الرد ده يرد عليا

الصيااد
10-10-27, 07:10 AM
انا حاليا موجود في السعودية وسالت عن امكانية شراء بندقية ضغط هواء الرد كان ان من يشتريها لابد ان يكون سعودي الجنسية وبتصريح من ورزارة الداخلية

الصيااد
10-10-27, 07:12 AM
الصراحة في السعودية اسعارها في متناول الجميع اما في مصر اسعارها مبالغ فيها جدا واحب ان اوضح لكم انه في توكيل لشركة بي اس موجود في الكويت موزع اسمه الخضري وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

درويش51
10-10-27, 08:18 AM
اخى كاتب المقال برجاء توضيح كيفية دخول هذة البنادق لمصر طيران كما تقول
هل سليمة ولا مفككة
وهل وجدت مشاكل اثناء دخولك بها لمصر ام ان الموضوع سهل برجاء الرد للاهمية

Mahmoud Etman
16-03-21, 07:14 PM
انا حاليا موجود في السعودية وسالت عن امكانية شراء بندقية ضغط هواء الرد كان ان من يشتريها لابد ان يكون سعودي الجنسية وبتصريح من ورزارة الداخلية

طيب لو قدرت اخلي حد من زملائي السعوديين يشتريها أقدر اعدي بيها من الجوازات السعودية ولا لأ ؟؟؟

Mahmoud Etman
16-03-21, 07:16 PM
واللة ياجماعة انتو مش عارف اشكركو ازاى انتو اولتولى اكتر من المفروض يتاال شكرا شكرا شكرا اما بخصوص من برة مانا كونت جيبت لاصابى كذا بندقية ومفيش حد اتكلم خالص كل الى كان يسالنى اقول دية رش بتاع عصافير يعنى ولا كانو بيتكلموا خالص وفى المطار كمان مش بحرى ولا برى وعلا العموم مشكوريين جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا

يا اخي الطريقه بالله
وكنت ازاي بتعدي بيها من الجوازات السعودية ؟