مشاهدة النسخة كاملة : شوية اسألة علي الماشي

Android man
11-05-28, 11:53 AM
في شوية اسألة محيرني وحاولت الاقي اجابة بس مش قادر اوصلها

1:_ لما يوضع في انابيب المسدسات الغاز (غاز co2) لماذا لم يضعو اي غاز اخر؟؟؟

2:_ما هو floating rails وما هي منظومة عملة ؟؟؟

3:_ لماذا يوجد كاتم صوت في بنادق الرش مع انها اصلا غير محدثة صوت؟؟؟

4:_و هل الباردو المستخدم في الرصاص الحي مثل الباردو المستخدم في الرصاص الصوت ولو هما نفس المادة ما اسمها هل TNT ام مادة اخري؟؟؟

5:_ وما هو الباردو المستخدم في الخارطوش ؟؟؟

6:_هل يباع الصاعق الموجود في ظهر الخرطوشة او الرصاصة بتاعة الصيد منفرد لوحدة ؟؟؟

7:_(سؤال قانوني) هل يوجد مسائلأة قانونية علي احد يصنع مثلا بندقية رش صناعة منزلية مع ان الرش بيتباع من غير رخصة ؟؟؟؟؟

8:_(سؤال قانوني) هل يوجد مسائلة قانونيه علي من يصنع الخراطيش مع انه يجمل رخصة صيد ورخصة حمل السلاح للصيد لغلو ثمن الخراطيش ؟؟؟؟؟

9:_لما يوجد فروق في الاسعار مبالغ فيها جدا :eek:بين انواع البنادق الرش مع انها راحت او جت فهي في الاخر بندقية رش:)؟؟؟

10:_(سؤال قانوني) واهم سؤال محيرني هوا ان المناظير ذات الزجاج الخالي من العالامات (red dot) مصرح بيه مثل مثلا النظارة المعظمة والمنظار الذي يوجد فيه ريد دوت ممنوع حتي لو لم يكن فيه زووم طب ما ده غباء يعني انا لو ركبت منظار بدون علامات علي بندقية تنشين يمشي عادي ؟؟؟؟؟

11:_(سؤال قانوني) وهل لو حملت السكينة الخاصة بذبح الطائر داخل جراب ووطعت الجراب داخل جراب البندقية الرئيسي يبقي ممنوع ايضا ولا ايه موقفي ساعتها ؟؟؟؟

12:_(سؤال قانوني) بلنسبة للصيد ففي قوانين الصيد المصرية لايسمح بلصيد بلخرطوش بلقرب من اي مجمع سكني بحيث تكون المسافة لا تقل عن 500متر فهل هذا ايضا ينطبق علي البنادق الرش الهاي بور مثلا ؟؟؟؟

13:_(سؤال فني ) ما هو افضل توقيت لصيد اليام واين يعيش اليمام هل فوق الاشجار ام البيوت وما هو لونة المميز به من مسافة 100متر لان طبعا ظاهرة السراب بتخلي كل حاجة لونها ابيض من بعيد وانا نظري حاليا بعافية :)

14:_(سؤال قانوني) هل صيد الغزلان ممنوع في مصر ؟؟؟

15:_هل كامرات الرؤية الليلية التي لا تركب علي سلاح ممنوعة ايضا مثلها مثل المنظار ذو الرؤية الليلية ؟؟؟

16:_هل حد جرب يصطاد طائر النورس قبل كده ولو حد جرب ما هو طعمة ؟؟؟

انا اسف عهلي الاطالة بس من عشمي فيكم يا ابطال وعارف انكم هتجاوبي وهتساعدوني

وكان في اسألة تانية بس حاليا مش متذكرها:D

اسلام السيد
11-05-28, 12:00 PM
مشاركة خارج نطاق الموضوع

Android man
11-05-28, 02:53 PM
ـــــــــــــــــــــــــــــ

Android man
11-05-29, 12:26 AM
هوا محدش عايز يرد علي الاسأله ليه يا شباب

smsmn8888
11-05-29, 10:57 AM
ارجو من الادارة المحترمة حذف هذة المشاركة لانها تدل علي الاستهانة بكاتب الموضوع والموضوع ذاته
كل يدخل المنتدي جديد علشان يدورله علي حتة سلاح ويكتب في اي قسم واي مكان وحاجة اخر استهدار
ياريت الادارة تشوف حل للموضوع ده ضروري

مش عايزيك تزعل اوى كداا بس هو انت بتعمل اختبار ولا اة علشان مش من المنطقي انك تسال 15 سوال وعايز اجابتهم كلهم

Android man
11-05-29, 01:16 PM
مش عايزيك تزعل اوى كداا بس هو انت بتعمل اختبار ولا اة علشان مش من المنطقي انك تسال 15 سوال وعايز اجابتهم كلهم

انا مش زعلان بس حاجة تدايق بصراحة لما واحد جديد يخش يكتب نفس المشاركة في اكثر من موضوع في منتدي ملوش دعوة بلي بيحكي فيه
وياسيدي انا فعلا بعمل اختبارات حاليا ومجتاج الرد علي اسألتي
ومش مشكلة الرد علي الاسألة كلها هههه
الي يعرف حاجة يقولها وما يبخلش عليا والي ميعرفش بقية الاسألة يستني معايا حد يجاوب لنا عليها

smsmn8888
11-05-29, 01:18 PM
بس لازم نتحمل الاعضاء الجدد هم مش عارفين القواعد اصلا وعايزين نساعد منا فقط يعني كان ممكن تتعب نفسك شوية وتقولة ان في مكان خاص للمواضيع دي ولا اة رايك

Android man
11-05-29, 01:21 PM
بس لازم نتحمل الاعضاء الجدد هم مش عارفين القواعد اصلا وعايزين نساعد منا فقط يعني كان ممكن تتعب نفسك شوية وتقولة ان في مكان خاص للمواضيع دي ولا اة رايك

كلامك سليم بس انا بردو ليا حق انا كاتب اسألأة وده داخل يسأل طب من الاولي لو عايز يسأل يعمل موضوع لوحدة ولا ايه
وياسيدي سيب اجابة لاي سؤال ههههههههههههههه والله بهزر معاك :d

smsmn8888
11-05-29, 01:36 PM
9:_لما يوجد فروق في الاسعار مبالغ فيها جدا بين انواع البنادق الرش مع انها راحت او جت فهي في الاخر بندقية رش؟؟؟
تا شي طبيعي جدا زى اى حاجة في العالم يوجد خامات مختلفة ماركات مختلفها جوداة تختلف من نوع الي نوع فبالتالي هيكون في اختلاف في الاسعار كبير خاص لو انت هتشترى من مصر السوق المصري قصة اخرى في اسلاح بوجة عام

11:_(سؤال قانوني) وهل لو حملت السكينة الخاصة بذبح الطائر داخل جراب ووطعت الجراب داخل جراب البندقية الرئيسي يبقي ممنوع ايضا ولا ايه موقفي ساعتها ؟؟؟؟

بخصوص السكينة بوجة عام هي ممنوع حملها خاص لو السلاح طولة اكتر من 5 سم يعني لو انت شاير سكينة مطبخ واتمسكه بيها ممكن تعتبر سلاح ابيض وعلي فكرة حالي هم مجرمين اى شئ ممكن تستخدمة للازاء بشكل عام

Android man
11-05-29, 06:20 PM
متشكر لردك
بس لو يعني معايا سلاح حاد اقل من 5سم مش ممنوع ؟؟