مشاهدة النسخة كاملة : عاجل للادارة ومستنى رد

mero1x
11-05-18, 02:06 AM
تم عرض مسدس صوت بريتا 8 مم للبيع بالقسم الخاص بأسلحة الصوت
وعند التاطصورالمسدس المعروض تم وضع طلقة 9مم بالخزنة لبيان مدى مطابقتة للحى الى جانب نثر طلقات 8,9مم صوت وطلقة 7.62 (اخراج صورة) غير مجرم وغير محرم دولياً طالما الشىء المبيع بالوصف قانونى" 8مم صوت" مثار تصوير بندقيةرش على دبابة

فى اقل من 3 دقائق على الرغم من توضيح ان المسدس صوت تم حذف المشاركة بكل تعسف ولا اكنى بعرض فسيخ فى معرض لازوردى

العجيب ... ان القسم مليان عروض اسلحة صوت معدلة وطلقات معدلة (بلى) ومكتوب بتضرب بلى
يعنى العرض لوحدة يودى المنتدى والبايع والمشترى فى داهية ما بين تيسير بيع اسلحة نارية (على المنتدى) وتعديل وصناعة اسلحة على وجةمخالف للقانون على البايع والمشترى !

يا ريت اعتذار من السيد المشرف الذى قام بحذف الموضوع على الرغم من عدم مخالفتة للقانون المصرى والبقاء على عمليات بيع وشراء مخالفة للقانون لأعضاء اخرين او حذف عضويتى من المنتدى وجميع مشاركاتى ..

وشكراً

mero1x
11-05-18, 02:13 AM
الصور محل الخلاف على مسئوليتى الخاصة ودون ادنى مسؤلية على المنتدى

osama2011
11-05-18, 02:40 AM
نسمع وجة نظر المشرف وياريت مننساش ان المشرفين دول مننا يعني المصلحة مصلحة المنتدي والتي تعلو عل مصلحة الأعضاء حتي يظل المنتدي مشرفا لنا

mero1x
11-05-18, 02:56 AM
يعنى يا باشا مصلحةالمنتدى فى بيع المسدسات البلى المعدلة اللى تودى فى داهية او الاسلحة البيضاء ؟؟!!
والحاجة القانونية تعارضها بكل تعسف؟؟ how come ?

osama2011
11-05-18, 03:20 AM
في انتظار الرأي الاخر

Mohamed Mahmoud
11-05-18, 09:56 AM
يتم الان مناقشة الموضوع
تحياتى

العربى
11-05-18, 11:10 AM
الاخوة الاعزاء فى المنتدى
الاستاذ صاحب العرض
مع احترامى للجميع المسدس يعرض بالطلقات بتاعته وعلى صوره اللى هيتباع بيها
وانا حذفت الموضوع لانه فيه تدليس ولبس على اعضاء المنتدى الاعلان بيقول صوت والصور تقول حى دا يمشى
اما بالنسبه للعروض اللى بيقول عليها الاخ العضو المسدس والعرض على مسؤليه صاحب العرض الرجاء مراجعه قوانين المنتدى
وبيقول مسدس حى او بلى مش صور حى واعلان صوت كدا وجه نظرى وضحت
وعلى العموم احنا هنرجع الموضوع بدون الصور والاخ صاحب الموضوع استبدال الصور بنفس طلقات المسدس الصوت وليس الحى

tamer el-henawy
11-05-18, 11:54 AM
الاختلاف فى الرأى لايفسد للود قضيه
تقبل مرورى

mero1x
11-05-18, 12:41 PM
تفسير بسيط للادارة

اولاً : (التدليس) هو خديعة تؤدي إلى إيقاع المتعاقد في غلط يدفعه إلى التعاقد، وبتعبير أدق هو تغليط متعمد، يخطط له ويدبره شخص بنية تضليل المتعاقد الآخر وإقناعه بأشياء تخالف الحقيقة فيقع في الغلط ويبرم العقد الذي ينشده المدلس

المصطلح دة يتنافى مع ما تم وصفة للشىء المعروض (مسدس صوت 8 مم) مع التنوية والرد انة مسدس صوت مش حى.

ثانياً :- اما بالنسبه للعروض اللى بيقول عليها الاخ العضو المسدس والعرض على مسؤليه صاحب العرض الرجاء مراجعه قوانين المنتدى

احب اقول انة تقع مسائلة قانونية على السادة ملاك المنتدى والسيد العضو المشرف (تسهيل بيع اسلحة ممنوعه) لأنة لولا وجود المنتدى لما تقابلة ارادة البائع والشارى
وبخصوص قوانين المنتدى
فالقاعدة القانونية تقول ( لا اتفاق على شىء مخالف للقانون)
يعنى مينفعش اقول ان اللى عايز يبيع اسلحة مجرمة على المنتدى بتاعى يعرضها والمنتدى مش مسؤل (مكنش حد غلب كانت المحلات العادية تسمح ببيع وشراء الممنوعات فيها على مسؤليت البايع والشارى)

ولو لقدر الله حد اشترى مسدس من البلى وعمل بية نصيبة او عاهة او اتمسك بية المنتدى هيلبس
اللهم بلغت اللهم فشهد
وتقبلوا تحياتى

mero1x
11-05-18, 12:51 PM
يا باشا العبرة بالوصف وليس بالصور

هوا كريم الكرانى لما يحط صورى ميل جبسون يبقى ميل جبسون ؟!!

و العضو اللى حاطط صورة رصاصة فى البروفايل بتاعة لو نزل الشارع هيتقبض علية ؟

ارجو مراجعة قوانين المنتدى لما يتماشا مع قوانين مصر
ورجاء من السادة المشرفين على كل الاقسام الالمام بكل ما يتعلق وما يخص القسم اللى مسكة لأن دا منتدا صيد الغلط فية يودى فى داهية

وشكراً على سعة صدركم وادام الله المنتدى بأحسن صورة وفى تقدم مستمر

braveheart
11-05-18, 01:21 PM
يا باشا العبرة بالوصف وليس بالصور

هوا كريم الكرانى لما يحط صورى ميل جبسون يبقى ميل جبسون ؟!!

و العضو اللى حاطط صورة رصاصة فى البروفايل بتاعة لو نزل الشارع هيتقبض علية ؟

ارجو مراجعة قوانين المنتدى لما يتماشا مع قوانين مصر
ورجاء من السادة المشرفين على كل الاقسام الالمام بكل ما يتعلق وما يخص القسم اللى مسكة لأن دا منتدا صيد الغلط فية يودى فى داهية

وشكراً على سعة صدركم وادام الله المنتدى بأحسن صورة وفى تقدم مستمر

طبعا يبقي ميل جيبسون ... ههههههههههه .. صباح الفل أمير باشا ، و صباح الجمال العربي 2009 .. في أيه بس أنا صحيت علي صوتكم .. ههههههه

يا أ / العربي الراجل ميقصدش أن المسدس حي ، فهو قال ان المسدس صوت ، و لكنه أعلن عن سلعتة نصيا كالأتي :

بريتا 8مم ماسورة متحركة و خزنة 16 طلقة (نفس خزنة وشكل وابعاد الحية 9مم)

و ليثبت أنه نفس ( شكل و أبعاد الحي ) ... قام بوضع صور للطلقات الحية ، مع العلم أن المسدس صوت ... كنوع من التباهي بإمكانيات المسدس و ليس تضليلا.
و علي فكرة أمير ده راجل محامي.

و عموما أنا عارف ان الغربال الجديد له شدة زي ما بيقولوا .. هههههههه... و
مع العلم أنه يجب مراجعة مواضيع المسدسات البلي .. و دي همسة في أذنكم ، مع تحياتي لكم جميعا و للإدارة المحترمة مع تمنياتي لكم بالتوفيق دائما.

pooforever_2010
11-05-18, 01:24 PM
الله ينور يا باشا
الواحد مش راضى يتكلم عن شده الغربال لحسن تزعلوا
بس دى السطوة والنفوذ هههههههههههههههههههههههههههههه
بس العربى برضه انسان محترم وبين وجهه نظرة عكس ناس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بدر
11-05-18, 01:27 PM
طبعا يبقي ميل جيبسون ... ههههههههههه .. صباح الفل أمير باشا ، و صباح الجمال العربي 2009 .. في أيه بس أنا صحيت علي صوتكم .. ههههههه

يا أ / العربي الراجل ميقصدش أن المسدس حي ، فهو قال ان المسدس صوت ، و لكنه أعلن عن سلعتة نصيا كالأتي :

بريتا 8مم ماسورة متحركة و خزنة 16 طلقة (نفس خزنة وشكل وابعاد الحية 9مم)

و ليثبت أنه نفس ( شكل و أبعاد الحي ) ... قام بوضع صور للطلقات الحية ، مع العلم أن المسدس صوت ... كنوع من التباهي بإمكانيات المسدس و ليس تضليلا.
و علي فكرة أمير ده راجل محامي.

و عموما أنا عارف ان الغربال الجديد له شدة زي ما بيقولوا .. هههههههه... و
مع العلم أنه يجب مراجعة مواضيع المسدسات البلي .. و دي همسة في أذنكم ، مع تحياتي لكم جميعا و للإدارة المحترمة مع تمنياتي لكم بالتوفيق دائما.

الاخ الكريم كريم
ما ينفعش الكلام دة يعنى طالما الادارة قالت كدة يبقى خلاص يعنى انت هتعرف اكتر من الادارة هيا ادرى بمصلحة المنتدى ولازم يبقى فية وقفة حازمة علشان نضبط التجاوزات اللى بتحصل فى المنتدى
وبعدين ماينفعش تتكلم مع احد الاعضاء المكلفين بالادارة بشكل شخصى للضغط علية ( يعنى مفيش داعى للكوسة )
والله الموفق

pooforever_2010
11-05-18, 01:33 PM
الاخ الكريم كريم
ما ينفعش الكلام دة يعنى طالما الادارة قالت كدة يبقى خلاص يعنى انت هتعرف اكتر من الادارة هيا ادرى بمصلحة المنتدى ولازم يبقى فية وقفة حازمة علشان نضبط التجاوزات اللى بتحصل فى المنتدى
وبعدين ماينفعش تتكلم مع احد الاعضاء المكلفين بالادارة بشكل شخصى للضغط علية ( يعنى مفيش داعى للكوسة )
والله الموفق
بصراحه لا اتفق معاك لاول مرة
انا شايف ان الراجل بيتكلم صح وصاحب الموضوع قال تفاصيل المسدس

braveheart
11-05-18, 01:35 PM
الاخ الكريم كريم
والله الموفق

هههههههههههههههههههه ... حبيب قلبي صباح الفل ، مخصوم منك يومين ده مبدأيا ... ههههههه
أنت بتهاجمني كدة علنا علي صفحات المنتدي ، طيب لما أشوفك ... ههههههه

طبعا محدش يفهم بدر باشا غلط ... أنا و هو بنحب نشاكس بعض كدة و الإدارة طبعا لها الحق في إتخاذ إجراءاتها اللازمة و لكن نقدر نعتبر كلامي دة مجرد رأي شخصي.
و صباح الفل للجميع.

pooforever_2010
11-05-18, 01:37 PM
ان كنت فاكر الكلام بجد وبصراحه رايك عاجبنى جدا
اسف لو كنت ناشف فالرد

mero1x
11-05-18, 01:46 PM
الف شكر لكل الاعضاء اللى ردوا
ومش معاك يا استاذ بدر فى تعليقك

ولا انت يا كريم .

وعلى فكرة انا لاغيت فكرة البيع على المنتدى كانت اول واخر مرة

ونظرية اضرب المربوط يخاف السايب مش مع امير سعد لأنى مبعملش حاجة غلط

pooforever_2010
11-05-18, 01:48 PM

ولا انت يا كريم .

انت اصلى يا برنس
بس بلاش الغاء فكرة البيع هنا
فكر فالشعب يا امير
فكر فمصر
مصر محتجاك يا امير
ههههههههههههههههههههه
بهزر معاك ومعاك فكل كلامك
بجد انت انسان محترم جدا

braveheart
11-05-18, 01:49 PM

ولا انت يا كريم .

أميــــــــر لك رسالة ع الخاص.

braveheart
11-05-18, 01:53 PM

ان كنت فاكر الكلام بجد وبصراحه رايك عاجبنى جدا
اسف لو كنت ناشف فالرد

لا يا أخي هو بيهزر و الله ... ده الراجل لسه مكلمني الصبح و مصبح عليا ... ههههههه

pooforever_2010
11-05-18, 01:55 PM
ربنا يديم المحبه بينكم
شكرا

memocco
11-05-18, 02:01 PM
ايوة بس ممكن اعقب على حاجة هو لية صور الطلقات الحية طالما انت بتبيع صوت ؟دى حاجة
واللى هيشترى اكيد مش هيقلب المسدس الى حى ؟!!زى ما انت رافض الفكرة زينا كدة
يبقى لية بتحط عنصر تشتيت للمشترى و كثرة اسئلة من الناس ليك على الفاضى.
على فكرة انا مش بهاجم انا معاك انك معملتش حاجة غلط بس فى نفس الوقت الأدارة بردو معملتش حاجة غلط .
لانها اكيد ماشية بمبدأ درء الشبهات. و تقبل مرورى بصدر رحب

pooforever_2010
11-05-18, 02:03 PM
يا باشا الراجل وضح انه حاطط الطلقات دى عشان الناس تعرف انه نفس ابعاد الحى
وشكرا

بدر
11-05-18, 02:09 PM

انت عارف انى ممكن ارشح نفسى وادخل الادارة واشيل عضويتك هههههههههههههه
اوعى تكون بتزعل وارجو ان نكون على وفاق دائما وربنا ما يجبش خلاف
تحياتى

mero1x
11-05-18, 02:11 PM
--------------------------------------------------------------------------------

ايوة بس ممكن اعقب على حاجة هو لية صور الطلقات الحية طالما انت بتبيع صوت ؟دى حاجة
على فكرة انا مش بهاجم انا معاك انك معملتش حاجة غلط بس فى نفس الوقت الأدارة بردو معملتش حاجة غلط .

اولاً : بشكرك على تعقيبك وسؤالك وتم الرد علية اكتر من مرة

زى لما شركة رينو تعمل اعلان ان العربية بتطلع على الحيطة او تعوم فى المية .

ابداع اعلانى ليس اكثر

braveheart
11-05-18, 02:19 PM
انت عارف انى ممكن ارشح نفسى وادخل الادارة واشيل عضويتك هههههههههههههه
اوعى تكون بتزعل وارجو ان نكون على وفاق دائما وربنا ما يجبش خلاف
تحياتى

هي دي الكوسة بقي يا عم بدر اللي أنت بتتكلم عليها .... هههههههه

--------------------------------------------------------------------------------

اولاً : بشكرك على تعقيبك وسؤالك وتم الرد علية اكتر من مرة

زى لما شركة رينو تعمل اعلان ان العربية بتطلع على الحيطة او تعوم فى المية .

ابداع اعلانى ليس اكثر

أعتقد الصورة وضحت الأن ، و الراجل كل اللي يقصدة التسويق و ليس التضليل ، و أعذروني فأنا أتكلم بثقة عن أمير لأنني أعرفة جيدا.

memocco
11-05-18, 02:22 PM
شاكر جدا على الرد و احترام المناقشة الموضوعية و هو دة المطلوب و ربنا يكمك فى بيعها

Mohamed Mahmoud
11-05-18, 02:46 PM
الاخ الكريم كريم
والله الموفق

هههههههههههههههههههه
ماشى يا بدر باشا

smsmn8888
11-05-18, 03:07 PM
القصة كلها بسيطة اوى
لم بتعلن عن شئ تضع الصور بتاعت المنتج نفسة بس
مينفعش اعرض مسدس صوت واضع صور مسدس حي او ان المسدس الصوت تا يعني ممكن يركب علية طلقات حية لااااا مينفعش كدا لو انت بتبيعة علي انهي اساس صوت تضع طلقات صوت حي تضع طلاق حي تا رايي
وارجو ان صاحب الموضوع يتفهم القصة

tamer el-henawy
11-05-18, 03:23 PM
الاخ الكريم كريم
والله الموفق

لو المشكله فى البيع ده امر عادى مجرد دعاية !
لو المشكله فى الصوره يبقى.....................
للعلم فى اعضاء وضعين صور للمسدس بطلق حى !!!!!!!
ايه المشكه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تحياتى

unknown
11-05-18, 03:30 PM
الحقيقة انا شايف ان الموضوع مجرد زوبعة فى فنجان
اولا الاخ امير اعلن عن سلعته بشكل واضح وصريح وعرض صور للمسدس ولكن كان مع المسدس طلقة 9 مللى حية
عندى بس نقطة صغيرة ان فى طلقات فشنك " كدابة " تستعمل فى المسدسات الحية ويكون شكلها قريب جدا من الحى ولكنها فشنك اى صوت وتقريبا هذه الطلقة منهم
ثانيا الراجل حط طلقة حية جمب المسدس كنوع من انواع التسويق و برضة حط جمبه طلقات صوت فأين هى المشكلة فى هذا؟؟
ثالثا قوانين سوق المنتدى المذكورة فى هذا الرابط http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=8220 غير مذكور فيها ان وضع الصورة اجبارى ولم يرد فيها اى شىء عن عدم وضع طلقات حية بجانب المسدس الصوت فعلى ماذا استند اخونا المشرف فى حذف صور السلاح؟؟
برجاء التوضيح وتقبلوا تحياتى

Mohamed Mahmoud
11-05-18, 03:35 PM
قمت الان بالتحدث الى ا/امير باشا ووضحت لة الموضوع والراجل تفهم جدا الموضوع
وما يقصدة صديقنا ا/ العربى ولذلك باكد تانى ان الموضوع ليس بة اى سوء نية
تحياتى لاخواتى و زملائى اعضاء المنتدى الكرام

braveheart
11-05-18, 03:49 PM
الحقيقة انا شايف ان الموضوع مجرد زوبعة فى فنجان
اولا الاخ امير اعلن عن سلعته بشكل واضح وصريح وعرض صور للمسدس ولكن كان مع المسدس طلقة 9 مللى حية
عندى بس نقطة صغيرة ان فى طلقات فشنك " كدابة " تستعمل فى المسدسات الحية ويكون شكلها قريب جدا من الحى ولكنها فشنك اى صوت وتقريبا هذه الطلقة منهم
ثانيا الراجل حط طلقة حية جمب المسدس كنوع من انواع التسويق و برضة حط جمبه طلقات صوت فأين هى المشكلة فى هذا؟؟
ثالثا قوانين سوق المنتدى المذكورة فى هذا الرابط http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=8220 غير مذكور فيها ان وضع الصورة اجبارى ولم يرد فيها اى شىء عن عدم وضع طلقات حية بجانب المسدس الصوت فعلى ماذا استند اخونا المشرف فى حذف صور السلاح؟؟
برجاء التوضيح وتقبلوا تحياتى

كما قال زميلي عبد الله ... الموضوع كلة زوبعة في فنجان .. و الإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية .. و شكرا أ / محمد محود ( mmahmoud1800 ) .. علي المبادرة الطيبة التي قمت بها .. و تحياتي للجميع.