مشاهدة النسخة كاملة : الخوف من شراء سلاح من محلات الاسلحه او من اعلانات من علي النت

mido
11-05-17, 02:54 AM
السلام عليكم

دلوقتي انا عاوز اشتري ايه حاجه من محلات السلاح او اعلانات من علي النت زي الاليكتريك والمطاوي الامريكي دي بس خايف لاتمسك بيها مع العلم انا هويتي تجميع الاسلحه وخاصه الاسلحه البيضاء وطبعا انما الاعمال بالنيات ولكل امرء ما نوي . بس اخاف اشتري السلاح من محل ولا حاجه وانا طالع اتمسك بيه وطبعا الجيش اللي ماسك يعني احكام عسكريه
و الاعلانات بتاعت النت ممكن يقول اوصلك السلاح اي حته بس اخاف يتمسك بيه هيشيل الليله وممكن انا اشيل معاه والحاجات دي من غير تراخيص ياريت حد يقولي اتصرف ازاي او اي حد بيشتري الخاجات دي من محل يقولي عادي ولا فيها قلق ولا ايه ومن علي النت برضو الموضوع سالك ولا في مشاكل

osama2011
11-05-17, 03:12 AM
والله طالما انت قلقان كده يبقي بلاش وابعد عن الحاجات دي لحد ما الأمور تهدي شوية لأن واضح انك متوتر وممكن يبان عليك بسرعه ان معاك حاجة
ا

دكتور عابدينوف
11-05-17, 03:13 AM
انا اشتريت وسافرت بيه ورجعته تانى وكل دا ولا حاجة حصلت الحمد لله بس المهم يكون معاك شنطة تشيل فيها وماحدش باذن الله هيوقفك كدا من غير سبب ابعد بس عن الشوارع الى فيها مشاكل
اما الى بيبيع فدا شغله ماتشلش همه ماهو اكيد عامل حسابه فالمكسب على انه بيخاطر ومواصلات وكدا يعنى

صقر ابوحسانين
11-05-17, 07:12 AM
طلما انت خايف بلاش لان الخوف ده هيبان على وجهك لو قبلت كمين جيش اوشرطه وبالتالى هيوقفك طلما انت خايف سيبك من المواضيع دى وبلاش مشاكل لحسن اللى هيتمسك على النيابه العسكريه ودى مصيبه

mido
11-05-18, 12:00 AM
ما المشكله انا محتاج السلاح ده النهارده قبل بكره لانو في مساجين هربت عندنا 30 واحد وكان في ضرب نار وشكلها الدنيا هتخرب عندنا وربنا يسترها

smsmn8888
11-05-18, 12:20 AM
حاجة غربة جدااا
حضرتم معاك عربية بلاش
لو انت مشيت شايل شنطة اليومين دول وركبت مترو وموصلات في الصباح قبل 12 باليل مثلا هل حدث وحد من الشرطة وقفك مثلا وفتشك او الجيش ؟؟؟؟؟؟
يبقي انت قلقان لية انت شايلة في الشنطة وماشي بية عادي وهو مسدس صوت واضح جدااا اخرة هيتحرز عندهم لاثبات انة صوت بس لية بقي قلقان يالشكل تات

أميجو
11-05-18, 12:24 AM
لو خفت متعملش
و أن عملت متخفش

mido
11-05-18, 12:43 AM
القلق انو من قدام محلات السلاح سمعت انو بيكون في زي مخبرين كده الواحد اول لما يشتري السلاح يقومو ماسكينه علي طول والمسدسات دي انا ماليش فيها حتي ولو صوت المهم انا محتار ما بين المطواه الامريكي والايجيبشن ستيك في عضو في المنتدي عاملها بنفسه وحاططها وي الامريكين ستيك بالنسبه اللامريكين ستيك في نوعين نوع نيكل ونوع حديد عادي النيكل احسن بس العادي اطول من النيكل طولهها 75 سم والنيكل 50سم

memocco
11-05-18, 01:33 AM
و اية اللى هيوقف مخبر قدام محلات الصوت طالما هو عارف ان مسدس الصوت لا يحتاج ترخيص دى حاجة
الحاجة التانية انو اكيد هما مش فاضيين لدرجة انهم يحطوا مخبرامام كل محل سلاح و لو عملو كدة يبقى الأمن رجع البلد تانى ؟؟؟؟و لا اية رأيك

ِِAhmedation
11-05-18, 01:37 AM
انا فى واحد قريبى مستشار ... هو بيقول ان مسدس الصوت مفيش عليه عقوبة يعنى بالكتر لو حد لاقاه معاك هيخدوه يتأكدوا بس انوا صوت و بعدين يرجعهولك تانى .. لكن بلاش تجيب الاسلحة البيضاء زى المطاوى و كدة ...

احسن حاجة تجيبها مسدس صوت او امريكان ستيك او اليكتريك

انا مش عارف اذا كان الاليكتريك ممنوع ولا لأ بس اعتقد انه غير ممنوع لانه مش بيموت

blow c06
11-05-18, 06:54 AM
الاليكتريك ممنوع برده ياباشا و يعامل معلمبة السلاح الابيض..المفروض القوانين تتغير شويه بقى.. النظام القديم عايزنا ماشيين معناش حتى برجل ندافع بيه عن نفسنا... ياباشا لو قلقان من محلات السلاح فى هنا كذا تاجر كويسيب لو عايز اعمل موضوع و نقولك التجار الموثوق فيهم الة احنا اتعاملنا بجد معاهم و انا شخصيا اتعاملت مع اتنين و الاتنين زى الفل و نمرهم موجوده لو عايزها.. واحد فى اسكندريه وواحد فى القاهره بس بتاع القاهره غالى شويه و بعدين مهو عفروتو هنا اهه و هو ملك المطاوى و الاستيك و اللعب ده كله... انا متعاملتش لسه معاه بس هو معانا هنا علطول و عارفينه ولا تفتكر يطلع مخبر برده... هههههه... مساء الفل يا عفروتو

Hamdy Ebrahem
11-06-07, 07:43 AM
ههه هو فى مخبر اسمه عفرتو ولا ممكن يكون تمويه ؟ ههه انا بهظر طبعا احترامى لجميع الاعضاء هو زى ما الكل قال لو انت شايل حاجه وخايف حتتمسك اصل بتوع الجيش دول بيبقو عاملين زى كلاب الصيد بيشمو الخوف من على بعد ولو انت خايف حيطلعك من بين الف واحد (قليل البخت يعضه الكلب فى المولد) انا عن نفسى اول مرة كنت بمشى بمطوة ايام حظر التجوال كانت اول مرة اشيل فيها سلاح معاى وكنت ببقى خايف وانا ماشى وفى مرة وانا ماشى قابلتنى لاجنه صغيرة ومن هبلى اول ما العسكرى بصلى حسيت انه شاكك فى ولسه جاى على وبيقول لى بطاقتك وقمت مفلسع من ادامه وهاتك يا جرى وهما ما صدقو سابو اللى كان فى ايديهم ودورو الجرى وراى تقولش لقو لقيه واتنين منهم كانو معاهم السلاح بتاعهم وامسك يا جدع وحلق يلا وسبحان الله ولا واحد من اللى فى الشارع مسكنى ولا كعبلنى وربنا سترها نعاى ودخلت شارع ولحقت رمتها ولما مسكونى وقعدو يسالو انت بتجرى ليه وطبعا ده ما كانش بطريقه ادميه ولا زوقيه هما يعنى جابو سيرة الحاج الوالد والست الوالده بكلام ابيح وكان فيهم واحد بيفكر يضرب بس الناس اتجمعت وقاعدو يهللو عليهم حرام عليكو وكده يعنى وهما خافو قولت له اصل انا معييش بطاقه ومعاى اشتراك قطر ولما الناس كترة سبحان الله الحال اتغير 360 درجه ولقيت اللى كان ماسكنى من قفاى ايده بتعدل لى ياقة القميص واللى كان رافعنى من الحزام من ورا ايده بتنفض البنطلون مع العلم ان البنطلون نضيف ولقيت نظرة ابو لهب اللى على وشهم اتحولت لنظرة طفل برئ نايم بياكل رز مع الملايكه وبيقولو لى مش كنت تقول بدل ما تتعب نفسك فى الجرى وتتعبنا معاك وماله اشتراك القطر هو كفر يعنى يا ابنى روح ربننننا يسهلك ...ادى الشرطه اللى فى خدمة قفا الشعب ولا يسو حاجه لما الناس اتجمعت عليهم وروحت اخدت المطوة ومشيت ...وبعدها ولحد دلوقتى بمشى فى بالشنطه وفيها يجى حوالى خمس ست خناجر صناعه يدويه فى الشنطه وبعدى من على الظباط ولا اى حاجه ....انا اسف على التطويل بس المغزى وزى ما قلتم لو انت مش خايف محدش حيشك فيك وعدى من على الظابط ولا كانه موجود او فكر فى اى موضوع وانت معدى عشان ما تديش عقلك مساحه للخوف واحذر من ان انت تغنى وانت معدى من جنبه حيقول انك متكيف واحتمال 80 فى الميه حيوقفك واوعى لو وقفك تخاف حتى لو معاك حاجه واوعى تجرى لو نادى عليك حتى ولو بطريقه متعجرفه فى حاله لو سالك ايه اللى معاك فى الشنطه قول له طلبات للجماعه فى البيت اما لو قال لك وريها لى واصر وطبعا تكون بطاقتك معاك مش معاه ففالحاله دى طلع البور اللى جواك كله ودور الجرى وافتكر انهم لو مسكوك حيعملو فيك ايه وانت حتلاقيك بتجرى بسرعه اسرع من الفيرارى ولو مسكك استهبل واعمل فيها اهبل وقول له اصل امى بعتانى اسنهم او اصل انا بتعلم الجزارة او الواد اللى كان راكب جنبى غير الشنط او انا كنت نازل اجيب ورقة بوسطه وادونى الشنطه دى هديه اعمل فيها عبدو الاهبل وخلاص ... بس خلى عندك ثقه وانت معدى واتحكم فى ضربات قلبك عشان كل اما حتسرع من الخوف ريقق وشفايفك حتنشف وحتعرق وحيبان عليك ...واخيرا انا بعتذر عن الاطاله المببالغه وارجو تقبل المرور الطويل والممل ده

BOB20102008
11-06-07, 08:52 AM
والله طالما انت قلقان كده يبقي بلاش وابعد عن الحاجات دي لحد ما الأمور تهدي شوية لأن واضح انك متوتر وممكن يبان عليك بسرعه ان معاك حاجة
ا

انا مع حصرتك فى الرئى

وربنا يستر على الجميع

fesal
11-06-17, 10:03 PM
ياجماعه ايه القصه الهنديه دي كلها خليك واسق من نفسك وحسسه انه هوا ال يغلطان كله بالادب والزوق واالحترام طبعا ولازم يعرف انه هوا الي غلطان واننك مش انتا الشريحه الي مفرود تتمسك المسجلين خطر والبلطجيه وانك انتا مش شكل بلطجي يعني وتقله حضرتك ويا فندم وان دي للحمايه انتا عار فالبلد مفيهاش امان واهي حاجه تحسس الواحد بالمان مش اكتر انا ابل كدا اتمسكت بسويس نيف ادام القصر الرئاسي الكلام دوت زمان وانا عندي 17 سنه ومكنش معايا بطاقه وقالي هاتلي المطوه التله لا دي غاليه وجيالي من برا كانت ساعتها ب 400ج وانا بصراحه كنت عبيط وبلعب بيها في الشارع وحاططها في الميداليه ومعرفش ان دا القصر الرئاسي المهم الولي طيب تعالا معانا ووقفوا تاكسي قلتله بتوع الشرطه معاهم عربيات شرطه الي انتا مش شايف الطبنجات التله مالحراميه كلهم معاهم طبنجات ايه الجديد الراجل اتخنق مني اوي اموا اتصلوا بالبوكس وجالي ونزل منه ظابط والبوكس كان محمل عساكر برشاشات :) كاني جي ادمر القصر الرئاسي بالسويس نيف ديت المهم نزل الظابط وبيقلي في ايه التله المطوه ديت بتاعتي وانا في الكشافه وجيالي هديه وانا كنت بلعب بيها كان ساعتها المخبر الي وقفني اخدها مني الظابط اله اديهاله والي امشي :)
الفكره في المنظر مدام شكلك ابن ناس خلاص جمد قلبك هيخاف انك تكون مسنود وطول منتا بتتكلم باحترام وحاسس انك عارف القوانين يبقا خلاص وكمان احنا بعد الثوره يعني مفيش خوف خل يواثق من نفسك انتا شايل سلاح عشان تدافع عن شرفك وكرامتك وعرضك مش عشان تاذي حد

بسام سعيد
11-06-17, 10:11 PM
على فكرة
انا سمعت من احد اصدقائي وهو يعمل بمباحث قصر النيل
ان فعلا علشان يجيبوا شغل فعلا بيمسكو الناس من قدام المحلات السلاح
لكن الي يقدر ويفهم قانون بيعرف يخلص منهم
وللعلم بالتاعون مع اصحاب المحلات
والله اعلم

waleedrd
11-06-21, 12:42 AM
يا جماعة بطلوا اشاعات , مخبرين ايه وهبل ايه اللى قدام محلات السلاح , الناس داخلة طالعة على المحلات وصوت المسدات كل 5 ثوان للتجربة فى وسط البلد وشبرا ولا حد مسك حد ولا حاجة , الشرطة دلوقت مش ذى زمان ما يقدرش أى حد مهما تكن رتبته ان يعترض طريق أى حد محترم ,
طول ما انت شكلك محترم وبطاقتك فيها وظيفة محترمة أو مؤهل جامعى , لن يجرؤ أى ما يكون على توقيفك , وبطلوا الخوف ده احنا أبطال الثورة وما خفناش من الموت , هنيجى دلوقت نخاف من المخبر أبو جرنال مخروم
عجيبه والله

كفافى1
11-06-21, 12:45 AM
كلاكيت تانى مرة
لو خفت متعملش
و أن عملت متخفش
شكرا ياعم اميجو

هشام سمير
11-06-21, 01:22 AM
يا باشا متقلقش ربنا يسلملك طريقك
وبالنسبه للاخ اللى بيسأل عن الاليكترك فهو ممنوع ونازل جدول

gamopt80
11-06-21, 03:47 AM
يا جماعة بطلوا اشاعات , مخبرين ايه وهبل ايه اللى قدام محلات السلاح , الناس داخلة طالعة على المحلات وصوت المسدات كل 5 ثوان للتجربة فى وسط البلد وشبرا ولا حد مسك حد ولا حاجة , الشرطة دلوقت مش ذى زمان ما يقدرش أى حد مهما تكن رتبته ان يعترض طريق أى حد محترم ,
طول ما انت شكلك محترم وبطاقتك فيها وظيفة محترمة أو مؤهل جامعى , لن يجرؤ أى ما يكون على توقيفك , وبطلوا الخوف ده احنا أبطال الثورة وما خفناش من الموت , هنيجى دلوقت نخاف من المخبر أبو جرنال مخروم
عجيبه والله

الله ينور عليك هو دا الكلام
مش عارف احنا باين اتعودنا على المهانه والذل فا بقينا خايفين من كل حاجه
مخبر ايه الي خايفين منه؟!
ولو الواحد معاه مسدس صوت الظابط اخره هيتحفظ عليه لحد ما يشوفه وبعد كده يخبط راسه في الحيطه
ولو قل ادبه محامي ويتبعت يقدم شكوى وميسكتش الا لما يبهدل الظابط بالقانون
لكن نفضل خايفين من ظابط ولا نيله بعد الثوره دا جبن بصراحه, مدام مبتعملش حاجه ضد القانون ولا يهمك حد

mido
11-07-15, 01:50 AM
السلام عليكم
انت بتتكلم في مسدسات صوت بتتجرب انا هاوي شراء الاسلحه البيضاء يعني مش قانونيه بعدين مش هينفع ابجح مع الظابط لاني غلطان ويا سلام لو طلع رزل بقا يا ياخد فلوس يا خد السلاح
اول مره جيت اشتري فيها مطواه قرن غزال كان موصي واحد بيها روحت معاه كده عن المحل وراقبته من بعيد المهم
اشتري المطواه وطالع من المحل الا يلاقي اللي ماسكه من ظهره يا علي القسم يا تجيب السلاح راح مطلع 50
اديهاله راح سايبه

bogy
12-02-09, 02:21 AM
السلام عليكم

دلوقتي انا عاوز اشتري ايه حاجه من محلات السلاح او اعلانات من علي النت زي الاليكتريك والمطاوي الامريكي دي بس خايف لاتمسك بيها مع العلم انا هويتي تجميع الاسلحه وخاصه الاسلحه البيضاء وطبعا انما الاعمال بالنيات ولكل امرء ما نوي . بس اخاف اشتري السلاح من محل ولا حاجه وانا طالع اتمسك بيه وطبعا الجيش اللي ماسك يعني احكام عسكريه
و الاعلانات بتاعت النت ممكن يقول اوصلك السلاح اي حته بس اخاف يتمسك بيه هيشيل الليله وممكن انا اشيل معاه والحاجات دي من غير تراخيص ياريت حد يقولي اتصرف ازاي او اي حد بيشتري الخاجات دي من محل يقولي عادي ولا فيها قلق ولا ايه ومن علي النت برضو الموضوع سالك ولا في مشاكل

و انا محتاج كميه من المطاوى الخشب ممكن حد يساعدنى

bogy
12-02-09, 02:23 AM
بس انا عايز واحد اتعامل معاه علتووووووووول بس يكوون امين و بيفهم فى الاصول و جدع و يتصاحب كمان

ahmed yasser
12-02-09, 02:29 AM
اتوكل على الله واشترى اللى انتا عايزه

ĴΘĶЄЯ
12-02-09, 02:44 AM
اوعى تفكر تشترى خاجة من على النت
لو عايز مطاوى عندك اعضاء المنتدى شوف حد
تثق فيه ويكون مشهور فيهم وعيش معاه
انا من اسكندريه واشتريت حاجات من القاهرة
والسكة تمام جدا ان شاء الله ربنا يوفقك

NEW_Year
12-02-09, 03:22 AM
طلما انت خايف بلاش لان الخوف ده هيبان على وجهك لو قبلت كمين جيش اوشرطه وبالتالى هيوقفك طلما انت خايف سيبك من المواضيع دى وبلاش مشاكل لحسن اللى هيتمسك على النيابه العسكريه ودى مصيبه

11111111111111+