مشاهدة النسخة كاملة : مواصفات البندقية الويبلي بتريوت

galal khalifa
08-11-30, 12:58 PM
Features

* Loudness: 4-Medium-High
* Weight: 9.00 lbs
* Barrel Length:17.50"
* Overall Length: 45.60"
* Capacity: 1 round(s)
* Cocking Effort:50 lbs.
* Barrel: Rifled
* Front Sight: Blade and Ramp
* Rear Sight: Adjustable for windage and elevation
* Scopeable: Yes
* Trigger adj.: Two-stage adjustable
* Buttplate: Rubber
* Suggested for: Hunting
* Action: Break barrel
* Powerplant: Single-stroke pneumatic
* Safety: Automatic
* 1 Shot/Repeater: Single-shot
* Made in Turkey

msgm
08-12-01, 09:34 AM
ممكن تضيف عليهم سرعة الطلقة في بالمتر في الثانية ؟!

galal khalifa
08-12-01, 10:39 AM
صباح الخيرات يا محمد
انا عايز اوضح حاجة مهمة ومش عارف انا غلط ولا صح
بعض منا يعتقد ان سرعة البندقية مهمة جدا دة صحيح بس القوة المفرطة الي البنادق فيها حاليا مش مفيدة قوي لية لان كلما زادت السرعة الرشة بتسرق الطيرة وبتقع في مكان بعيد عن الصياد ودية اكتر حاجة ممكن تزعل الي بيضرب ايوة السرعة مفيدة بس مش بالدرجة دية وممكن البندقية القوية تنفع مع الارانبمع البط
بس مع اليمام او الحمام مش عارف يعني زمان كنا بنصطاد النوركا 73 والجامو و الكومتا وكان الصيد زي الفل بس انا مانكرش البندقية القوية لها سحرها في الضرب لو انا معلوماتي قديمة لاني راجل عجوز ارجو التصحيح وشكرا

msgm
08-12-02, 09:17 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كلنا بنعتقد نفس الإعتقاد يا أ/ galal khalifa

لكن سؤال بيطرح نفسه ..
إذا كان الطير إتسرق بالرشة . ده حيسبب فجوة هوائية بطول مسار الطلقة في جسم الطير .بالتالي كل الشرايين حيتسرب منها الدم للفجوة و منها للخارج .و كل ده يتم أول ما الطلقة تخرج من جسم الطير . حتى لو إرتفع حيقع لأن ما فيش ضغط دم يحرك بيه أجنحته ...!!!!

منين بنقول إنه إتسرق و بيطير زي الفل و بيعلى في السما و يختفي عن الأنظار .؟؟!

أترك لكم الإجابة على السؤال .
وتحياتي

galal khalifa
08-12-02, 09:56 AM
يا باشمهندس انا قلت ممكن اكون صح وممكن اكون غلط يعني مثلا وانا في رحلة مع القناص اشرف ومان في يمامة واقفة علي الارض وضربتها ومن قوة الضربة سحفت علي الارض حوالي نصف مير وبعدين طارت ونزلت في مكان بعيد حوالي 20 متر
وضاعت بين الاشجار وخلف الاسوار دة بيحصل لكن طبعا نظريتك صح 100/100 ومش ممكن حد يتناقش فيها بس دية وجهة نظر وانا سألت دة صح ولا خطأ وعلي رائ شعبان عبد الرحيم( بس خلاص)

msgm
08-12-03, 01:20 PM
أخي الكبير . galal khalifa ..

أنا ما قلتش أنت غلط ... ولا قلت صح
أنا معاك في الي قلته لكن . أنا كنت بأطرح فرض . و معروف أن النظري يغلب الفرضية في الواقع . ..

و الموضوع للنقاش ..

و سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أسامه خطاب
09-01-02, 05:47 PM
ممكن ادخل في الموضوع بعد إذنكم
فعلا الحكاية دي حصلت معايا كتير وخصوصا مع اليمام تكون اليمامه واقفه على شجرة مثلا وقريبة واضربها وبعدين تطير لحظة وهذه اللحظة تبعدها مسافة كبيرة المهم انا عادة لا احب ان اضرب شئ واتركه واذا تيسر لي تحديد مكان وقوعها واحصل عليها اجد فعلا ان الرشة مخترقه جسمها وبنقول دايما في الحالة دي ان الرشة سرقتها

عماد النجار
09-01-19, 12:42 AM
انا معاكوان الطير ممكن يتسرق من قوة الضربة لكن ده متوقف علي المكان المضروب فية الطير يعني لو مضروب في المناطق الاتية لايمكن يطير(الراس - الرقبة-الحويصلة- القلب - الاجنحة) ولكن ممكن تطير لو الطير مضروب في الجزء السفلي مثل (البطن والقدمين والمؤخرة والزيل) وده علي كافة البنادق مش القوية فقط ولوالبندقية ضعيفة هيكون سبب ادعي للطيران لو الطلقة جت في المناطق الي في المجموعة التانية وده رايي وشكرا للاساتذة.............

galal khalifa
09-01-19, 09:22 AM
الكلام دة مضبوط بس انا حصل معايا موقف تاني ضربت حمامة برية في الجناح وبعدين وقعت وحام عليها كم اخر من الحمامرحت علشان اجبها طارت دة الي حصل ولكن اعتقد ان الضربة ماكنتش في الجنح اقولكم الحق انا دايما بقول لمل اي طير بيعمل معايا كدو اي ماليش فية رزق لان الصيد رزق من عند ربنا
اهم شيئ اجازة نصف العام جاية خلينا نشوف الرحلات الجماعية