مشاهدة النسخة كاملة : مشكله بالبندقية الهوائية - مساعدة لو سمحتم

jordansniper
08-10-05, 03:50 PM
كل عام وانتم بخير
انا عندي بندقية نمره 2 صيني وطبعا ما حدش ينصحني اغيرها لان كل اللي عندنا بالاردن صيني والحمد لله احنا اكبر دولة بتدعم الصين ما شاء الله
البندقية قوية جدا 800 قدم بالثانية
المشكله اني حاسس ان الماسوره او السبطانه مش على استقامة 100 % مع السلندر او الاسطوانه في انعواج او اعوجاج بالنقطة اللي بيتحط الطلقة فيها ايه الحل مع العلم المشكله مش من الجلدة الامامية - مش من جلد البندقية نهائي - اقصد بالجلدة يعني الجلبة او ققعة المطاط اللي حوالي مكان الطلقة
المشكله دي حاسس انها مش حتخليني اعرف ازبط السكوب او النيشان العادي حتى
ارجوا المساعدة والنصح

ودمتم
:d

steyr68
08-10-06, 01:56 AM
عزيزى حاول ترفع صورة وانشاء الله نوصل معاك لحل للمشكلة

jordansniper
08-10-06, 07:36 AM
هذا رابط للصور
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=640

steyr68
08-10-06, 02:54 PM
الصور غير موجودة بالمشاركة عموما انا فاكر المشاركة دى المهم ان الملاحظة اللى قلتها بخصوص ميل الماصورة
موجود فى بنادق صينى كتير وهو عيب تصنيعى للسلاح وانا شوفتها فى اكثر من بندقية وكان عندى واحدة فيها نفس العيب
بس حل المشكلة دى صعب لانى من الصعب عليك توزن الماصورة لانى مكان الميل فى نقطة يصعب التعامل معاها
ومعظم بنادق البريك باريل بيظهر فيها احيانا ان الماصورة تميل لاسفل مع كثرة الاستخدام وممكن انك تعرف مقدار الميل
بواسطة ميزان ماء بس المشكلة انك برضة فى كثير من الاحيان تعدل من الميل انامش هقدر احدد ليك بالضبط
طرقة التعامل معاها لانى كل حالة ولها اسلوب تعامل مختلف عموما انا زى ما قلتلك كان عندى بندقية تيك فورس
صينى كان فيها نفس المشكلة وكل اللى يشوفها كان يلاحظ الميل وبالرغم من كدة ركبت عليها تليسكوب
وكان بيصيب اهداف على مسافة 100 متر بكل دقة لانى الميل زى ما انت قولت مش فى منتصف الماصورة ولكن فى اقصى الخلف منها ويمكن التغاضى عن العيب بتعديل كروس التليسكوب وانزالة الى الاسفل لتعويض الخطأ

jordansniper
08-10-07, 08:23 AM
steyr68
شكرا حبيبي على الرد يعني افهم من كلامك انه ما في مشكله مع السكوب والاصابة

الحسن بن سرحان
09-02-16, 08:37 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الكريم أنصحك بترك الصيني الرديء وشراء بندقية رائعة أعتقد أنها متوافرة بكثرة في الأردن، هي التشيكية slavia 630-631 ؛ فهي دقيقة الإصابة، قليلة الأعطال، طويلة العمر بإذن الله، وأعتقد أيضا أن سعرها مناسب للغالبية.

والله إن الغزو السلعي الصيني للعالم العربي من أخطر ما يكون؛ فهو يزيد من أعباء المواطن بكثرة تلف البضائع الصينية واهترائها وحاجتها الأبدية المتكررة إلى الصيانة والاستبدال.*

galal khalifa
09-02-17, 09:21 AM
الاخ العزيز اتفق مع الاخ الحسن كل البنادق الصيني كثيرة المشاكل والعيوب اعانك الله عليها

ابو الشوق
09-02-17, 10:19 PM
كان عندى نفس المشكلة فى النوريكا ولاكن steyr68 حط ايدى على الحل وعرفنى طريقى الظبط باستخدام ميزان المية
جزاك اللة خيرا

msgm
09-02-18, 02:57 AM
ربنا يخلي أعضاء المنتدى لبعض
ويديم المحبة و روح التعاون ..

بجد حاجة جميلة جدا . أننا نساعد بعض و نتعاون على الخير ..