مشاهدة النسخة كاملة : اليمام راح فين

oteote2010
11-03-27, 11:37 PM
السلام عليكم

هو في ايه حاجه ولا ايه غريبه انا في اماكن كنت متعود اشوف فيها يمام الصبح
لكن اتفاجئت انه مافيش ولا يمامه هو في حاجه ولا ايه
موسم تزاوج مثلا ولا بيكون مش موجود في التوقيت ده.
لان كل اللي شوفته عصافير صغيره .
انا اصلا ماعنديش اي معلومات عن اليمام
ياريت لو تفيدونا بخبراتكم اماكن تواجده الجو اللي بيحب يعيش فيه
انا عارف انه بيفضل ساعات الصباح الباكر
وياريت المواسم بتاعته وهكذا.

BooGY
11-03-29, 05:31 PM
اليمام فى مصر ملهوش مواسم يعنى موجود طول السنة تلاقيك انت اللى خلصت عليهم من المنطقة بس وانت مش واخد بالك ههههههههههه

سيدخالد
11-03-29, 06:21 PM
اكيد اليمام شافك ماشى بالبندقية فهرب منك يا خلبوص وقرر انه يهاجر مصر هههههههه

ELSHABAH_CF30
11-03-29, 06:39 PM
هوا عموما اليمام بيوجد دائما بالجو الغائم اللى بيكثر فيه السحاب من الساعه 6-8 الصبح وبعد العصر من الساعه 4.30-5.30 ده تقريبا احسن وقت لصيد اليمام..

اتمنى انى اكون افتدك وتقبلى مرورى

Baso
11-03-29, 07:29 PM
هوا عموما اليمام بيوجد دائما بالجو الغائم اللى بيكثر فيه السحاب من الساعه 6-8 الصبح وبعد العصر من الساعه 4.30-5.30 ده تقريبا احسن وقت لصيد اليمام..

اتمنى انى اكون افتدك وتقبلى مرورى

طيب هو انا لازم أخد معاد من اليمام الأول ولا عادي هههههههههههههههه
بس علي العموم المعلومات دي بجد جيدة جداً وألف شكر لحضرتك وللي كاتب الموضوع

oteote2010
11-03-29, 08:39 PM
اوكي شكرا علي الافاده

سمسم
11-03-29, 11:24 PM
انشاء الله هتلاقيه قول يارب

ELSHABAH_CF30
11-03-30, 07:03 PM
طيب هو انا لازم أخد معاد من اليمام الأول ولا عادي هههههههههههههههه
بس علي العموم المعلومات دي بجد جيدة جداً وألف شكر لحضرتك وللي كاتب الموضوع

ههههههه لا والله بجد الاوقات اللى قلت عليها دى افضل اوقات وعن تجربة يعنى

شكرا ليك..

oteote2010
11-03-31, 05:14 PM
انشاء الله هتلاقيه قول يارب

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه\

طب ماتيجي تدور معايا

omarmagic
11-05-20, 10:36 AM
دور بس كدا تلاقيك حطيته هنا ولا هنا هههههههههههههه بهزر طبعا

omarara
11-05-20, 01:29 PM
عندنا فى اكتوبر هههههههههه

الجزار
11-05-20, 02:05 PM
حضرتك ممكن تطلع ليلا فوف السطح وترمي شويه ذره وتسبهم وتطله تاني يوم الساعه 7 صباحا وشوف الحمام واليمام

kemohabib
11-05-26, 01:33 PM
فعلا اليمام بيكون في المواعييد دي ثم مين اللي الوزه بتعته طفشت اليمام هههههههههه

سرسور
11-06-08, 05:03 PM
يالتوفيق في الرحلة القادمة ان شاء الله

juba2000
11-08-27, 10:50 AM
انا كنت عايز اقولك حاجه ان اليمام بيقل فى الصيف على شان الحر وكده وزى ما قالك صاحبنا فوق احسن وقت للصيد بعد الفجر او قبل المغرب

moorg
11-09-09, 01:17 AM
:) انا كمان مش لقية

moorg
11-09-09, 01:20 AM
حضرتك ممكن تطلع ليلا فوف السطح وترمي شويه ذره وتسبهم وتطله تاني يوم الساعه 7 صباحا وشوف الحمام واليمام

الكلام ده مضمون ؟؟؟؟؟:)

البطل
11-09-09, 01:44 AM
موجود في كل مكان بس اللي يتعب هيلاقي

azzelamen
11-09-30, 07:40 AM
تلقى تعبان فنام شويه كده بيخدلوه تعسيله

mman2005
11-09-30, 10:50 PM
أنا الصبح بدرى حبيت أصطاد من البلكونة رحت جايب شوية عيش ناشف بليته ميه وفركته ورميته فى الشارع ولاقيته فعلاً جاب عصافير وكم يمامة بياكلوه فى الشارع، دى طريق حلوة أنا أخترعتها.

عادل عبده
11-09-30, 10:59 PM
بالتوفيق يا جدعان
لصاحب الموضوع اليمام بيبقى صايع اووووووووووى وبيبقى حاسس انك بتصطاد عشان كده بيطفش

akel
11-10-02, 03:10 AM
فعلا اليمام في تناقص لاسباب كتيرة . أولها اتساع رقعة البناء السكني . الارتفاعات الكبيرة لهذه البنايات مع تغير سلوك (ستات البيوت ) في عدم تربية الدواجن والطيور المختلفة والتي كانت تشاركها اليمام والحمام البري في طعامها المشترك مثل انواع الحبوب ودشيش الذرة وغيره . وكذلك قطع الاشجار الكبيرة والعالية بحجة توسعة الطرق والتي كانت تستخدمها الطيور لراحتها أثناء الظهيرة . . أضف الي ذلك الانتشار الكبير للمركبات والضوضاء والضجيج التي تحدثها داخل الشوارع بلا رقيب ولا حسيب . والتي بدورها تنفر وتهرب تلك الطيور البرية الي حيث الامان والسكون الي المزارع والبساتين الهادئة . وفيه سبب كبير ايضا وهو الغربان التي كثرت بشكل رهيب بعد التقليل من استخدام المبيدات الحشرية داخل الحقول والتي كانت سبب لموت معظمها واختفائها بالكامل من معظم مناطق مصر في الثمانينيات والتسعينات مثلها مثل الذئاب والثعالب وانواع كثيرة من الزواحف . والتي تتغذي على انواع البيض لتلك الطيور البرية واكثرها الغراب اللعين .

mody_hakam
11-10-09, 02:08 AM
كمان كل ما تكون المنطقه بعيده عن السكان في المزارع و الغيطان حتلاقي يمام اكثر

moorg
11-10-12, 05:33 AM
الغربااااااان دي باءت اكتر من العصفير :@

عبد الرازق
11-10-13, 07:12 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع جميل والردود أجمل

عبد الرازق
11-10-13, 07:13 AM
فعلا اليمام في تناقص لاسباب كتيرة . أولها اتساع رقعة البناء السكني . الارتفاعات الكبيرة لهذه البنايات مع تغير سلوك (ستات البيوت ) في عدم تربية الدواجن والطيور المختلفة والتي كانت تشاركها اليمام والحمام البري في طعامها المشترك مثل انواع الحبوب ودشيش الذرة وغيره . وكذلك قطع الاشجار الكبيرة والعالية بحجة توسعة الطرق والتي كانت تستخدمها الطيور لراحتها أثناء الظهيرة . . أضف الي ذلك الانتشار الكبير للمركبات والضوضاء والضجيج التي تحدثها داخل الشوارع بلا رقيب ولا حسيب . والتي بدورها تنفر وتهرب تلك الطيور البرية الي حيث الامان والسكون الي المزارع والبساتين الهادئة . وفيه سبب كبير ايضا وهو الغربان التي كثرت بشكل رهيب بعد التقليل من استخدام المبيدات الحشرية داخل الحقول والتي كانت سبب لموت معظمها واختفائها بالكامل من معظم مناطق مصر في الثمانينيات والتسعينات مثلها مثل الذئاب والثعالب وانواع كثيرة من الزواحف . والتي تتغذي على انواع البيض لتلك الطيور البرية واكثرها الغراب اللعين .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رد شامل ووافي .

القناص العالمي
11-11-22, 02:10 AM
اكيد اليمام شافك بالبندقيه راح قال لصحابه اجري ياد انت و هوه ههههههههههههه

يا عم اليمام موجود في كل حته في مصر

تقبل مروري

القناص1
11-11-22, 02:23 AM
اليمام عنده حاسه قويه جدا انه يفضل متذكر الشخص اللى بيصطاده وحصلت معايا عن تجربه المره الاولىاصطادت ومكنتش مستخبى المره اللى بعدها والله وهى البندقيه فى الجراب اليمامه فى نفس المكان شافتنى راحت طايره على طول وطبعا على مابلغت اللى حواليها كانوا اخدوا ساتر وسابونى لوحدى ...........وطبعا زى مابيقول اخونا عادل صااااااااااااايع

Joe
11-11-23, 05:09 PM
على فكره الموقف بتاع هروب اليمام اتكرر معاية كتير كنت بصتاد كتير فى منطقة واحدة فتفاجأت ان اليمام لما بيشوف شكلى او شكل البندقية بيهرب:eek::cool:

adhmm
11-11-24, 07:32 PM
المساحة الزراعية بتقل بشكل مستمر و الشجر فى الشوارع قليل لازم يكثرو من زرع الاشجار علشان نعرف نصطاد

mhmoud6699
11-11-24, 11:47 PM
اشطه ده طلع يمام بيخاف ممكن نصطاد حمام الجيران هوه يربى واحنا نصطاد

ههههههههههههههههه