مشاهدة النسخة كاملة : أقتراح مفيد أن شاء الله

القناص
08-07-15, 04:47 AM
السلام عليكم

جاتنى فكرة قررت أقترحها على أعضاء المنتدى وهى أن كل عضو يخبرنا عن نوع بندقيتة او البنادق التى يمتلكها وأمكانيتها وصورة لها لو أمكن وسعرها وهذا قد يفيد

كثيرا الصيادين المبتدأين فى ان يكون لهم الخيار عندما يقررون شراء بندقية جديدة وايضا بالنسبة للأعضاء فى حالة اذا أراد عضو تغير بندقيتة أو شراء بندقية اضافية بجانب البندقية ا

الأساسية كما يفعل الكثير منا وأتمنى ان ينفع الله بمشاركتنا كل من لة نية فى الخير للدخول فى هذة الهواية العظيمة و أدعو الله أن يضع كل مشاركتنا فى المنتدى فى ميزان حسناتنا مادا المقصود منة الخير وأنا سوف أبدأ بنفسى أول مشاركة وشكرا مقدما على أى مشاركة حتى لو كانت بسيطة من أى عضو من الأعضاء والله يوفقنا لما فية الخير دائما

وشكرا

القناص
08-07-15, 05:05 AM
السلام عليكم

البندقية التى أفضل أستخدامها وما شاء الله أثبتت كفائتها هى نوريكا مارفيك جولد

نمرة 2Marvic Gold rifle of Norica 2
- Caliber: 5,5 m/m.
- Weight: 3,3 Kg.
- Total length: 1175 mm.
- Barrel length: 484 mm.
- Speed: 250 m/s.
- Energy: 22,3 julies.

5.5 وأتمنى من الله أن أستطيع أن أفيد الأعضاء بمشاركتى هذة وهى سعرها الحالى فى حدود 2200 حنية ومن سنة كانت فى حدود 1500 تقريبا وهى صناعة أسبانية وأخر ما أنتجت شركة نوريكا تقريبا

القناص
08-07-15, 05:28 AM
السلام عليكم

وهذة مجموع صور توضيحية أخرى

وشكرا

venatic13
08-07-15, 11:13 AM
norica 56

والامكانيات
عيار : 5.5
السرعه: 165 متر/ث
الوزن :2.3 كجم
الطاقه :6.8
طول الماسوره :400 ممم
الطول الكلي :954 ممم

والسعر 800 جنيه

واسمها نيرفانا

القناص
08-07-18, 01:17 PM
السلام عليكم فينتك

يا باشا شكرا على سرعة المشاركة ودايما سباق كدة

وشكرا

عاصــم الشبراوينــي
08-07-18, 05:23 PM
موضوع رائع جدا جدا يا باشا واانا كنت احب اني اكون من الاول المشتركين فيه بس في الي سبقني مش مشكله كلنا واحد هكتب عن البنادق الي عندي في ملف وارفعه بس ادعولي بس افضي ان شاء الله

القناص
08-07-19, 12:03 AM
السلام عليكم

مشكور يا عاصم وانت برضة دايما سباق ورنا ييسرلك امورك ان شاء الله وانا متاكد ان مشاركتك سوف تكون مميزة جدا كما تعودنا

وشكرا

venatic13
08-07-19, 11:00 AM
لو محتاج مساعده ولا حاجه يا عاصم احنا موجودين

بجد.....

عماد النجار
08-07-19, 02:14 PM
انا عندي بندقيتين 5.5 (نمرة2) norica 56 ,وnorica jet معدلة الي

Marvic Gold
ملحوظة المارفك نفس الجيت من الداخل ونفس السوستة(عدد الفات والقطر)
ودايما يقال علي المنتديات الاجنبية ان المارفيك موديل من الجيت وانا بصراحة لما السوستة قلت في قوتها مع انها قوية جدا في ضربتها غيرتها بسوستة المارفيك واصبحت قناصة مشفتش زيها

القناص
08-07-19, 08:24 PM
السلام عليكم

شكرا على مشاركتك عماد النجار والنوريكا ما شاء الله من الأنواع الممتازة وأنشاء الله ربنا يباركلك فيها

وأتمنى لو أتشرف بالتعرف عليك والخروج للصيد معا حيث أنى أحاول أن أجمع الأعضاء للتعرف غلى بعضهم البعض والخروج للصيد معا أرجو لو تعطينى وسيلة للأتصال بك اذا لم يكن عندك مانع فى مشاركتنا فى رحلاتنا

وشكرا

عاصــم الشبراوينــي
08-07-22, 04:04 AM
ربنا يخليك يا باشا يا رب انا عارف ان ورايا رجاله بجد

aanis
08-07-24, 03:39 PM
أخي القناص
ديما اقتراحاتك مفيده جدا
بس انا شايفك متحمس للمارفيك بشكل غير طبيعي ؛-)
أرجو من الاعضاء زياده المشاركه لزياده الاستفاده

انا كان نفسي اشارك بس انا معايا رمسيس 1 مافتكرش حد عايز يعرف عنها حاجه
بس قريبا ها يكون فيه مفاجأه ان شاء الله

عماد النجار
08-09-01, 02:43 PM
يا باشا المهم انك تكون محافظ علي البندقية وبتنظفها وتزيتها وانصح اي حد انة يحافظ علي البندقية ومش لازم تكون اقوي البنادق عشان تهتم بيها والرمسيس لو انت شاريها جديدة وحافظ عليه اكيد هتكون جيدة

galal khalifa
08-11-26, 09:39 AM
الاخوة الاعزاء
فعلا البندقية النوركا المارفك بندقية في التصنيف قوية جداوسهلة الاستعمال وسرعتها عالية جدا وعن تجربة لاكثر من بندقيو من هذا ال الالالالالا النوع اتفق مع اشرف انها ممكن تكون احسن اختيار وسعرها كويس جدا بالمقارنة باسعر الديانا او الوبلي ومن اهم مواصفتها عدد لفات السوستة 40 لفة وزيادة عدد خشخانت المسورة

القناص
08-11-28, 03:39 PM
السلام عليكم

أرجو أن أضيف تعديل بسيط جدا وهو ان عدد لفات سوستة المارفيك 44 لفة

وشكرا

محمدالشكس
08-11-29, 10:21 AM
اااناعندي بندقية تشيكي نمرة واحد وبندقيةصيني bamوان شاء الله قريب حاشتري نوريكا جيت اوصيني bamxsB21وشكرا ياقناص علي هذه الفكرة الممتازة بس عايزين مشتركيين اكثر

القناص
08-11-29, 10:23 AM
السلام عليكم

لا شكر على واجب وأنا أنصحك بالنوريكا الجيت فهى بندقية جيدة

وقوية ولو محتاج أى مساعدة انا تحت امرك

شكرا

msa_79
08-12-02, 11:28 AM
السلام عليكم ورحمة الله
انا عضو جديد
وصياد جديد
البندقيه بتاعتي نوريكاmavric
لسه جايبها جديه مباقليش اسبوعين

القناص
08-12-02, 02:06 PM
السلام عليكم

مرحبا بك عضو جديد معنا ويشرفنا أشتراكك معنا وأن شاء الله تجد ما يفيدك ولقد أحسنت أختيار البندقية فهى بندقية ما شاء الله عليها قوية وجمييلة جدا ربنا يرزقك خيرها وتزيدها ان شاء الله وبما انك صياد جديد فأتمنى ان تقبل دعوتى خروج للصيد معنا وأن تعطينا أى وسيلة أتصال بك للتعرف بك وأهلال بك مرة أخرى عضو جديد معنا وأن شاء الله نكون عند حسن ظنك بنا

وشكرا

mo7 faqih
08-12-02, 05:40 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
كيف حال الصيادين
ارجو ان تكونو بخير وعافية
اخوكم محمد من طنطا
نوع البندقية bsaالمديل القديم الجبار وهو افضل من الحديث فى الخامة ولكن التكنولوجيا فالحديث افضل فى الناشنكان الامامى والخلفى وغيرة سعرها من 2400-3000

msa_79
08-12-03, 09:20 AM
السلام عليكم

مرحبا بك عضو جديد معنا ويشرفنا أشتراكك معنا وأن شاء الله تجد ما يفيدك ولقد أحسنت أختيار البندقية فهى بندقية ما شاء الله عليها قوية وجمييلة جدا ربنا يرزقك خيرها وتزيدها ان شاء الله وبما انك صياد جديد فأتمنى ان تقبل دعوتى خروج للصيد معنا وأن تعطينا أى وسيلة أتصال بك للتعرف بك وأهلال بك مرة أخرى عضو جديد معنا وأن شاء الله نكون عند حسن ظنك بنا

وشكرا

جزاك الله خير ياخي انا فعلا استفدت كتير جدااا من المنتدي الجميل ده ويمكن هو اللي خلاني اشتري البندقية انا من صغري وانا حلمي اني اشتري بندقيه بس كنت نسيت الحلم ده مع الدنيا والمشاغل وانتو اللي رجعتوني تاني للحلم ده وخلتوني اشتري البندقيه وانا علي فكره من مدينة 6 اكتوبر وطلعت اصطاد مره واحده في قبلي في حته اسمها الاخصاص مع ابن خالي وهو صياد قديم واتمني اني اطلع معاكم في رحلة صيد ولو انتو طالعين ياريت تاخدوني معاكم واتعلم منكم وعلي فكره رقم موبايلي 0104656119