مشاهدة النسخة كاملة : مسدسات الصوت شيئ لا لزوم له ويضر صاحبه

احمد المصرى
11-02-25, 04:46 PM
لا اعلم سبب تهافت الناس على مسدسات الصوت رغم خطورتها على صاحبها وليس من هاجمه
يعنى لو فكرت كده امتى ممكن تستخدمه لن تجد اى اجابه الا ان تستخدمه فى فرح مثلا او ان تضعه لزوم المنظره امام الناس ولكن فكر كده لو ها جمك شخص بأى سلاح من اول الشومه حتى الآلى ماذا ستفعل بلعبة الاطفال هذه بل العكس سيهاجمك الشخص اللذى امامك بشكل اعنف وقد يقتلك ظنا انك تحمل سلاح حقيقى كما حدث مع السائق بالمعادى
نصيحتى ان تحمى نفسك بأى شيء واسلوب عملى ومفيد وتقبلوا رأيي ربما خطأ

mahmoud el masry
11-02-25, 04:55 PM
لا كلامك صحيح 100% مسدسات الصوت وهم الحماية !!!!!!!!!!

juDge911
11-02-25, 05:11 PM
والله هو مش شرط كل الى بيشترى مسدس صوت يكون للحمايه والكلام ده ممكن تكون هوايه حب الاقتناء لمثل هذه الاشياء ولا ايه

dxrx0
11-02-25, 05:40 PM
والله هو مش شرط كل الى بيشترى مسدس صوت يكون للحمايه والكلام ده ممكن تكون هوايه حب الاقتناء لمثل هذه الاشياء ولا ايه

بالظبط حب اقتناء السلاح

وان شاء الله

لما ربنا يقدرنا ويكون مسموح لي بالترخيص

هرخص سلاح فورا

لحب اقتناءه
فقط

احمد المصرى
11-02-25, 05:47 PM
لو اقتناء فقط فده شيئ جميل وعادى ولكن ما يحدث من تهافت الآن على المحلات يثبت انه لأغراض اخرى

احمد العوضى
11-02-25, 05:49 PM
كلام مضبوط مية فى المية وده انا قلتة قبل ذالك عندما قلت انة ضيع هيبت المسدس الحى وعلى ما اعتقد ان لو مسدس بلى غاذ افضل منه لانى عند الخطر هستعملة على الوش مش ههوش بيه وان كان الى امامى فاهم مش هيحاول معاية اما الصوت فلهو النصيب الاكبر من اسمه صوت مع احترامى للاخ السابق محبى السلاح فى المنذل لاكن مسببش لنفسى مشكله لان ابصت حاج اذا كنت تحمل سلاح حى والشخص الذى امامك هددك بسلاح صوت وانت لا تعلم انة صوت رد فعلك ايه ارجو من اىشخص يحمل سلاح صوت التردد الف بل مليون مره فى اخراجه فى المشاكل لانك لا تعلم الى امامك ماذا يحمل شكرا جدا جدا صاحب الموضوع لاسارته تقبل فائق الاحترام مع العلم انى يوم 29 تعردت لموقف لا احسد عليه اطرنى اسبت للى امامى ان ما احمل حى لا صوت والحمد لله تم الامساك بة فى احدى الاجان الشعبيه وتسليمه للجيش

احمد المصرى
11-02-25, 05:57 PM
نعم يا اخ احمد العوضى لقد قرأت موضوعك وهو ما استوحانى لكتابة هذه النصيحه لذا ارجو من المنتدى تبنى توجيه الشباب بعدم اخراج مسدسات الصوت فى المواجهات نهائيا فقط استعمالها عن بعد كبير وتحاشى المواجهه والا ستكون العواقب سيئه لا قدر الله
احذروا يا اخوان الكثير من المجرمين وقطاع الطرق الان يحملون اسلحه حيه فلا داعى للتظاهر بحمل سلاح لن ينقذ صاحبه

احمد العوضى
11-02-25, 06:34 PM
للاسف يا اخى الفاضل اكثر المجرمين عندهم الجرائه الكافيه للقتل بدون الاحساس بالتهديد ما بالك عند الاحساس بالتهديد او الوقوع تحت تاثير انواع المخدرات الكثيره فان كان لابد من حمله فلا تتباها به واستعمله عند اللذوم جدا من بعيد حتى يتثنا لك الهرب ان تفاقم الموقف او احمل ما يمكن لك الدفاع به عن نفسك وان كنت لا تامن علا نفسك فاجتنب مواطن الخطر وحافظ على نفسك وهذا ليث جبن لاكن احتياط والله سبحانة وتعالى امرنا بالا نلقى بايدينا فى التهلكه

XPLod
11-02-25, 06:43 PM
الكلام ده صحيح مليون % ..

انا حصل معايه موقف من سنه تقريبا بيثبت ان كلام الاخ صاحب الموضوع صحيح , واحد غلس علية فى نفق الازهر وضرب النور العالى فى وشى وعاوز يعدى وكانت سرعته عاليه جدا وراح كاسر عليه كان هيلبسنى فى حيطة النفق وبعد كده عدانى وجرى وراح واقف بعرض النفق ونزل عشان يتخانق معايه عشان معدتش سيادته.

والباشا مسك فيه والموضوع وصل للرفع الايدى لاقيته جرى على عربيته وجاب طبنجه ورفعها فى وشى وحظه الاسود كان معايه طبنجتى الحيه تحت كرسى عربيتى وقلت ياروح ما بعدك روح ولسه بسحب الاجزاء لقيت بليه صفراء بتخبط فيه ضحكت وقلت استغفر الله العظيم وقلت فى سرى انا كنت هقتله وقلت له اتوكل على الله اركب عربيتك وامشى .

انا فى الاحداث الاخيرة حاولت انى احط فى خزنة الطبنجه الحيه طلقتين صوت فى الاول والباقى طلقات حية عشان اضربهم اخوف بيهم ولو لقيت اللى ادامى معاه سلاح حى اضرب حى بس للاسف منفعش والطلقه الصوت اتحشرت فى الماسورة.

فيا جماعه الحرص فى استعمال جميع انواع المسدسات ان كانت صوت او حيه وبالاخص الصوت والبلى بلاش استعماله فى المواجهات المباشرة ... ودى تجربتى للافادة.

احمد العوضى
11-02-25, 06:53 PM
ودالى بكلم فية ان ربنا سترها معاك ومع الى ادامك لان روح الانسان مش لعبه لان لو حصل حاجه لا سمح الله معتقدش انها كانت هتمر بسلام على حامل الصوت لان وضعة هيكون سيء للغايه برغم اصابته لانه هو من بدا بالتهديد وانت كنت مدافع وكم من الجرام ارتكبت بسبب السلاح الصوت

احمد العوضى
11-02-25, 06:57 PM
تعقيب تذكرو اخوانى العذاء المحترمين ان ما تحس به وانت تحمل المسدس الصوت احساس من الشيطان يريدك ان تدخل فى مشاكل لا ان تدافع عن نفسك وعلى فكره بالله العظيم عندما احمل السلاح كون فى قمت الهدوء والمسامحه لان فى جانبى شيطان لا بد ان احكمه

XPLod
11-02-25, 07:04 PM
تعقيب تذكرو اخوانى العذاء المحترمين ان ما تحس به وانت تحمل المسدس الصوت احساس من الشيطان يريدك ان تدخل فى مشاكل لا ان تدافع عن نفسك وعلى فكره بالله العظيم عندما احمل السلاح كون فى قمت الهدوء والمسامحه لان فى جانبى شيطان لا بد ان احكمه

الكلام ده من الاخر .. أحييك على كلامك وعباراتك الواعية أخ احمد.

osama2011
11-02-25, 07:09 PM
اوافقكم الرأي

العربى
11-02-25, 07:15 PM
لا اعلم سبب تهافت الناس على مسدسات الصوت رغم خطورتها على صاحبها وليس من هاجمه
يعنى لو فكرت كده امتى ممكن تستخدمه لن تجد اى اجابه الا ان تستخدمه فى فرح مثلا او ان تضعه لزوم المنظره امام الناس ولكن فكر كده لو ها جمك شخص بأى سلاح من اول الشومه حتى الآلى ماذا ستفعل بلعبة الاطفال هذه بل العكس سيهاجمك الشخص ال

الاخ احمد السلام عليكم
كلامك ميه فى الميه صح ولكن اخى الكريم ليه استخدامات انا لم اكن اعرفها الا اليومين دول
اولا المسدس الصوت صوته زى او اعلى من الحى صح
الايام اللى فاتت انا كونت فى الصعيد من حوالى اسبوع او ارياف الصعيد
لقيت الحرميه بينزلو على القرى تقريبا كل يوم بعد منتصف الليل
ويفضل ضرب النار شغال لحد الفجر فالمسدس الصوت نفع الطلقه 4 او 5
اما الحى كانت 25 او 30جنيه دى الفايده الوحيده له من وجهة نظرى
على ما اعتقد هو مفيد فى المواجه البعيده وليس الفيس تو فيس
اسف عل الاطاله وتحياتى للجميع

ahmadkader
11-02-25, 07:20 PM
أنا كمان معاكم ، لدرجة إنى كان عندى مسدس صوت من فترة و كنت شاريه رخيص كتيـــــــــــــــــر عن أسعار اليومين دى ، و لسة بايعه من كام يوم تقريبا بضع التمن اللى كنت شاريه بيه ، و طبعا بيعته عشان شايف إنه مالوش لازمة ، رجاء كل اللى بيفكر فعلا يشترى صوت للحماية يفكر ألف مرة ، لأنه ببساطة الصوت ميحميش ، و الناس اللى بتشترى أى مسدس صوت على أمل إنه ممكن يتحول حى بقولهم بلاش تحلموا بالموضوع ده عشان سلامتكم الشخصية قبل أى حاجة ، اللى ماشافش طلقة حية بيبقى متفائل و فاكر إن العملية سهلة ، المسدس الصوت ماينفعش خااااالص يبقى حى صدقونى و ماتجروش ورا السراب

hemi afifi
11-02-25, 07:41 PM
يا جماعه العقل حلو في كل المواقف يعني السلاح الصوت ميطلعش غير في وقته يعني عيل مبرشم و عايز يسرق موبايل و يجري او خناقه مع شخص اعزل كده ممكن بس قطاع طريق او حد معاه سلاح حي او اكتر من فرد بسلاح ابيض يبقي خلي الصوت متدفي في مكانه و بلاش يطلع و بصراحه السلاح حتي لو قصافه اظافر لازم اللي يشيله يبقي اده و بلاش شغل افلام اجنبي و الصوت برده بينفع بس بلاش فشخره و نداريه عشان المشاكل و اللي بيفكر يقلبه حي احب اقوله انت ممكن تتشوه قبل ما اللي انت بتضرب عليه يتخربش بسبب فروق المواصفات الفنيه و الخامات بين الحي و الصوت و بتبقي ارزاق يعني مش معني انك مبتضربش بيه كتير انه حيبقي امان لما تستخدمه

احمد المصرى
11-02-25, 07:50 PM
الحمد لله ان الكثير من الناس متفهمين وان كان الخوف على الشباب الصغير وكلمه اخيره لكل واحد يخرج سلاح من جيبه انك لن تجد كل من امامك خائف وسيجرى منك بل ستجد فى بعض الاحيان من هو اقوى او اسرع او اشرس منك ورد فعل لن تتوقعه طول حياتك سواء من الشخص اللذى امامك او من اى واحد تبعه يحميه ويأتى من خلفك ويراك تحمل طبنجه نعم اسمها طبنجه ولن يفكر ساعتها هل هى صوت والا صوره
ربنا يستر علينا وعلى ابنائنا واخواتنا والجميع

mlikhunter
11-02-25, 08:05 PM
السلام :اخي سبق وان قلت في موضوع اخر انه مسدس الصوت ماينفع بالدفاع عن النفس لانه قد تلاقي المهاجم يحمل سلاح وقد تتعرض للخطر لذلك فهو للتمثيل او للمناسبات في الاعراس او الماتم .
ثانيا الاخ xplod المسدس الحقيقي يرمي الطلقات الفشنك لكن مايخرج الضرف لانه المسدس الصوت فيه بالسبطانه تضييق علشان يصير ارتداد بالضغط ويخرج الضرف
يمكن مسدس الرش انفع برايي
والذي يبتعد عن المشاكل احسن شيء
الله يحفظ الجميع

waleedrahmy
11-02-25, 09:05 PM
كلام سليم 100/100

ahmedabutaleb
11-02-25, 09:15 PM
اتفق مع صاحب الموضوع انه ملوش لازمة دلوقتى
واللى عايز يشترية للاقتناء يصبر شوية عشان الاسعار تنزل لما يقل الطلب

XPLod
11-02-25, 09:19 PM
السلام :اخي سبق وان قلت في موضوع اخر انه مسدس الصوت ماينفع بالدفاع عن النفس لانه قد تلاقي المهاجم يحمل سلاح وقد تتعرض للخطر لذلك فهو للتمثيل او للمناسبات في الاعراس او الماتم .
ثانيا الاخ xplod المسدس الحقيقي يرمي الطلقات الفشنك لكن مايخرج الضرف لانه المسدس الصوت فيه بالسبطانه تضييق علشان يصير ارتداد بالضغط ويخرج الضرف
يمكن مسدس الرش انفع برايي
والذي يبتعد عن المشاكل احسن شيء
الله يحفظ الجميع

هو فعلا ضرب الطلقه لكن الظرف مخرجش وفضل فى المساورة وبالتالى الطلقه اللى بعدها وقفت وراها .

Consul
11-02-25, 09:43 PM
بارك الله فيكم يا شباب...الله ينور عليكم...هذا هو الكلام السليم ومنطق العقل الحكيم...مسدس الصوت ليس له أي فائدة أكثر من المجاملة في الأفراح والمناسبات السعيدة بحكم العادات والتقاليد وللقضاء أو التقليل من حوادث إستعمال الذخيرة الحية في المجاملات والتي سمعنا كثيرا عنها وقد يكون بعضنا قد رآها بالفعل...خلاف هذا ليس له أي فائدة...فهو لا يحمي صاحبه...بالعكس ظهوره أو إستعماله قد يعطي المبرر ويجعل الطرف الآخر يتعمد العنف أكثر ويطعن أو يضرب صاحبه في مقتل ظنا منه أنه حي وللدفاع عن نفسه وخوفا على حياته...ولا يعتقد أحد أن مسدس الصوت يحمي صاحبه من هجوم أو إعتداء شخص مبرشم أو سكران...بالعكس هذا المبرشم والسكران غير مدرك وغير واعي ولا يخاف حتى من المسدس الحي...ودرجة العدوانية عنده عالية جدا وفي الغالب يكون معه سلاح وأقل شيئ مطواة ويعرف كيف يستعملها ويكون بارعا فيها...لا بد أن نحكم عقولنا ونتوكل على الله ونتجنب ونبتعد قدر الإمكان عن الأماكن النائية والمتطرفة أو المقطوعة...ونسير في طرق حية ومأهولة بالناس ومضاءة وفيها حركة حتى لو أطول أو أبعد المهم أن نشعر فيها بالأمن والأمان والونسة وطبعا نتجنب التأخير ليلا...نتوخي الحذر ونفعل الواجب علينا فعله والقدر المحتوم لا مهرب منه...قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا...نحن لسنا في غابة وكل واحد منا يشيل سنجة ولا بلطة ولا حتى مية نار...كل هذا لن يغير في قدره من شيئ...لا بد أن تزيد ثقتنا بأنفسنا ولا نعلق أمننا وأماننا بمسدس صوت ونحن واثقون وأول الناس التي تعرف أنه لا قدر الله وقت الجد ولو حصل شيئ لن ينفع ولن يدفع ضرر ( حتة حديدة ) بل على العكس قد يكون سببا ومبررا لزيادة العنف...وبذلك يزيد خوفنا ورعبنا وعدم ثقتنا بأنفسنا أكثر...قووا إيمانكم بالله وثقوا بأنفسكم...ولا تستسلموا لهواجس ووسوسة الشيطان الرجيم...أعاذنا الله وإياكم منه وحفظنا جميعا من كل سوء...خالص تحياتي...

sanset
11-02-25, 10:04 PM
انا مع راى استاذنا قنصل
سلاح الصوت ميتمشاش بية فى الشارع لان خطورة حاملة كبيرة
ينفع فى الافراح
لو ساكن فى مكان بعيد او مزرعة او فيلا فطلقاتة هترهب اى شخص يقرب
او ساكن فى بيت وسمعت سرقة بجوارك مجرد صوتة هيخوف الحرامى ويقلقة
والمناطق الغير اهلة بالسكان زى الصعيد والفلاحين عكس القاهرة والاسكندرية
والله اعلم
ولكن وجها لوجهة كدة اعتقد حامل مسدس الصوت بيعرض نفسة للمخاطر وخصوصا حاليا ان الحرامية والبلطجية وبعض الناس كارهة للشرطة فممكن يفتكروك ظابط ودى هتبقى مشكلة
رأئى عدم حمل سلاح الصوت فى الشارع وخصوصا القاهرة والاسكندرية
ما عدا ذلك ممكن الانسان يستفيد منة

hema777h
11-02-26, 03:45 AM
ربنا يستر علي الجميع وياريت محدش يستعمل المسدس الصوت غير في الافراح بس والمناسبات وارجو من الجميع عدم استعمال الاسلحة الحية في الافراح او المناسبات لان لاسف بتكون سبب اكتر من مرة في انقلاب الفرح لعزء كفانا اللة واياكم شر هذة الدنيا واحسن اللة خاتمتنا جميعا .....

مؤنس محمد
11-02-27, 09:09 AM
انا شايف انو عامل نفسى بحت الواحد نفسو يشيل سلاح حى لاكن مش عارف فيعوض النقص الي عندة بسلاح صوت عشان يرضى نفسة ويعوض النقص انا شخصيا كان عندى واحد بستعملو فى الافراح لاكن ساعت الاطرابات بتاعت 25يناير كنت واقف فى الشارع وماسك سيف اكرم من المسدس الصوت يا عم دى ناس كانت بتضرب بالى نيجى احنا نمسك صوت دة كلام وتقبلو تحياتى

waleedrahmy
11-02-27, 09:07 PM
بارك الله فيكم يا شباب...الله ينور عليكم...هذا هو الكلام السليم ومنطق العقل الحكيم...مسدس الصوت ليس له أي فائدة أكثر من المجاملة في الأفراح والمناسبات السعيدة بحكم العادات والتقاليد وللقضاء أو التقليل من حوادث إستعمال الذخيرة الحية في المجاملات والتي سمعنا كثيرا عنها وقد يكون بعضنا قد رآها بالفعل...خلاف هذا ليس له أي فائدة...فهو لا يحمي صاحبه...بالعكس ظهوره أو إستعماله قد يعطي المبرر ويجعل الطرف الآخر يتعمد العنف أكثر ويطعن أو يضرب صاحبه في مقتل ظنا منه أنه حي وللدفاع عن نفسه وخوفا على حياته...ولا يعتقد أحد أن مسدس الصوت يحمي صاحبه من هجوم أو إعتداء شخص مبرشم أو سكران...بالعكس هذا المبرشم والسكران غير مدرك وغير واعي ولا يخاف حتى من المسدس الحي...ودرجة العدوانية عنده عالية جدا وفي الغالب يكون معه سلاح وأقل شيئ مطواة ويعرف كيف يستعملها ويكون بارعا فيها...لا بد أن نحكم عقولنا ونتوكل على الله ونتجنب ونبتعد قدر الإمكان عن الأماكن النائية والمتطرفة أو المقطوعة...ونسير في طرق حية ومأهولة بالناس ومضاءة وفيها حركة حتى لو أطول أو أبعد المهم أن نشعر فيها بالأمن والأمان والونسة وطبعا نتجنب التأخير ليلا...نتوخي الحذر ونفعل الواجب علينا فعله والقدر المحتوم لا مهرب منه...قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا...نحن لسنا في غابة وكل واحد منا يشيل سنجة ولا بلطة ولا حتى مية نار...كل هذا لن يغير في قدره من شيئ...لا بد أن تزيد ثقتنا بأنفسنا ولا نعلق أمننا وأماننا بمسدس صوت ونحن واثقون وأول الناس التي تعرف أنه لا قدر الله وقت الجد ولو حصل شيئ لن ينفع ولن يدفع ضرر ( حتة حديدة ) بل على العكس قد يكون سببا ومبررا لزيادة العنف...وبذلك يزيد خوفنا ورعبنا وعدم ثقتنا بأنفسنا أكثر...قووا إيمانكم بالله وثقوا بأنفسكم...ولا تستسلموا لهواجس ووسوسة الشيطان الرجيم...أعاذنا الله وإياكم منه وحفظنا جميعا من كل سوء...خالص تحياتي...

انا مع راى استاذنا قنصل
ينفع فى الافراح
والله اعلم
ولكن وجها لوجهة كدة اعتقد حامل مسدس الصوت بيعرض نفسة للمخاطر وخصوصا حاليا ان الحرامية والبلطجية وبعض الناس كارهة للشرطة فممكن يفتكروك ظابط ودى هتبقى مشكلة

ربنا يستر علي الجميع وياريت محدش يستعمل المسدس الصوت غير في الافراح بس والمناسبات وارجو من الجميع عدم استعمال الاسلحة الحية في الافراح او المناسبات لان لاسف بتكون سبب اكتر من مرة في انقلاب الفرح لعزء كفانا اللة واياكم شر هذة الدنيا واحسن اللة خاتمتنا جميعا .....

انا شايف انو عامل نفسى بحت الواحد نفسو يشيل سلاح حى لاكن مش عارف فيعوض النقص الي عندة بسلاح صوت عشان يرضى نفسة ويعوض النقص انا شخصيا كان عندى واحد بستعملو فى الافراح لاكن ساعت الاطرابات بتاعت 25يناير كنت واقف فى الشارع وماسك سيف اكرم من المسدس الصوت يا عم دى ناس كانت بتضرب بالى نيجى احنا نمسك صوت دة كلام وتقبلو تحياتى

هو ده كلام الناس الموزنة والعاقلة

احمد العوضى
11-02-27, 11:41 PM
على فكره يا جماعه انا ربنه اكرمنى فى يومان الدفاع الشعبى مع جمعيه عندنا وكان اكبر كابوس بنسبه لنا مسدس الصوت لانه بيعمل مشاكل و كوارس لاننا كنا بنجرى ديمن ورا الاصوات الناتجه عن اللعب و التهويش والمنظره الكدابه لدرجت ان الحمد لله ان الواحد بيعرف يميذ ما بين صوت الطلقات الصوت والحى من على بعد حتى من سحب الاجذاءولاكن كنا بنخاف ليكون متعدل والخوف ان الى معاه صوت يعمل ذى راعى الغنم الكاذب يتمنظر كام مره وفى الاخر ساعة الجد محدش يعبره ارجو من كل من يحمل سلاح صوت ان يحافظ علية لما صنع له والا يحاول اخراجه لانه يضر اكثر مما يفيد وارجو من الخوه الاستفاده من تجارب من سبقوهم لان اكبر ميذه لعالم النت انهو يعلم بدون خسار لانهو يعلم بالكلام مش بالفعل

احمد العوضى
11-02-27, 11:45 PM
وعلىفكره ايضن ان الصوت يعطى الحذر للى امامك ان راه معك واراد بك شر تكون بطشطه قويه وليث لها رجعة حتى يسيطر عليك ولا يترك لك مجال لاستعمالة فالى يريد الصوت فليعطيه هيبت الحى ولا يلعب به كثيرن ويستعمله فى العاطل والباطل

lastworld
11-02-28, 12:17 AM
والله*العظيم*كلامك*صح*ميه*فى*الميه

باشـــا
11-02-28, 12:35 AM
حد يدلنى على مكان اشترى منة مسدس حى ضرورى
0108393803

Consul
11-02-28, 12:48 AM
حد يدلنى على مكان اشترى منة مسدس حى ضرورى
0108393803

فتح الله شارع رمسيس- السجلابي شارع عدلي- أشرف عازر شارع زكي بالتوفيقية- نسيم عازر شارع رمسيس- مفتاح رزق بالجيزة- المنسي باب اللوق...والكثير الكثير...للأمانة كله على أورنيك شراء رسمي صادر من قسم الشرطة التابع له...ولا نعرف غير الرسمي والقانوني...وأرجو من الجميع ألا يدل أحد أو يرشد على شيئ مخالف أو محظور ويعاقب عليه القانون...خالص تحياتي...

احمد العوضى
11-02-28, 12:53 AM
نمره البصل بعد المحله لاكنعلى ما اعتقد عندما يمسك بحوذتك سوف تلعن اليوم الى فكرت تشيله فيه وده نصيحه ارجو تقبلها

احمد العوضى
11-02-28, 01:06 AM
تحياتى سيد قنصل للمعلومه معظم من يبحث عن سلاح على النت يبحث عن شيىء غير قانونى وكلنا نعلم هذا ولم يجده وان وجد سيكون صوت ومعدل لان تجار السلحه ليثو بهذة السذاجه حتى يضعو رقابهم تحت طالت القانون ولا من سرق قطعة سلاح بالمعلماتيه التى تاهله لبيعه عبر النت مع العلم ان سوق السلاح راج هذة الايام فلن يبحث عن شخص لا يعرفه ويثق فيه ليعطيه مصيبه له وعليه اما من ناحيت معرفة الماكن فلعايذ يعرف بيعرف الدني قريه صغيره واسماء المحلات يعرفها من يشترى فى النور ولا اقصد اى اهانه للاخ السال بل اقصد التهكم على كبت الحريات لان حمل السلاح حق مكفول قانونن ولاكن مغلق بدكتاتوريت الحكم انا اعلم ابناى على التعامل مع السلاح وخطره وبعد ذالك اراقب واصحح واعاقب ولاكن المنع والدكتاتوريه تولد الخطء

myag1977
11-02-28, 02:39 AM
تحياتى للجميع فى المنتدى العظيم بالنسبة لأسلحة الصوت فى الواقع كلمة فايدة ليها معنى مختلف شوية اغلب الاحيان الصوت او الحى الفايدة واحدة وهيا ارهاب الشخص اللى بيحاول يهجم أو يتعدى عليك لاكن حتى الحى ممكن ميسعفكش فى حالة التعرض لسلاح حى اخر إلا بالقتل واظن ان الموضوع مشكله وبعدين الصوت اللى اعرفه عنه ان مؤثر على مسافة 30 سم
لكن لو اللى قدامك مهربش من الصوت مش حيهرب من الحى والامثلة كتيرة فى الفترة السابقة عن استخدام او عدم استخدام الحى ربنا يستر على بلدنا الحبيبة و الامور لا تستدعى الحى او الصوت

sniper_vvip
11-02-28, 08:34 AM
يا جماعة الكلام ده صح 100% واذكر حادث لم يمر عليه اكثر من سنتين كان فيه ضابط شرطة يسير بسيارته بجوار نادى الصيد فى الدقى وتقريبا حدث احتكاك بينه وبين احد سائقى التاكسى وكان سائق التاكسى يحمل فى سيارته مسدس صوت وعندما أخرجه ..فما كان ان ضابط الشرطة ارداه قتيلا لأنه كان لا يعلم هل ده صوت ولا حى لأن فى اللحظة دى الموضوع مش محتاج تفكير دى حياه او مووت وهنا فعلا ان مسدسات الصوت مش هتفيد صاحبها خالص بل ممكن تعمله مشكلة خطيرة وربنا يستر يا جماعه

akhater
11-02-28, 09:18 AM
متفق مع كلام حضرتك و مسدس الصوت الى جبته مبنزل بيه لإقتناعى إنه للتهويش من البيت
أو من بعيد قوى أو مجاملات فى الأفراح

انا مع راى استاذنا قنصل
ينفع فى الافراح
والله اعلم

والدى لسا قايلى موضوع الظباط ده
أول ما جبته ( والدى ميفهمش قوى فى السلاح ) ففاكر إن الصوت بيعور برضوا
فبيقولى إوعى تنزل بيه لحد يفتكرك ظابط يتلموا عليك يضربوك

ادم عبد ربه
11-02-28, 09:25 AM
وعلىفكره ايضن ان الصوت يعطى الحذر للى امامك ان راه معك واراد بك شر تكون بطشطه قويه وليث لها رجعة حتى يسيطر عليك ولا يترك لك مجال لاستعمالة فالى يريد الصوت فليعطيه هيبت الحى ولا يلعب به كثيرن ويستعمله فى العاطل والباطل

ا/ احمد العوضى
تحياتى الشخصية لك واضح ان كل رجالة المحلة ذو عقل راجح تحياتى لكم جميعا

احمد العوضى
11-03-01, 02:07 AM
اولا السلام عليكم ثم الانسان الذى تعود على حمل السلاح يعلم كل العلم مدى خطورته وخطورت اخراجه اما حامل الصوت فلا يعلم للاسف سوى الامان الكذب الذى يعطيه السلاح وهذا الامان ما هوا الا بدايت المصيبه لان ليث كل من يحمل عصى عنده الجراه الكافيه لاستعمالها اما من يحمل شىء لا ياءذى فعنده كل الجراه ليحاول ارهاب الذى امامه مثل ساق التكسى يعتبر بلطجى لان الوضع لا يتطلب سحب السلاح و الضابط لم يكن افضل منه لان اوليات استعمال السلاح هى تعجيذ الذى امامى عن الحاق الذى به ليث قتله و معنا التعجيذ الحاق اقل ضرر بالمعتدى لانه فى الاول والاخر انسان نحترم ادميته حتى ولم يحترمها هو وعلى فكره اى انسان عنده قدر من المعرفه بالسلاح يستطيع ومن النظره الاولا التفريق بين الصوت والحى ما بالك بضابط شرطه ولاكن بعض الضباط فى الاونه الاخيره احسو بانهم فوق القانون وان الانسان لا يساوى اكثر من تنظيم الاوراق القانونيه الخاصه حتى يكون كل شىء سليم حتى ولو كان تلفيق تهم فلم يسمعو القاضى الذى قال لابراء الف قاتل افضل من ان اتحمل وزر مظلوم اسف للاطاله

باشـــا
11-03-01, 10:49 PM
انا شايف ان فى ظل الظروف العصيبة اللى بتمر بيها مصر يجب على كل انسان ان يكون معه سلاح حقيقى وليس مزيف مثل بتاع الاطفال( مسدس الخرز) وعلى فكرة انا بتكلم كده علشان فى حرامى دخلو على واحد صاحب معرض سيارات ورفع علية سيف( سنجة ) فصاحب المعرض فتح الدورج وطلع الطبنجة وضرب علية نار وفجأه وجد 6 افراد تابع للحرامى بيهجمو على صاحب المعرض فضربهم بالنار . الغريب فى الموضوع ان اهل المنطقة اعطى لصاحب المعرض جائزة والحكومة شكرت الراجل
سؤال لو كان الراجل صاحب المعرض ده معاه مسدس خرز قصدى مسدس صوت كان هيعمل ايه
اما انا فأنا اشتريت موتسيكل حلاوة4 بثمن 4250 اعد شهر وواحد حرامى محترم خده من امام بيتى والغريب ان فى ناس فى الشارع شفوة من وراء الشباك وخافو ينزلو او ينادو
وواحد فى الشارع اللى ورانا واحد حرامى طلع ساعت العصر اخد الانبوبة من امام باب الشقة ونزل
ومحل الموبايلات فى الشارع العمومى الحرمية فتحوة واخده من حجات بقيمة 50000 الساعة 6الصبح والناس كانو اعدين على القهوة بيتفرجو
اللى يضحك فى الموضوع ده كله ان الناس دى كلها راحوا للشرطة وقدمو بلاغ كان رد الشرطة شئ ممتاز
قالو دورو على الحاجة بنفسكم اما احنا لو مسكنا الحرامى هنقولة اتفضل ياباشا ونجبلة شاى مش انتم عايزين كده
الرسالة للمصرين جميع لمن يستطيع حمل سلاح حى فليحمل ويتقى الله فى استخدامة
مفيش حد هيحميك انتا احمى نفسك بنفسك والكلام ده فى ناس ممكن تستهزء بيه زى انا ماكنت بستهزء بيه ولما وقعت عرفت . البلد فى حالة فوضة ولو حد شوفته بيسرق سيارتك او اى شئ لك او تهجم على بيتك ينفع تحمى نفسك بمسدس لعبة!!
الكلام للاستاذ الفاضل اللى بيعترض السلاح الغير شرعى لو جرب ان حد يتهجم علية هيعرف معنا كلامى
ويارب مفيش حد يشوف اى حاجة من دى بس للاسف الامر بقى واقع ياريت تتقبلو الموقف

احمد العوضى
11-03-01, 11:25 PM
لاسف يا اخى كلامك فيه كتير من الصحه ولاكن احنا فى الول والخر بشر ومسلمين او مسيحين يحكمنا قانون الديانه اما ان تركنها غابه فلا لايصح هذا ومن الممكن ان تقول الى ايده فى الميه مش حاسس لاكن انا حلسس بكل الى بقول عليه وعلى سبيل المثال هل لو وقع حادث طاره اصبح الطيران ممنوع وان كان حمل السلاح سهل فى الظل من السهل ان يكون اول مصاب من السلح حامله ولاكنى للاسف معك فى كل كلمه قلتهالاننا ابتعدنا عن حديث رسول الله صلا الله عليه وسلم(من رئى منكم منكرا فل يغيره بيده فان لم يستطع فبلسانه فان لم يستطع فبقلبه وهذا اضعف اليمان )ولكن بعض الناس يفرحون فى الشخص لو تمت اذيته لمجرد الحقد او الغيره والبعض الاخر يحكمه الخوف والقاعده العريضه يحكمها شيطان ((((((((وانامالى))))))ولاكن اعود واقول الروح غاليه ويجب ان تحميها وحمايتك لها تقف عند اعتاب احترامك للاخرين تقبل مرورى

spiritwin
11-03-11, 05:10 PM
أكثر ما أقلقنى الآن فى هذا الموضوع هو مستقبل لغتنا العربية
من فضلكم راجعوا أنفسكم جيداً وعلموا أولادكم لغتكم العربية الصحيحة .. أعيدوا قراءة هذا الموضوع بداية من الصفحة الأولى لتكتشفوا ما أقول.
ليس هنا فقط بل وبكل المواقع .. وللأسف أحد المخطئين فى حق هذى اللغة طالب بجامعة الأزهر.

أعلم أن ما أقوله ليس له أى صلة بمواضيع المنتدى ككل .. وقد تكون كتاباتى (وإن قلت) تحوى أخطاء إملائية عديدة (خاصة وأن مكان عملى لا تستخدم فيه اللغة العربية). ما أتكلم عنه هنا أخطاء جوهرية ليست سهواً.

أخيراً .. بطبيعتى لا أكتب بالفصحى ، لكن هنا وجبت وقفتى.

و أسف على الإطالة والمداخلة.

محمد أحمد
قائد فريق تطوير برمجيات