مشاهدة النسخة كاملة : التأمين البسيط

mansoo2005
11-02-13, 02:08 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أولا أخلص تحياتي لحضراتكم ..... أنا عضو جديد في المنتدى

و كل ما ارجوه هو إفادتي في نوعية الأسلحه القانونيه التي تصلح للتامين و الدفاع عن النفس حيث انني أقيم و أسرتي في منطقه نائيه في القاهره الجديده حتى يعود الأمان

حفظك الله يا مصر"ربي إني مسني الضر و أنت أرحم الراحمين"

و جزاكم الله عني كل خير

ahmad
11-02-13, 02:14 AM
مفيش أحسن من مسدسات الصوت لأنها شبه الحقيقي وممكن تحدث جروح على المدى القريب
أرجو مراجعة الرابط التالي

http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=4792

mansoo2005
11-02-13, 02:31 AM
كتر خيرك يا أستاذ أحمد
أنا كنت عايز أسالك هل طلقاته متوفره و بكام؟ و هل عندك ولا هادور عليها
و شكرا لك

ahmad
11-02-13, 02:37 AM
متوفرة ان شاء الله وبأقل من السوق
وأرجو مراجعة هذا الرابط أيضا
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=4693

mansoo2005
11-02-13, 03:19 PM
يا شباب حد يرد عليا لأني معنديش خبره

أرجو النصيحه من أصحاب الخبره الفعليه

بدر
11-02-13, 03:54 PM
الخ الفاضل
اولا الحافظ هو الله اولا وأخيرا ولكن الانسان ياخد بالاسباب بالنسبة لعملية التأمين عملية تتوقف على حاجات كتير يعنى السكن اكيد مؤمن ولا اية فية سور ولا مفيش والتأمين من السرقات ولا الهجوم من البلطجية فية جيران فى المنطقة ولا لأ.موضوع مسدس الصوت ممكن يكون فعال بس السؤال شكل الخطر المحتمل اية يعنى ما ينفعش حد يحاول السرقة معاة مسدس صوت وحضرتك تطلع بمسدس صوت .و لكن هو ممكن يكون فعال للتنبية فى حالة حدوث اى شئ لا قدر الله.تحياتى

مختار
11-02-13, 04:00 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. أنصحك أخى الحبيب بإقتناء واحدة من بنادق الديانا (48 أو 52 أو 54 أو 350 ) لقوة هذه البنادق فهى قاتله للطيور والحيوانات مثل الكلاب والثعالب وغيرهم وايضا قاتله للأنسان لو تم الأطلاق فى الرأس أو الرقبه أو القلب وطبعا مش هتضرب ضربات مميته ممكن الضرب يكون فى القدم أى اليد للتعجيز فقط
وفى نفس الوقت لا تحتاج الى ترخيص . والإستفاده منها فى الصيد

بدر
11-02-13, 04:16 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. أنصحك أخى الحبيب بإقتناء واحدة من بنادق الديانا (48 أو 52 أو 54 أو 350 ) لقوة هذه البنادق فهى قاتله للطيور والحيوانات مثل الكلاب والثعالب وغيرهم وايضا قاتله للأنسان لو تم الأطلاق فى الرأس أو الرقبه أو القلب وطبعا مش هتضرب ضربات مميته ممكن الضرب يكون فى القدم أى اليد للتعجيز فقط
وفى نفس الوقت لا تحتاج الى ترخيص . والإستفاده منها فى الصيد

طيب لو طلع علية لا قدر الله 3 اشخاص هيضرب مين فيهم الاول
مشكلة البنادق فى تعميرها كل شوية تكسر وتحط الرشة مين هيستناك تعمل كل دة
أو تمشى بمبداء اضرب الكبير يخاف الصغير.تحياتى

مختار
11-02-13, 04:41 PM
أستاذى الفاضل: أنا لما اتكلمت على بنادق ضغط الهواء تكلمت من مبدأ الشئ المشروع اللى ميدخلوش فى س ، ج وبعدين لو أكثر من واحد يقف فى شباك أو على سطح أو يتخفى فى أى مكان ويقوم بالواجب وشكرا ليك على المتابعه والتدقيق

بدر
11-02-13, 04:44 PM
أستاذى الفاضل: أنا لما اتكلمت على بنادق ضغط الهواء تكلمت من مبدأ الشئ المشروع اللى ميدخلوش فى س ، ج وبعدين لو أكثر من واحد يقف فى شباك أو على سطح أو يتخفى فى أى مكان ويقوم بالواجب وشكرا ليك على المتابعه والتدقيق

والله انا معاك 100 فى المية بس احنا معرفناش نوع المخاطر اللى بتواجهه ونوع التأمين اللى محتاجة.تحياتى وارجو انك ماتكنش زعلان من مداخلتى

مختار
11-02-13, 05:41 PM
يا أ/:بدر أنا مقدرش ازعل منك ولا من أى حد فى المنتدى . كل الحكايه ان كل واحد فينا بيحاول يساعده فى مشكلته بالطريقه اللى بيفكر بيها وممكن تكون النصيصه صحيحه أو خاطئه فكلنا لسنا معصومين من الخطأ

بدر
11-02-13, 06:36 PM
يا أ/:بدر أنا مقدرش ازعل منك ولا من أى حد فى المنتدى . كل الحكايه ان كل واحد فينا بيحاول يساعده فى مشكلته بالطريقه اللى بيفكر بيها وممكن تكون النصيصه صحيحه أو خاطئه فكلنا لسنا معصومين من الخطأ
لا دة انت لسة زعلان
هات راسك ابوسها هههههههههه.تحياتى

mansoo2005
11-02-13, 09:18 PM
جزبل جزبل الشكر للأساتذه الأفاضل بدر , مختار على الإفاده

وعلى العموم انا من سكان المدن الجديده " التجمع الخامس" و غرض التأمين من البلطجيه أو الحراميه في مثل تلك المناطق البعيده حيث العمارات تحت الإنشاء
و قد حاولت البحث في السوق من خلال المحلات التي نصح بها أعضاء منتدانا الكريم و لكن أجارنا الله و إياكم من الإستغلال وحتى من بعض الأعضاء للأسف

بدر
11-02-13, 09:35 PM
جزبل جزبل الشكر للأساتذه الأفاضل بدر , مختار على الإفاده

وعلى العموم انا من سكان المدن الجديده " التجمع الخامس" و غرض التأمين من البلطجيه أو الحراميه في مثل تلك المناطق البعيده حيث العمارات تحت الإنشاء
و قد حاولت البحث في السوق من خلال المحلات التي نصح بها أعضاء منتدانا الكريم و لكن أجارنا الله و إياكم من الإستغلال وحتى من بعض الأعضاء للأسف

معلش شوية الاوضاع هتهدى والاسعار هتهدى والله الموفق

mansoo2005
11-02-14, 01:01 PM
" لا للإستــــغلال"
والحاقظ هو الله

انا مش عايز أسلحه

khaled_shams
11-02-14, 01:34 PM
حضرتك ممكن تشترى مسدس رش من اللى بيشتغل بالغاز فى منه بيبقى ليه خزنه و ممكن يضرب كذا طلقه و اعتقد ان سعره مش غالى قوى

بدر
11-02-14, 01:43 PM
" لا للإستــــغلال"
والحاقظ هو الله

انا مش عايز أسلحه

الاخ الفاضل
مالك بس متزعلش نفسك ذى ما فية ناس استغلاليين فية محترمين وكل حاجة موجودة بالاسعار العادية .تحياتى

sniper_vvip
11-02-15, 07:41 PM
يا جماعة ليه بلدنا بتصعب عملية ترخيص السلاح مع ان كل دول العالم مبررات الترخيص مش بالتعقيد اللى عندنا مصر من اصعب دول فى العالم التى تسمح بتراخيص السلاح والحمد لله الظروف دى هتمشى خلاص يا ريت يتفضلوا بالنظر فى هذه القضية يعنى مثلا لو نظرنا لاسرائيل كل الشعب معاه سلاح
اذكر مقولة لشيخ عجوز جدا قابلته فى صعيد مصر وسألته عن السلاح اللى معاه مرخص ولا مش مرخص ..رد عليا وقالى والله بالحرف (يعنى يا ابنى استنى لما ييجوا يخطفوا عيالى ونسوانى وابأه أرخص بعدها دا ان رخصولى اصلا ) طبعا كان بيستهزأ بقوانين الترخيص يعنى همه بيجبروا الواحد يعمل الغلط ويبحث عن اى حاجة حتى ولو مش مترخصة يقتنيها فى الظروف المهببة دى

eng.essam
11-02-15, 07:52 PM
ربنا يوفقك انشاله يارب وتلاقي مبتغاك تقبل مروري

mansoo2005
11-02-16, 02:33 AM
المشكله يا جماعه إن الدنيا لما تهدى " اتمنى يعني"
ساعتها مين هيحتاج سلاح ولا حاجه ما طول عمرنا عايشين كده و مسليمنها لله

كل الحكايه إن الواحد بياخد بالاسباب و يأمن لحد م يبقى فيه نظام أكتر

و ماحدش دلوقتي بيساعد حد

لو حد يا جماعه عنده مسدس بلي قوي أو صوت محترم بجد و يراعي ربنا فيا يرد علي
وشكرا جزيلا