مشاهدة النسخة كاملة : عايز ادافع عن نفسي

kyko
13-11-17, 03:24 AM
انا برجع من شغلي متأخر فعايز ادافع عن نفسي ياتري لو اشتريت مطواة او خنجر مثلا بيبقي لازم ترخيص ولا لأ ؟ واية الاحسن خنجر ولا مطواة والاسعار عاملة ازاي ؟ وازاي مايضحكش علية وانا بشتري ؟ علشان انا ماعرفش اي حاجة عن المجال دة تماما وهل لو اشتريت خنجر مثلا ممكن يتقبض علية ؟ ولا عادي ؟

وممكن حضراتكم ترشحولي حاجة كويسة عشان ادافع بيها عن نفسي وسعرها واشتريها منين ؟

ĴΘĶЄЯ
13-11-17, 11:46 AM
اولا لا يوجد تراخيص لحمل المطاوي والخناجر وتعتبر مجرمة قانونا
ثانيا يوجد تفاوت كبير في الاسعار علي حسب التاجر او الشخص
ثالثا للدفاع عن النفس يوجد سيلف ديفينس عبارة عن سبراي يسبب فقدان الرؤية مؤقتا
او امريكان استيك وهي عصا حديدية تستخدم في الدفاع عن النفس

TheLegnedkiller
13-11-17, 01:59 PM
بص يا كبير بالنسبه للمطاوي والخناجر ديه فيها مسأله قانونيه

فيه طرق زي ما الجوكر قال

سيلف ديفنس او امريكن استيك

وممكن برضه تكون معاك من دول بس متنزلشي بيهم الا وقت الخطر

kyko
13-11-17, 10:53 PM
لما يكون معايا خنجر مثلا اللي ناوي لية الشر اكيد هايخاف غير السبراي دة
اشتري اية دلوقتي عشان مايضحكش علية ؟ وطبعا للدفاع عن نفسي فقط

TheLegnedkiller
13-11-18, 11:51 AM
لما يكون معايا خنجر مثلا اللي ناوي لية الشر اكيد هايخاف غير السبراي دة
اشتري اية دلوقتي عشان مايضحكش علية ؟ وطبعا للدفاع عن نفسي فقط

ياباشا انا معاك ان الاسبراي ملوش لزمه كبيره

بس علي الاقل ملوش مسأله قانونيه

وممكن برضه الامريكن استيك حاجه حلوه وملهاش مسأله قانونيه

elmasrey123
13-11-18, 11:54 AM

مورو
13-11-18, 11:54 AM
الاخوه الافاضل جابولك من الاخر سيلف دي فينس او ستيك

مورو
13-11-18, 11:55 AM
ويشيل مطوه او خنجر ليه مايجيب فرد خرطوش احسن او رشاش شمال
انتم بتهزرو ياجدعان والله ايه الكلام الفارغ ده
حسبى الله ونعم الوكيل

وحد الله ياجدع ههههههههههههههههههه

elmasrey123
13-11-18, 11:57 AM

TheLegnedkiller
13-11-18, 11:59 AM
--------------------------

kyko
13-11-19, 02:02 AM
الاخ اللي بيتريق دة هو مش دة منتدي اسلحة ولا منتدي لعب تلبيس عرايس ؟ ياجماعة انا كلامي واضح انا بروح متأخر بليل وعايز ادافع عن نفسي مش اكتر دي مش جريمة يعني فعايزكم تنصحوني اجيب اية وبكام ومنين ؟ والسبراي دة مش هاينفع ولا الستيك حتي
وياريت اللي عندة نصيحة يقولها واللي مش عندة يسكت احسن

elmasrey123
13-11-19, 07:28 AM
الاخ اللي بيتريق دة هو مش دة منتدي اسلحة ولا منتدي لعب تلبيس عرايس ؟ ياجماعة انا كلامي واضح انا بروح متأخر بليل وعايز ادافع عن نفسي مش اكتر دي مش جريمة يعني فعايزكم تنصحوني اجيب اية وبكام ومنين ؟ والسبراي دة مش هاينفع ولا الستيك حتي

اولا انا متريقتش عليك انا اتريقت على الرد الى ليجند كتبه
ثانيا لما الاسبراى مش نافع هو الاستيك يبه الى انا كاتبه صح

مورو
13-11-19, 11:29 AM

بص ياباشا المنتدى مش منتدى تلبيس عرايس وفي نفس الوقت مش منتدى اسلحه دا منتدى لهواية الصيد وفيه فرعيات زي الاسلحه لو حضرتك محتاج سلاح ناري حي يبقى يكون معاك رخصه وهتلاقي هنا كتير اما بالنسبه لموضوع المطاوي والخناجر فدي بقى بتبقى حاجه عند عضو عاوز يبعها ومافيش اي مسؤليه ع المنتدى والناس نصحتك بالصح والمصري ماتريقش عليك ولو نصحك بسلاح ابيض يبقى بيضرك من ناحيتين الاولي هتبقى مخالف للقانون ولو اتمسكت في اي كمين هيتعملك قضيه والناحيه التانيه بقى ان حضرتك لو معاك خنجر والحرامي اللي قدامك معاه فرد خرطوش او ا اي سلاح ناري هتعمل ايه بالخنجر ولو طلعت الخنجر قدام الحرامي ممكن يتعامل معاك بالسلاح بتاعه وعلى فكرة انا كمان ساعات برجع البيت متاخر والشوارع ضلمه جدا مع العلم اني ساكن في العبور في الفترة الحاليه ولما كنت ساكن في شبرا كنت برجع متاخر عادي
ومن الاخر كده انت لو معاك دبابه اللي مكتوبلك هتشوفه هتشوفه

elmasrey123
13-11-19, 11:36 AM
بص ياباشا المنتدى مش منتدى تلبيس عرايس وفي نفس الوقت مش منتدى اسلحه دا منتدى لهواية الصيد وفيه فرعيات زي الاسلحه لو حضرتك محتاج سلاح ناري حي يبقى يكون معاك رخصه وهتلاقي هنا كتير اما بالنسبه لموضوع المطاوي والخناجر فدي بقى بتبقى حاجه عند عضو عاوز يبعها ومافيش اي مسؤليه ع المنتدى والناس نصحتك بالصح والمصري ماتريقش عليك ولو نصحك بسلاح ابيض يبقى بيضرك من ناحيتين الاولي هتبقى مخالف للقانون ولو اتمسكت في اي كمين هيتعملك قضيه والناحيه التانيه بقى ان حضرتك لو معاك خنجر والحرامي اللي قدامك معاه فرد خرطوش او ا اي سلاح ناري هتعمل ايه بالخنجر ولو طلعت الخنجر قدام الحرامي ممكن يتعامل معاك بالسلاح بتاعه وعلى فكرة انا كمان ساعات برجع البيت متاخر والشوارع ضلمه جدا مع العلم اني ساكن في العبور في الفترة الحاليه ولما كنت ساكن في شبرا كنت برجع متاخر عادي
ومن الاخر كده انت لو معاك دبابه اللي مكتوبلك هتشوفه هتشوفه

الله ينور عليك

abo amar
13-11-19, 02:02 PM
[quote=مورو;536520]بص ياباشا المنتدى مش منتدى تلبيس عرايس وفي نفس الوقت مش منتدى اسلحه دا منتدى لهواية الصيد وفيه فرعيات زي الاسلحه لو حضرتك محتاج سلاح ناري حي يبقى يكون معاك رخصه وهتلاقي هنا كتير اما بالنسبه لموضوع المطاوي والخناجر فدي بقى بتبقى حاجه عند عضو عاوز يبعها ومافيش اي مسؤليه ع المنتدى والناس نصحتك بالصح والمصري ماتريقش عليك ولو نصحك بسلاح ابيض يبقى بيضرك من ناحيتين الاولي هتبقى مخالف للقانون ولو اتمسكت في اي كمين هيتعملك قضيه والناحيه التانيه بقى ان حضرتك لو معاك خنجر والحرامي اللي قدامك معاه فرد خرطوش او ا اي سلاح ناري هتعمل ايه بالخنجر ولو طلعت الخنجر قدام الحرامي ممكن يتعامل معاك بالسلاح بتاعه وعلى فكرة انا كمان ساعات برجع البيت متاخر والشوارع ضلمه جدا مع العلم اني ساكن في العبور في الفترة الحاليه ولما كنت ساكن في شبرا كنت برجع متاخر عادي
ومن الاخر كده انت لو معاك دبابه اللي مكتوبلك هتشوفه هتشوفه[/quot
++++++++++++++++++++++++ برنس برنس برنس

GIS
13-11-20, 01:42 PM
زى ما الاخوة الافاضل اللى فى المنتدى قالوا الخناجر والمطاوى ضمن الاسلحة البيضاء اللى يجرم القانون المصرى حيازتها والتنقل بيها ممكن لو امكن مسدس صوت اظن انه كافى لان بمجرد انك هتضرب طلقة ممكن تجرى اللى هيتعرضلك

ميشو الحاوى
13-11-20, 02:42 PM
زى ما الاخوة الافاضل اللى فى المنتدى قالوا الخناجر والمطاوى ضمن الاسلحة البيضاء اللى يجرم القانون المصرى حيازتها والتنقل بيها ممكن لو امكن مسدس صوت اظن انه كافى لان بمجرد انك هتضرب طلقة ممكن تجرى اللى هيتعرضلك

اولا انا ليا تعليق ع كلامك لو سمحت موضوع انه يمشى بمسدس صوت نسبه الخطر فيه اكتر من انه يمشى مش معاه حاجه خالص لان ببساطه جدا لو تعرض لموقف والشخص اللى قدامه معاه طبنجه او فرد خرطوش هيعمل ايه هو بمسدس صوت قدام السلاح الحى ده وغالبا بنسبه كبيره لو طلع المسدس الصوت قدام البلطجى اللى قدامه مش هيفكر انه صوت اول حاجه هتجى ف دماغه انه مسدس حى وعاوز يضربه بيه واكيد هيبقى رد فعله انه هيضرب ف المليان فهيبقى عرض نفسه للخطر ع شئ كان ف ايده انه مايعملهوش

GIS
13-11-20, 06:19 PM
اولا انا ليا تعليق ع كلامك لو سمحت موضوع انه يمشى بمسدس صوت نسبه الخطر فيه اكتر من انه يمشى مش معاه حاجه خالص لان ببساطه جدا لو تعرض لموقف والشخص اللى قدامه معاه طبنجه او فرد خرطوش هيعمل ايه هو بمسدس صوت قدام السلاح الحى ده وغالبا بنسبه كبيره لو طلع المسدس الصوت قدام البلطجى اللى قدامه مش هيفكر انه صوت اول حاجه هتجى ف دماغه انه مسدس حى وعاوز يضربه بيه واكيد هيبقى رد فعله انه هيضرب ف المليان فهيبقى عرض نفسه للخطر ع شئ كان ف ايده انه مايعملهوش

يعنى افهم من كلامك ان الخنجر او المطوه افضل متهيلى انه مش صح لانه عشان يصيب اللى امامه لازم يشتبك معاه وبره اللى امامة ممكن يكون معاه سلاحة وبرده مش هيستنى لما يضربه يبقى المسدس افضل لانه حتى ممكن يضرب فى الهوا مجرد تهويش من بعيد لبعيد يعنى نسبة الخطر اقل

ميشو الحاوى
13-11-20, 08:36 PM
يعنى افهم من كلامك ان الخنجر او المطوه افضل متهيلى انه مش صح لانه عشان يصيب اللى امامه لازم يشتبك معاه وبره اللى امامة ممكن يكون معاه سلاحة وبرده مش هيستنى لما يضربه يبقى المسدس افضل لانه حتى ممكن يضرب فى الهوا مجرد تهويش من بعيد لبعيد يعنى نسبة الخطر اقل

اولا انا مش معنى كلامى انه يشيل خنجر او مطوه لان انا مقلتش كده ولو انت لاحظت كلامى هتلاقينى كاتب
موضوع انه يمشى بمسدس صوت نسبه الخطر فيه اكتر من انه يمشى مش معاه حاجه خالص

يعنى انا مقولتش انه يمشى بسلاح اصلا وانا مش بعلق ع حتت انه يمشى بسلاح ولا لا انا بعلق ع كلامك وانت بتقول يمشى بمسدس صوت لان رد فعل الشخص اللى قدامه مش معروف لما يطلع المسدس الصوت قدام طبنجه او فرد خرطوش اللى قدامه طبيعى لما هيشوف المسدس مش هيستنى يعرف هو صوت ولا حى
هيضرب ف المليان علطول وهو ده اللى اقصده لكن انا مقولتش يمشى بسلاح اصلا ومش دى النقطه اللى انا بتكلم فيها انا عندى امشى من غير سلاح ولا امشى بمسدس صوت ارجو ان القكره تكون وصلت

gamo200
13-11-23, 09:55 PM
يبقي واضح ياجماعة ان مفيش وسيلة فعالة للدفاع عن النفس ولو فيه بتبقي مخالفة للقانون سبحان الله

مورو
13-11-29, 01:32 AM
يبقي واضح ياجماعة ان مفيش وسيلة فعالة للدفاع عن النفس ولو فيه بتبقي مخالفة للقانون سبحان الله

بالتأكيد ياكبير