مشاهدة النسخة كاملة : سؤال مهم

TheLegnedkiller
13-10-03, 01:44 AM
سؤال مهم وفيه ناس كتير اوي عاوزين يعرفم الاجابه بتاعته

الي هيا الفيزا الامريكيه او الاوروبيه او حتي الكوالالمبوريه يعني اي بلد عشان تدخلها وتشتغل فيها

لازم يكون معاك فيزا وتأشيره والكلام الي مش مفهوم ده

واكيد فيه ناس نفسها تسافر بس مش عارفين ازاي ولا الشروط ولا حتي الصوره كام في كام

ايه بقي حكايه الشروط للحصول عليها

اه كمان فيه ناس كتير اوي نفسها تسافر بس مش عارفه ازاي

وكمان انا سمعت انك لازم يكون معاك حساب لا يقل عن 80 الف جنيه

انا سمعت من واحد كده

ياريت يا جماعه حد يفييد

ابو مروان
13-10-03, 02:13 AM
كل دولة من حقها السيادى ان تحدد شروط السفر اليها وكذلك الهجرة اليها

TheLegnedkiller
13-10-03, 02:15 AM
كل دولة من حقها السيادى ان تحدد شروط السفر اليها وكذلك الهجرة اليها

اولا شرفني مرورك يا ابو مروان

معلشي انا مش مبينها في الموضوع بس انا اقصد الي اكتر الناس الي بتطلبه

يعني امريكا او بريطانيا

TheLegnedkiller
13-10-03, 10:19 AM
محدش عارف ولا ايه يا جدعان

elmasrey123
13-10-03, 11:07 AM
بص يا ليجند بمعنى بسيط وبدون تعقيد الفيزا دى عبارة عن اذن او تصريح لدخول اى بلد انته مش معاك الجنسية بتاعتها يعنى مش مواطن فى البلد دى تمام الفيزا بقه دى ليها اشكال وانواع كتير اوى فى فيزا سياحية وفى فيزا العمل وفيزا الدراسة وفى فيزاء الاقامة وغيرها كل وحده من دول بيبقه ليها مده معينه يعنى فيه الى شهر وفى الى سنه وفيه الى 3 سنين وفيه ال5 وفيه الى 10وهكدا على حسب الغرض من السفر وطبعا اسهلهم الفيزاء السياحيه لانها بتبقه عامة من اسبوع ل 45 يوم
تيجى بقه كل فيزا من دول له شروط بس معظم الشروط بتبقه واحده بتختلف فى شرط او اتنين على حسب نوع الفيزا علشان الغرض الى انته مسافر من اجله وكل دوله ليها شروطها للحصول على الفيزا بتاعتها يعنى مثلا فرنسا فى حالة طلب الفيزا الى مداها اكتر من 3 شهور بتطلب ايداع بنكى باسمك بمبلغ 10 الاف يورو الى هو ال80 الف الى انته بتتكلم عليهم ويكون مر عليهم شهر فى البنك وهكذا والشروط بتختلف من مكان لمكان وده بتعرفه من سفارة البلد الى انته عايز تسافرها او من اى مكتب سفريات اوشركات السياحية

ابن الوطن
13-10-03, 12:20 PM
هو من الاخر كدة بعد ما انا سالت ناس كتير اتضح ان جميع الدول الاوربية وامريكا مصعبين عملية الدخول جدا وبالنسبة لموضوع انة لازم يكون معاك رصيد فى البنك الرصيد دة ميقلش عن ربع مليون جنية عشان يضمنوا انك هترجع بلدك تانى
دة حتى لبنان عاملة برضة النظام دة
لكن تيجى بقة لمصر تلاقيها فاتحها على البحرى اى حد بيدخل حتى لو مش معاة تاشيرة وفية ناس كتير جم فعلان بدون تاشيرة عشان عارفين ان مصر دولة عبيطة

elmasrey123
13-10-03, 12:40 PM
هو من الاخر كدة بعد ما انا سالت ناس كتير اتضح ان جميع الدول الاوربية وامريكا مصعبين عملية الدخول جدا وبالنسبة لموضوع انة لازم يكون معاك رصيد فى البنك الرصيد دة ميقلش عن ربع مليون جنية عشان يضمنوا انك هترجع بلدك تانى
لكن تيجى بقة لمصر تلاقيها فاتحها على البحرى اى حد بيدخل حتى لو مش معاة تاشيرة وفية ناس كتير جم فعلان بدون تاشيرة عشان عارفين ان مصر دولة عبيطة

يافندم ربع مليون جنيه ده رقم مبالغ فيه جدا العمليه 10الاف يورو لاوروبا و10الاف دولار لامريكا

TheLegnedkiller
13-10-03, 01:58 PM
بص يا ليجند بمعنى بسيط وبدون تعقيد الفيزا دى عبارة عن اذن او تصريح لدخول اى بلد انته مش معاك الجنسية بتاعتها يعنى مش مواطن فى البلد دى تمام الفيزا بقه دى ليها اشكال وانواع كتير اوى فى فيزا سياحية وفى فيزا العمل وفيزا الدراسة وفى فيزاء الاقامة وغيرها كل وحده من دول بيبقه ليها مده معينه يعنى فيه الى شهر وفى الى سنه وفيه الى 3 سنين وفيه ال5 وفيه الى 10وهكدا على حسب الغرض من السفر وطبعا اسهلهم الفيزاء السياحيه لانها بتبقه عامة من اسبوع ل 45 يوم
تيجى بقه كل فيزا من دول له شروط بس معظم الشروط بتبقه واحده بتختلف فى شرط او اتنين على حسب نوع الفيزا علشان الغرض الى انته مسافر من اجله وكل دوله ليها شروطها للحصول على الفيزا بتاعتها يعنى مثلا فرنسا فى حالة طلب الفيزا الى مداها اكتر من 3 شهور بتطلب ايداع بنكى باسمك بمبلغ 10 الاف يورو الى هو ال80 الف الى انته بتتكلم عليهم ويكون مر عليهم شهر فى البنك وهكذا والشروط بتختلف من مكان لمكان وده بتعرفه من سفارة البلد الى انته عايز تسافرها او من اى مكتب سفريات اوشركات السياحية

شكرا للتوضيح يا استاذ مصري

TheLegnedkiller
13-10-03, 01:58 PM

لو ربع مليون مكنشي حد سافر

اما علي حكايه مصر ديه فمصر مش بتقول لا لاي حد

شرفني مرورك

elmasrey123
13-10-03, 02:07 PM
لو ربع مليون مكنشي حد سافر

اما علي حكايه مصر ديه فمصر مش بتقول لا لاي حد

شرفني مرورك

انته متعب كل بلد وليها قوانينها وعلى فكرة موضوع الاقامة والجنسيىة فى مصر اصعب ثالث جنسيه فى شروط الحصول عليها هى الجنسية المصرية اما الفيز الى بتخش مصر دى فيز سياحية يافيز رجال اعمال دى سهله

TheLegnedkiller
13-10-03, 02:37 PM
انته متعب كل بلد وليها قوانينها وعلى فكرة موضوع الاقامة والجنسيىة فى مصر اصعب ثالث جنسيه فى شروط الحصول عليها هى الجنسية المصرية اما الفيز الى بتخش مصر دى فيز سياحية يافيز رجال اعمال دى سهله

طب معلشي هتقل عليك

انا واحد صاحبي معاه الجنسيه الهولانديه ومعاه الباسبور الهولندي

يقدر يساعدني ولا ايه ياعم مصري

ولو بعتلي طلب اني اجي عنده هل تعتبر سياحه ولا اقامه

معلشي يا عم مصري تقلت عليك

وان شاء الله لما اسافر انت اول واحد هبعتلك انك تيجي معايا واول لما توصل المطار هبلغ عنك :lov::lov:

elmasrey123
13-10-03, 02:44 PM
طب معلشي هتقل عليك

وان شاء الله لما اسافر انت اول واحد هبعتلك انك تيجي معايا واول لما توصل المطار هبلغ عنك :lov::lov:

امانة عليك يشوفلى اى شغلانه انا معيا بكالوريوس سياحة وفنادق ومعنديش مشاكل اشتغل فى محل بيتزا

TheLegnedkiller
13-10-03, 02:49 PM
امانة عليك يشوفلى اى شغلانه انا معيا بكالوريوس سياحة وفنادق ومعنديش مشاكل اشتغل فى محل بيتزا

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

طب لما اسافر انا الاول عشان ابعتلك وانا مطمن

elmasrey123
13-10-03, 02:56 PM
طب انا مستنى هههههههههههه

TheLegnedkiller
13-10-03, 02:57 PM
طب انا مستنى هههههههههههه

هانت كلها 4 سنين ان شاء الله

adel152
13-10-16, 09:31 AM

طب معلشي هتقل عليك

تصحيح بسيط يامصرى باشا الفيزا مش معناها دخول البلد. الفيزا للسماح لك للسفر من مطار بلدك والوصول لمطار البلد الاخرى فقط يعنى تقدر تقول تصريح للسماح للسفر لهذا البلد.
طبعا انت عايز تعرف أزاى الكلام ده؟ انا هأقولك ياباشا.
أول ما بتوصل مطار البلد المراده بتقابل ضابط الجوازات. بيسألك بعض الاسألة وبعد كده بيختملك البسبور بتاعك بالدخول بمدة هوه اللى بيحددها بناء على أجاباتك على اسألته. بمعنى انك ممكن تاخد فيزا سياحة لمدة شهر مثلا وتسافر فى أخر اسبوع للفيزا ولما توصل المطار ممكن ضابط الجوازات يختملك دخول لمدة 3 شهور مثلا. مدة الاقامة بتاعتك محسوبة من تاريخ ختم الجوازات حتى لو الفيزا انتهت.
انا شوفت موقف فى مطار هيثرو فى لندن سنة 1987 ماكنتش مصدقة. 3 طلبة معاهم فيزا سياحة وبعد سؤالهم من ضابط الجوازات فى المطار تقريبا ماعجبوش الردود بتاعتهم رفض دخولهم وتم التحفظ عليهم فى المطار للرجوع الى مصر فى أول طيارة مسافرة الى القاهرة فى اليوم التالى.

بالنسبة للأخ ليجند:
أنا كتبتلك رد مفسر وبالتفصيل على سؤالك فى منتدى أخر.

elmasrey123
13-10-16, 11:24 AM
تصحيح بسيط يامصرى باشا الفيزا مش معناها دخول البلد. الفيزا للسماح لك للسفر من مطار بلدك والوصول لمطار البلد الاخرى فقط يعنى تقدر تقول تصريح للسماح للسفر لهذا البلد.
أول ما بتوصل مطار البلد المراده بتقابل ضابط الجوازات. بيسألك بعض الاسألة وبعد كده بيختملك البسبور بتاعك بالدخول بمدة هوه اللى بيحددها بناء على أجاباتك على اسألته. بمعنى انك ممكن تاخد فيزا سياحة لمدة شهر مثلا وتسافر فى أخر اسبوع للفيزا ولما توصل المطار ممكن ضابط الجوازات يختملك دخول لمدة 3 شهور مثلا. مدة الاقامة بتاعتك محسوبة من تاريخ ختم الجوازات حتى لو الفيزا انتهت.
انا شوفت موقف فى مطار هيثرو فى لندن سنة 1987 ماكنتش مصدقة. 3 طلبة معاهم فيزا سياحة وبعد سؤالهم من ضابط الجوازات فى المطار تقريبا ماعجبوش الردود بتاعتهم رفض دخولهم وتم التحفظ عليهم فى المطار للرجوع الى مصر فى أول طيارة مسافرة الى القاهرة فى اليوم التالى.

بالنسبة للأخ ليجند:

انته الخبير ياعمنا مساء العسل

TheLegnedkiller
13-10-16, 12:17 PM

بالنسبة للأخ ليجند:

يعني ممكن ظابط الجوازات يرحلني من اول يوم

يعني بتتوقف عليه هو

ربنا يسترها

والف شكر ليك يا كبير

ابن الوطن
13-10-16, 02:21 PM
القصة والله مش قصة فيزا وتاشيرات القصة كلها تتعلق بموضوع الكراهية للعرب وللمسلمين
وعلى فكرة فية دول عربية بيسهلوا ليهم دخول اوروبا وامريكا لانهم عارفين ان الدول العربية دية غنية
لكن لو مواطنين من مصر حاولوا بيكتشوفا ان فية تعقيدات كتيرة وعراقيل هما بيحطوها

adel152
13-10-16, 06:36 PM
يعني ممكن ظابط الجوازات يرحلني من اول يوم

يعني بتتوقف عليه هو

ربنا يسترها

والف شكر ليك يا كبير

بالضبط كده ياباشا الفيزا مجرد موافقة للوصول الى ضابط الجوازات وهوه اللى بيحدد الموافقة او الرفض للدخول للبلد ومدة الاقامة فى حالة الموافقة.
أجاباتك لأسألة ضابط الجوازات فى المطار أهم من أجاباتك على أسألة السفارة للحصول على الفيزا.

TheLegnedkiller
13-10-16, 06:41 PM
بالضبط كده ياباشا الفيزا مجرد موافقة للوصول الى ضابط الجوازات وهوه اللى بيحدد الموافقة او الرفض للدخول للبلد ومدة الاقامة فى حالة الموافقة.
أجاباتك لأسألة ضابط الجوازات فى المطار أهم من أجاباتك على أسألة السفارة للحصول على الفيزا.

طب هيا اسئلته ديه يعني اسئله ناس عاقله ولا ناس عاوزه تخلص من الي قدامها وخلاص

adel152
13-10-16, 06:41 PM
القصة والله مش قصة فيزا وتاشيرات القصة كلها تتعلق بموضوع الكراهية للعرب وللمسلمين
وعلى فكرة فية دول عربية بيسهلوا ليهم دخول اوروبا وامريكا لانهم عارفين ان الدول العربية دية غنية
لكن لو مواطنين من مصر حاولوا بيكتشوفا ان فية تعقيدات كتيرة وعراقيل هما بيحطوها

أنا مختلف مع حضرتك فى جزء وموافق فى جزء.
الاختلاف فى الجزء الخاص بالكراهية للعرب والمسلمين وحضرتك بنفسك بتأكد ده فى الجزء الثانى من ردك اللى أنا موافق عليه بخصوص الدول العربية الغنية لأنهم برده عرب ومسلمين لكن عندهم فلوس وهيصرفوا هذه الفلوس فى البلد الاوروبى يعنى هيستفادوا من دخولهم للبلد وده من حقهم. ولو ان الموضوع كراهية للمسلمين والعرب بصفة عامة كانوا منعوا أغنياء الدول العربية المسلمين ايضا.

adel152
13-10-16, 06:51 PM
طب هيا اسئلته ديه يعني اسئله ناس عاقله ولا ناس عاوزه تخلص من الي قدامها وخلاص

الاسألة فى الغالب بيتأكد انك ماتكذبش عليه فى حاجة وده مهم جدا عندهم. يعنى مثلا لو حضرتك واخد فيزا سياحة وسألك ناوى تقعد قد ايه فقلت له اسبوعين مثلا.
فى أغلب الاحيان فى الوقت الحالى بيكون المسافر للسياحة حاجز مقدما فى فندق فى المدينة اللى هيقعد فيها. لو سألك كام فلوس معاك وقلتله مثلا 500 دولار هذا المبلغ لا يكفى لحجرة فى فندق لمدة اسبوع مش اسبوعين وهتأكل أزاى؟ وهتركب مواصلات أزاى؟ معنى كده ان الموضوع فيه حاجة غلط. لو اثناء تفتيش حقائبك وجد ورقة فيها أسألة وأجابة خاصة ببعض الاسألة اللى ممكن ضابط الجوازات يسألهالك ده فيه شك. لو قلت انا ما أعرفش حد فى هذه البلد ثم وجد معك اسامى وعنوانين وارقام تليفونات لأصدقاء فى هذا البلد ده فيه شك. وهكذا. طبعا دى شغلتهم ومدربين عليها كويس جدا وفى حركات معينة ونظرات معينة بتبين ان الانسان لا يقول الحقيقة. الكذب هناك بيودى فى داهية. وهم عنهم عقيدة انك لو كذبت فى حاجة واحدة يبقى كل حاجة بتقولها كذب.

TheLegnedkiller
13-10-16, 07:08 PM
يعني المطلوب انك تقول الحقيقه وتكون واثق من نفسك 100%

adel152
13-10-16, 07:14 PM
يعني المطلوب انك تقول الحقيقه وتكون واثق من نفسك 100%

بالضبط. لأن ليهم طريقة زكية جدا فى طرح نفس السؤال بأكثر من طريقة للتأكد من الاجابة.

هشام سمير
13-10-16, 07:23 PM
الاسألة فى الغالب بيتأكد انك ماتكذبش عليه فى حاجة وده مهم جدا عندهم. يعنى مثلا لو حضرتك واخد فيزا سياحة وسألك ناوى تقعد قد ايه فقلت له اسبوعين مثلا.
فى أغلب الاحيان فى الوقت الحالى بيكون المسافر للسياحة حاجز مقدما فى فندق فى المدينة اللى هيقعد فيها. لو سألك كام فلوس معاك وقلتله مثلا 500 دولار هذا المبلغ لا يكفى لحجرة فى فندق لمدة اسبوع مش اسبوعين وهتأكل أزاى؟ وهتركب مواصلات أزاى؟ معنى كده ان الموضوع فيه حاجة غلط. لو اثناء تفتيش حقائبك وجد ورقة فيها أسألة وأجابة خاصة ببعض الاسألة اللى ممكن ضابط الجوازات يسألهالك ده فيه شك. لو قلت انا ما أعرفش حد فى هذه البلد ثم وجد معك اسامى وعنوانين وارقام تليفونات لأصدقاء فى هذا البلد ده فيه شك. وهكذا. طبعا دى شغلتهم ومدربين عليها كويس جدا وفى حركات معينة ونظرات معينة بتبين ان الانسان لا يقول الحقيقة. الكذب هناك بيودى فى داهية. وهم عنهم عقيدة انك لو كذبت فى حاجة واحدة يبقى كل حاجة بتقولها كذب.

استااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااذ ورئيس قسم
انا فخور جداً انى تلميذك وبتعلم من حضرتك