مشاهدة النسخة كاملة : الدفعة التانية من البنادق التركى الكارل

محمد احمد العنانى
10-12-12, 09:08 AM
بعد مابعت الجامو 900 اوالسلاافيا اشتريت كارل تركى الرسالة الجديدة بعد نفاذ كل الكميةفى الجيزة بس لاحظت ان الفنش بقى احسن من اول مانزلت بالنسبة للدبشك الفنش النهائى كويس بس البندقية ناشفة من الداخل والمسامير مش مربوطة كويس يعنى لازم تتفك وتتشحم كويس وتتقفل لغاية لما تلين بس بصراحة مدفع 265 متر /ث ف نمرة2 وسعرها كمان زاد شوية لقلتها فى السوق .نظرية العرض والطلب. من 1200الى1400 .تحياتى

galal khalifa
10-12-12, 09:17 AM
بعد مابعت الجامو 900 اوالسلاافيا اشتريت كارل تركى الرسالة الجديدة بعد نفاذ كل الكميةفى الجيزة بس لاحظت ان الفنش بقى احسن من اول مانزلت بالنسبة للدبشك الفنش النهائى كويس بس البندقية ناشفة من الداخل والمسامير مش مربوطة كويس يعنى لازم تتفك وتتشحم كويس وتتقفل لغاية لما تلين بس بصراحة مدفع 265 متر /ث ف نمرة2 وسعرها كمان زاد شوية لقلتها فى السوق .نظرية العرض والطلب. من 1200الى1400 .تحياتى

الاخ محمد عناني برجاء العلم بأن البندقية سعرها اقل من ذلك بكثر وهو 1100 جنية او 1050 جنية ومتوفرة في محلات فتح الله وبوندي شبرا وهي هي نفس الدفعة الاولي لان مافيش حاجة دخلت غيرها ,واي شئ في سعر بيكون علي سوق المنتدي وسوف يتم نقل الموضوع الي السوق تحياتي

mohamed anwar
10-12-14, 04:25 AM

علي ما اعتقد ان الرساله كانت واحده وليس هناك رسائل اخري بس انا ممكن اصدقك ان في رسايل تانيه وصلت وهناك فروق زي ما وضحت بين الرساله الاولي والتانيه
فاياريت تصور لنا الفروق ديه بين الموديلين خاصا وانت اول واحد يستلم الرساله الجديده
واعتقد ان السعر ده غالي جدا لانها وصلت 1000 جنيه وشكرا علي المجهود ياباشا

galal khalifa
10-12-14, 09:02 AM
علي ما اعتقد ان الرساله كانت واحده وليس هناك رسائل اخري بس انا ممكن اصدقك ان في رسايل تانيه وصلت وهناك فروق زي ما وضحت بين الرساله الاولي والتانيه
فاياريت تصور لنا الفروق ديه بين الموديلين خاصا وانت اول واحد يستلم الرساله الجديده
واعتقد ان السعر ده غالي جدا لانها وصلت 1000 جنيه وشكرا علي المجهود ياباشا

الاستاذ محمد انور تحية طيبة لك وكل سنة وايطاليا طيبة وانت اولهم
اعتقد ان رسالتك تغلق الابواب امام الزاعمين ان هناك دفعة ثانية وثالثة وممكن يكون عندهم رابعة
وان كل الناس بتجتهد وبتسعي وراء السراب وتحاول ان تغير المفاهيم لعل وعسي ينوبهم من التورتة اي شئ .
وبطبيعة الحال هذا كلام خطأ كبير جدا يحاولون بة ان يقنعوا الناس بأي شئ وبأي ثمن (( اهو مصلحة والسلام ))
اشكرك علي التوضيح الحازم لهذا الموضوع ومعلش انا بطلب منك ان تكون معانا في الموضوع دا وتهتم لان البنادق دية نزلت من الاسكندرية للقاهرة بدون علمك وتحياتي

محمد احمد العنانى
10-12-14, 09:10 AM
بصراحة انا مش خبير فى استيراد الاسلحة بس الفرق فى نوعية الخامة بقى واضح خاصة الدبشك مش ناشف زى الاول يعنى ف نسبة ليونة زى الاسبانى وعدم وجود زوائد ف الاطراف ووجود رقم كودى ع النشنكاة الامامى وبداخل الدبشك تحت الفبرة وانا سأل ليلى فمحل فتح اللة يوم السبت ف التليفون مكنش عندها وقلت يوم الاثنين تعالى خدها وب1300ج ويمكن عشان انا شادد معاها قبل كدة بتفشنى ومش عوزانى اشترى من عندهم ودى كل القصة يا محمد باشا.ودى الصور.

galal khalifa
10-12-14, 09:21 AM
بصراحة انا مش خبير فى استيراد الاسلحة بس الفرق فى نوعية الخامة بقى واضح خاصة الدبشك مش ناشف زى الاول يعنى ف نسبة ليونة زى الاسبانى وعدم وجود زوائد ف الاطراف ووجود رقم كودى ع النشنكاة الامامى وبداخل الدبشك تحت الفبرة وانا سأل ليلى فمحل فتح اللة يوم السبت ف التليفون مكنش عندها وقلت يوم الاثنين تعالى خدها وب1300ج ويمكن عشان انا شادد معاها قبل كدة بتفشنى ومش عوزانى اشترى من عندهم ودى كل القصة يا محمد باشا.ودى الصور.

الاخ عناني
عايز اوضح لك حاجة مهمة جدا ادارة المنتدي لها من العلاقات الطيبة مع كل محلات بيع بنادق ضغط الهواء ان لم كلها فمعظمها . واصحاب الصفقة من الاسكندرية وهم تجار لهم ثقلهم ومن المشتركين في الصفقة صديق وصاحب منتدي وعضو مميز ومميز جدا في منتدانا
واريد ان اقول لك عن ثقة ان من يرسلونها من الاسكندرية ياخذونها من الاستاذ محمد انور وهم لا يملكون اي علاقات مع التجار الكبار اما اذا كانت اخذتها من المحل فهذا شأن اخر .
واذا كنت كما تقول (( لست خبير استيراد )) فكان عليك ان تسأل من لهم خبرة ولا داعي للمشاركة .
اما اذا كان عندك منها وتريد بيعها فيمكن وضع مشاركة في سوق المنتدي وللناس الحرية في القبول او الرفض
توضيح يا محمد البندقية فيعا دبشك رمادي واسود وفي خشب الوان ومنة الاخضر صح ولا اية

محمد احمد العنانى
10-12-14, 09:29 AM
انا لا عندى منها ولا عايز ابعها دى لاستعمالى الشخصى والبندقية دى اتظلمت ف المنتدى اول مانزلت بالرغم انها سمعت فى السوق والطلب زاد عليها بعكس ماقيل عنها فى منتدانا اللى المفروض يكون محايد مش كدة ولا اية.

ادهم محمود محمد
10-12-14, 09:50 AM
صباح الخير جلال بيه
تحياتى لكل الاخوة الكرام فى المنتدى ، واشكر حضرتك جزيل الشكر على النصايح والارشادات ودعم من هم مثلى قليلى الخبرة ولديهم حب وشغف للصيد خصوصا وان كان لديهم نية الشراء ..
وانا شخصيا لن اقوم بشراء بندقيتى الجديدة الا من خلال توجيهاتكم وارشادات ذوى الخبرة فى هذا المنتدى الرائع

تقبلوا تحياتى واطيب امنياتى لكم جميعا بالتوفيق

نهارك سعيد

galal khalifa
10-12-14, 10:10 AM
انا لا عندى منها ولا عايز ابعها دى لاستعمالى الشخصى والبندقية دى اتظلمت ف المنتدى اول مانزلت بالرغم انها سمعت فى السوق والطلب زاد عليها بعكس ماقيل عنها فى منتدانا اللى المفروض يكون محايد مش كدة ولا اية.

يا عناني السوق ليس الخبير المثمن للبنادق ولكن اراء الاعضاء متابينة بين معارض ومؤيد وبعدين يا استاذ المنتدي كان بيقارن بين البندقية وبين عمرها الافتراضي والسعر و بيقان بين البندقية الشركات الاخري مثل الديانا والبي اس والنوركا والجامو وفي ناس اشتكت منها اعضاء وفي ناس طايرة بيها وكل واحد بيعبر عن رائية وانت بتقول انها في السوق شغالة وفي طلب عليها صح لان سعرها مناسب جدا جدا جدا جدا لاي واحد مش قادر يجيب ديانا ولا بي اس ولا جامو او نوركا
ولما الناس قالت رائيها ماحدش منعهم .
وانا عايز اكرر حاجة مهمة جدا لا توجد بندقية ضغط هواء ليس بها سلبيات مهما كان نوعها .
وبعدين احنا محايدين جدا والدليل علي ذلك انا احنا بنشكر في النوركا56 و73 والجامو 640 علي الرغم من ضعفهم وما بنحاولش نقول حاجة الا من خلال خبرة من يملك البندقية مش الي بيشوف صور

galal khalifa
10-12-14, 10:11 AM
صباح الخير جلال بيه
تحياتى لكل الاخوة الكرام فى المنتدى ، واشكر حضرتك جزيل الشكر على النصايح والارشادات ودعم من هم مثلى قليلى الخبرة ولديهم حب وشغف للصيد خصوصا وان كان لديهم نية الشراء ..
وانا شخصيا لن اقوم بشراء بندقيتى الجديدة الا من خلال توجيهاتكم وارشادات ذوى الخبرة فى هذا المنتدى الرائع

تقبلوا تحياتى واطيب امنياتى لكم جميعا بالتوفيق

نهارك سعيد

اشكرك علي هذة الثقة الغالية والتي اعتبرها تاج فوق جميع ادارة المنتدي والقائمين علية

msa_79
10-12-14, 10:18 AM
البندقية في فتح الله 6 اكتوبر ب 1300 جنيه ولسه سائل عليها.انا مش فاهم البندقية دي ليه عامله مشاكل كده في المنتدي.
ياجماعة كل واحد حر يحب البندقية اللي تعجبه ويستعمل البندقية اللي تعجبه.
يعي في زميل لينا معاه بندقية رمسيس ومبسوط بيها وعاجباه وبيصطاد بيها كل حاجه ومحدش هاجم البندقية بتاعته ولا هاجمه عشان عاجباه.
وأيضا محدش هاجم البندقية الصيني البام مع انها فيعا عيوب بالكوم.
بصراحة مش فاهم إيه السبب في كده.
ياريت ياجماعه نركز في هوايتنا المحببه الصييييييييد وبس احنا هنا جايين نصطاد ونتعلم معلومات عن الصيد
دي نصيحة لوجه الله لكل أخواني المحترمين اللي بجد بحترمهم كلهم.
وكل واحد حر يحب البندقية اللي تعجبه ويقول عليه اللي عايزه والمطلوب من الاخرين احترام رأيه وعدم التقليل منه
ولولا اختلاف الاذواق لبارت السلع.
وأنتو قلتوا قبل كده ان مفيش بندقية مفيهاش عيب.
وشكرا وأحترامي للجميع.

galal khalifa
10-12-14, 10:22 AM
البندقية في فتح الله 6 اكتوبر ب 1300 جنيه ولسه سائل عليها.انا مش فاهم البندقية دي ليه عامله مشاكل كده في المنتدي.
ياجماعة كل واحد حر يحب البندقية اللي تعجبه ويستعمل البندقية اللي تعجبه.
يعي في زميل لينا معاه بندقية رمسيس ومبسوط بيها وعاجباه وبيصطاد بيها كل حاجه ومحدش هاجم البندقية بتاعته ولا هاجمه عشان عاجباه.
وأيضا محدش هاجم البندقية الصيني البام مع انها فيعا عيوب بالكوم.
بصراحة مش فاهم إيه السبب في كده.
ياريت ياجماعه نركز في هوايتنا المحببه الصييييييييد وبس احنا هنا جايين نصطاد ونتعلم معلومات عن الصيد
دي نصيحة لوجه الله لكل أخواني المحترمين اللي بجد بحترمهم كلهم.
وكل واحد حر يحب البندقية اللي تعجبه ويقول عليه اللي عايزه والمطلوب من الاخرين احترام رأيه وعدم التقليل منه
ولولا اختلاف الاذواق لبارت السلع.
وأنتو قلتوا قبل كده ان مفيش بندقية مفيهاش عيب.
وشكرا وأحترامي للجميع.

مشاركة في محلها ووقتها فكل صياد لة مطلق الحرية في اختيار نوع البندقية التي يتمتع بها ولكن يا اخي الموضوع لة ابعاد اخري ومن وجهة نظري ان الاستمتاع بالصيد هواية ورغبة يمكن تحقيقها بالرمسيس او الباتريوت او الاير كنج

محمد احمد العنانى
10-12-14, 10:23 AM
السبب فى التورتة اللى بيحبو الاكل واحنا مستهلكين وبندحرج الرش وبنمشى فى ضلة واللة المستعان.

msa_79
10-12-14, 10:30 AM
الموضوع لة ابعاد اخري
يبدوا فعلا ان الموضوع له أبعاد أخري وانا لا أعرفها ولا أريد أن أعرفها فأنا كما ذكرت دخلت هذا المنتدي للتمتع بهواية الصيد فقط. ولكن يحزنني ان أري هذا الاسلوب في الكلام الذي يحمل عدة معاني بين أخوة أنا فعلا بحترمهم جميعا.
وشكرا لكم أخواني

galal khalifa
10-12-14, 10:34 AM
السبب فى التورتة اللى بيحبو الاكل واحنا مستهلكين وبندحرج الرش وبنمشى فى ضلة واللة المستعان.

العضو عناني برجاء اختيار طريقة الرد علي مديري المنتدي لان اسلوبك غير مناسب وليس معني ان نختلف في اراءنا ان نوجهة كلمات فيها استهجان واستهزاء باي احد في المنتدي وهذا انذار اخير لانك قمت بالرد بنفس الاسلوب سابقا علي المستشار محمد عبد الرازق وايضا الامهندس محمد حافظ
ولك التحية

galal khalifa
10-12-14, 10:37 AM
يبدوا فعلا ان الموضوع له أبعاد أخري وانا لا أعرفها ولا أريد أن أعرفها فأنا كما ذكرت دخلت هذا المنتدي للتمتع بهواية الصيد فقط. ولكن يحزنني ان أري هذا الاسلوب في الكلام الذي يحمل عدة معاني بين أخوة أنا فعلا بحترمهم جميعا.
وشكرا لكم أخواني

اشكرك يا محمد علي اسلوبك الراقي في ادارة الحوار وفعلا معك حق انك لاتريد ان تعرف الموضوع وابعادة ولكننا كادارة نتحمل العبء الاكبر في ان نعلم بواطن الامور واشكرك مرة اخري علي مشاركتك وان دل ذلك يدل علي انك اخ محترم وصديق وفي للجميع

hoka
10-12-14, 10:39 AM
السلااااااااااااااااااااااااااااام على امه الاسلاااااااااااااااااااااام
السلام على الجميع اينما وجد ووقتما كان
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخوانى الاعزاء (طبعا مفيش اخواتى العزيزات...ههههههههههه ... ربنا يهديهم لازواجهم )
احب اقول كلمتين صغنتتين صغيرين رفيعين قصيرين مش هاياخدو وقت
الصيد صياد وليس بندقيه
لذلك فلندع الصياد الشاطر يختار البندقيه اللى تناسبه وتنساب اهدافه وندع الخلاف حول لبنادق
انا عاوز من حضراتكم شئ واحد فقط
ان تستحضرو الله فى قلوبكم وان تصلو على الهادى الامين عليه افضل الصلاه والسلام
وربنا يحفظكم جميعا
ومعلش اخر حاجه
شكرا لاستاذ ام اس ايه_79 واستاذ جلال
لانهم زكرو اسم حبيبتى ومعلش باللغه الشبابيه الدراجه (موزتى) الرمسيس فى مشاركاتهم
والسلام عليكم

محمد احمد العنانى
10-12-14, 10:40 AM
بقولك اية مدير على نفسك وانت مش هتعامنى ارد ازاى شطب شطب وانت مفكر ان مفيش منتدايت غير دى وبعدين انت دايما البادىء والظاهر ان اعطابك تعبانة اليو مين دول خد قسط من الراحة .

msa_79
10-12-14, 10:40 AM
جزاك الله خير يا أستاذ جلال وصدقني فعلا كل أعضاء المنتدي أساتذتي وأخواني وبحترمهم كلهم وياريت نستمتع بالهواية الجميلة اللي جمعتنا هنا ومنجلعش أي صغائر تنغص علينا هذه المتعه

galal khalifa
10-12-14, 10:46 AM
بقولك اية مدير على نفسك وانت مش هتعامنى ارد ازاى شطب شطب وانت مفكر ان مفيش منتدايت غير دى وبعدين انت دايما البادىء والظاهر ان اعطابك تعبانة اليو مين دول خد قسط من الراحة .

من الممكن ان ارد عليك بكلمات ممثالة لاسلوبك ...............
ولكن يكفيني انك تعلم الناس علي سمو اخلاقك وادبك العظيم ولا يعنيني ان تدعوني مدير ولا اي شئ لان هذا ليس من شأنك ولم ارد عليك باي شئ ولكن ربنا يهديك لانك بجد نعبان وفي حاجة غلط واعصابك انت الي تعبانة وان شاء الله لما احب اخد اجازة ها اقولك واخد اذن منك

galal khalifa
10-12-14, 10:52 AM
جزاك الله خير يا أستاذ جلال وصدقني فعلا كل أعضاء المنتدي أساتذتي وأخواني وبحترمهم كلهم وياريت نستمتع بالهواية الجميلة اللي جمعتنا هنا ومنجلعش أي صغائر تنغص علينا هذه المتعه

يمكنك ان تري ان هناك اعضاء يحاولون ان يعكروا صفو المنتدي بمشاركات سوفسطائية غير مجدية ولك الدليل علي العضو عناني فيما يكتبة وهذا خير دليل للاعضاء علي ذوقة الرفيع

ادهم محمود محمد
10-12-14, 11:04 AM
اسمحوا لى ان اسرد عليكم تجربة صغير فى عام 2001 كنت اعمل مدير لمبيعات ليكزس بالخبر على شاطئ الخليج العربى واكن صيد السمك يوم الجمعة الصبح امر لا يمكن الحياد عنه حتى لو الجو غير مناسب ( عواصف ترابية ، حر ، رطوبة .. وخلافه ) المهم كل واحد مننا ياخد عدته وكل واحد يبدا على بركة الله .. طبعا كل واحد بيشترى افضل انواع المكن والسنانير والخيط .. وفى احد المرات تعلمت درس لا يمكن انساه فى حين اننا نمتبارى فى الصيد ونشترى افضل العدد والادوات اذا بشاب باكستانى الجنسية يصطاد بشعر صيد ملفوف على زجاجة والسنانير شاحتها والتقل اللى بيرميه فى اخر الشعر صامولة حديد ومع ذلك ربنا كان كارمه ماشاء الله رزقه واسع

هنا الدرس

ليست العبرة بالعدد والادوات وافخم انواع الاسلحة وانما العبرة بتوفيق الله سبحانه وتعالى وقسمة الارزاق كذلك الخبرة والحنكة والصبر وبذل الجهد والباقى على الله

اذن عرض الخبرات بعد استعمال العدد مثل بنادق الصيد وكل واحد يقوم بسرد تجربته ورايه الشخصى لن يزيد ولن يقلل من راى اخر قد يتعارض معه

والله الموفق

hoka
10-12-14, 11:08 AM
اسمحوا لى ان اسرد عليكم تجربة صغير فى عام 2001 كنت اعمل مدير لمبيعات ليكزس بالخبر على شاطئ الخليج العربى واكن صيد السمك يوم الجمعة الصبح امر لا يمكن الحياد عنه حتى لو الجو غير مناسب ( عواصف ترابية ، حر ، رطوبة .. وخلافه ) المهم كل واحد مننا ياخد عدته وكل واحد يبدا على بركة الله .. طبعا كل واحد بيشترى افضل انواع المكن والسنانير والخيط .. وفى احد المرات تعلمت درس لا يمكن انساه فى حين اننا نمتبارى فى الصيد ونشترى افضل العدد والادوات اذا بشاب باكستانى الجنسية يصطاد بشعر صيد ملفوف على زجاجة والسنانير شاحتها والتقل اللى بيرميه فى اخر الشعر صامولة حديد ومع ذلك ربنا كان كارمه ماشاء الله رزقه واسع

هنا الدرس

ليست العبرة بالعدد والادوات وافخم انواع الاسلحة وانما العبرة بتوفيق الله سبحانه وتعالى وقسمة الارزاق كذلك الخبرة والحنكة والصبر وبذل الجهد والباقى على الله

اذن عرض الخبرات بعد استعمال العدد مثل بنادق الصيد وكل واحد يقوم بسرد تجربته ورايه الشخصى لن يزيد ولن يقلل من راى اخر قد يتعارض معه

والله الموفق

قصه رائعه ورد اروع
اللهم ارزقنى من فضلك كله وبارك لى فيه

msa_79
10-12-14, 11:13 AM
هههههه القصة دي حصلتلي زيها بظبط بس هنا في مصر كنت بصطاد في النيل في المظلات ع صديق ليا واحنا معانا مكن وعدد جه راجل غلبان بيصطاد بعصاية صغيره وحاطط بدل التقل الرصاص ربع جنية مخروم السن بتاعه قطع صعب علينا اديته سن يصطاد بيه هو قعد يطلع سمك واحنا قاعدين بنتفرج عليه ومفيش سمكه عايزه تعبرنا.
رزق

galal khalifa
10-12-14, 11:26 AM

هنا الدرس

والله الموفق

سبحان من يرزق بغير حساب هو نعم المولي ونعم النصير وعايز اضيف حاجة مهمة جدا وهي اختلاف الاراء والاذواق والدليل علي ذلك .
المهندس / طلعت بخيت اروع ضرباتة ورحلاتة كانت بال الجامو سي اف رويال علي الرغم انة يمتلك ترسانة منها الاير كنج والويبلي الاكلبس وال 52 والهانتر 1250 وغيرهم كتير علشان عندة كتير جدا بس هو بيتمتع بالبندقية الجامو .
الاستاذ / محمد انور لا ينسجم الا مع البي اس وهو معاة ترسانة ايضا .
الاستاذ / اشرف باهي يمتلك ديانا 52 وبي اس ومصمم علي السي اف رويال هو بردة بيرتاح فيها
وفي واحد معانا اسمة بدر معاة سلافيا ومكسر الدنيا بها .
انا شخصيا كان معايا مارفك جولد كنت بصتاد بيها زي الفل لمدة 8 او 9 سنوات
يا جماعة الموضوع مش ضجة وخلاص لازم الحاجة تكون اتجربت من صياد لة خبرة علشان نحكم
وبعدين يا سيدي افتراض ان انا اشتريت بندقية كورال واستخدمتها ولقتها كويسة اية المانع اني اقول اني غلطان وستين غلطان بس الموضوع مش محتاج انة يحصل فية تطاول او اي شئ يعكر علينا الجو ولا هو مشاكل وبس
ولك التحية والشكر

galal khalifa
10-12-14, 12:07 PM
تم ايقاف عضوية محمد العناني لعدم التزامة بأداب التحدث مع الاعضاء ومديري المنتدي في مشاركاتة ولكم الشكر جميعا

ادارة المنتدي

درويش51
10-12-14, 12:08 PM
يمكنك ان تري ان هناك اعضاء يحاولون ان يعكروا صفو المنتدي بمشاركات سوفسطائية غير مجدية ولك الدليل علي العضو عناني فيما يكتبة وهذا خير دليل للاعضاء علي ذوقة الرفيع

واللة كل ما اقرا كلمة فوسطائية اقعد اضحك جدا
كلامك جميل يا عمدتنا
ادامك اللة عونا لنا ولكل الاخوة بالمنتدى
وادام اللة عليك نعمة الحكمة والراى السديد

monje
10-12-14, 02:28 PM
بسم الله الاخ الكريم الاستاذ جلال لوتكرمت من فضلك غلق الموضوع حتى تتجنبو كثرة الحديث الذى بجعل النفوس غاضبة وانشاء الله سحابة غضب وتنجلى اللهم نحى الشيطان عن الكل

lionheart314
10-12-14, 04:35 PM
الاستاذ الفاضل المحترم جدا / كارم بك .
كلام حضرتك مظبوط 100% ياأستاذ كارم أنا شوفت الموضوع دة فعلا بأم عيني في كورنيش جدة كانت في ناس فليبينيين بتصطاد بمكن فخم جدا وقوي وكان في شاب هندي بيصطاد بخيط بس من غير عود ولا أي شيء وفعلا شوفته بعيني طلع هامورة يمكن وزنها لا يقل عن 5 كيلو وإخوانا الفلبينيين شغالين على الشعور الصغير جدا .
فعلا سبحان الله يرزق من يشاء بغير حساب .
هو الموضوع مش موضع معدات أو أسلحة الموضوع في الاول رزق وفي الآخر مهارة .
ولك خالص تحياتي.
أحمد السباعي

ادهم محمود محمد
10-12-14, 04:40 PM
ميرسى لمرورك يا قلب الاسد اتصلت بحضرتك الضهر كان تليفونك مشغول ..

نهارك سعيد

lionheart314
10-12-14, 04:40 PM
الأخ عناني /
الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية ........
ما ينفعش نكلم حد اكبر مننا في السن والمقام بالشكل دة . وخصوصا لما يكون إنسان محترم ومهذب كل همة هو خدمة هواية بيعشقها وخدمة ناس بتمارسها لا أكثر ولا أقل وليس له في ذلك مصلحة .
والأستاذ المحترم / جلال خليفة - عمدة وهيفضل عمدتنا سواء شئت أم أبيت .
وفعلا الناس معادن .... وكل إناء بما فيه ينضح ...
وفعلا إنت نضحت باللي بداخلك .

monje
10-12-14, 04:43 PM
بسم الله اخى الاستاذ احمد خليك فاكر اليوعدنى بية انشاء الله مع نزولك مصر بأذن الله

lionheart314
10-12-14, 04:44 PM
الأستاذ المحترم الخلوق جدا / كارم بك
أعتذر لحضرتك إن كان تليفوني مشغول وما اتشرفش بمكالمة حضرتك الغالية عموما إحنا لسة فيها وهتصل بحضرتك الحين .

lionheart314
10-12-14, 04:48 PM
عمي العزيز / الحاج عرفة .
تحية غالية من القلب لحضرتك وبعد ////
لا تقلق حضرتك في العقل والقلب وانا فاكر وإن شاء الله العلي القدير هاوفي بوعدي بس حضرتك ادعيلي الكام شهر اللي فاضلين يعدوا على خير وارجع بلدي بالسلامة وانا تحت أمر حضرتك .

monje
10-12-14, 04:55 PM
يسم الله ارجوكم جميعا الخروج من مود الزعل جميعا نحن كلنا اخوة فى الله وخلينا مع الاقتناع بما قسم اله من رزق فى الصيد ربنا يبارك فيك وتيجى بالسلامة

ادهم محمود محمد
10-12-14, 05:16 PM
لا اسف يا قلب الاسد انت غالى ومفيش بين الاخوان اسف .. انا بس حبيت اقول لك انى على وعدى بيك اننا نتواصل دايما ..

انا راجل اوفى وعودى دايما باذن الله
ولوكان المية من قلب الصخر او النار من قاع البحر برضه اوفى وعدى ..

ليلتك سعيدة

monje
10-12-14, 05:32 PM
يسم الله اخى العزيز خطنا الكبير هوانا لما اتكلم امام كل اخوانى الكرام احسن ولا اتكلم فى الخفاء والعيازو بالله انة الاقضل وبعدين انامتعودتش ان اكذب على احد لوسالتنى كنت هقولك ان الاخ الاستاذاحمدكان فية مكا لمة بينى وبينة لااكثر من ساعة بدعوة كريمة منة بخصوص بندقية وحتى لايكون الكلام بمسابة اعلان مش هكتب بندقية ايةاحتراما لقوانين السوق واحتراما لاستذنا محمد عبد الرازق نرجع لموضوع المصالح والبزنس والكلام الكبير اوى والييخلى الاخ يزعل من اخوة وحتى جبت انواع العملةكلها الخليج على المغرب وتوهتنى معاك شوف ياخى وحبيى الخط الاستاذاحمد فى سياق الحديث معاة قال ان الرش المجوف موجود قلت لة لو سمحت ممكن تبعتلى علبتين زى مايكون تمنهم فما كان من الاستاذ احمد الا الاستجابة كتر بلاين خيرة راجل بيعامل العواجيز اليزيى بالرفق ومش حاكيلك حاجة تانى وبعدين تعالا اقولك احنا عايزين نخرج الاخوة من جو الزعل اوم انتا عايز تزعلنى طيب بالعند فيك مش هزعل منك

galal khalifa
10-12-14, 09:19 PM
بسم الله الاخ الكريم الاستاذ جلال لوتكرمت من فضلك غلق الموضوع حتى تتجنبو كثرة الحديث الذى بجعل النفوس غاضبة وانشاء الله سحابة غضب وتنجلى اللهم نحى الشيطان عن الكل

عمنا الكبير الاحاج عرفة شوفت ان وحهة نظري كانت صح معلش انا اخوك الصغير وان شاء الله تعدي السحابة ومعلش انا مش ها اقدر اقفل الموضع علشان الناس تقول رائيها في العضو بصراحة ولا في اي حاجة ها تخلينا نغير الي احنا شغالين علشان خاطة ولك التحية يا كبير

galal khalifa
10-12-14, 09:24 PM
يسم الله اخى العزيز خطنا الكبير هوانا لما اتكلم امام كل اخوانى الكرام احسن ولا اتكلم فى الخفاء والعيازو بالله انة الاقضل وبعدين انامتعودتش ان اكذب على احد لوسالتنى كنت هقولك ان الاخ الاستاذاحمدكان فية مكا لمة بينى وبينة لااكثر من ساعة بدعوة كريمة منة بخصوص بندقية وحتى لايكون الكلام بمسابة اعلان مش هكتب بندقية ايةاحتراما لقوانين السوق واحتراما لاستذنا محمد عبد الرازق نرجع لموضوع المصالح والبزنس والكلام الكبير اوى والييخلى الاخ يزعل من اخوة وحتى جبت انواع العملةكلها الخليج على المغرب وتوهتنى معاك شوف ياخى وحبيى الخط الاستاذاحمد فى سياق الحديث معاة قال ان الرش المجوف موجود قلت لة لو سمحت ممكن تبعتلى علبتين زى مايكون تمنهم فما كان من الاستاذ احمد الا الاستجابة كتر بلاين خيرة راجل بيعامل العواجيز اليزيى بالرفق ومش حاكيلك حاجة تانى وبعدين تعالا اقولك احنا عايزين نخرج الاخوة من جو الزعل اوم انتا عايز تزعلنى طيب بالعند فيك مش هزعل منك

ياعم عرفة انت تأمر اي حد فينا واحنا كلنا نيجي لحد عندك من الخليج الي المغرب انت اكبر واحد في المنتدي وخدمتك امر لازم علينا كلنا ..
ملحوظة هامة
اوعوا علشان انا قلت انك اكبر واحد تطمع في رئاسة مجلس الشعب هههههههههههه
ربنا يبارك في عمرك يا حاج

monje
10-12-14, 09:44 PM
يسم الله اخى الحبيب انت قلبك ابيض والعمدة دوارة يسع الجميع ويحتمل الكبير والصغير وانا كل مقصدى ان كثرة النعليقات بيدخل فيها مايغضب النفس والموضوع نتضرع الى الله ان يجعلة منتهى عند هذا الحد وبعدين انت راجل طيب وعفا الله عما سلف واحنا كلنا اخوة لك ولازم تتحملنا بارك الله فيك اللهم اجعل هذا المنتدى بيت للحب لاللكرة واجعلنا كلنا متسامحين يارحم الراحمين(خليك فاكر الفسفورة علشان اخى وحبيبى الخط يحدفنى باى حاجة بس مش حيعرف ينشن عليةاهودى كلها عملة سهلة)

galal khalifa
10-12-14, 09:51 PM
يا عم عرفة الموضوع خلص والحمد لله المهم ان الناس تلتزم وتتقبل اختلاف الرائ بكل سعة صدر لان احنا كلنا اسرة واحدة وعلي فكرة الاجتماع الجاي انت فية وها اجي اخدك من البيت

monje
10-12-14, 10:41 PM
بسم الله الله يباركلك على كرم اخلاقك ويباركلك على زجرك للشيطان بحمدك لله وانا شاكر لك هو دة الاستاذ جلال ابو قلب ابيض كل الشكر ياعمدة العمد

mohamed anwar
10-12-15, 02:05 AM
سبحان من يرزق بغير حساب هو نعم المولي ونعم النصير وعايز اضيف حاجة مهمة جدا وهي اختلاف الاراء والاذواق والدليل علي ذلك .
المهندس / طلعت بخيت اروع ضرباتة ورحلاتة كانت بال الجامو سي اف رويال علي الرغم انة يمتلك ترسانة منها الاير كنج والويبلي الاكلبس وال 52 والهانتر 1250 وغيرهم كتير علشان عندة كتير جدا بس هو بيتمتع بالبندقية الجامو .
الاستاذ / محمد انور لا ينسجم الا مع البي اس وهو معاة ترسانة ايضا .
الاستاذ / اشرف باهي يمتلك ديانا 52 وبي اس ومصمم علي السي اف رويال هو بردة بيرتاح فيها
وفي واحد معانا اسمة بدر معاة سلافيا ومكسر الدنيا بها .
انا شخصيا كان معايا مارفك جولد كنت بصتاد بيها زي الفل لمدة 8 او 9 سنوات
يا جماعة الموضوع مش ضجة وخلاص لازم الحاجة تكون اتجربت من صياد لة خبرة علشان نحكم
وبعدين يا سيدي افتراض ان انا اشتريت بندقية كورال واستخدمتها ولقتها كويسة اية المانع اني اقول اني غلطان وستين غلطان بس الموضوع مش محتاج انة يحصل فية تطاول او اي شئ يعكر علينا الجو ولا هو مشاكل وبس
ولك التحية والشكر

معلم ياباشا تسلم

المستشار
10-12-15, 02:11 AM
انا بحييك يا عمده على اسلوبك الذى احتوى كل المهاترات بعقل رزين ورد ثمين ان دل فيدل على ثبات المنطق وصفو القلب اتمنى لك كل الخير

أسامه خطاب
10-12-15, 02:17 AM
يا عم عرفة الموضوع خلص والحمد لله المهم ان الناس تلتزم وتتقبل اختلاف الرائ بكل سعة صدر لان احنا كلنا اسرة واحدة وعلي فكرة الاجتماع الجاي انت فية وها اجي اخدك من البيت

أحبك وأنت كده والله ينور عليك يا جلال باشا
وبجد والله ردودك في الموضوع ده كانت في منتهى العقل والحكمة والهدوء
وربنا يديم المحبة بين كل الأعضاء وياريت لو فيه أي عضو أو مدير في نفسه أي شئ تجاه أي عضو تاني يكتب له على الخاص رسالة يوضح له فيها وجهة نظرة وبكده نزيل أي خلاف أو إختلاف في وجهات النظر

محمد حافظ
10-12-15, 03:40 AM
معلم كبير يأبو سيف و ألله
أما بألنسبة لعمنا الحاج عرفة أنا أولى بيه روض ألفرج جنب أمبابة

scaner
10-12-15, 04:57 AM
استاذ ورئيس قسم يابو سيف
يا سلام عليك وانت بترد بهدوء
ربنا يديم المحبة بين الاخوه
تحياتى واحترامى اخى العزيز

galal khalifa
10-12-15, 08:47 AM
معلم ياباشا تسلم

تسلم يا باشا واي اوامر

galal khalifa
10-12-15, 08:52 AM
أحبك وأنت كده والله ينور عليك يا جلال باشا
وبجد والله ردودك في الموضوع ده كانت في منتهى العقل والحكمة والهدوء
وربنا يديم المحبة بين كل الأعضاء وياريت لو فيه أي عضو أو مدير في نفسه أي شئ تجاه أي عضو تاني يكتب له على الخاص رسالة يوضح له فيها وجهة نظرة وبكده نزيل أي خلاف أو إختلاف في وجهات النظر

اشكرك يا اسامة علي المشاركة واوعد الجميع ان التعامل ها يكون في منتهي الهدوء والتعقل وان اي تطاول ها يقابل بردة بالهدوء لان الدنيا كلها اقامها الله العظيم الجبار علي التناقض والتضاد
ليل / نهار - خير/ شر - ذكر/ انثي - صيف / شتاء - حب / كراهية - تقوي / فجور
ولة في ذلك حكم ومازالت الدنيا تسير وفق ما أمر الله بة وعلينا ان نتقبل الجميع سواء في اختلافنا او اتفاقنا
ولك التحية

galal khalifa
10-12-15, 08:53 AM

شكرا يا محمد وانت دائما سباق بالخير

galal khalifa
10-12-15, 08:55 AM
استاذ ورئيس قسم يابو سيف
يا سلام عليك وانت بترد بهدوء
ربنا يديم المحبة بين الاخوه
تحياتى واحترامى اخى العزيز

اشكرك يا قبطان علي ذوقك وكرم اخلاقك وانا والله بتعلم منك الكثير والكثير

rock
10-12-15, 10:11 AM

السلام عليكم ..... كلام جميل بس احنا نيجى عند الحاج عرفه انا اولى يامحمد ..... لانه واحشنى جدا ولانى اقرب منك ..ههههه.. اما عن موضوع البنادق فهو زى ماقال معظم الصيادين الكبار البندقيه قويه ولكن متجربتش وبرضه نقدر نقول ان مفيش دفعه تانيه ..... هى هى الدفعه بس للامانه البنادق اتحسنت وانا اعتقد ان الموضوع فرز وليس الا وكانوا بيجربوا الاسوا لحد ماتباعت ولقوها شغاله نزلوا الفرز الاول ..... تحياتى .

galal khalifa
10-12-15, 11:04 AM
السلام عليكم ..... كلام جميل بس احنا نيجى عند الحاج عرفه انا اولى يامحمد ..... لانه واحشنى جدا ولانى اقرب منك ..ههههه.. اما عن موضوع البنادق فهو زى ماقال معظم الصيادين الكبار البندقيه قويه ولكن متجربتش وبرضه نقدر نقول ان مفيش دفعه تانيه ..... هى هى الدفعه بس للامانه البنادق اتحسنت وانا اعتقد ان الموضوع فرز وليس الا وكانوا بيجربوا الاسوا لحد ماتباعت ولقوها شغاله نزلوا الفرز الاول ..... تحياتى .

طول عمرك صاحب واجب يا روك يا جامد
اما الجزء الثاني ها ابعد شوية عن البندقية الكورال علشان محدش يقول اي شئ او انا متحيز او اي شئ تاني
البندقية الهانتر 1250 بطبيعة الحال بندقية لا اختلاف عليها انها من البنادق القوية الرائعة صح انا كانت معايا وخرجت في رحلة واستخدمتها لقيت انها مش زي ما الناس بتقول وانها مش دقيقة دية وجهة نظري الشخصية وممكن واحد يرد عليا ويقول لا انت غلطان ومش يتعرف في البنادق دية ممتازة هل المفروض اني ازعل لا طبعا لانها وجهات نظر .
وممكن واحد ما يقنعش بالديانا 52 وفي اباطرة في الصيد والله ماعندهم ديانا دية وجهات نظر واختلاف الرائ لا يفسد للود قضية

monje
10-12-15, 12:43 PM
يسم الله الله على جمال الاخلاق والاخلاص يارب لاتحرمنى من حب اخوانى الصغير والكبير واهلا بالحبيبين الاستاذاحمد روك والاستاذمحد حافظ انتم اصحاب منزلى وانا اكون ضيف فى اى وقت مرحبا بكم اللهم ادم علينا نعمة الحب والاخلاص

monje
10-12-15, 01:27 PM
بسم اللة لوسمح لى عمدتنا بتعليق صغير ملوحظة كثيرا ماشاهدتها كلما ذادت قوة البندفية كلما قلت نسبة الاصابة عند الرمى علمايانى من محبى وعشاق القوة المفرطة فى بنادق الرش والغريب ان البنادق القويةبحيصل معاها الغبطة دى مع التصويب بالنشان العادى وهو الاميز من المنظار وهو القاعدة فى الرمى اما البنادق متوسطة القوة النشينكان ضبطة واحدة كل صيانة وارمى كما يحلو لك

خط الصعيد
10-12-15, 03:50 PM

يا استاذ منجى انا مقصدش حضرتك انا اقصد الموضوع بصفه عامة يا سيدى الفاضل المنتدى مكانش كدة خلى الى يبيع يبيع و الى يشترى يشترى اية المشكلة لية نقصر الموضوع على فئة معينى موضويع البيع و الشراء كل مالها ما بتديق و المنتدى كل مالة ما بيتغير و الجو العام مبقاش زى الاول

monje
10-12-15, 06:37 PM
بسم الله اخى العزيز خطنا الكبير اولا قبل الدخول فى اى نقاش لازم تعرف ان اخوك الحاج عرفة لايعرف البوغض والكرة لااحد حتى اليزعلنى اقصى ماعندى هو اجتنابة دون ان اوسيئ لة ودة مش ضعف كما يظن البعض انما هواتقاء شر الشيطان وتجنب الوقوع فى زللات اللسان اوان ارمى اخا بقول يغضبة ويغضب ربى قبلةواصبح نادم على ماصدر منى فاكون من الخاسرين عند ربى وسبحان الله لوننظر بعين الخوف من يوم الحساب لعملنا مش حساب واحد للصغائر التى تصدر مننا بل ترليونات الحسبات مخافة الوقوع فى الصغائر والتى تجلب بعدها الكبائر مثلما نرى يبقى فية مشكلة صغير جدا بين شخصين ممكن اى انسان يتقى ربة خشية ان تكبر المشكلة بكلمتين طيبتين ينتهى المشكل وان قصدت وانا بوجة كلامى للاستاذ احمد ان ادخلة فى مود اخر حتى اونسية انفعالة لانى اعلم ان الاستاذ احمد يكن دائما للاكبر منة سننا الاحترام وقدكان خرج من انفعالة وبدا يلتفت للراجل الكبير اليبيكلمة وترك مود العتاب الي كان موجةلاخية العضو انا علشان لايكون شئ فى صدرى عايزك تتحملنى عايذحضرتك تعلم شئ بسيط عنى انامليش فى الاقنعة والتزيف لان فضل الله علية مكفينى وذيادة والحمد لله فلا احتاج اقنعة ولا ماشابة ذلك لى طلب عندك انت وكل الاخوة الكرام الاعضاء عمر المنتدى ماهيخلى من المشاكل فعلينا جميا ان نتكاتف لفض النزعات والمشاكل بالكلمة الطيبة التى ترضى الله وان لانلقى بكلمات التى تكون بمسابة الحطب للنار احنا جميعا اسرة واحدة فل نعامل المخطئ فينا بالين والموعظة الحسنة حتى يعلم ان من يوحادثة هواخا وليس ناهرا لة فيلوم المخطئ نفسة ويصلحها وشوف العظيم الكبير اقسم بماذا اقسم بيوم القيامة ولاقسم بالنفس اللوامة ولاننسى قول الحبيب صلى الله علية وسلم فى عدى بن ربيعة والذى كان جار النبى صلى الله علية وسلم (اللهم اكفنى شر جارى السوء وكما قال عمرابن عباس لاكبيرة فى الاسلام مع استغفار ولاصغيرة مع اصرار وقول الحق هو انشأكم من الارض واستعمركم فبها اى اعمروها ولاتفسدوالصالح فيها كما روى عن رسول الله ما معناة ان الشيطان جاسم على قلب ابن ادم يترصد لة وينتظر غفلتة حتى يوسوس لة بالذنب فيفعلة فينكت فى قلبة نكتة سوداء الهم احفظنا انت خير الحافظين لك كل الشكر لااهمامك اشكر اشكرك

monje
10-12-15, 11:04 PM
بسم الله اخى خطنا الكبير مداخلة صغيرة جدا موضوع البيع والشراء الموجود حاليا احسن بكتير عن الاول الاول الانسان يعرض ويستنا الشتائم والانتقدات النهاردة يتعرض ويغلق الوضوع دون مهاترات ولا انتقادات والكلام بيبقى على الخاص ولو انتا سعرك موضوعى ومقبول بتبع ولو مغالة فية بندقيتك معاك والشارى فلوسة فى جيبة فهذة ميذة وليس عيب ولي مش مرتاح لايضايق نفسة ابدا المجلات والصحف كتيرة يعرض فيها وبالطرقة اليتريحة وبلاش دون زعل ودة مجرد راى قد اصيب وقد اخطئ وشكرا

المستشار
10-12-15, 11:31 PM
ان الهدف من سوق المنتدى هو طرح وعرض لما لا يحتاجه يعض الاعضاء وقد يحتاجه غيرهم والسوق مفتوح لكل عضو بشرط ان يراعى القوانين التى يضعها المنتدى والتى تحرص على المصداقيه من ناحيه ومن ناحيه اخرى الحفاظ على الاعضاء واكيد ان سواء تعليقات او قرارات الاداره لها مغازى كثيره وابعاد معينه نتيجه لخبرات ومعرفه سابقه بما يطرح فى السوق وكذلك من يطرحه واذا كان هناك اى تغير لا يناسب بعض الاعضاء فهذا للحفاظ على كل الاعضاء وتقبلوا جميعا تحياتى

galal khalifa
10-12-16, 08:41 AM
ان الهدف من سوق المنتدى هو طرح وعرض لما لا يحتاجه يعض الاعضاء وقد يحتاجه غيرهم والسوق مفتوح لكل عضو بشرط ان يراعى القوانين التى يضعها المنتدى والتى تحرص على المصداقيه من ناحيه ومن ناحيه اخرى الحفاظ على الاعضاء واكيد ان سواء تعليقات او قرارات الاداره لها مغازى كثيره وابعاد معينه نتيجه لخبرات ومعرفه سابقه بما يطرح فى السوق وكذلك من يطرحه واذا كان هناك اى تغير لا يناسب بعض الاعضاء فهذا للحفاظ على كل الاعضاء وتقبلوا جميعا تحياتى

المستشار محمد معلش انا ها اضيف معلومة صغيرة وهامة للاعضاء جميعا وعلي الملاء وهي
ان هناك اعضاء لم يشتركوا معنا في المنتدي الا منذ اشهر قليلة جدا وهناك من لة اسايبيع ولة عدد قليل جدا من المشاركات وكان في بداية اشتراكة معنا يسأل عن الفرق بين البنادق والمسدسات وليس لة خبرة كبيرة في الصيد مقارنة باعضاء كثيرة قدماء لة باع في الصيد والخبرة في الفك والتركيب ومع كل ذلك نري انهم اكثر الناس انتقاد للمنتدي وبيحاولوا انهم يظهروا بشكل معارض وبس وكل واحد فيهم بيتكلم عن المنتدي وكأنة بقالة مائة عام لا يا جماعة المنتدي دا لة اصول وقواعد وقوانين في كل قسم من يلتزم يها اهلا وسهلا بة اخ وصديق ومن لم يلتزم فعلية ان يعلم ان المرحلة القادمة خالية تماما من المهاترات واللغو والجدل العير فعال وان اي نوع من البعد عن الهدف الرئيسي للمنتدي سوف يقابل بحسم .
فدعونا جميعا نفتح صفحة بيضاء مع انفسنا ومع الاخرين وانا اولكم ومن لدية اي اعتراض علي اي شئ علية ان يتحدث بمنطق حل المشكلة فقط وبدون خروج عن السلوك القويم الذي عاهدناة خلال اكثر من اربع سنوات في المنتدي
لكم جميعا التحية والتقدير والاحترام

محمد احمد العنانى
11-01-22, 12:18 PM
[quote=محمد احمد العنانى;39844]بصراحة انا مش خبير فى استيراد الاسلحة بس الفرق فى نوعية الخامة بقى واضح خاصة الدبشك مش ناشف زى الاول يعنى ف نسبة ليونة زى الاسبانى وعدم وجود زوائد ف الاطراف ووجود رقم كودى ع النشنكاة الامامى وبداخل الدبشك تحت الفبرة .

الدفعة الجديدة وبعد تغير حتى العلبة الكرتون بقت شبة النوريكا واثبتت نجاحها بالنسبة لسعرها وحلت المعادلة وبندقية الشعبية الاولى فى مصر

fendeka
11-01-22, 08:52 PM
علي كام يعني الدفعه الجديده دي

أميجو
11-01-22, 11:38 PM
[quote=محمد احمد العنانى;39844]بصراحة انا مش خبير فى استيراد الاسلحة بس الفرق فى نوعية الخامة بقى واضح خاصة الدبشك مش ناشف زى الاول يعنى ف نسبة ليونة زى الاسبانى وعدم وجود زوائد ف الاطراف ووجود رقم كودى ع النشنكاة الامامى وبداخل الدبشك تحت الفبرة .

الدفعة الجديدة وبعد تغير حتى العلبة الكرتون بقت شبة النوريكا واثبتت نجاحها بالنسبة لسعرها وحلت المعادلة وبندقية الشعبية الاولى فى مصر

كلام مظبوط فعلا