مشاهدة النسخة كاملة : استشارة قانونية

Mahmoud@Sniper
13-05-23, 03:04 AM
اولا طبعا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .......
عندى سؤال بعد اذن الاعضاء الكرام ..طبعا كلنا بنحب الصيد و فيه ناس كتير بتطلع طلعات بالبنادق و السؤال هنا ::
دلوقتى لو انا ماشى بالبندقية و ظابط وقفنى او عديت على لجنة حيبقى ايه موقفى ؟؟؟؟ و هل ممكن يكون فيه اى مشكلة ؟؟
ثانيا اى صياد لازم يكون معه سكين او مطواة للتذكية طيب نفترض بقى ان الظابط فتش الحاجة و لاقاها مش ممكن يعتبرها سلاح ابيض و يلبسنى انا ااسود ؟؟؟ ولا بيكون ايه الوضع فى الحالات دى

مورو
13-05-23, 03:55 AM
والله ياكبير حمل بندقيه رش لا يحتاج الى ترخيص بس المطوه ممنوعه وحاول تخلي معاك سكينة مطبخ صغيرة والظابط هيتفهم ده انما ممكن يعملك حوار بس على مفيش

Orabi
13-05-23, 10:24 AM
بنادق ضغط الهواء غير مجرمه قانوناً طبقاً لقانون الأسلحه و الذخيرة رقم ٣٩٤ لسنة ١٩٥٤ و تعديله بمرسوم رقم ٦ لسنة ٢٠١٢ و هي غير مدرجه بجداول الأسلحه و الذخيره. كذلك حمل مطواه أو سكين صغيره بغرض التذكيه و الذبح يجعل هناك سبباً لحملها و ينفي أي شبهه جنائيه لحملها.

نصيحه أخويه بغض النظر عن كل اللي أنا كتبته الأسلوب الراقي في الرد علي إستفسار أي ظابط يحل جميع المشاكل فهو يمارس وظيفته و له حق الإستفسار و أنت صياد من حقك الإستمتاع بالهوايه. فكن مثال راقي للصياد المحترم فستجبر أي شخص علي إحترامك و إحترام هوايتك.

خالص تحياتي

tarekvb
13-05-23, 10:24 AM
السكوب والمطوى هما القلق غير كيدا مفيش قلق باذن الله وربنا يسترها

Orabi
13-05-23, 10:26 AM
والله ياكبير حمل بندقيه رش لا يحتاج الى ترخيص بس المطوه ممنوعه وحاول تخلي معاك سكينة مطبخ صغيرة والظابط هيتفهم ده انما ممكن يعملك حوار بس على مفيش

يا مورو أنا عدلت مشاركتك و حذفت منها اللفظ اللي أنت كنت كاتبه يرجي عدم تكرار ذلك.

hogan
13-05-23, 10:31 AM
ياريت نلتزم باداب الحوار ياخونا

MBadr
13-05-23, 10:37 AM
بنادق ضغط الهواء غير مجرمه قانوناً طبقاً لقانون الأسلحه و الذخيرة رقم ٣٩٤ لسنة ١٩٥٤ و تعديله بمرسوم رقم ٦ لسنة ٢٠١٢ و هي غير مدرجه بجداول الأسلحه و الذخيره. كذلك حمل مطواه أو سكين صغيره بغرض التذكيه و الذبح يجعل هناك سبباً لحملها و ينفي أي شبهه جنائيه لحملها.

نصيحه أخويه بغض النظر عن كل اللي أنا كتبته الأسلوب الراقي في الرد علي إستفسار أي ظابط يحل جميع المشاكل فهو يمارس وظيفته و له حق الإستفسار و أنت صياد من حقك الإستمتاع بالهوايه. فكن مثال راقي للصياد المحترم فستجبر أي شخص علي إحترامك و إحترام هوايتك.

خالص تحياتي

+++++++++++++++++++++++++++++++++++1

مورو
13-05-23, 10:47 AM
يا مورو أنا عدلت مشاركتك و حذفت منها اللفظ اللي أنت كنت كاتبه يرجي عدم تكرار ذلك.

اسف جداااااااااااااااااااااااااااااا ياكبير

مورو
13-05-23, 10:48 AM
ياريت نلتزم باداب الحوار ياخونا

لامؤاخذه ياعم مصطفى جت معايا كده

مورو
13-05-23, 10:49 AM
بنادق ضغط الهواء غير مجرمه قانوناً طبقاً لقانون الأسلحه و الذخيرة رقم 394 لسنة 1954 و تعديله بمرسوم رقم 6 لسنة 2012 و هي غير مدرجه بجداول الأسلحه و الذخيره. كذلك حمل مطواه أو سكين صغيره بغرض التذكيه و الذبح يجعل هناك سبباً لحملها و ينفي أي شبهه جنائيه لحملها.

خالص تحياتي

Mahmoud@Sniper
13-05-23, 07:09 PM
تمام اوى يا جماعة بجد الف شكر على الاهتمام و على المعلومات القيمة دى

Mahmoud@Sniper
13-05-23, 07:10 PM
ليا سؤال بقى لعرابى باشا انا من اسكندرية و عاوز اطلع الكارنيه بتاع المنتدى .مين اللى ممكن اسلمه الورق و الفلوس ؟

ابو مروان
13-05-23, 07:50 PM
فعلا زى ما الاستاز عرابى قال لحضرتك...اسلوبك اللى بيفرض احترام الغير ليك وهو وضحلك ان بنادق ضغط الهواء غير مجرم حيازتها وفق قانون الاسلحة والزخائر وكذلك لم يرد بها نص فى قانون العقوبات ولكن من الناحية العملية...حضرتك شايل بندقية ومعاك سكين او سلاح للتذكية ومعدى على كمين او ظابط واقف وهو وقفك وقالك اية اللى معاك دى ... انت بتجاوب دى بندقية رش لصيد الطيور عشان انا هاوى للصيد و تعرفة بنفسك انا فلان الفلانى (طالب .....او موظف او اى مهنة )عشان تشيل الشك منة ولو معاك بطاقة حاول تطلعها لة من غير ما يطلبها هو...اكيد هايخليك تمشى ويقولك بس اصتاد بعيد عن الناس وخلى بالك_ كدا الموضوع ينتهى بسللاسة وابتسامة حلوة منك ممكن تنهى مشاكل كتير..........الحالة التانية ممكن الظابط يسالك اية اللى معاك دى انت بقرف ترد بندقية رش موش باين عليها والا اية ثم ان البنادق الرش قانونية وترخم علية هو بقى ممكن يعملك محضر حلو قوى حيازة سلاح بدون ترخيص ويعرضك على النيابة والنيابة هاتحرز البندقية وتبعتها الطب الشرعى عشان تشوف هى رش والا حى ....ايون...القانون كدا لا الظابط خبير اسلحة والا وكيل النيابة خبير اسلحة وهاتتعب شوية ويمكن البندقية تروح ما تجيش...... الخلاصة ابتسامة وكلمة حلوة للظابط احسن ما تاناقشة فى القانون.....خدها نصيحة من رجل قانون

مورو
13-05-23, 08:04 PM
فعلا زى ما الاستاز عرابى قال لحضرتك...اسلوبك اللى بيفرض احترام الغير ليك وهو وضحلك ان بنادق ضغط الهواء غير مجرم حيازتها وفق قانون الاسلحة والزخائر وكذلك لم يرد بها نص فى قانون العقوبات ولكن من الناحية العملية...حضرتك شايل بندقية ومعاك سكين او سلاح للتذكية ومعدى على كمين او ظابط واقف وهو وقفك وقالك اية اللى معاك دى ... انت بتجاوب دى بندقية رش لصيد الطيور عشان انا هاوى للصيد و تعرفة بنفسك انا فلان الفلانى (طالب .....او موظف او اى مهنة )عشان تشيل الشك منة ولو معاك بطاقة حاول تطلعها لة من غير ما يطلبها هو...اكيد هايخليك تمشى ويقولك بس اصتاد بعيد عن الناس وخلى بالك_ كدا الموضوع ينتهى بسللاسة وابتسامة حلوة منك ممكن تنهى مشاكل كتير..........الحالة التانية ممكن الظابط يسالك اية اللى معاك دى انت بقرف ترد بندقية رش موش باين عليها والا اية ثم ان البنادق الرش قانونية وترخم علية هو بقى ممكن يعملك محضر حلو قوى حيازة سلاح بدون ترخيص ويعرضك على النيابة والنيابة هاتحرز البندقية وتبعتها الطب الشرعى عشان تشوف هى رش والا حى ....ايون...القانون كدا لا الظابط خبير اسلحة والا وكيل النيابة خبير اسلحة وهاتتعب شوية ويمكن البندقية تروح ما تجيش...... الخلاصة ابتسامة وكلمة حلوة للظابط احسن ما تاناقشة فى القانون.....خدها نصيحة من رجل قانون

+1111111111111 صح جدا

Mahmoud@Sniper
13-05-24, 12:38 AM
بجد الواحد مش عارف يقول ايه على النصائح الغالية دى و ربنا يخليكو ليا يا اجمل اعضاء بجد والله الواحد فى المنتدى هنا بيحس انه فى وسط اهله

القناص الرهيب
13-05-25, 05:56 AM
موضوع جميل ومعلومات اكثر من رائعة من اشخاص قمة فى الاحترام

lord of the war
13-05-25, 01:32 PM

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++1

وليد سالم
13-05-25, 06:43 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

تحية خالصة لكل الاعضاء المحترمين سواء السائل او من اجابوا علية بكل ثقة وتقدير نابعة عن معرفة ودراية
وانا أؤيدهم في كل ما قالوه

واهم شيئ في الحوار مع رجال القانون ( الشرطة ) هو محاولة امتصاص غضبهم الذي دائما مايكون سببه الظروف القاسية التي تحيط بعملهم وخصوصا في تلك الايام
مع الاخذ في الاعتبار اننا نتعامل مع بشر لطالما منهم من يشتاق لسماع كلمات تعبر عن وقوفك بجانبة بكلمات تعبر عن مدي الود والتقدير والاحترام لرجال ربما يخرجون من بيتوهم ليحفظوا النظام ويعملون علي تامين الناس وربما لا يعودون الي بيوتهم مرة اخري
اظهر ما بداخلك من معدن نفيس يبرز لك التفاهم والمساعده ممن هم حولك وكن علي يقين ان اداب الحوار وحلو الكلام دائما ما يصيب القلب والعقل معا في وقت واحد ... لطالما اشتقني الي تلك المعاني فيما بيننا
واسف للاطالة ولكم مني جزيل الشكر والاحترام

دكتور عابدينوف
13-05-25, 08:13 PM
انا اغلس ما عليا انى اعامل ظابط شرطة باحترام خصوصا لو هو تنك اصلا بيحس الاحترام دا ضعف او خوف ...ولو قاعد فالمستشفى ودخل ظابط ولااااااا كانه موجود لحد مايجيلى وانا فمكانى ...مش نقص منى لا سمح الله بس احتقار

ابو مروان
13-05-25, 11:39 PM
والله ظباط الشرطة معظمه ناس كويسين وكل لما تعامل رتبة كبيرة بيكون اكثر هدوء واحترام......لو عندك مشكلة وهاتروح القسم ادخل للمامور على طول اوعى تكلم ملازم اول او نقيب................خش على الرتبة الكبيرة

دكتور عابدينوف
13-05-27, 12:23 AM
والله ظباط الشرطة معظمه ناس كويسين وكل لما تعامل رتبة كبيرة بيكون اكثر هدوء واحترام......لو عندك مشكلة وهاتروح القسم ادخل للمامور على طول اوعى تكلم ملازم اول او نقيب................خش على الرتبة الكبيرة

ملحوظة حاوة والله يابو مروان مرة كنت بصطاد وكان واقف ظابط الى هو نسر ونجمة مش عارف يطلع ايه بس المهم قعد يهزر معايا انا وصاحبى ويلعب فالبندقية ...ممكن برضو يكون فيهم محترمين :balon:

مورو
13-05-27, 09:52 PM
ملحوظة حاوة والله يابو مروان مرة كنت بصطاد وكان واقف ظابط الى هو نسر ونجمة مش عارف يطلع ايه بس المهم قعد يهزر معايا انا وصاحبى ويلعب فالبندقية ...ممكن برضو يكون فيهم محترمين :balon:

طب ياجدع ماهوا فيهم كويسين اهم ياجدع انت اللي يعاملك وحش اعمل معاه الصح (ملحوظه انا عاوز اقولك تعمل معاه ايه بس علشان اداب الحوار في المنتدى ) بس برده اللي تتعامل معاه بإحترام وهوا مايعملكش بإحترام اعمل معاه الصح ههههههه

ابو مروان
13-05-28, 01:42 AM
كتير جدا والاغلبية من الظباط محترمين بس ضغط الشغل عليهم بيخليهم مكشرين ووشهم قافش

avokato
13-05-30, 01:02 PM
المطوه مش قلق لان باقي نص ماده القانون تجريم الاسلحه والزخائر بيقول بالنسبه للسلاح الابيض ما لم يكن لحمله او استعماله مبرر من الضروره المهنيه او الحرفيه
انت صياد فهمت