مشاهدة النسخة كاملة : هل فصيلة السان بيرنارد تصلح للحراسة؟

tharwat
13-02-14, 03:26 AM
اللي يعرف الموضوع ده يفيدني فية بالله عليكم..كمان الاسعار هنا في مصر

Orabi
13-02-15, 12:01 AM
ينفع للحراسه ولكن يعيبه ثقل حركته و لكنه كلب قوي .. السلاله المتوسطه تعمل حوالي 2500 و السلاله الجيده تبداء من أول 5000

tharwat
13-02-15, 07:07 AM
شكلة يخوف فعلا..........بفكر اجيب واحد...و لا انت تنصحني بايه؟

Orabi
13-02-15, 10:20 AM
شكلة يخوف فعلا..........بفكر اجيب واحد...و لا انت تنصحني بايه؟

أنصحك بالجيرمن شيبرد أو الروت ويلر.

تقبل تحياتي

دكتور عابدينوف
13-02-20, 02:52 AM
انا شفت كلب اسمه كوكيجن دا شكله يدى على حيوان مثلا هجين بين الكلب والاسد

Orabi
13-02-20, 02:57 PM
انا شفت كلب اسمه كوكيجن دا شكله يدى على حيوان مثلا هجين بين الكلب والاسد

الكوكينج من أشرس الكلاب و هو هجين بين الكلب و الذئب و البعض يطلق عليه الكلب القوقازي

تقبل تحياتي

عادل عبده
13-02-20, 03:00 PM
ماشاء الله متألق يا عرابى وخبرتك جامده
مسيبتش حاجه
حتى الكلاب

Orabi
13-02-20, 03:07 PM
ماشاء الله متألق يا عرابى وخبرتك جامده
مسيبتش حاجه
حتى الكلاب

حبيبي يا عدولــــــــــــــــــــــــــــه حمد الله علي السلامه أنت مش بتسأل ليه يا باشا :lov:

يا عم لا خبره و لا حاجه أهو شويت معلومات كده علي الماشى :rir::rir::rir:

عادل عبده
13-02-20, 03:51 PM
حبيبى يا عرابى غصب عنى والله مضغوط شويه
وبعدين يا باشا لابد من اعطاء كل زى حق حقه
انت راجل مثقف وبتحب القرايه كتير ومعلوماتك حلوه

دكتور عابدينوف
13-02-20, 04:19 PM
الكوكينج من أشرس الكلاب و هو هجين بين الكلب و الذئب و البعض يطلق عليه الكلب القوقازي

تقبل تحياتي

الله ينور يا كبير
وفيه كمان الكلاب الكوردش دى عملاقة جدا وشرسة لكن شكلها مش زى الكوكيجن

medozs
13-02-20, 05:33 PM
انا من رائى الروت والجيرمن والبيت بول

دول احسن حاجه فى الحراسه واسعارهم كويسه وطبعا كل ما يكون بيور كل ما يكون غالى

tharwat
13-02-21, 06:04 PM
السانت بيرنارد شكلة يخوف....يعني هو بشكلة يطفش اي حرامي..بالرغم ان البيت بول يمكن اشرس..لكن صغير عن السانت بيرنارد...هو ده اللي كنت بتكلم فيه...المنظر...زي ما احنا في منا كتير بيحب المسدسات الضخمة عشان تخوف...صح و لا مو صح؟؟

دكتور عابدينوف
13-02-22, 03:13 AM
انا سالت الناس الى بتقرا عنهم قالولى ان البيتبول اشرسهم واكثرهم وفاء لصاحبه

Orabi
13-02-22, 10:27 AM
انا سالت الناس الى بتقرا عنهم قالولى ان البيتبول اشرسهم واكثرهم وفاء لصاحبه

مع كامل إحترامي يا دكتورنا الناس دي كلامها مش صح و ده عن خبره ﻷني أقتني كلاب من صغري

أوفي هذه اﻷنواع الثلاثه هو الجيرمن شيبرد و يليه الروت ثم البتبول
أما من حيث القوه فالروت ثم البيتبول ثم الجيرمن
ويجب أن تفصل بين قوة الكلب و شراسته فقد يكون كلب قوي بس في الشراسه علي قده و العكس صحيح.
مستوي الشراسه حضرتك اللي بتعلمه للكلب.
لكن لو عايز تجمع اﻹتنين مع بعض يبقي الترتيب الروت ثم الجيرمن ثم البيتبول هتقولي البيبول قوي هقولك تمام بس قصر قامته مشكله مشكله.
في برضه حاجات تانيه محترمه بس غاليه زي الجولدن ريتريفر و الدينواه و الماستيف و النابليون التايجر كلها أنواع جامده بس كل واحد حسب هو مقدرته في الدفع كام.

خالص تحياتي

دكتور عابدينوف
13-02-22, 02:21 PM
مع كامل إحترامي يا دكتورنا الناس دي كلامها مش صح و ده عن خبره ﻷني أقتني كلاب من صغري

ويجب أن تفصل بين قوة الكلب و شراسته فقد يكون كلب قوي بس في الشراسه علي قده و العكس صحيح.
لكن لو عايز تجمع اﻹتنين مع بعض يبقي الترتيب الروت ثم الجيرمن ثم البيتبول هتقولي البيبول قوي هقولك تمام بس قصر قامته مشكله مشكله.
في برضه حاجات تانيه محترمه بس غاليه زي الجولدن ريتريفر و الدينواه و الماستيف و النابليون التايجر كلها أنواع جامده بس كل واحد حسب هو مقدرته في الدفع كام.

خالص تحياتي
يا كبير طالما انتا قلت وبتربى اكيد طبعا كلامك اصح دى مجرد ناس بتقرا:ordi:

Orabi
13-02-22, 09:24 PM
يا كبير طالما انتا قلت وبتربى اكيد طبعا كلامك اصح دى مجرد ناس بتقرا:ordi:

يا باشا خالص إحترامي ﻵي معلومه حد بيقولها أنا بس بحاول أوضح مش أكتر

t_bag
13-03-26, 03:25 PM

خالص تحياتي

مع كل احترام و تقدير
و لاكن السانت برنارد كلب منزلى أليف لا يشرس
و حضرتكو نسين الدوبر مان و دة يجمع بين شراسة و لياقة و سرعة ومن افضل كلاب الحراسة
و البيتبول بالفعل من اشرس كلاب العالم و ممنوع دخولة فى 48 دولة لاكن قصر قامتة لاتشكل اى عائق او مشكلة لانه كلب سريع فى حركتة
اما الروت وايلر كلب جميل جدا جدا جدا يمتاز باقوى فك فى العالم ولاكن ضخامة حجمة لاتفيدة فى حراسة الاماكن الواسعة لانة تقيل فى الحركة
و الجرمن شبرد كلب جميل جدا كحارس شخصى و اماكن واسعة لانه يمتاز بسرعة و لياقة و شراسة زى الدوبر مان لاكن الدوبر مان اشرس و اسرع
اما القوقازى فهو لا هجين بين الكلب و الذئب و لا اى حاجة هو كلب من الكلاب الجبلية و تم اكتشافة سنة 1989 ولاكن لم يتم الاعتراف به كفصيلة صافية الا حديثا فى سنة 2008 و هو كلب بطبيعة حياتة الجبلية فهو كلب ضخم الحجم و له شراسة كبيرة جدا
اما باقى الكلاب الجولدن ريتريفر و الدنواة كلاب منزلية لا تشرس الدنواه ممكن يتشرس لاكن غلط
و لا ينصح بتشريسة
و ارجو ان محدش يضايق منى على انى اتعارضت معاه فى الرأى
و شكرا

Orabi
13-03-27, 01:25 AM
مع كل احترام و تقدير
و لاكن السانت برنارد كلب منزلى أليف لا يشرس
و حضرتكو نسين الدوبر مان و دة يجمع بين شراسة و لياقة و سرعة ومن افضل كلاب الحراسة
و البيتبول بالفعل من اشرس كلاب العالم و ممنوع دخولة فى 48 دولة لاكن قصر قامتة لاتشكل اى عائق او مشكلة لانه كلب سريع فى حركتة
اما الروت وايلر كلب جميل جدا جدا جدا يمتاز باقوى فك فى العالم ولاكن ضخامة حجمة لاتفيدة فى حراسة الاماكن الواسعة لانة تقيل فى الحركة
و الجرمن شبرد كلب جميل جدا كحارس شخصى و اماكن واسعة لانه يمتاز بسرعة و لياقة و شراسة زى الدوبر مان لاكن الدوبر مان اشرس و اسرع
اما القوقازى فهو لا هجين بين الكلب و الذئب و لا اى حاجة هو كلب من الكلاب الجبلية و تم اكتشافة سنة 1989 ولاكن لم يتم الاعتراف به كفصيلة صافية الا حديثا فى سنة 2008 و هو كلب بطبيعة حياتة الجبلية فهو كلب ضخم الحجم و له شراسة كبيرة جدا
اما باقى الكلاب الجولدن ريتريفر و الدنواة كلاب منزلية لا تشرس الدنواه ممكن يتشرس لاكن غلط
و لا ينصح بتشريسة
و ارجو ان محدش يضايق منى على انى اتعارضت معاه فى الرأى
و شكرا

يا باشا ابقي تعالي أوريك سان برنارد و جولدن ريتريفر و دنواه في الشراسه مفيش زيهم.
والله فعلاً وحشتنا إضافاتك الشيقه :)

t_bag
13-03-27, 02:50 PM
يا باشا ابقي تعالي أوريك سان برنارد و جولدن ريتريفر و دنواه في الشراسه مفيش زيهم.
والله فعلاً وحشتنا إضافاتك الشيقه :)

انا موافق لأن السان برنارد تقيل جدا فى حركته لو حد هجمه هيكون سهل عليه يموت الكلب
اما الجولدن عضتة ضعيفة جدا جدا انت هتحس اكيد بوجع لاكن فكرة انك تلاقى كلب بيعضك عقلك هيهألك انها قوية جدا لاكن ممكن تستحملها لفترة قصيرة الفترة دى لوحدها ممكن تخليك تمسك الكلب بين ريجليك و تمسك القصبة الهوائية ليه الحركة دى تخلى اى كلب بسيب الى بيعضة مهما كان
اما الدنواه انا قولت انو بيتشرس عادى لاكن مشكلتة فى الجرى بسبب جسمة المعدة علشان طولة و ضخامتة المعدة بتكون معلقة شئ طبيعى جدا لاكن تريقة جرية بتخلى المعدة تتحرك بشكل كبير جدا و من الممكن المعدة تلتف على الامعاء و مش هترجع بطبيعتها الا بعملية مش هتلاقى حد يعملها هنا و دة لوحدة مفيش اكل هيوصل معدة الكلب و دة لوحدة يموت الكلب علشان كدة قولت لا ينصح بتشريس الدنواه بتاتا
و ارجو انى اكون افدت حضرتك و اى شخص و شاركنى وجهة نظرك فى اى موضوع انا ما صدقت الاقى حد اتناقش معاه :lov:

Orabi
13-03-27, 02:59 PM
انا موافق لأن السان برنارد تقيل جدا فى حركته لو حد هجمه هيكون سهل عليه يموت الكلب
اما الجولدن عضتة ضعيفة جدا جدا انت هتحس اكيد بوجع لاكن فكرة انك تلاقى كلب بيعضك عقلك هيهألك انها قوية جدا لاكن ممكن تستحملها لفترة قصيرة الفترة دى لوحدها ممكن تخليك تمسك الكلب بين ريجليك و تمسك القصبة الهوائية ليه الحركة دى تخلى اى كلب بسيب الى بيعضة مهما كان
اما الدنواه انا قولت انو بيتشرس عادى لاكن مشكلتة فى الجرى بسبب جسمة المعدة علشان طولة و ضخامتة المعدة بتكون معلقة شئ طبيعى جدا لاكن تريقة جرية بتخلى المعدة تتحرك بشكل كبير جدا و من الممكن المعدة تلتف على الامعاء و مش هترجع بطبيعتها الا بعملية مش هتلاقى حد يعملها هنا و دة لوحدة مفيش اكل هيوصل معدة الكلب و دة لوحدة يموت الكلب علشان كدة قولت لا ينصح بتشريس الدنواه بتاتا
و ارجو انى اكون افدت حضرتك و اى شخص و شاركنى وجهة نظرك فى اى موضوع انا ما صدقت الاقى حد اتناقش معاه :lov:

خالص تحياتي و عودآ حميدآ و جزيل الشكر علي المعلومات الجميله