مشاهدة النسخة كاملة : الطبنجة حلوان

محمود5555
10-11-04, 06:26 PM
[b][center][size="5"][color="blue"]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

hoka
10-11-04, 06:41 PM
موضوع جميل ومفيد
وانا شخصيا اول مره اعرف المعلومات ديه عن الطبنجه ديه
بس بيقولو اعطالها كتير
صح ولا غلط؟؟
وشكرا ع الموضوع الحلو ده

خط الصعيد
10-11-04, 06:46 PM
و الله شكلها جميل وقوية مش لازم نقلل من قيمة المنتج الوطنى

Consul
10-11-04, 07:03 PM
أخي العزيز الأستاذ محمود5555...مشكور والله علي مجهودك ومعلوماتك التي أثريتنا بها...وإن كانت الطبنجة الأولي الحلوان القديم سيئة السمعة من حيث ضخامتها وثقلها وكثرة أعطالها ودائما كان دليل السوستة الرئيسية للماسورة ينكسر بسبب سوء الخامات المصنوع منها( حديد زهر ) كما وأن الماسورة بعد عدة استخدامات يحدث بها انتفاخ وتتسبب في شرخ مظروف الطلق وتحتاج دائما للتغير بعد فترة قصيرة من الإستعمال...كانت ميزتها الوحيدة رخص الثمن ( 85 جنيه في ذلك الوقت أكثر من 30 سنة )...أما الثانية الحلوان المعدل فشكلها يوحي بأن خامتها أفضل ( ولو أني لم أستخدمها أو أجربها ) وشكلها أحسن وهي أقرب فعلا للبريتا الإيطالي المرخصة لي...مع إختلاف الخامات طبعا...ويطلق عليها أيضا البريتا المصري...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

Consul
10-11-04, 07:20 PM
وعلي فكرة من يريد معلومات أكثر عن الحلوان وجدت أن أخونا العزيز الأستاذ سمسمن8888 كان عارض موضوع بصراحة ممتاز علي هذا الرابط الموجود بالأسفل...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=849

محمود5555
10-11-04, 10:04 PM
موضوع جميل ومفيد
وانا شخصيا اول مره اعرف المعلومات ديه عن الطبنجه ديه
بس بيقولو اعطالها كتير
صح ولا غلط؟؟
وشكرا ع الموضوع الحلو ده

نورت الموضوع يا حوكا , الطبنجة الحلوان هى الطبنجة الميرى للشرطة والجيش المصرى وخصوصا القديمة ( 57 ) هى فعلا خامتها اقل من غيرها زى الالمانى والايطالى ولاكن مع حسن الاستخدام تعمر طويلا ومن عيوبها رد الفعل القوى وثقل الوزن وضعف الخامات ولاكنها ارخص طبنجة فى مصر وعمليه لان ذخيرتها وقطع غيرها متوفرة

محمود5555
10-11-04, 10:05 PM
و الله شكلها جميل وقوية مش لازم نقلل من قيمة المنتج الوطنى

شكرا اخى الكريم على المرور الكريم

محمود5555
10-11-04, 10:07 PM
أخي العزيز الأستاذ محمود5555...مشكور والله علي مجهودك ومعلوماتك التي أثريتنا بها...وإن كانت الطبنجة الأولي الحلوان القديم سيئة السمعة من حيث ضخامتها وثقلها وكثرة أعطالها ودائما كان دليل السوستة الرئيسية للماسورة ينكسر بسبب سوء الخامات المصنوع منها( حديد زهر ) كما وأن الماسورة بعد عدة استخدامات يحدث بها انتفاخ وتتسبب في شرخ مظروف الطلق وتحتاج دائما للتغير بعد فترة قصيرة من الإستعمال...كانت ميزتها الوحيدة رخص الثمن ( 85 جنيه في ذلك الوقت أكثر من 30 سنة )...أما الثانية الحلوان المعدل فشكلها يوحي بأن خامتها أفضل ( ولو أني لم أستخدمها أو أجربها ) وشكلها أحسن وهي أقرب فعلا للبريتا الإيطالي المرخصة لي...مع إختلاف الخامات طبعا...ويطلق عليها أيضا البريتا المصري...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

نورت الموضوع يا استاذ جلجل وشكرا على الاضافة وتقبل تحياتى

الجزار
10-11-05, 12:28 AM
مشكووووور اخوي

gasser
10-11-06, 09:01 AM
يوجد فرق كبير بين المدى المؤثر و المدى الكلى
اخى الكريم لا يوجد طبنجة فى العالم المدى المؤثر بتعاها اكثر من 50 الى 60 متر

Consul
10-11-06, 04:59 PM

أخي العزيز الأستاذ جاسر...يوجد طبعا مدي مؤثر أكثر من 100 و 150 متر...إذا كان عيار 9مم مداه المؤثر يصل الي 100 متر...والذي يحدد هنا المدي المؤثر ليس نوع الطبنجة...وإنما عيار ونوع الطلقة...فهناك طلقات مداها المؤثر يتعدي 150 متر عيار 45مم,وعيار 50مم, وعيار 3.57, وأنواع كثيرة من الطبنجات والمسدسات تستخدم هذه الأعيرة أمثال كولت وماجنم وسميت آند ويسون الكبير ( ماسورة 6 بوصة ) وأكثر من هذا هناك الطبنجة الروسي الشهيرة تاتا التي تستخدم طلقات البندقية الآلية عيار 62/7 والتي يتعدي مداها الكيلو متر...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

محمود5555
10-11-06, 05:15 PM
مشكووووور اخوي

نورت الموضوع اخى الجزار

نورت الموضع اخى جاسر , بالنسبة للمدى المؤثر فى مسدسات كتير مدها المؤثر 50 متر وفى اكتر وده بيتوقف على طول الماسورة وقوة الطارق ( وبالنسبة لموصفات الطبنجة حلوان مصدرها موقع المصنع )

gasser
10-11-07, 06:45 AM
أخي العزيز الأستاذ جاسر...يوجد طبعا مدي مؤثر أكثر من 100 و 150 متر...إذا كان عيار 9مم مداه المؤثر يصل الي 100 متر...والذي يحدد هنا المدي المؤثر ليس نوع الطبنجة...وإنما عيار ونوع الطلقة...فهناك طلقات مداها المؤثر يتعدي 150 متر عيار 45مم,وعيار 50مم, وعيار 3.57, وأنواع كثيرة من الطبنجات والمسدسات تستخدم هذه الأعيرة أمثال كولت وماجنم وسميت آند ويسون الكبير ( ماسورة 6 بوصة ) وأكثر من هذا هناك الطبنجة الروسي الشهيرة تاتا التي تستخدم طلقات البندقية الآلية عيار 62/7 والتي يتعدي مداها الكيلو متر...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

صباح الفل الاخ الكريم جلال و الاخ محمود
اولا
الموضوع على الطبنجة و الطبنجة 9مم اى كانت نوع الطبنجة او الطلقات فحنا بنتكلم على 9م وهى نفس الحجم بالضبط ( يقصد هنا حجم الظرف الموجود بة البارود ) اما المقزوف فمن الممكن ان يختلف شكلة.
اما بالنسبة للمسدسات يوجد فرق كبير فهناك الطلقات الماجنوم و تعطى مدى موثر يصل الى 300 متر بس دة علشان عيار 38 فيما فوق و مدى الطلقة الذى يتحكم فية سببين اولا (كمية البارود حجم الطلقة ) ثانيا شكل الطلقة هناك اشكال كثيرة منها المفلطح و المدبب و الدمدم و الكثير
نلخص اللى فات فى
---------------------
الطبنجة :-
الطلقات 9م اى كان نوعها او شكلها فهى لها كمية بارود معينه فى كل الطلقات تعطيها مسافة 50متر و ذلك لان الطبنجة صنعت اساسا للاستخدام المباشر و ليست للمسافات .
المسدسات :-
طلقاتها متنوعه و احجامها ايضا و بالتالى كميات البارود فهناك مسدسات تاخد طلقات 9م و هناك مسدسات تاخد 45 م و كله له مدى مؤثر

الخلاصة :-
---------
تم صنع الطبنجات للاستعمال الشخصى و الدفاع عن النفس لا تحتاج الى مدى كبير فقط 50 متر لحد اقصى .

كل الاحترام و التقدير

gasser
10-11-07, 06:47 AM
نورت الموضوع اخى الجزار

نورت الموضع اخى جاسر , بالنسبة للمدى المؤثر فى مسدسات كتير مدها المؤثر 50 متر وفى اكتر وده بيتوقف على طول الماسورة وقوة الطارق ( وبالنسبة لموصفات الطبنجة حلوان مصدرها موقع المصنع )

كلامك صح الطلقات توصل الى 150-200 و لكن المدى المؤثر غير الكلام دة خالص

gasser
10-11-07, 06:49 AM
نورت الموضوع يا حوكا , الطبنجة الحلوان هى الطبنجة الميرى للشرطة والجيش المصرى وخصوصا القديمة ( 57 ) هى فعلا خامتها اقل من غيرها زى الالمانى والايطالى ولاكن مع حسن الاستخدام تعمر طويلا ومن عيوبها رد الفعل القوى وثقل الوزن وضعف الخامات ولاكنها ارخص طبنجة فى مصر وعمليه لان ذخيرتها وقطع غيرها متوفرة

الطبنجة الحلوان ليست الطبنجة الميرى تم استبدال جميع الطبنجات الحلوان بالبرتا و الجولوك و الهيكلر
الحلوان الان تسلم الامناء و الدرجة الاول فقط

galal khalifa
10-11-07, 10:52 AM

الاخ العزيز محمود الحلوان ليست تسليح الشرطة حاليا فقد كانت منذ رمن بعيد هي التسليح ولكن حاليا هي تسليح امناء ومندوبي الشرطة وشرطة الدرجة الاولي اما عن تسليح الشرطة حاليا فهو الجلوك والهاكلر السي ذد والسميث

galal khalifa
10-11-07, 11:01 AM
بعد اذن الجميع لا توجد طبنجة تصل مداها الي اكثر من 50 متر وعلينا جميعا ان نفرق بين
1- المقذوف ( اي الجزء الامامي من الطلقة وهو واحد في جميع انواع العيار 9 مم
2- كمية البارود الموجودة داخل حجرة البارود ( كلما زادت البارود زادت المسافة )

gasser
10-11-07, 11:50 AM
بعد اذن الجميع لا توجد طبنجة تصل مداها الي اكثر من 50 متر وعلينا جميعا ان نفرق بين
1- المقذوف ( اي الجزء الامامي من الطلقة وهو واحد في جميع انواع العيار 9 مم
2- كمية البارود الموجودة داخل حجرة البارود ( كلما زادت البارود زادت المسافة )

الاخ الغالى جلال بك شكرا للتوضيح و بعد اذنك تعديل بسيط
مداها المؤثر او القاتل

محمود5555
10-11-07, 06:03 PM
شكرا يا استاذ جلال على المرور الكريم , رأي الشخصى ان الطبنجة مداها 50 متر ولاكن بالنسبة للمدى المؤثر للطبنجة حلوان وهو 150 - 200 م ده مصدره ( الهيئة القومية للانتاج الحربى ) وده موقع الطبنجة 920 وفيه مواصفات الطبنجة
http://www.momp.gov.eg/Ar/ProductDetailes.aspx?dd=pcf9z9xn1Ytomdqtjsk062E4CX MpOcxUFNfkOUZBNMQ=&cc=3&tt=2

وده رابط الطبنجة حلوان العادية ( 57 )

http://www.momp.gov.eg/Ar/ProductDetailes.aspx?dd=WXLP4mml/jwmAFQTerBhxn0rg7cufiSF11ZzNM5wS8M=&cc=3&tt=2

وطبعا بالنسبة لاى سلاح بناخد مواصفاته من المصنع

Consul
10-11-07, 06:50 PM
الإخوة الأعزاء...عيار 9مم يوجد منه نوعان...
1- النوع الأول......9x19 ويسمي برابيللوم ويسمي أيضا عيار 38
2- النوع الثاني....9x17 ويسمي القصير أو 8.5 ويسمي أيضا عيار 35
وكل نوع يستخدم مسدس وطبنجة مختلفة...ولا يمكن إستخدام النوعين في نفس الطبنجة إلا بتغيير السبطانة أو الماسورة...وهناك أنواع كثيرة من الطبنجات أمثال البريتا والستار والسميث والأسترا يتم إنتاجها وتصنيعها بعدد 2 سبطانة أو ماسورة وتوضع في نفس العلبة أو شنطة الطبنجة...بالطلب...وطبعا في الخارج...وليس هنا...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

ادهم
10-11-07, 07:28 PM
بسم الله
في البداية احب اضم صوتي لصوت جاسر بك وجلال بك
واحب اوضح فروق هامة بين انواع المدي المختلفة للسلاح الواحد
1- المرمي المؤثر
هو المرمي الذي يتمكن الرامي خلاله اصابة الهدف بدقة متناهية حيث ان مسار المقذوف في هذة المرحلة يكون متطابف مع شعاع البصر المار بالناشنكاهات
1- المرمي القاتل
وهو المرمي الذي ان اصطدم فية المقذوف بالهدف يحدث اصابة بليغة وهو يشمل ويتعدي المرمي المؤثر حيث ان المقذوف يبدأ في الإنخفاض بعد المرمي المؤثر
3- واقصي مرمي للسلاح
وهو اقصي مدي يصل الية المقذوف الي ان يسقط ارضا مالم يعترضة عائق ويشمل بالطبع المرمي المؤثر ويكون المقذوف قرب نهاية رحلتة اضعف منه خلال المرمي المؤثر والقاتل

في ضوء ما سبق
المرمي المؤثر للطبنجة 9مم=50متر
المرمي القاتل حتي 70متر
اقصي مرمي من 90الي 100متر

كما ان العيار وحدة لا يتحكم في المرمي
ولكن طول الماسورة وعدد الششخانات داخل الماسور عليها عامل كبيير بنسبة 80%
فكلما زادت عدد الششخانات وطول الماسورة بعد المرمي وزادت الدقة
ودة بإختصار شديييييييييييييييييييييييييييييييييييييد
وانا كنت قد شرفت بالكتابة في موضوع المرمي من قبل علي الرابط
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=2422
ارجوا ان اكون تمكنت من الإيضاح
وسلامي للأعضاء الأفاضل

gasser
10-11-08, 07:13 AM
الإخوة الأعزاء...عيار 9مم يوجد منه نوعان...
1- النوع الأول......9x19 ويسمي برابيللوم ويسمي أيضا عيار 38
2- النوع الثاني....9x17 ويسمي القصير أو 8.5 ويسمي أيضا عيار 35
وكل نوع يستخدم مسدس وطبنجة مختلفة...ولا يمكن إستخدام النوعين في نفس الطبنجة إلا بتغيير السبطانة أو الماسورة...وهناك أنواع كثيرة من الطبنجات أمثال البريتا والستار والسميث والأسترا يتم إنتاجها وتصنيعها بعدد 2 سبطانة أو ماسورة وتوضع في نفس العلبة أو شنطة الطبنجة...بالطلب...وطبعا في الخارج...وليس هنا...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

الاول 9 م
الثانى 8.5م

galal khalifa
10-11-08, 09:35 AM
شكر خاص وعام الي جميع من شاركوا في هذا الموضوع للاسلوب الحضاري للوصول الي المعلومة التي تفيد الجميع والتهاون فيما بينهم
واضع الموضوع الاستاذ محمود -جمال باشا - جاسر باشا - ادهم باشا

محمود5555
10-11-09, 05:28 PM
شكر خاص وعام الي جميع من شاركوا في هذا الموضوع للاسلوب الحضاري للوصول الي المعلومة التي تفيد الجميع والتهاون فيما بينهم
واضع الموضوع الاستاذ محمود -جمال باشا - جاسر باشا - ادهم باشا

العفو يا استاذ جلال وده اللى اتعلمناه من حضرتك , وشكرا لكل من شارك فى الموضوع

المستشار
10-11-09, 06:51 PM
بجد انا كنت فى انتظار ان ارد لما الموضع يكمل وذلك لكم الاستمتاع بكلام حضراتكم المفيد والقيم واشكركم على هذه المعلومات القيمه وارجو من الاستاذه ان يعملوا موضوع بالعكس يعنى يتناولوا فيه الطلقات نفسها من حيث الشكل والسرعه والاختراق والتفتت داخل الهدف الى اخره وانا طبعا هستنى واستمتع بكلام معاليكم وتفضلوا بقبول فائق الاحترام

town sniper 1
10-11-09, 08:17 PM
اوافق جاسر بك في هذه المعلومة

محمود5555
10-11-10, 03:33 PM
بجد انا كنت فى انتظار ان ارد لما الموضع يكمل وذلك لكم الاستمتاع بكلام حضراتكم المفيد والقيم واشكركم على هذه المعلومات القيمه وارجو من الاستاذه ان يعملوا موضوع بالعكس يعنى يتناولوا فيه الطلقات نفسها من حيث الشكل والسرعه والاختراق والتفتت داخل الهدف الى اخره وانا طبعا هستنى واستمتع بكلام معاليكم وتفضلوا بقبول فائق الاحترام

نورت الموضوع يا محمد بك وان شاء الله نعمل موضوع عن الطلقات

اوافق جاسر بك في هذه المعلومة

شكرا اخى الكريم على المرور الطيب

M.Refaat
11-05-16, 10:18 PM
زملائى الاعزاء
الطبنجه حلوان طبنجه رائعه
ضربت بيها فى المسابقات 1500 طلقه لم يحدث بها اى خلل طالما يتم صيانتها
موضوع الشكل ممكن التغلب عليه بتصنيع فورمة لبلاستيك المقبض بس للاسف مهندسي مصنع 54 الحربى
"عبده المستوظف"
اما موضع رفع سعرها الى 12000 جنيه و16000 جنيه فلابد ان الذى حدد هذا السعر واحد ممن استولى على مليارات مصر
الالف جنيه عند زى ما انا وانت لما ندفع جنيه
او كان شارب

remah
11-06-23, 08:05 PM
سلام الله عليكم سمعت اليوم بأن الطبنجه الحلوان 8 طلقات غير متوفره بالمصنع الحربي الكلام ده صح و هل ممكن اجدها في المحلات و سعرها جديده بكام

رجب
11-06-23, 08:31 PM
الموضوع قدددددددددددددددددددديم من 2010

اصغر صياد فى المنتدى
11-08-28, 07:16 PM
هى الطبنجه الجديده شكلها يجى منه و ربنا يسهل و نصنع حاجه نفتخر بيها

M.Refaat
11-11-15, 11:03 PM
اخوتى الاعزاء
الطبنجه حلوان ضربت بيها اكثر من 2000 طلقه فى مسابقات الرمايه والتدريب وكنت استخدمها كطبنجه كبيرة العيار
بصراحه لم تتأثر الماسوره ولكن كان هناك قطعة التثبيت كانت تتشرخ كل 500 طلقه تقريبا وهذا معدل معقول الماسورة فلم تتأثر وباقى الاجزاء بالنسبة للمقبض فهناك حالتين اذا كنت سوف تستخدمها للدفاع عن النفس فلا داعى لتغييره اما اذا كنت ها تدخل بيها فى مسابقات او عايز تستخدمها للرمايه فقطعتى البلاستيك اولا شكلهم مش ولا بد ولكن ممكن تغير الالقطعتين البلاستيك بقطعتين انا شفتهم على رابط فى الموقع
بالنسبة للتتك لو كان فيه عضه ممكن ازالتها بواسطة مبرد ناعم وسوستة التتك ممكن تغييرها عند اى توفيكجى سلاح اما عن الدقه فى الرمايه فهى جيدة جدا
اما السعر اللى اللى شاطها بيه وزير الانتاج الحربى بعد الثورة فدى مسألة تستحق محاكمته فهى يجب الايزيد ثمنها عن الفى جنيه بأى حال من الاحوال

احمد العوضى
11-11-15, 11:24 PM
اخوتى الاعزاء
الطبنجه حلوان ضربت بيها اكثر من 2000 طلقه فى مسابقات الرمايه والتدريب وكنت استخدمها كطبنجه كبيرة العيار
بصراحه لم تتأثر الماسوره ولكن كان هناك قطعة التثبيت كانت تتشرخ كل 500 طلقه تقريبا وهذا معدل معقول الماسورة فلم تتأثر وباقى الاجزاء بالنسبة للمقبض فهناك حالتين اذا كنت سوف تستخدمها للدفاع عن النفس فلا داعى لتغييره اما اذا كنت ها تدخل بيها فى مسابقات او عايز تستخدمها للرمايه فقطعتى البلاستيك اولا شكلهم مش ولا بد ولكن ممكن تغير الالقطعتين البلاستيك بقطعتين انا شفتهم على رابط فى الموقع
بالنسبة للتتك لو كان فيه عضه ممكن ازالتها بواسطة مبرد ناعم وسوستة التتك ممكن تغييرها عند اى توفيكجى سلاح اما عن الدقه فى الرمايه فهى جيدة جدا
اما السعر اللى اللى شاطها بيه وزير الانتاج الحربى بعد الثورة فدى مسألة تستحق محاكمته فهى يجب الايزيد ثمنها عن الفى جنيه بأى حال من الاحوال

ما هوى المقصود بقطعتى التسبيت هل القصد غطاء اليد ام الاكتاف الخاصه بالماسوره ارجو الايضاح لانى انا كمان ضربت بالحلوان اكثر من هذا ولم يحدث لها اى تلفيات معى العلم انها بالفعل سلاح فوق الممتاذ فى التهديف وخاصتا ال51 و الدنشواى