مشاهدة النسخة كاملة : أريدgamo hunter extreme22

dr mohamed kamal
10-11-01, 05:41 PM
أكرر للاخوة الاعضاء لو أحد يستطيع بساعدنى فى الحصول على بندقية gamo hunter extreme22يا سيادة المستشار نستنى ولا إيه....................!

dr mohamed kamal
10-11-01, 06:14 PM
شكرا على المساعده يا جماعة ألى ما فيه حد عبرنى

ayman22
10-11-01, 06:19 PM
صبرك بالله يا اخى اصل الموديل ده اعتقد انه لسه منزلش مصر .. واكيد ختلاقى اللى يفيدك ....
طيب مفكرتش فى الويبلى باتريوت اعتقد انها بنفس القوة وغير انها صناعة انجليزى يعنى متانة وجودة عالية وقوة جبارة ....

تقبل تحياتى ....

dr mohamed kamal
10-11-01, 06:28 PM
أيمن باشا شكرا على إهتمامك ,بس دى أسرع بندقية على الاطلاق سرعتها1300قدم/ث عيار22 أما عيار 177فسرعتها1680 قدم /ث إيه رايك فيه حاجه تانيه بالسرعة دى

galal khalifa
10-11-01, 06:29 PM
شكرا على المساعده يا جماعة ألى ما فيه حد عبرنى

يا دكتور محمد والله انا رديت علي حضرتك وقلت انها مش متوقرة بالاسواق المصرية ...............
والحل الوحيد انها تيجي من الكويت و ها تدخل عن طريق البر وممكن تعدي وممكن تتمسك وها تتصادر واحنا مش ممكن نتأخر ناس اعضاء محترمين زي حضرتك ابدا تقبل تحياتي

dr mohamed kamal
10-11-01, 07:02 PM
الاخ العزيز جلال باشا.شكرا على إهتمامك,لو فعلا موجوده بالكويت يبقى الموضوع اتحل ,لانى أعرف ناس حابيبى عندهم سيارات نقل بتسافر بخضار للكويت وسهل جدا تيجى بالطريقة إيياها

على ابراهيم الشيخ
10-11-02, 04:08 PM
السلام عليكم انا مشترك جديد فى الموقع وانا بشتغل فى الكويت لو فى طريقة لنزولها انا ممكن انزل للى عايز بس حد يعرف ازاى تنزل

dr mohamed kamal
10-11-02, 05:01 PM
كلك زوق يأخ إبراهيم وشكرا على إهتمامك المشكلة إنها معرضة للمصادرة لو أتمسكت فى الجمارك وأسهل طريقة إنك تجبها برى فى سيارة

Mahmoud
10-11-02, 05:27 PM
يا باشا تنزل بري سهل جدا في اي عربية محملة بضاعة او خضار او ملابس بس لو ده متاح عندك قوللنا

Mahmoud
10-11-02, 05:29 PM
المهم انت ممكن تقوللنا فين المعرض او المحل اللي بيبيع اسلحة زي ده في الكويت لأني نفسي اجيب نوريكا مارفك جولد من هناك و دورت على الانترنت ملقتش حاجة هناك لو مفيهاش تعب قوللنا الحاجات ده بتتباع فين هناك و بعدين احنا نشوف حل في شراها و نزولها من هناك ، و جزاك الله خير يا اخي

hoka
10-11-02, 10:43 PM
سلام عليكم
الاستاذ محمد
البندقيه ديه مش متوفره غير فى امريكا ولو هاتنزل اى مكان تانى هاتبقى شحن وحسب كل دوله بقى
ولكن انها تخش مصر فده شئ صعب جدا ومحتاج شغل كتير
واصلا المواضيع اللى زى ديه او المنتدى عموما عليه رقابه
فانت كده قلت للمخابرات المصريه انك ناوى تجيب بندقيه
طبعا انا بكبر الموضوع لكن كتحذير لحضرتك علشان اخويا مش اكتر
لو ناوى بجد خلى الموضوع فيس تو فيس مع حد تثق فيه
وشكرا

Consul
10-11-02, 11:19 PM
علي فكرة يا جماعة الخبر لسة نازل علي قناة الجزيرة...غيروا الموضوع...في ناس بتبص علينا وزي ما بيقولوا...بتلمع أوكر...ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم...خدوا بالكم في رادار...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

المستشار
10-11-02, 11:26 PM
أكرر للاخوة الاعضاء لو أحد يستطيع بساعدنى فى الحصول على بندقية gamo hunter extreme22يا سيادة المستشار نستنى ولا إيه....................!
الاخ العزيز الفاضل انا رديت على حضرتك فى مشاركه اخرى لحضرتك فيها نفس الطلب كما رديت على سيادتك فى الخاص وبعدين لو متوفرتش البندقيه دى فى احسن منها 100 مره زى الاير كينج او المدفع 52 واحب الفت نظر حضرتك ان القوه المبالغ فيها لها عيوبها الكثيره اهم حاجه فى البندقيه ان تكون دقيقه وحضرتك مش هتضرب على مسافه ابعد من 50 متر ومعظم بنادق الهاى بور بتادى الغرض ولا توقف هوايتك على بندقيه معينه ولك التجربه وبعدين احكم وتقبل مرورى

Gamohunter
10-11-03, 12:09 AM
السلام عليكم
انا كان عندى جامو هانتر 1250 تقريبا زى الاكستريم ماعدا الماسوره والازناد ماكانتش بالقوه اللى بيقولوا عليها لان سوستتها كانت اقل من للى المفروض تركب فى مكبس هواء طويل زى ده

زادت قوتها كتير لما ركبتلها سوسته ويبلى باتريوت
لكن لما بعتها واشتريت ديانا 52وجدت ان الديانا اقوى بكتير بالتجربه فى الخشب
فلو هاتدفع المبلغ ده انصحك بالديانا 52

rock
10-11-03, 01:59 AM
الاخ العزيز الفاضل انا رديت على حضرتك فى مشاركه اخرى لحضرتك فيها نفس الطلب كما رديت على سيادتك فى الخاص وبعدين لو متوفرتش البندقيه دى فى احسن منها 100 مره زى الاير كينج او المدفع 52 واحب الفت نظر حضرتك ان القوه المبالغ فيها لها عيوبها الكثيره اهم حاجه فى البندقيه ان تكون دقيقه وحضرتك مش هتضرب على مسافه ابعد من 50 متر ومعظم بنادق الهاى بور بتادى الغرض ولا توقف هوايتك على بندقيه معينه ولك التجربه وبعدين احكم وتقبل مرورى

السلام عليكم ...... ازيك يا استاذنا ....... عامل ايه .
معلش انا آسف بس هاختلف معاك .... الديانا 54 او 52 مش احسن ب100 مره ولا حاجه وانا معاك جدا فى ان القوه المفرطه تؤدى الى العيوب بس البندقيه محدش جربها عشان يحكم عليها وبعدين بالنسبه للماركه فالجامو من احسن البنادق (وليس احسنهم )والاكثر مبيعا فى العالم وطبعا ده مش من فراغ .... ده تقدم بتكنولوجيا البنادق وطبعا بعد ماشترت بى اس ايه بقى وضع تانى وهى شركه عريقه جدا ..... الديانا بنادق مفيش زيها فى المتانه ولا الخامات ولا الاداء وده خلاها من احسن بنادق الهاى باور .... لكن لو جينا للرائعه الويبلى باترويت نمره 2 تلغى اى بندقيه تانيه ولو الواحد اشتراها مبيجبش بندقيه تانى وده شئ اعتقد ان فيه ناس كتير متفقه عليه وصدقنى يادكتور لو بتفكر فى القوه المفرطه يبقى مفيش غيرها وده طبعا مع الدقه الغريبه للبندقيه ....اما بالنسبه للهانتر اكستريم اعتقد انها اتعملت كفرجن اقوى من الهانتر 1250 وتم تفعيل كاتم للصوت وهى بندقيه جميله من جامو (ومفيش بندقيه كامله وترضى جميع الازواق على الاطلاق) .... انا آسف جدا .... ده رايى اناوخبرتى تكاد تكون سراب بجانب خبرة حضرتك وخبرة الاعضاء الكرام .... وارجو منكم عمالقة الصيدلو كان فيه غلط فى كلامى اكون سعيد جدا لو عرفت الصح ...... تحياتى .

dr mohamed kamal
10-11-03, 02:16 AM
شكرا للاعضاء الكرام ولكن هنك مثل بيقول لولا إختلاف الاذواق لابارت السلع وتقبلوا خالص تحياتى

hoka
10-11-03, 02:24 AM
تعليق اخر على كلام سياده المستشار والاستاذ عادل
سوا الديانات او الجامو او الويبلى
ف الاكستريم اسرع بندقيه فى العالم والاقوى والاحسن من ناحيه الضرب والاهداف
اما بالنسبه للخامات والدقه والمقارنات ديه
فملهاش اى لزمه لانها مش عند حد اصلا علشان يعرف حاجه عنها
لكن اللى نعرفه احسن من اللى ما نعرفوش والويبلى هى الاقوى بالتجربه وليس على المستوى العالمى
وصحيح يا استاذى اعتقد ان الاكستريم محققه 980 او اكتر بشويه بالرش الرصاص(العادى يعنى) طبعا ده نمره 2 والكلام ده من الموقع بتاعهم مش من عندى
لكن الباتريوت محققه 320 متر/ث بالرصاص وعلى عداد عادى
انصحك بيها لو قصادك
وربنا يوفق الجميع

rock
10-11-03, 02:58 AM
برضه انا مختلف معاك ياحوده .... ازاى الاكستريم اقوى من الباترويت ..... انت قلت ان الموقع قايل انها محققه 980 قدم ........... هنقول اكتر شويه 1000 قدم .. يعنى 304 م/ث .... واحسبها ..... لكن الباترويت 320 زى مانت قلت وناشينكان مش منظار يعنى مش هتجيب كلام كتير ...... وفى الاول والاخر ده حسب دماغ الصياد .... تحياتى .

hoka
10-11-03, 03:14 AM
MECHANISM
-Caliber: .22
-Velocity: 1300 feet per second (fps) with PBA, 950 fps with Lead
-Max Energy: 32 Joules
-Single Shot
-Break Barrel: Single Cocking System
-Automatic Cocking Safety system
-Barrel: Jacketed steel bull barrel
-Cocking Effort: 55lbs
-Trigger: Second Stage adjustable
-Manual Safety
STOCK
-Stock: Fine selected grade of beech hardwood
-Butt Plate: Ventilated rubber pad for recoil absorption
-Cheekpiece: Raised Monte Carlo
-Checkering: Laser Engraved
OPTICS
-Scope Ramp: Grooved Rail
-Scope: 3-9x50 Illuminated Glass Etched 30/30 Reticle
-One piece solid mount
SPECIFICATIONS
-Weight: 9 w/o scope----10.55 w/scope
-Length: 45.8’’
-Ammunition: Any .22 Pellet
-Caliber: .22
-Trigger Pull: 4 lbs
-Barrel Length: 18 in

بص يا رياسه ده كلام الشركه المعوقه ديه ومنقول والرابط اهه خش واتاكد
http://www.gamousa.com/product.aspx?product=Hunter%20Extreme%20.22&productID=288
اما بالنسبه لاسرع واقوى بندقيه فى العالم فهى الويبلى بلا منازع وانا قصدى فى انها الاسرع والاهداف وكده ان ده كلام الشركه مش كلامى خاااااااااااااالص
معرفش ازاى الاسرع بس هو ده اللى كاتبينه وكمان الاصدار الامريكى مش العادى
لو سياده المستشار عنده واحده ب 5000 خودها منها يا دوووووووووووووك هاتبقى اقتنيت تحفه ومدفع وكل اللى نفسك فيه

على ابراهيم الشيخ
10-11-03, 10:59 AM
السلام عليكم الاخ الى كان بيسأل على عنواين وارقام محلات الصيد فى الكويت دى اسماء المحلات واماكنها

الهدف بالمنقف 23712030 الديانا والجامو وبريتا والبراوني وأير أرم

الهدف اللي بالفروانيه 24745489

البوردي بالفحيحيل 23913363 كروس مان والجامو وبنجامين والديانا

القناص بالمنقف 23711211 الجامو و الهاستن

الصياد بالفروانيه 24760011 الجامو و الديانا

خليل المزين بالسيف 22422378 الجامو والضغط الكوريه وجامو الصجم الذهبي

الخضيري بسوق السلاح 22420421 الديانا والبي اس ايه الأنجليزيه

غدير السور 22423310

الرماي بشرق 22424243

نيشان بالشرق 22411234 الجامو والديانا

على ابراهيم الشيخ
10-11-03, 11:08 AM
فى شركات فى الكويت بتشحن من الكويت لمصر بالوزن يعنى ممكن ماتكلفشى شحن البندقية 100جنيه بس هنا بيخافوا من الجمارك فى مصر وعلى فكرة الاسعار هنا بسيطه خالص يعنى انا من اسبوعين اشوفت محل فيه bsa, اغلى موديل عندة 70 دينار يعنى 1400 جنيه بالمصرى طبعا مقارنة بمصر مش ممكن نقارن اصلا

أبو شمس
10-11-03, 11:39 AM
فى شركات فى الكويت بتشحن من الكويت لمصر بالوزن يعنى ممكن ماتكلفشى شحن البندقية 100جنيه بس هنا بيخافوا من الجمارك فى مصر وعلى فكرة الاسعار هنا بسيطه خالص يعنى انا من اسبوعين اشوفت محل فيه bsa, اغلى موديل عندة 70 دينار يعنى 1400 جنيه بالمصرى طبعا مقارنة بمصر مش ممكن نقارن اصلا

السلام عليكم
اخي العزيز هل يمكن ان تساعدنا في شراء احد البنادق من الكويت و شحنها الي مصر
بشرط تسليمها الي عنوان المرسل اليها
اي ان الشركة تقوم بكل شيء و تحسب المصاريف و تاخذها من المرسل اليه عند التسليم
تقبل مروري و تحياتي
السلام عليكم

على ابراهيم الشيخ
10-11-03, 11:46 AM
انا بالنسبة لى ماعنديش مشكلة بس شركات الشحن بتخاف من التفتيش فى الجمارك فى مصر انما اقدر اشترى بسهولة بس ازاى اشحنها لو فى حد شحن قبل كدة يعرفنا ازاى الطريقة يعنى انا نازل مصر كمان اسبوعين وهشترى من مصر لانى مش عارف ازاى انزلها من الكويت

على ابراهيم الشيخ
10-11-03, 11:48 AM
انا فكرت اجيب بندقية وافككها واخلى كل قطعة فى شنطه واجى طيران بس مجازفة ومش عارف ممكن يحصل ايه فى المطار فى مصر

أبو شمس
10-11-03, 11:51 AM
انا بالنسبة لى ماعنديش مشكلة بس شركات الشحن بتخاف من التفتيش فى الجمارك فى مصر انما اقدر اشترى بسهولة بس ازاى اشحنها لو فى حد شحن قبل كدة يعرفنا ازاى الطريقة يعنى انا نازل مصر كمان اسبوعين وهشترى من مصر لانى مش عارف ازاى انزلها من الكويت

متشكر لذوق حضرتك
و سرعة الرد

Mo7a
10-11-03, 12:00 PM
شوفوا بقي يا جماعة انا بشتغل مدير عمليات في شركة ارامكس للشحن والبريد السريع - وانسوا موضوع الشحن دة مفيش شحن بنداق او مسدسات او اسلحة بيضاء يتم الحجز عليها في المطار ويتم عمل محضر وفي كلتا الحالة يتم ارجعها الي صاحب الشأن ( الراسل ) او يتم اعدمها لان سلطات الجمارك لان تسمح بدخول الاسلحة بجميع انواعها

على ابراهيم الشيخ
10-11-03, 12:04 PM
كلام حضرتك صح دة بالنسبة للمطار بس ممكن عن طريق الشحن البرى لو حد عندة معلومة ياريت يوضح ازاى اشحن برى

Mo7a
10-11-03, 12:34 PM
4387

4388
دي ياجماعة جميع الممنوعات التي لم يتم استيرادها من الخارج عن طريق جميع شركات البريد

عربي - انجليزي]

hoka
10-11-03, 12:45 PM
اساتذتنا الكرام
انا اعرف ان نوادى الصيد واعضاءها بيجيبو اى نوع سلاح من بره عااااااااااااااااااادى
ومن المطار حتى
ده حل
والحل التانى تخش عن طريق ليبيا اللى هو اصلا اى حد بيخش ويخرج منهم
حل اخر تخش عن طريق البحر وطبعا ده صعب جدااااااااااااااااااا ولو انى معرفش صعب ليه
حل اخيييييييييييييييييييييييييير وده نادرا ما هانلاقيه
لو حد ثقه فى المطار وحبيبنا او حتى فى الجمارك البرى ويقدر يدخلنا البنادق ويعديها
بس طبعا ده صعب اوى اوى اوى
انك تلاقى الشخص ده
انك تلاقى الشخص الثقه اللى هايجيبهالك
انك تدخل عدد البنادق اللى نفسك فيها
فمفيش غير حل اخير
ان اعضاء رمايه محترمين نعرفهم هم اللى يجيبولنا البنادق ديه على دفعات حسب سفرياتهم
بس
والله موضوع محير جدا
لكن من كتر حب الواحد فى البنادق بقى نفسه يعمل المستحيل علشان يقتنى بندقيه تمام

Consul
10-11-03, 02:13 PM
انا فكرت اجيب بندقية وافككها واخلى كل قطعة فى شنطه واجى طيران بس مجازفة ومش عارف ممكن يحصل ايه فى المطار فى مصر

أخي العزيز الأستاذ إبراهيم الشيخ...موضوع ( اجيب بندقية وافككها واخلى كل قطعة فى شنطه ) ده ها يثير الشك أكثر ويسبب لك مشاكل أنت في غني عنها...وخصوصا أنه يظهر علي جهاز الكشف...وحلني بقي علي ما تثبت أنها ليست بأجزاء سلاح ناري...الأفضل تخليها كاملة علي بعضها داخل الكرتونة وبدون تفكيك وواضح من الخارج أنها بندقية ضغط هواء ( رش ) وليست سلاح ناري...بس لو عليها منظار تشيله طبعا...وده اللي تخبيه في أي شنطة وإنت وحظك لو اتمسك سيتم مصادرته فورا لكن مش قضية ومشاكل...وإن كنت أفضل عدم إحضاره والشراء هنا من مصر...وفي جميع الحالات احتفظ معك بالفاتورة الأصلية التي توضح مصدر البندقية وأنه محل عام وخليه يكتب لك في الفاتورة أنها لا تحتاج الي ترخيص...هذا والله أعلم وبالله التوفيق...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

galal khalifa
10-11-03, 02:19 PM
تعليق اخر على كلام سياده المستشار والاستاذ عادل
سوا الديانات او الجامو او الويبلى
ف الاكستريم اسرع بندقيه فى العالم والاقوى والاحسن من ناحيه الضرب والاهداف
اما بالنسبه للخامات والدقه والمقارنات ديه
فملهاش اى لزمه لانها مش عند حد اصلا علشان يعرف حاجه عنها
لكن اللى نعرفه احسن من اللى ما نعرفوش والويبلى هى الاقوى بالتجربه وليس على المستوى العالمى
وصحيح يا استاذى اعتقد ان الاكستريم محققه 980 او اكتر بشويه بالرش الرصاص(العادى يعنى) طبعا ده نمره 2 والكلام ده من الموقع بتاعهم مش من عندى
لكن الباتريوت محققه 320 متر/ث بالرصاص وعلى عداد عادى
انصحك بيها لو قصادك
وربنا يوفق الجميع

اختلف معاك يا محمود كليا وجزئيا في هذا الرائ فالسرعة الموجودة علي جميع البنادق الهانتر 1250 extreme او Big Cat تقاس علي نوع معين من الرش وهو مايطلق علية ppm وهو خفيف الوزن جدا للوصل بة الي اعلي سرعة ولكن اذا وضعنا رش ثقيل الوزن مثل البروماجنوم او سلفر ارو
او اي نوع ثقيل لن تزيد سرعتها في الثانية عن 900 قدم

على ابراهيم الشيخ
10-11-03, 02:25 PM
طيب ي سيدى الفاضل يبقى مافيش حل غير انى اشترى من مصر وارضى بارتفاع الاسعار الجنونى بالنسبه لاى بلد تانيه

Consul
10-11-03, 02:32 PM
اختلف معاك يا محمود كليا وجزئيا في هذا الرائ فالسرعة الموجودة علي جميع البنادق الهانتر 1250 extreme او big cat تقاس علي نوع معين من الرش وهو مايطلق علية ppm وهو خفيف الوزن جدا للوصل بة الي اعلي سرعة ولكن اذا وضعنا رش ثقيل الوزن مثل البروماجنوم او سلفر ارو
او اي نوع ثقيل لن تزيد سرعتها في الثانية عن 900 قدم

برضو تعتبر سرعة عالية جدا يعني حوالي 300م/ث...والصيد كله تقريبا لا يزيد مسافته عن بعد من 30 الي 40 أو حتي 50 متر وبالمنظار علي أقصي تقدير...برضو شديد...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

محمد حافظ
10-11-03, 02:35 PM
أرجع و أقول ألحل ألوحيد هو
ألجمعيـــــة
ألمصرية
لهواة ألصيد بأسلحة ضغط ألهواء

dr mohamed kamal
10-11-03, 04:56 PM
السلام عليكم, أعتقد إنى فتحت موضوع حيودينا فى دهيه أرجو المعذرة وأنا الظاهر حصرف نظر عن الهواية دى لانى لاأقبل المساس أو الضرر بأحد من الاعضاء الكرام,

rock
10-11-03, 05:26 PM
حضرتك بتقول انك فتحت موضوع حيودينا فى دهيه .... وبعدين الانتخابات والحزب .... صلى على النبى يااستاذ محمد ...بلاش الكلام ده ....احنا مبنتكلمش فى حاجه غلط (حتى لو كان عن دخول البنادق بطريقه غير شرعيه بس المهم البنى آدم اللى هياخدها هيعمل بيها ايه ) واحنا والحمد لله الهوايه او الاحترافيه فى الصيد والرمايه هى شغلنا الشاغل ... وبعدين يااستاذى العزيز مين الظابط اللى هيعمل كمين عشان بندقية رش حتى ولو من بره (الا لو كان طمعان فيها )... تحياتى .

dr mohamed kamal
10-11-03, 05:40 PM
الاخ العزيز روك ,تحياتى ,أخى العزيز ,أحد الاعضاء حذر من أن الموقع مراقب من المخابرات لذلك و على رأى المثل الباب إلى يجيلك منه الريح سده وإستريح

المستشار
10-11-03, 07:48 PM
اخوانى الاعزاء ايه الجمال ده مشاركتكم جميله جدا ومعلومات فى غايه الروعه اسمحوا لى ان اعلق على بعض الجزئيات بصراحه انا لما اكلمت على الاكستريم هى كانت مع واحد صديق مش معايا انا بصراحه وكان من فتره ومش عارف ايه ظروفه دلوقتى ومن ناحيه اخرى انا اعتقد ان مافيش بندقيه ضغط هواء اروع من الاير كينج من وجهه نظرى وذلك لمستوى السرعه وتجميع النيشان وامتصاص رد الفعل والخامه يعنى لما نقارن بين شيئان لازم تكون المقارنه من جميع الجوانب وطبعا اخى روك ديما بيدافع عن الجامو لامتلاكه الجامو هنتر 440 التحفه لكن الديانا طبعا شئ تانى وتالت وبالنسبه للخوض فى حديث دخول البنادق عبر الحدود ده اكيد كلام مش مجاله هنا ولا يصح ان نتناوله لان هذا مخالف للقانون يعنى بنكلم ازاى نقدر نهرب شئ من الخارج والقانون مش بيفرق فى نوع التهلايب يعنى تهريب البندقيه زى تهريب المخدرات طالما توافق فى نفس العله وهو دخول سلعه بغير الطريق المرسوم طبعا مع اختلاف العقوبه فنحن نناشد اخونا جميعا بعدم الخوض فى حديث اولا غير مثمر ثانيا يخالف القانون وذلك للحفاظ على بيتنا الكبير منتدانا الغالى و اخيرا عايز اعلق على الصور الاكثر من رائعه لاخوانى احمد وحوكا وتسلم ايد اللى صورها ويسلم اللى فى الصور وتقبلوا جميعا احترامى

town sniper 1
10-11-03, 10:02 PM
ايه يا جماعة انتو مش ملاحظين انكم قاعدين بتتكلموا علي تهريب سلاح من الخارج بعني الموضوع بقه معروف انا يتهيألي ان اي حد فيكم لو سافر هايتمسك في المطار وهو راجع عشان اكيد هيبقي مشتبه فيه
ههههههههه
تحياتي لكم

hoka
10-11-03, 10:03 PM
استاذى استاذ جلال
التعليق ده انا اختلف معاه بردو
هههههههههههههههههههه
انا كتبته بمقاييس الشركات وليس مقاييس الصيادين وفيه تعليق بعده موضح فيه انه مش كلامى وانه كلام الشركه وكاتب فيه ان سرعه الاكستريم 950 بالرش الثقيل
وانا كنت عاوز اجيبها بس صرفت نظر خالص عنها
اما بالنسبه للاخ الكريم د/ محمد
يا سيدى الفااضل مفيش اى قلق من اى حاجه
ولو المخابرات اللى انا قلت عليها كانت مهتمه بينا اوى كان زمانها عند كل واحد حط صور مسدس او بندقيه تصلح للقتل او الايذاء
فاطمن مفيش اى قلق انا بس حبيت احذرك علشان ما تعقدش امال كبيره على حكايه التهريب من البر وتفاجا بان البندقيه اتقفشت واتصادرت
بس لو عاوز بنادق عاليه موجوده فى مصر وعادى بس الثمن هو اللى عالى حبتين
وهوايه الصيد ملهاش دعوه بالبنادق خالص ليها دعوه بحبك للصيد حتى لو بحجر
سياده المستشار
اشكرك جزيلا على كلامك الرائع ده وعلى اللى قلته عنى وعن احمد بس حضراتكو الاساتذه واحنا التلاميذ وادينا بنتعلم من حضراتكو
ربنا يديم الاخوه والصداقه يااااااااااااارب

المستشار
10-11-03, 10:25 PM
استاذ حوكه معلش وضح لى كلمه حجر دى معلش مش واخد بالى اصلى معنديش حجر

hoka
10-11-03, 10:38 PM
سياده المستشار
اولا ما تقوليش استاذ انا اخوك وصديقك
وانا قصدى بالصيد بحجر ان الصياد لو بيحب مطارده الطيو او الحيوانات وبيعشق حاجه اسمها صيد ممكن يصطاد باى سلام فى ايده حتى لو حجر
ولعلمك انا مره اصطدت يمامه بحجر او بظلطه من على مسافه 12 متر
بس كانت فى الكليه للاسف
بس يعنى ده قصدى

dr mohamed kamal
10-11-04, 02:58 AM
سيادة المستشار ,مساء الجمال ,حضرتك وعدتنى حتشوف إلى عنده البندقية وتكلمنى .ثانيا تهريب المخدرات مش زى تهريب البضائع .الاولى عقوبتها المؤبد أما التهرب الجمركى ,فالعقوبة مسموح فيها بالتصالح وسدادمبلغ يعادل مثلى الرسوم الجمركية ,وتصادر البضائع اذا كانت ممنوع إسترادها,أما إذا كان مسموح إسترادها فترد إلى حائزها.وذلك طبقا لنص المادة 124من قانون الجمارك رقم 66 لسنة1963المعدل بالقانون160لسنة2000 المعدل بالقانون 95لسنة 2005وتقبل خالص تحياتى

المستشار
10-11-06, 06:47 AM
سيادة المستشار ,مساء الجمال ,حضرتك وعدتنى حتشوف إلى عنده البندقية وتكلمنى .ثانيا تهريب المخدرات مش زى تهريب البضائع .الاولى عقوبتها المؤبد أما التهرب الجمركى ,فالعقوبة مسموح فيها بالتصالح وسدادمبلغ يعادل مثلى الرسوم الجمركية ,وتصادر البضائع اذا كانت ممنوع إسترادها,أما إذا كان مسموح إسترادها فترد إلى حائزها.وذلك طبقا لنص المادة 124من قانون الجمارك رقم 66 لسنة1963المعدل بالقانون160لسنة2000 المعدل بالقانون 95لسنة 2005وتقبل خالص تحياتى
والله يا دك انا قلت مع اختلاف العقوبه ولكن يبقى الفعل المجرم واحنا مش بنساعد حد انه يمارس الافعال الاجراميه مهما كانت صغيره حتى ولو من وجهه نظره انها افعال عاديه واذكر اخى الاستاذ محمود الشربينى وهو احد قضاه مصر المحترمين حكم على شخص سرق 40 جنيه بنفس عقوبه شخص سرق ما يقرب من كيلو ذهب الا قليل فعلق على ذلك ان اللى سرق ال 40 جنيه لو الدهب كان امامه كان سرقه المهم هو الفعل المجرم وهو التهريب والاكستريم صديقى بعها من عشر ايام تقريبا للاستاذ حمدى البقرى ولو حضرتك تحب تشرفنى وتجرب اى بندقيه عندى او عند اى عضو محترم مثل الاير كينج او الديانا 52 او الهنتر 1250 ولو عجبتك نقدر نجيب لحضرتك زيها وتقبل تحياتى ومروى