مشاهدة النسخة كاملة : من عجائب الخالق

ايهاب ابو الوفا حمدى
10-10-22, 04:18 PM
من عجائب الخالق والذى شاهدتها بنفسى اثناء وجودى برحلة صيد على يخت بمنطقة المحمودات شرق الكنيسة بشرم الشيخ فى منتصف ابريل الماضى وكان اثناء الليل والبحر هادئ ولايزيد الريح فيه عن عشرة عقدة طبقا لمؤشرات اجهزة الفيش فندر الموجودة على المركب وتنشق مياه البحر عن مجموعة اسماك بيضاء اسطوانية تشبه اسماك الخرمان الشهيرة او البراكودا الكنى الصغيرة ولكنها اصغر قليلا واذ بها تنظر اليها ثم يظهر منها فجاة اجنحة مثل الديناصور تماما لتبدا الطيران فوقنا وفوق المركب بانتظام كانها طيور وبسؤال المخضرمين من بحارة المركب اجابوا بانه السمك الطائر وهو من الاسماك التى لاتؤكل لتتعجب من قدرة وعظمة الخالق -ايهاب ابو الوفا

super
10-10-23, 11:33 AM
ما قلتلناش اخبار الرحلة اية طبعا دى كانت رحلة صيد
ودى صورة السمكة الطائرة وشكرا ليك

galal khalifa
10-10-23, 11:34 AM
تسلموا علي المعلومة الجميلة والرائعة

ابو عامر
10-10-23, 12:53 PM
مش ها اقول غير سبحان الله
وشكرا ليك على المعلومه القيمه

ايهاب ابو الوفا حمدى
10-10-23, 03:31 PM
ما قلتلناش اخبار الرحلة اية طبعا دى كانت رحلة صيد
ودى صورة السمكة الطائرة وشكرا ليك
نعم اخى الفاضل هى بعينها هذه السمكة الغريبة التى اقسم لك انهاكانت تطير من فوق اليخت
اما عن سبب وجودى داخل هذا المركب فهى بالفعل كانت رحلة صيد انا وخمسة من اصدقائى اعتدنا القيام بها كل ثلاثة اشهر مرة على المركب سارى بشرم الشيخ بريسه المخضرم عم صابر وكانت الحصيلة بالنسبة الى صيد الترولينج او الجر كان من نصيبى سمكة خرمان وهى من فصيلة ابو شراع ولكن اصغر وباقى المجموعة صديق لى كان من نصيبه سمكة الشريفة حوالى 8 ك والاخر براكودا 13 ك اما صيد الجيجنج وهو عشقى فكان من نصيبى باركودا وابو سيف اما عن صيد التسقيط فكان وفيرا من اسماك البونجز صدبق الصياد وكما يسمونه بلطى البحر الاحمر وكذلك المحاسن 3ك ومجموعة من الكحايات الصغيرة اما ليلا فكان ابو شرارة الجميل وضرب على لنستى ثعبان موراى كبير وكذلك صديق على ذات المركب فكان جرم بياض 30 ك وسمكة توينة كبيرة كانت من نصيب صديق اخر والحمد لله كانت رحلة موفقة وانا سوف اشرح تباعا وبالتفصيل لمحبى وعاشقى صيد الاسماك صرق الصيد الحديثة مثل الجيجنج والبوبينج والتى حققت نتائج مذهلة اخيرا حينما كان يعجزعن صيده الصيادين بالطرق العادية التقليدية ايهاب ابو الوفا

harpoonattack
10-10-23, 03:41 PM
طبعا السمك الطائر ده سمك معروف وانا شفته اكتر من مره وهو سمك جميل جدا
شكرا استاذ ايهاب ع المعلومه الرائعه

super
10-10-24, 02:02 PM
نعم اخى الفاضل هى بعينها هذه السمكة الغريبة التى اقسم لك انهاكانت تطير من فوق اليخت
اما عن سبب وجودى داخل هذا المركب فهى بالفعل كانت رحلة صيد انا وخمسة من اصدقائى اعتدنا القيام بها كل ثلاثة اشهر مرة على المركب سارى بشرم الشيخ بريسه المخضرم عم صابر وكانت الحصيلة بالنسبة الى صيد الترولينج او الجر كان من نصيبى سمكة خرمان وهى من فصيلة ابو شراع ولكن اصغر وباقى المجموعة صديق لى كان من نصيبه سمكة الشريفة حوالى 8 ك والاخر براكودا 13 ك اما صيد الجيجنج وهو عشقى فكان من نصيبى باركودا وابو سيف اما عن صيد التسقيط فكان وفيرا من اسماك البونجز صدبق الصياد وكما يسمونه بلطى البحر الاحمر وكذلك المحاسن 3ك ومجموعة من الكحايات الصغيرة اما ليلا فكان ابو شرارة الجميل وضرب على لنستى ثعبان موراى كبير وكذلك صديق على ذات المركب فكان جرم بياض 30 ك وسمكة توينة كبيرة كانت من نصيب صديق اخر والحمد لله كانت رحلة موفقة وانا سوف اشرح تباعا وبالتفصيل لمحبى وعاشقى صيد الاسماك صرق الصيد الحديثة مثل الجيجنج والبوبينج والتى حققت نتائج مذهلة اخيرا حينما كان يعجزعن صيده الصيادين بالطرق العادية التقليدية ايهاب ابو الوفا

السلام عليكم
ما شاء الله رحلة جميلة واحنا منتظرين حضرتك وطرق الصيد الحديثة وياريت طرق تصلح للبحر المتوسط مشكور يا غالى

محمد رضا العبد
10-10-24, 11:59 PM
سبحان الله

hassan_11176
10-10-25, 12:50 PM
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

الجزار
10-10-25, 09:52 PM
سبحان الله

هشام سمير
10-11-05, 12:56 PM
سبحان الملك عز وجل
هذا خلق الله فارونى ماذا خلق الذين من دونه
شكراً جزيلاً استاذ ايهاب والله معلومة جديده جداً عليا واول مره اعرف فى سمك بيطير

الصيااد
10-11-07, 01:02 PM
السلام عليكم
وتحياتي للجميع
خلق الله كل الكائنات ولها وسيلة دفاع عن النفس وبالنسبه للسمك الطائر ده طيرانه خارج الماء وسيلته للدفاع عن نفسه والهروب من السمك الاكبر منه كل اللي نقدر نقوله كلمتان (سبحان الله )

Mahmoud
10-11-07, 02:09 PM
فعلا سبحان الله ، و يخلق مالا تعلمون

harpoonattack
10-11-07, 05:57 PM
على فكره يا جماعه انا نسيت اقول اننا ممكن نضرب السمك الطيار ده بالندقيه واهو نبئى جمعنا بين الهويتين ههههههه

Consul
10-11-07, 06:09 PM
على فكره يا جماعه انا نسيت اقول اننا ممكن نضرب السمك الطيار ده بالندقيه واهو نبئى جمعنا بين الهويتين ههههههه

سبحان الله...سبحان الله...سبحان الله...سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته......بصراحة يا جماعة أنا إتلخبطت...السمك ده ممكن نضربه بالشبكه...ولا نلمه بالبندقية...ده أنا إحوليت وأنا لابس النظارة...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

الجزار
10-11-07, 09:55 PM
لا اله الا الله