مشاهدة النسخة كاملة : مطلوب رشاش الي صوت

princee_ahmed
10-10-16, 09:15 PM
السلام عليكم جميعا اهل المنتدى الكرام
انا وافد جديد في منتاداكم الكريم واتمنى اني اكون ضيف خفيف وصديق صدوق ويد عون لكل محتاج.

اخواني الكرام محتاج منكم اجابة او معلومه عن

هل في بندقيه الي صوت او رشاش الي صوت في مصر؟ واذا ممكن اعرف ايه المواصافات ومن اي نوع (يعني ده تقليد او نسخة من اي سلاح حقيقي)وياريت لو في رابط للمعلومات او الصور؟

وشكرا ليكم جميعا

rock
10-10-16, 11:01 PM
فى انواع للرشاش الصوت فى مصر يعنى نفس شكل العوزى الاسرائيلى والرشاش التركى ورشاش الحراسات الخاصه ........ وهتلاقى عند العراقى فى الزقازيق حاجات كتير منه ........ والسعر 3500 _5000 ج ........ تحياتى .

Consul
10-10-17, 12:44 AM
السلام عليكم جميعا اهل المنتدى الكرام
انا وافد جديد في منتاداكم الكريم واتمنى اني اكون ضيف خفيف وصديق صدوق ويد عون لكل محتاج.

اخواني الكرام محتاج منكم اجابة او معلومه عن

هل في بندقيه الي صوت او رشاش الي صوت في مصر؟ واذا ممكن اعرف ايه المواصافات ومن اي نوع (يعني ده تقليد او نسخة من اي سلاح حقيقي)وياريت لو في رابط للمعلومات او الصور؟

وشكرا ليكم جميعا

أخي العزيز برنس أحمد...حللت أهلا ونزلت سهلا ونورتنا... ومنتدانا العظيم الجميل يسع من الحبايب 1000 وأكثر...بالنسبة لسؤالك عن الأسلحة الآلية التي لا تستخدم ذخيرة حية ( صوت ) في طبعا أكثر من محل يبيع هذه الأسلحة ومن ضمنهم اللي ذكره أخونا العزيز أحمد روك...بس نصيحتي لك بلاش تفكر تشتري حاجة من دي بسبب المشاكل وأنت تعرف أن قانون الطوارئ ما زال ساري المفعول ولست بحاجة أن أذكرك أنك في غني عن المشاكل وبالذات مع أمن الدولة...والبهدلة وحلني بقي علي ماتثبت أنه صوت وليس حي...ولن تستطيع أن تخرج به في أي مكان أو استعماله أو حتي حمله معك في السيارة...مشاكل بصراحة أكبر مما تتصور...وممكن لا قدر الله تتعرض لضرب نار حي وحقيقي من أحد أفراد الحراسات أو الأمن لمجرد أن يشاهده معك فيظن أنه حقيقي...فأرجو أن تستبعد هذه الفكرة عن رأسك...فلا المكان ولا الزمان ولا القانون يسمح بذلك...أنا معاك وأشجعك علي ممارسة هواية الصيد ( للأكل طبعا ) والرماية ببنادق الهواء العادية لقول سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه وأرضاه " علموا أولادكم السباحة والرماية وركوب الخيل " ...ودي طبعا وجهة نظري ورأيي الشخصي...ولك طبعا مطلق الحرية والأختيار... خالص تحياتي واحترامي للجميع

rock
10-10-17, 01:37 AM
أخي العزيز برنس أحمد...حللت أهلا ونزلت سهلا ونورتنا... ومنتدانا العظيم الجميل يسع من الحبايب 1000 وأكثر...بالنسبة لسؤالك عن الأسلحة الآلية التي لا تستخدم ذخيرة حية ( صوت ) في طبعا أكثر من محل يبيع هذه الأسلحة ومن ضمنهم اللي ذكره أخونا العزيز أحمد روك...بس نصيحتي لك بلاش تفكر تشتري حاجة من دي بسبب المشاكل وأنت تعرف أن قانون الطوارئ ما زال ساري المفعول ولست بحاجة أن أذكرك أنك في غني عن المشاكل وبالذات مع أمن الدولة...والبهدلة وحلني بقي علي ماتثبت أنه صوت وليس حي...ولن تستطيع أن تخرج به في أي مكان أو استعماله أو حتي حمله معك في السيارة...مشاكل بصراحة أكبر مما تتصور...وممكن لا قدر الله تتعرض لضرب نار حي وحقيقي من أحد أفراد الحراسات أو الأمن لمجرد أن يشاهده معك فيظن أنه حقيقي...فأرجو أن تستبعد هذه الفكرة عن رأسك...فلا المكان ولا الزمان ولا القانون يسمح بذلك...أنا معاك وأشجعك علي ممارسة هواية الصيد ( للأكل طبعا ) والرماية ببنادق الهواء العادية لقول سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه وأرضاه " علموا أولادكم السباحة والرماية وركوب الخيل " ...ودي طبعا وجهة نظري ورأيي الشخصي...ولك طبعا مطلق الحرية والأختيار... خالص تحياتي واحترامي للجميع

دا كلام كبير ..... من راجل فاهم (انا مابقرش ) ........ بارك الله فيك ......... تحياتى .

Consul
10-10-17, 01:50 AM
دا كلام كبير ..... من راجل فاهم (انا مابقرش ) ........ بارك الله فيك ......... تحياتى .

أخي العزيز أحمد روك...بارك الله فيك وبك وعليك...كلنا أخوة...وكلنا بنسأل ونستفيد من معلومات وخبرات وتجارب بعضنا البعض...ما خاب من استشار...وبهذا تزداد دائرة معارفنا وتعارفنا في جو من المحبة وروح الأسرة الواحدة...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

Gamohunter
10-10-17, 02:20 AM
الله ينور عليك يا جلجل --------منتهى العقل

Consul
10-10-17, 02:41 AM
الله ينور عليك يا جلجل --------منتهى العقل

وعليك وبك البصر والبصيرة أخي العزيز الأستاذ جاموهانتر...أشكرك علي هذا المدح والإطراء الذي لا استحقه وأتمني من الله عز وجل أن أكون أهلا له وعند حسن ظنكم...دائما أتذكر وأضع نصب عيني الحكمة والمقولة..." من تحلي بعقله زانه...ومن تخلي عن عقله شانه "...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

princee_ahmed
10-10-17, 06:49 AM
يا جماعة الخير انا خجلان من ردودكم عليا والله واشكركم للافاده السيد احمد روك والسيد جلجل والاستاذ جاموهنتر
كلها اراء ممتازة طبعا بدء من الصياد احمد روك اللي ارشدني للمكان (مع اني من القاهرة وهيصعب عليا الوصول ) مشكورا
والسيد جلجل اللي بيتكلم صح جدا وعنده حق (ما احنا شفنا بنات جامعة الازهر بيحصلهم ايه فما بالكم بواحد معاه رشاش شبه الحقيقي هههههه)
للتوضيح فقط انا بحب قطع السلاح جدا وبعتبرها تحفة فنيه عشان كده لما بلاقي حاجة تستاهل بشتريها واحتفظ بيها في البيت عندي (زي glok 17 ,baretta 92 silver, h&k silver) فحبيت اعرف التفاصيل مش اكتر.
جازاكم الله خيرا جميعا ومعرفة خير ان شاء الله