مشاهدة النسخة كاملة : اعمل اية قولولى؟

اسلام الديب
12-10-06, 09:44 PM
يا جماعة انا احد هواة الصيد بالصقور وكنت مربى صقر قبل كدا وابن عمى كان عندة واحد احنا عايشين فى قرية قريبة من بنها والصقور البلدى عندنا بسم اللة ما شاء اللة كتير وانا لما كنت فى الاجازة من المدرسة كنت اصعد تاى السطح واظل اشاهدهم وهم ينقضو على الفئران والسحالى فى الاراضى الشاسعة والصقر اللى انا كنت مربية كنت وصلت معاة مشوار كبير كنت ادعية من مسافة 20 متر فى الارض كان يجيلى وكنت خلاص على وشك انى اطلقة من الحبل اللى كان مربوط بية بس للاسف تركتة فوق السور ونزلت تحت البيت والحبل كان خيط رفيع وكان الصقر جوعان خالص وانقطع الخيط وطار الشبح وبعد يومين شاهدتة فى المنطقة وكنت استدعية فأخذ ينظر الى ويدقق النظر ولكن للاسف طار وطار بعيدا ولم يعد والان توجد فى المنطة بتاعتى 5 صقور شرياص وكنت اصطاد واحد بس هناك عدة مشاكل تواجهنى 1_ انى لا املك الادوات الاساسية مثل البرقع مثلا 2_ان والدتى تقول لى ان ذاك الشيىء يلهينى عن الدراسة 3_والحاجة اللى بتزهقنى الفأر اللى لازم امسكةعلشان اصطاد بية الصقر محدش يقولى عصفور صغير علشان الصقور عندنا مش العصافير هى غذائها المفضل 4_ الاكل بتاعة اوحش حاجة انو لازم ياكل لحمة طب دة انا لما كان الصقر بتاعى موجود كنت بأكلة اجنحة الفراخ وكبدهم فأرجوكو يا جماعة قولولى اعمل اية فى الموضوع دة ارجو الرد السريع

Orabi
12-10-06, 10:31 PM
أنا رائي تشتري صقر جاهز علي طول بدل المتاهه و التعب ده :)

Angel of Death
12-11-03, 10:08 PM

++++++++++++1 كلام صحيح 100%

MBadr
12-11-03, 10:20 PM

+++++++++++++++++++++++++++++++1

حورس1
12-11-14, 01:02 PM
الاخ الكريم اولا الصقر البلدى (الشرياص ) ما يحتاج برقع لتدريبه لانه طير مستوطن وليس برى ولكن تحتاج جاونتى (دس ) لكى تحمل الطير على يدك وتطعمه على يدك وعندما تدعوة ياتى عليه
ثانيا الشرياص مثل اى صقر يتغذى على كافه انواع اللحوم ومنها العصافير واليمام والحمام ( وفى حاله توافر بندقيه يمكن توفير هذة الانواع بدون تكلفه تذكر )ولحوم الفراخ واللحوم الحيوانيه الاخرى ويتناول قدر قليل من الطعام ( العلف ) وخاصه وقت التدريب
وبالنسبه لصيدة يفضل شراء فار ابيض او جربوع من اسواق الحيوانات
وبالنسبه لانه يلهيك عن الدراسه فهذا شئ يتوقف عليك انت وعلى قدرتك على تنظيم وقتك وخاصه ان الطير يحتاج الى النقل لفترات طويله على اليد خاصه وقت التدريب ( التدهيل ) ولكن يمكن التغلب عليها بحمل الطير على اليد اثناء المذاكرة وغيرة والله يوفقك

اسلام الديب
12-11-15, 06:06 PM
واللة بجد احلى رد منك يا استاذ حورس انت جاوبتنى على اسئلة كتيرة