مشاهدة النسخة كاملة : احذر من حمل سلاح ابيض اثناء الصيد

HuntingLover
10-10-03, 10:16 PM
السلام عليكم - انا حبيت احذر اخواننا من حمل السلاح الابيض لزبح الطرائد - و عن تجربة لو ظابط شافك بتصطاد ممطن يروحلك عشان بيبقي متأكد ان اكيد معاك سلاح ابيض - و يسلام بقي لو الراجل كان زهقان حايتسلي عليك - انا جبتلكو نص قائمة الاسلحة البيضاء طبقا لاخر تعديل علي حد علمي ...

كتا 12 لسنة 2007 بشأن تعديل جداول الأسلحة البيضاء
صدر قرار وزير الداخلية رقم 8541 لسنة 2006 بتعديل جدول الأسلحة البيضاء رقم (1) الملحق بالقانون رقم 394 لسنة 1954 في شأن الأسلحة والذخائر ، ونشر بالوقائع المصرية – العدد 138 (تابع) في 21/6/2006

ثم صدر قرار وزير الداخلية رقم 1756 لسنة 2007 بتعديل جدول الأسلحة البيضاء المشار إليه ونشر بالوقائع المصرية في العدد 55 (تابع) في 10 / 3 / 2007 .

وقد نص القرار الأخير على إلغاء قرار وزير الداخلية رقم 8541 لسنة 2006 المشار إليه سلفا ، وبدأ العمل به اعتبارا من 11 / 3 / 2007 ، كما نص على تعديل الجدول رقم (1) الملحق بقانون الأسلحة والذخائر باستبدال وحذف وإضافة بعض أنواع الأسلحة البيضاء ، وصار هذا الجدول – بعد التعديل المشار إليه – على النحو التالي :

جدول رقم 1

1- السيوف (عدا سيوف المبارزة )

2- السونكات

3- الخناجر

4- الأقواس والسهم

5- المطاوي قرن الغزال

6- السواطير والسكاكين عدا ما يستخدم منها في الأغراض المنزلية أو الفندقية حال التعامل معها بمسوغ قانوني

7 - البلط والجنازير والسنج ، والقواطع (الكترات) ، والشفرات ، والروادع الشخصية ، وعصي الصدمات ، والدونكات ، وأية أداة أخرى تستخدم في الاعتداء على الأشخاص دون أن يوجد لحملها أو إحرازها أو حيازتها مسوغ قانوني أو مبرر من الضرورة المهنية أو الحرفية .

8 – الملكمة الحديد ( البونية ) .

وطبقا لما تقدم ندعو السادة أعضاء النيابة إلى تطبيق أحكام القانون رقم 394 لسنة 1954 في شأن الأسلحة والذخائر في ضوء ما طرأ من تعديل في الجدول رقم 1 الملحق به على النحو السالف بيانه ، ومراعاة ذلك بصدد رفع الدعوى الجنائية ومباشرتها فيما يعرض عليهم من قضايا .

والله ولي التوفيق

صدر في 5 / 4 / 2007

النائب العام
==============================
طيب ايه الحل ؟ انا اقوللكم .... عليكم بالسكين السويسري او السكين القصير 2 سم طول السلاح .. علي حد علمي هذه الاشياء لا تدخل في القائمة الممنوعة ... و لو فيه حاجة غلط ارجو التصحيح .. و بالتوفيق

محمود5555
10-10-03, 11:33 PM
شكرا يا احمد على المعلومة وتقبل مرورى

abosamer
10-10-03, 11:34 PM
عندي حل ممتاز نستخدم مقص ونقص رقبة الطير بس لازم يكون طوله 3 سم2 او 3سم3 مش مهم اهم شئ مكنش مسنون وخلي السلاح صاحي ههههههههههههههههههههها يا امة ضحكت من جهلها الأمم.

HuntingLover
10-10-04, 07:46 AM
السلام عليكم و شكرا لمروركم الكريم ....
عندي حل ممتاز نستخدم مقص ونقص رقبة الطير بس لازم يكون طوله 3 سم2 او 3سم3 مش مهم اهم شئ مكنش مسنون وخلي السلاح صاحي ههههههههههههههههههههها يا امة ضحكت من جهلها الأمم.

انا لا احبز فكرة فصل الرقبة تماما يا صديقي - فترك ال نخاع الشوكي متصل بالمخ يسمح للمخ بارسال اشارات الي الاعضاء و الي القلب بالاخص - ف يضل القلب ينبض مم يسمح بطرد الدم كله من مكان الذبح .... و هذه هي الحكمة في الزبح علي الطريقة الاسلامية - ففصل الراس بالكامل كما في الغرب يؤدي الي تراكم الدم في الجسم - و اسف علي الاطالة - بالتوفيق ...

galal khalifa
10-10-04, 08:52 AM
توعية وارشاد رائع والمفروض من الجميع توخي الحذر في حمل اسلاح ومشكور علي التوعية والموضوع

mimic
10-10-04, 11:01 AM
ياباشا وليه الغلب هيا سكينة مطبخ صغيرة وكان الله بالسر عليم ... تسلم ياباشا وشكرا على التوجيه والإرشاد

hoka
10-10-04, 02:10 PM
بس انا لاحظت ان مكتوب (((مبرر من الضرورة المهنية أو الحرفية)))
واعتقد ان الواحد لو شال سكينه مطبخ عاديه جدا وظابط شافها وقاله ليه؟؟ وجاوبه وقاله علشان ادبح الطير اللى بصطاده لانى فاتح محل او مطعم او اى سبب يعنى حتى لو لانه بياكلهم وده اكل عيشه
الظابط مش هايطول معاه ويقوله طب ما تجيب اجرب رشه
:d:d:d:d
وربنا يحفظ الجميع

محمد رضا العبد
10-10-04, 02:13 PM
يا جماعه انا بدبح بايدى زى جنود الصاعقه...ياترى ايه حكمه وشكراااااا

hoka
10-10-04, 03:04 PM
غلط يا محمد
ويعتبر خنق للطير وليس دبح
وجنود الصاعقه بيبقو معهمش حتى السلاح انهم يصطادو الفريسه ولما بيصدقو يجيبوها بيدبحوها بالايد
انما انت مينفعش تستسهل الموضوع كده
ده غير ان الدم مش هايخرج منها نهائى وهاتبقى وحشه وحرام كمان لانها مش مدبوحه زى ما امرنا النبى علي الصلاه والسلام
ياريت تدبح بسكينه وتسمى وانت هاتلاقى الموضوع سهل

HuntingLover
10-10-04, 05:54 PM
عَنْ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ أنّ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْحَة وَلْيُحِدَّ أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُ ولْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ ».رواه مسلم.

فاحسن طريقة هي قطع شرايين الرقبة باي نصل حاد مع التزكية - و لكن اعتقد الضرورات تبيح المحظورات ...
فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

و الله اعلم

rock
10-10-04, 07:43 PM
احسنت ......... بارك الله فيك .......... تحياتى .

THE HUNT
10-12-11, 11:54 PM
تسلم اخى هنتيد على المعلومات والتحزيرات لكل صياد

الصيااد
10-12-15, 12:31 PM
ايه رايكم بالدبح بريش الطير نفسه و هل هو حرام تقبلوا تحياتي.....................

smsmn8888
10-12-15, 12:47 PM
لبد ان لا يذيد طول السلاح عن 5 سم وتا اخر شئ سمعتة وممكن يقللو لغاية ميكون 1 سم والحكومة بتعمل اي شئ في مصلحة الوطمن وحامية

ماجددرباس
11-01-21, 04:54 PM
MMAA12222@hotmail.com

ماجددرباس
11-01-21, 04:57 PM
ماجددرباس
http://www4.0zz0.com/2010/12/12/14/728060751.jpg (http://www.0zz0.com)

بالهندية: شكريا:
باللغه الام شكرا جزيلا
مشكوووووووووووووووووووووور
©§¤°يسلموو°¤§©¤ــ¤©§¤°حلوو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــ¤©§¤°حلوو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§ ©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــ¤© §¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــ رائع جدا جدا جدا جدا ــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــ يعطيك العافية والمزيد من الابداع ــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°ح لو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°ح لو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلو ووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــ ¤©§¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــــــــــــــ¤© §¤°حلوووو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــــــــــ¤©§¤°حلوووو°¤§ ©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ـــــــــــــ¤©§¤°حلوو°¤§©
©§¤°يسلموو°¤§©¤ــ¤©§¤°حلوو°¤§©
مشكوووووووووووووووووووووور

أميجو
11-01-21, 10:24 PM
ياباشا وليه الغلب هيا سكينة مطبخ صغيرة وكان الله بالسر عليم ... تسلم ياباشا وشكرا على التوجيه والإرشاد

فعلا كلام مظبوط سكينة مطبخ من النوع المتداول وحامية تفى بالغرض وطبعا البندقية لما تكون معاك هيكون الغرض واضح ومش محتاج سؤال ساعتها .

Mahmoud El-Behairy
11-02-16, 12:32 PM
شكرا على المعلومات دى
بس هيكون جزاؤها كام شهر؟؟

عماد شكرى
11-02-20, 01:06 AM
ممكن استخدام شفره حلاقه ولو الضابط اتكلم نقول لزوم الحلاقه لتغيبنا عن المنزل اكتر من يوم

hema777h
11-02-28, 07:32 AM
بالهناء والشفاء مقدمااااا

romantic
11-03-18, 12:57 AM
طيب هو مينفعش ناخد الطير المصاب زى ما هو كده لحد ما نروح البيت وندبحه فى امان ؟
معلش انا مليش فى الصيد بس بحاول استفيد من خبراتكم لانى نفسى اجرب

saskon
11-03-18, 05:34 PM
هوا مكتوب مطواة قرن غزال يعنى لو مطواة سوستة ينفع؟

سيدخالد
11-03-19, 12:54 AM
مشكورة على الارشادات الجميلة ولكن قل واتقن يعنى سكينة صغيرة لابد منها لانك مش رايح تتخانق انت طالع رحلة صيد وبلاش تعاقيد يعنى حاجة خفيفة لزوم الذبح والله المستعان

oteote2010
11-03-28, 06:00 PM
من الاخر الموضوع متوقف علي نوع الظابط اللي هاتقابلو لو رخم هايشيلك قضيه يعني هايشيلك قضيه
ولو ظابط كويس .. مش هايعمل معاك اي حاجه . وانا شايف انك ممكن تشيل سكينه صغيره بس يكون واضح اوي انها سكينه مطبخ.
.
حاجه زي كده مثلا .
http://www.m5zn.com/uploads/2011/3/28/photo/032811080352t5p2m2xljbyct.jpg

http://www.m5zn.com/uploads/2011/3/28/photo/032811080352ihp2p4fj9e08gynl0ms7.jpg

http://www.m5zn.com/uploads/2011/3/28/photo/032811080352nx9qjw0s9j.jpg

اهم شئ ابعدو عن اي سلاح مشرشر لان الاسلحه المشرشره مافيهاش اي نقاش قضيه يعني قضيه واقل حاجه فيها 6 اشهر
.

سيدخالد
11-03-28, 06:04 PM
اخى الفاضل قبل ثورة 25يناير كانوا معظمهم رخمين وبعدها اصبحوا مكسورين يعنى لوشافك هيخف يقرب منك اصلا لتطلع بندقية حية مش صيد والدليل اننا مازلنا نعيش فى الانفلات الامنى مع نزول الشرطة الشارع وهناك بلطجة وخلافه وبعدين انت بتصطاد مش نازل معركة وشكرا,,,,,

دكتور عابدينوف
11-05-08, 02:10 AM
انا عندى حل انا البس الشراب فترة طويلة واعتقه لحد ماريحته تطلع واخنق بيه الضحية
حاجة تفقع والله

tiesto
11-05-08, 10:09 AM
السلام عليكم
انا نزلت القسم لانو قدام بيتى و سالت قالى السلاح يكون اقل من 5 سم و ميكونش مشرشر
السلام عليكم

avokato
11-06-16, 11:42 PM
كلامك كله غلط مالم يتم حمل لضروره فعليه او مهنيه يعني انت رايح تصطاد مش هتدبح برجل كرسي ممكن تشيل برتقان وفي وسطه سكينه او سلاح ابيض مش ممنوع الي انت بتحكي فيه خيال ومين قال السويسري مش ممنوعه بس كل قضايا السلاح الابيض زي خنجر سكينه الحاجات الفكسانه دي بتطلع فشنك الي بيلبس القرن غزال السنجه فهمت

oteote2010
11-06-19, 02:44 AM
زي ما قال افوكاتو فكره جميله جدا خد معاك سكينه مطبخ وتكون حاميه وكام برتاقاله معاك في الشنطه وخلصت