مشاهدة النسخة كاملة : افيدونا افادكم الله

hassan_11176
10-09-25, 10:37 PM
امامى بندقيه بام 21 تقليد الديانا بحاله ممتازه
خشبها تمام وحديدها تمام مستعمله تعمل كام فلوس علما بان الشخص الى
عرضها على بيقولى بتجمع مثلا فى دائره قطرها حوالى 3سم
هذا السؤال ارجو الرد عليه من الاخوه الافاضل وخصوصا عميد الصيادين اخى واستاذى /جلال بك خليفه وهل موضوع التجميع ده من نوع الرش
علما بانى معى بندقيه كوميتا 100 بضربها بيها رشايه بالرش المصرى المارسمان وممكن اضرب على نفس المكان اكتر من عشر رشات
ارجو من سيادتكم سرعة الرد والافاده
اخيكم/حسن الديب

المستشار
10-09-25, 10:50 PM
البام الصينى لو حالتها كويسه تعمل مستعمله حوالى من 1500

hassan_11176
10-09-25, 10:52 PM
طب وبقية السؤال يا مستشااااااار وشكرا لمرورك

المستشار
10-09-25, 11:19 PM
نوع الرش بيفرق فى المسافات البعيده نوعا ما بس البام الصينى نمره 2 بتكون الرشايه فيها تقيله غير نمره واحد ويفضل رش برو ماجنوم مش غالى سعره 20 جنيه العلبه وعلى فكره بندقيه ممتازه وممكن بعد سنه تغير السوسته وتجيب سوسته ديانا اصلى ب 250 جنيه تبقى معاك بندقيه تحاكى الديانا بالظبط وعيبها الوحيد هى ثقل وزنها شويه على الناس المبتداين لكن نيشانها لو مظبوط الله اكبر بيبقى تمام ولو انا مش فاهم حاجه فى سؤالك او مجوبتش اجابه شافيه ياريت تقلى وتوضح لى سؤالك وتقبل احترامى

hassan_11176
10-09-25, 11:37 PM
اخى الفاضل
عذرا بقول لحضرتك ان عند الضرب بالبام التى امامى فى لا استطيع التجميع فى نقطه
بمعنى اخر معى بندقيه تانيه ممكن اضرب رشايه وفى مكان الرشايه الى انا ضربتها ممكن اضرب علبة رش فى نفس النقطه
انما بالنسبه للبام ممكن تجمع مثلا عشر رشات فى دائره قطرها 5سم ارجو ان اكون قد وضحت لسيادتك
وشكرا جزيلا لحسن معاونتك

rock
10-09-26, 02:16 AM
السلام عليكم ........ اخى الكريم .
البام 21 بندقيه قويه جدا ويمكن اقوى من الديانا 52 مع فرق الخامات طبعا وعدم المقارنه فى غير القوه .. لكنها بندقيه مش دقيقه ولو بندقيتك واللى اعتقد انها كوميتا مريحاك فى الدقه يبقى البام ملهاش لزمه ...... والبام اللى معايا واخده المركز الاخير فى البنادق اللى عندى فى الدقه (المركز الخامس ) والمركز الاول فى القوه ...... نصيحه اخويه متاخدهاش ....... مش حلوه خالص ....... تحياتى .

hassan_11176
10-09-26, 06:42 AM
السلام عليكم ........ اخى الكريم .
البام 21 بندقيه قويه جدا ويمكن اقوى من الديانا 52 مع فرق الخامات طبعا وعدم المقارنه فى غير القوه .. لكنها بندقيه مش دقيقه ولو بندقيتك واللى اعتقد انها كوميتا مريحاك فى الدقه يبقى البام ملهاش لزمه ...... والبام اللى معايا واخده المركز الاخير فى البنادق اللى عندى فى الدقه (المركز الخامس ) والمركز الاول فى القوه ...... نصيحه اخويه متاخدهاش ....... مش حلوه خالص ....... تحياتى .
جزاك الله عنى خيرا
شكرا لمروركم الكريم

المستشار
10-09-27, 02:18 AM
اى بندقيه فى العالم ممكن تخلى نيشانها 100 فى 100 مش عارف ايه اللى يمنع غير مجرد ظبط وانا كان معايا البام والله العظيم انا ضارب بيها فرد حمام من على بعد اكثر من 60 متر واقسم بالله نزل مقفول وبدون منظار وكان معايا حبيبى اسامه فتحى موضوع الظبط والله شئ سهل بس عايز تكون البندقيه معاك على طول وتاخد عليها وتقبل مرورى

hassan_11176
10-09-27, 08:04 AM
اى بندقيه فى العالم ممكن تخلى نيشانها 100 فى 100 مش عارف ايه اللى يمنع غير مجرد ظبط وانا كان معايا البام والله العظيم انا ضارب بيها فرد حمام من على بعد اكثر من 60 متر واقسم بالله نزل مقفول وبدون منظار وكان معايا حبيبى اسامه فتحى موضوع الظبط والله شئ سهل بس عايز تكون البندقيه معاك على طول وتاخد عليها وتقبل مرورى
انالعلم حضرتك هى عند واحد متخصص بنادق بمعنى معنى انه يقولى هى بتجمع فى دائره قطرها كذا سم معنى هذا انه حاول معاها كتير فى التظبيط
ثانيا /هذا الشخص الذى يمتلك هذ ه البندقيه كفاءة تصويبه 200*100
وعنده بندقيه بى اس بيحط رشايه كهدف ويضربها برشايه فهو لما قالى على دى وخصوصا
انى هعمل معاه بدل ببندقيتى المضبوطه النيشان 100*100 قلت لازم اسال اخوانى فى هذا المنتدى
ثالثا هو مش راضى يسبها يوم معايا على سبيل التجربه وانا كنت هجرب عليها اكثر من نوع من الرش لانى انا قلت ممكن لو رش اتقل شويه يدينى نتائج كويسه علما بانه بيستخدم معاها
المار سمان المصرى ................
تقبل مروى وشكرا للافاءه
اخيك الصغير/حسن الديب

momo44
10-09-27, 01:21 PM

يا باشا هوة مش قصده ظبط النيشان
هوة قصده ان البندقية مش دقيقة فى التجميع

galal khalifa
10-09-27, 01:45 PM
امامى بندقيه بام 21 تقليد الديانا بحاله ممتازه
خشبها تمام وحديدها تمام مستعمله تعمل كام فلوس علما بان الشخص الى
عرضها على بيقولى بتجمع مثلا فى دائره قطرها حوالى 3سم
هذا السؤال ارجو الرد عليه من الاخوه الافاضل وخصوصا عميد الصيادين اخى واستاذى /جلال بك خليفه وهل موضوع التجميع ده من نوع الرش
علما بانى معى بندقيه كوميتا 100 بضربها بيها رشايه بالرش المصرى المارسمان وممكن اضرب على نفس المكان اكتر من عشر رشات
ارجو من سيادتكم سرعة الرد والافاده
اخيكم/حسن الديب

الاخ العزيز حسن تعتبر البندقية البام 21 هي الارقي في الصناعة الصينية وهي خامة ممتازة وسوستة رهيبة وتجميع النيشان بتاعها رائع وجميل عن تجربة ولكن العيب الوحيد بها انها خشنة في التعامل فقط لا غير يعني زي العربية اللادا قوية بس خشنة ولو مستعملة استعمال كويس تساوي 1500 جنية اقل مائة او خمسين علي حسب الحالة

hassan_11176
10-09-27, 03:11 PM
الاخ العزيز حسن تعتبر البندقية البام 21 هي الارقي في الصناعة الصينية وهي خامة ممتازة وسوستة رهيبة وتجميع النيشان بتاعها رائع وجميل عن تجربة ولكن العيب الوحيد بها انها خشنة في التعامل فقط لا غير يعني زي العربية اللادا قوية بس خشنة ولو مستعملة استعمال كويس تساوي 1500 جنية اقل مائة او خمسين علي حسب الحالة

جزاك الله خيرا استاذى جلال بك خليفه