مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بخصوص انحراف الرشة لجهة اليمين

sniperff
12-07-25, 01:14 AM
عندي البندقية البام 22 اول ماجبتها كان الناشنكاة محكم في المنتصف و كان مضبوط بعد فترة طبعا انا بعملها صيانة كل فترة....الرشة بقت منحرفة لجهة اليمين جدا فا بضطر اجيب الناشنكاه شمال اوي هل دي مشكلة كبيرة لما اضرب علي مسافات بعيدة؟ هل حتحافظ البندقية علي مكان الرشة اصابتها في نفس المكان في جميع المسافات طبعا انا بتكلم علي الاتجاة و مش الارتفاع و الانخفاض علشان ده كده كده بيتغير مع المسافات لكن انا بتكلم علي اليمين و الشمال حيفضل متوسطن علي جميع المسافات مع وجود الناشنكاه علي اقصي الشمال؟؟؟

Mohamed Mahmoud
12-07-25, 01:22 AM
اهم حاجة انك تمسك البندقية كل مرة نفس المسكة
خد بالك انك ممكن متخودش بالك من الموضوع دة حاول تحفظ مسكتك كل مرة وتحط البندقية فى كتفك كويس
اما لو هية مضبوطة و ضربت بها على مسافة مثلا 50 متر مش هتجي بانحراف انما لازم ترفع ايدك شوية
انا عن نفس بضبط على 20 متر وبضرب لحد 50 متر نفس طريقة الضرب
ارجوا ان اكون افدتك

sniperff
12-07-25, 01:27 AM
طب انا عايز اسألك سؤال هل انت عندك اي نوع بندقية لما تيجي تظبط الناشنكاه مايبقاش في المنتصف؟

Mohamed Mahmoud
12-07-25, 04:23 AM
طب انا عايز اسألك سؤال هل انت عندك اي نوع بندقية لما تيجي تظبط الناشنكاه مايبقاش في المنتصف؟

ساعات البى اس بتاعتى بتعمل كدة القى النشنكان فى الشمال خالص وبيقى مظبوط جدا لا تقلق بتحصل

Bebeto
12-07-25, 04:55 AM
ساعات البى اس بتاعتى بتعمل كدة القى النشنكان فى الشمال خالص وبيقى مظبوط جدا لا تقلق بتحصل

+++++++++++++++++++++++++++1
انا كان عندي الكرال النشان كان في اقصي اليمين و مظبؤوطة علي مسافات كبيرة و قصيرة

مجد الروبي
12-07-25, 05:07 AM
تصدق بالله ... انا فاتح المنتدى عشان اعمل موضوع فيه نفس المشكلة ولسا هفتح القسم عشان اقول مشكلتي قريت موضوعك
انا كمان عندي بندقية رمسيس كانت ما بتضضربش رحت صلحتها ، وفعلا اتصلحت لكن للاسف بقت بتروح لنحية اليمين على الاخرررررر و من مسافة 50 متر ممكن تمشي نص متر يمين الهدف وانا متاكد من المسكة الصح .. انا خلصت علبة 100 رشة ونفس المشكلة
يا ريت اللي عنده حل يقولي :(

mustafa-amer
12-07-25, 09:37 AM
تصدق بالله ... انا فاتح المنتدى عشان اعمل موضوع فيه نفس المشكلة ولسا هفتح القسم عشان اقول مشكلتي قريت موضوعك
انا كمان عندي بندقية رمسيس كانت ما بتضضربش رحت صلحتها ، وفعلا اتصلحت لكن للاسف بقت بتروح لنحية اليمين على الاخرررررر و من مسافة 50 متر ممكن تمشي نص متر يمين الهدف وانا متاكد من المسكة الصح .. انا خلصت علبة 100 رشة ونفس المشكلة

شوف لو الماسورة اتلوحت و لا حاجة

sniperff
12-07-25, 10:16 AM

الرمسيس مصنوعة قوتها متوسطة لذلك الناشنكاه مافيهوش يمين و شمال...طبعا الدقة عالية جدا في رمسيس بس اكيد العيب ده ماسورة معووجة او الناشنكاه معوج و الله اعلم

مجد الروبي
12-07-26, 03:05 AM
الف شكر يا جماعة انا هروح للراجل اللي صلحها وهشوف هو عملي فيها ايه :(

عادل عبده
12-07-26, 03:12 AM
الف شكر يا جماعة انا هروح للراجل اللي صلحها وهشوف هو عملي فيها ايه :(

لو عاوز تعرف الماسوره معوجه ولا لاء بسيطه
هات بليه 4 ملى
حطها فى الماسوره
وميلها بدرجه انحدار مش عاليه لو نزلت بتجرى يبقى ماسورتك تمام يامعلم
وهتلاقى النشان الخلفى او الامامى اتلوح بس ولا حاجه وعادى ظبطه سهل اخر حاجه
ارمسيس اعلى مدى توقع من عليه 25 او 30 متر بس دقتها مخيفه

Bebeto
12-07-26, 03:16 AM
لو عاوز تعرف الماسوره معوجه ولا لاء بسيطه
هات بليه 4 ملى
حطها فى الماسوره
وميلها بدرجه انحدار مش عاليه لو نزلت بتجرى يبقى ماسورتك تمام يامعلم
وهتلاقى النشان الخلفى او الامامى اتلوح بس ولا حاجه وعادى ظبطه سهل اخر حاجه
ارمسيس اعلى مدى توقع من عليه 25 او 30 متر بس دقتها مخيفه

طيب ما هي ممكن لو معووجة تنزل برضه بسرعة
و الكرال عندي كانت كدة النشان كان في النص و لمل وديتها عند ورشة سلاح تغير سوستة و جلبة النشان بقي في اقصي اليمين
هل الماسورة كدة كانت ملووحة ؟

عادل عبده
12-07-26, 03:18 AM
طيب ما هي ممكن لو معووجة تنزل برضه بسرعة
و الكرال عندي كانت كدة النشان كان في النص و لمل وديتها عند ورشة سلاح تغير سوستة و جلبة النشان بقي في اقصي اليمين
هل الماسورة كدة كانت ملووحة ؟

يابنى انت بتفهم منيين بالظبط عشان انت خنقت اللى خلفونى ؟؟؟
ياحبيبى لو معوجه انا بقوله خليها بزاويه ميل مش كبيره لو معوجه هتدقر فى الانعواج
الكرال خير الرمسي خالص لان الرمسيس نشانتها حديد فى حديد وبتتثبت بالدق وبتتظبط برده بالدق
والكرال اصلا ساعات نشانها بيبقى جاى ملوح استندر

Bebeto
12-07-26, 03:20 AM
يابنى انت بتفهم منيين بالظبط عشان انت خنقت اللى خلفونى ؟؟؟
ياحبيبى لو معوجه انا بقوله خليها بزاويه ميل مش كبيره لو معوجه هتدقر فى الانعواج
الكرال خير الرمسي خالص لان الرمسيس نشانتها حديد فى حديد وبتتثبت بالدق وبتتظبط برده بالدق
والكرال اصلا ساعات نشانها بيبقى جاى ملوح استندر

و مالك زعلان اوي كدة يعني ؟؟؟؟ !!!!! علي العموم شكرا