مشاهدة النسخة كاملة : مكان للصيد

mohamed shawkat
10-07-08, 08:13 AM
السلام عليكم

ارجوا من السادة الاعضاء الافاضل يحددوا اماكن صيد كويسة بقرب من القاهرة ويكون جرابوها ولكم جزيل الشكر مقدما

mohamed shawkat
10-07-08, 01:20 PM
أرجوا المشاركة

tito
10-07-08, 08:01 PM
القناطر والمناطق الزراعية والمدن الجديدة زى العبور والشورق وبدر واكتوبر والمقطم

galal khalifa
10-07-09, 10:55 AM
معلش انا كنت مسافر مطروح ولسة راجع بس انت في اي منطقة اذا سمحت حدد انت ساكن فين وان شاء نقولك بس علي العموم الشروق و بدر والعبور لو لانت ساكن في مدينة نصر او مصر الجديدة . اما لو في شبرا فعندك القناطر وضواحيها ام لو كنت في المعادي عندك حلوان والصف ..

مصطفى قناص الليل
10-07-10, 11:19 AM
بس ياباشا انت لوكنت ساكن فى الجيزة فى اماكن كتيرة جدا مثلاا خد عندك مدينة البدرشين وضواحيها وكمان

شبرا منت وكمان سقارة وكمان الحوامدية وضواحيها وطريق طرعة المريوطية ..

ملحوظة تاكد ان مفيش حد هايعتردك فى هذة الاماكن اثنا الصيد .........

................ وتحياتى لك .......... قناص الليل ...................

mohamed shawkat
10-07-10, 12:41 PM
شكرا على كل الردود وانا عاوز مساعدة ضرورية ممكن تقول لي الطائر ده للصيد ولا لاء

~aragon~
10-07-10, 01:24 PM
لأ الطائر ده زى ابو قردان

mohamed shawkat
10-07-10, 01:26 PM
هو شكلة زي ابوقردان بس مش ابوقردان

mohamed shawkat
10-07-10, 07:56 PM
رجوا من اهل الخبرة الافادءة في هذا الموضوع بخصوص هذا الطائر اهو للاكل ام لا ولكم جزيل الشكرا مقدما

مصطفى قناص الليل
10-07-13, 09:31 AM
بس يامحمد الطائر دا نوع من انواع الواق وهو طبعا مابيتكلش على شان بيتغذى على الحشرات والقوارض واحيانا

اسماك ...

بس يامحمد المكان ايلى انت واقف فية دا بالطائر دا مش غريب علية ..

انت واقف تحت كوبرى المرازيق المتجة الى التبين صح بجد بجد قولى صح .. منتظر ردك ..

......... وتحياتى لك ....... قناص الليل ..........

mohamed shawkat
10-07-13, 10:08 AM
مشاء الله يا مصطفى هو ده فعلا المكان وشكرا على ردك وعلى مشركة كل الاعضاء

مصطفى قناص الليل
10-07-13, 11:17 AM
الله يخليك يامحمد وربنا يكرمك انت يامحمد ساكن قريب من كوبرى المرازيق ياترى ساكن فين . انا عن نفسى

ساكن على بعد حوالى 4 كيلو من الكوبرى

. بس ياحمادة لو قريبين من بعد انا وانت ممكن ننظم رحلة صيد مع بعدينا واكيد هاتكون رحلة جميلة ان

شاء الله اية رائيك مستنى ردك .................

وتحياتى لك ياحمادة ......... مصطفى قناص الليل ..............

mohamed shawkat
10-07-13, 01:29 PM
يا باشا ربنا يعزك ده شرف ليا انا من مدينة نصر

بس انا شايف المكان هناك مش مشجع قوي عاوزين نظبط مكان يكون فية شغل كويس ونروح من الفجر في طلعة جامده

وليد الشيمى
10-07-13, 10:29 PM
مصطفى قناص الليل ... انت وصفت اماكن للصيد وبتقول تأكد ان مافيش حد هناك ح يعترضك... هل تقصد ان الناس طيبين وودودين ولا تقصد انك تأخد حذرك

بكر
10-07-15, 06:26 AM
السلام عليكم جميعا لو سمحتو عندي استفسارين يا ريت تساعدوني فيهم اولا مدي الرشه عندي صغير وده تقريبا لان السوسته ضعفت ايه حلها والسؤال التاني انا من سكان العاشر من رمضان لو حد يعرف اماكن صيد قريبه من العاشر من رمضان بدر العبور او حتي الاسماعيليه وانواع الطيور فيها ايه

مصطفى قناص الليل
10-07-15, 12:04 PM
احسن ناس ناس مدينة نصر وربنا يبارك فيك .....

بالعكس دامكان ممتاز جدا واساءل مجرب انا جبت احلى واحسن يمام من المنطقة دى بس يظهر انك ملفيتش

كويس ... وانا تحت امرك فى اى وقت وانا عارف اماكن كتيرة جدا ممكن نظبت يوم مع بعدينا وانت اختار اليوم ايلى

ينسبك وانا تحت امرك .........

وادى يا سيدى الاميل بتاعى ..... Sasa_sasa_800019

............ وتحياتى لك .......... قناص الليل ............

مصطفى قناص الليل
10-07-15, 12:17 PM
ازيك يا وليد باشا اخبارك اية بالنسبة لموضوع الاعتراد دا .. هو بجد ان جميع الناس فى هذة المناطق ودودين جدا

وناس ولاد بلد بجد بيكرمو ضفهم .. وكمان ياباشا متنساش ان معظم الاماكن ايلى انا وصفتها دى فيها اثار يعنى

فيه دوريات من الشرطة وكمان المباحث .... بس بجد متخفش صدقنى محد هايعتردك واساءل مجرب ....

.......... وتحياتى لك ........... قناص الليل .........

صياد اليمام
10-07-17, 09:30 AM
احسن مكان للصيد فى المنطقه الصناعيه باكتوبر

sakr2010
10-07-17, 03:22 PM
اذا كان بمخلب وياكل القوارض زى ماقال الاخ يبق حرام اكلة