مشاهدة النسخة كاملة : اسعار بنادق الخرطوش

مصطفى قناص الليل
10-06-07, 02:55 PM
ما هى اسعار بنادق الخرطوش وماهى انوع بنادق الخرطوش . وماتكاليف وشروط رخصة الصيد على شان بجد انا نفسى اوى فى بندقية ورخصة اسطاد بيها واخرج بيها رحلاات صيد وكمان نفسى فى اى عضو محترم يسضفنى فى رحلة صيد بط واللة نفسى :) :p :cool:

القناص المصري
10-08-26, 06:35 PM
بص اقل بندقة خرطوش علي حد علمي ب 6000 جنية و حتي مش ديالمشكلة المشكلة في ترخيصها لانة في منتهي الصعوبة ولو مشيت بيها من غيرترخيص ممكن لا قدر اللة تتمسك بيها و دي حرز يعني قضية و سجن لو هترخصها هاتها مع اني شايف انها مش مجدية لكن لو هترخصها اتكل علي اللة (امشي عدل يحتار الظابط فيك ) و طبعا الكلام لكبار رجالة الصيدفي المنتدي .......انا راي كدة علي السريع

محمد عز
10-08-30, 01:00 AM
---------------------------------------

القناص2010
10-08-30, 01:54 AM
دا كلام سليم ابعد عن اشر وغنيلة هات بندقية هاى باوى واستمتع بيها من غير ما حد يكون له عندك حاجة

عاشق القنص
10-08-30, 03:52 AM
متاااااااااااااااااااااااااااااابع بشده للمعرفه
وبشكرك يامصطفى على الناقش الجميل ده

الجزار
10-09-22, 12:15 PM
اخي اذا كنت ناوي علي الخرطوش وانت بترخص اعملها للصيد وليست للحراسه وبعد حوالي 3 اشهر هيجيلك الرد وبعد م تاخذ الموافقه ان شاء الله اطلب ان تشتري السلاح من الحكومه بيكون مستعمل ولكن نظيف جدا وقوي جدا والسلاح المزدوج الماسوره ممكن يوصل من 2000:1500جنيه واعتقد هو ده المطلوب

mimic
10-09-22, 12:25 PM
والله موضوع ممتاز بس الواحد عايز يعرف ايه الإجراءات بالظبط ...

يعني يا شباب لو تكرمتو حد يفيدنا في الإجراءات يقلنا الخطوات بالتفصيل 1 ..2..3.. علشان انا ان شاء الله ناوي على الخطوة دي واديها محاولة مش هخسر بيها شيئ والله لو مشيت يبقا تمام ولو فشلت يبقا اللمي فشل ومش خسرانين حاجة بس حد يكتبلنا الخطوات بالتفصيل وبارك الله فيكم

ايهاب رمزى
10-09-22, 06:14 PM
والله موضوع ممتاز بس الواحد عايز يعرف ايه الإجراءات بالظبط ...

يعني يا شباب لو تكرمتو حد يفيدنا في الإجراءات يقلنا الخطوات بالتفصيل 1 ..2..3.. علشان انا ان شاء الله ناوي على الخطوة دي واديها محاولة مش هخسر بيها شيئ والله لو مشيت يبقا تمام ولو فشلت يبقا اللمي فشل ومش خسرانين حاجة بس حد يكتبلنا الخطوات بالتفصيل وبارك الله فيكم

بالنسبة لاستخراج الرخصه هناك نوعين من الرخص 1- رخصة صيد 2- رخصة دفاع
بالنسبة لرخصة الصيد لابد ان تكون مشترك بنادي معتمد مثل نادي الصيد بالدقي أو نادي الشمس وبعد ذلك تبدأ في اجراءا الرخصة وهي استخراج فيش عمل شهادة نظر وباطنه تقديم الطلب الى مركز الشرطة التابع ليك .
بالنسبة لرخصة الدفاع فى المطلوب عدد 10 افدنه زراعية يكونوا ملك لك وتثبت ذلك ببيان حيازه زراعية أو املاك مثل العقار او مزرعة دواجن او خلافه تستدعي حصولك على الترخيص وباقي اجراءات الطلب نفس الصيد بعد ذلك باستثناء اشتراك النادي .
أما من حيث طول الوقت لحين حصولك على الترخيص فالاجراءات كثيره جدا لازم الطلب يروح عده جهات مثل أمن الدولة والمخدارت وجهات عديده أخرى قبل أن يصل الطلب الى مدير الأمن ويؤشر عليه بالموافقة وده كله يتسغرق من 6 شهور الى سنه حسب التساهيل أما لو فيه حد يحركه ليك يمكن ثلاثه شهور

ارجو ان اكون افدتك

mimic
10-09-23, 10:14 AM
ألف ألف شكر ليك يا وحش .......... بس معلش هوا لازم موضوع اني اكون مشترك بنادي معتمد مثل نادي الصيد بالدقي أو نادي الشمس ؟؟؟ ولا هوا ممكن اي حد عايز يطلع رخصة بندقية خرطوش صيد لازم يشترك الأول في فريق الرماية او حاجات كده ؟؟ يعني مينفعش واحد مش مشترك يطلعها صح ؟؟

على العموم تسلم ايدك وشكرا على ردك السريع ...

ايهاب رمزى
10-09-23, 07:55 PM
ألف ألف شكر ليك يا وحش .......... بس معلش هوا لازم موضوع اني اكون مشترك بنادي معتمد مثل نادي الصيد بالدقي أو نادي الشمس ؟؟؟ ولا هوا ممكن اي حد عايز يطلع رخصة بندقية خرطوش صيد لازم يشترك الأول في فريق الرماية او حاجات كده ؟؟ يعني مينفعش واحد مش مشترك يطلعها صح ؟؟

على العموم تسلم ايدك وشكرا على ردك السريع ...

موضوع النادى مش شرط على حد علمى بس موضوع الرخصة مش سهل فعملية النادى دى تدعييم للموقف ليس الا

وربنا يوفقك

ourloveday
10-10-23, 09:23 PM
انا عندى بندقية خرطوش اسبانى بروحين سايد باى سليد حالة ممتازة للبيع لحامل الترخيص بالشراء للاتصال 0128444323

ايهاب ابو الوفا حمدى
10-10-24, 01:53 AM
رخص الخرطوش الان ممنوعة تماما لوجود انفلونزا الطيور وده سبب ايقاع اسعارها فالبراوننج البلجيكى مثلا كان سعرها يزيد عن المائة الف جنيها والان احدث الاصدارات لاتتعدى الاثنى عشر الف فى مصر اما مسالة انك عضو بنادى الصيد اصبحت الان ايضا غير مجدية الكلام ده من الاخر علشان محدش يتعب نفسه انا باتكلم عن الخرطوش اما الرصاص شيئى ثانى ومسدسات الدفاع شيىء ثالث

الجزار
10-10-25, 09:50 PM
الخرطوش الان ممنوع تماما انا كان عندي خرطوش ام روحين روحت اجدد الرخصه مرضيوش وكانوا عاوزين البندقيه كمان

محمد عز
10-10-26, 12:26 AM
رخص الخرطوش بغرض الصيد موقوفة تماما الأن بقرار رئيس وزراء مش داخلية بس
ورخص الرماية بالخرطوش متاحة للاعبي فرق الرماية ومعظمها بتطلع لنادي الصيد بالدقي
أو لازم تكون هناك مبررات قوية لترخيص السلاح مثل الاملاك وطبيعة العمل حتى لو عضو نادي الصيد ونفس الكلام لترخيص مسدس الدفاع
اما تراخيص بنادق الرصاص نادرة وكلها للضباط الرماة تقريبا عدا الرماة الدوليين
وبعدين انا مش عاوز اعقد الناس بس ترخيص السلاح بقى صعب جدا جدا
واللي شغال دلوقت مراجعة التراخيص وفيه عمليات سحب أسلحة كتيرة مرخصة بدون اسباب قوية او طبيعة عمل من سنتين
فاللي مهتم بترخيص الخرطوش لازم يكون لاعب رماية في فريق بأحد اندية الصيد او رامي دولي
غير كده هيكون الأمر صعب والحبال لا نهائية الطول
مع خالص تقدير ي وامنياتي بالتوفيق للجميع
واللي محتاج حاجة بالنسبة للأسعار ومعاه تصريح شراء انا تحت امره في اي جولة على المحلات

Mo7a
10-10-26, 04:13 AM
نصبر لحد مال جلال بية والمستشار يعملوا الجمعية وربنا يسهلها وكلنا نطلع خرطوش وندافع ونقف جون كمان :)

the.desrt sniper
10-11-13, 06:29 AM
والى عاوز يشترى بندقية من غيير ترخيص يعمل ايه .....رجاء الجدية هاها

Consul
10-11-13, 07:09 AM
والى عاوز يشترى بندقية من غيير ترخيص يعمل ايه .....رجاء الجدية هاها

أخي العزيز الأستاذ قناص الصحراء...إللي عايز يعمل كده يبقي يروح من نفسه ويسلم نفسه...علشان لو ما عملش كده...إحنا ها نبلغ عنه...ونخلي مسئوليتنا...دي ما فيهاش هزار...دي فيها كلبوش...وخراب بيوت بعيد عنا جميعا وعن السامعين...قصدي القارئين...خالص تحياتي واحترامي للسامعين والقارئين...علشان ما حدش يزعل...

gasser
10-11-13, 07:21 AM
بالنسبة لاستخراج الرخصه هناك نوعين من الرخص 1- رخصة صيد 2- رخصة دفاع
بالنسبة لرخصة الصيد لابد ان تكون مشترك بنادي معتمد مثل نادي الصيد بالدقي أو نادي الشمس وبعد ذلك تبدأ في اجراءا الرخصة وهي استخراج فيش عمل شهادة نظر وباطنه تقديم الطلب الى مركز الشرطة التابع ليك .
بالنسبة لرخصة الدفاع فى المطلوب عدد 10 افدنه زراعية يكونوا ملك لك وتثبت ذلك ببيان حيازه زراعية أو املاك مثل العقار او مزرعة دواجن او خلافه تستدعي حصولك على الترخيص وباقي اجراءات الطلب نفس الصيد بعد ذلك باستثناء اشتراك النادي .
أما من حيث طول الوقت لحين حصولك على الترخيص فالاجراءات كثيره جدا لازم الطلب يروح عده جهات مثل أمن الدولة والمخدارت وجهات عديده أخرى قبل أن يصل الطلب الى مدير الأمن ويؤشر عليه بالموافقة وده كله يتسغرق من 6 شهور الى سنه حسب التساهيل أما لو فيه حد يحركه ليك يمكن ثلاثه شهور

ارجو ان اكون افدتك

بالنسبة للنادى لازم تكون من ضمن فريق الرماية و معتمد فى الاتحاد و تكون بتدخل بطولات دولية ....
و بالنسبة للدفاع لازم تقول الاول السبب الاساسى للطلب ( الدفاع ) لية اما ان تكون صاحب شركة و بتسافر تلم الايرادات من المحافظات المختلفة و يكون الايراد فوق 500000 الف و يتم عمل التحريات اللازمة للمتقدم و بالنسبة لموضوع الافدنه الزراعية يتم الترخيص فيها للغفير و ليس المالك

gasser
10-11-13, 07:23 AM
الخرطوش الان ممنوع تماما انا كان عندي خرطوش ام روحين روحت اجدد الرخصه مرضيوش وكانوا عاوزين البندقيه كمان

بيتهيالى لازم تسلمها او تتنازل عنها لحد معاه ترخيص و برضة لانهم هيجولك و يصدروها

ايهاب ابو الوفا حمدى
10-11-13, 12:22 PM
بيتهيالى لازم تسلمها او تتنازل عنها لحد معاه ترخيص و برضة لانهم هيجولك و يصدروها

بعد اذنك ياجاسر بك كلامك صح مائة فالمائة فلاتوجد اى رخص الان لبنادق الخرطوش سواء لنادى او غير نادى وهذا لاسباب امنية ولاسباب صحية منها صيد الطيور المهاجرة ومابها من امراض والموضوع ده منذ عدة سنوات فلا وجود لاى ترخيص او تجديد لهذه البنادق وجميع مايكتب من صدور تراخيص لاشخاص غير صحيح بالمرة اضف الى ذلك ان اجراءات بيع السلاح لمحل او لشخص يكون بمحضر اجراءات فى دفتر احوال القسم يثبت به بيانات البائع والمشترى وتراخيصهم ثم يتم البيع بصورة رسمية من هذا المحضر وكل عام وسيادتكم بخير وسعادة

adel152
10-11-13, 12:36 PM
السلاح لازم يتسلم للقسم فى خلال شهر من تاريخ أنتهاء الترخيص. اذا لم يسلم فى هذه المدة بيصدر أمر بالتفتيش وبيتم عمل محضر حيازة سلاح بدون ترخيص.

gasser
10-11-14, 09:58 AM
بعد اذنك ياجاسر بك كلامك صح مائة فالمائة فلاتوجد اى رخص الان لبنادق الخرطوش سواء لنادى او غير نادى وهذا لاسباب امنية ولاسباب صحية منها صيد الطيور المهاجرة ومابها من امراض والموضوع ده منذ عدة سنوات فلا وجود لاى ترخيص او تجديد لهذه البنادق وجميع مايكتب من صدور تراخيص لاشخاص غير صحيح بالمرة اضف الى ذلك ان اجراءات بيع السلاح لمحل او لشخص يكون بمحضر اجراءات فى دفتر احوال القسم يثبت به بيانات البائع والمشترى وتراخيصهم ثم يتم البيع بصورة رسمية من هذا المحضر وكل عام وسيادتكم بخير وسعادة

كل عام و انت بالف خير و سعادة

Mahmoud
10-11-14, 03:43 PM
الله اعلم ، كل سنة وانتو جميعا طيبين

صائد البوم
11-02-11, 10:02 PM
ممكن اعرف سعرطلقات الخرطوش 12 م الرمايه او اي نوع من انواع الخرطوش في هذه الايام

Consul
11-02-11, 10:11 PM
ممكن اعرف سعرطلقات الخرطوش 12 م الرمايه او اي نوع من انواع الخرطوش في هذه الايام

طلقات الخرطوش لا تباع في محلات الأسلحة إلا بناءا على رخصة صيد أو حراسة وبأورنيك شراء ويباع في عبوات 25 أو 50 بالعلبة وليس فرادي ( بالواحدة ) والخرطوشة الواحدة تتراوح أسعارها ما بين 7.5 جنيه إلى 15 جنيه ( طبعا قبل الأحداث الأخيرة )...خالص تحياتي...

صائد البوم
11-02-11, 10:18 PM
بس يا سياده القنصل انا كنت مع والي اخر مره وسالت في فتح الله كان الباكو 25 طلقه ب75 جني عل ما انا فاكر وكان والدي معاه تصريح ب500 طلقه

Consul
11-02-11, 10:49 PM
بس يا سياده القنصل انا كنت مع والي اخر مره وسالت في فتح الله كان الباكو 25 طلقه ب75 جني عل ما انا فاكر وكان والدي معاه تصريح ب500 طلقه

صحيح حبيب قلبي بس دي أسعار قديمة...الأسعار التي ذكرتها لعيار 16م الكبيرة...أما 12م تتراح ما بين 5جنيه للمصري إلى 12 جنيه الأجنبي المستورد...خالص تحياتي...

صائد البوم
11-02-11, 11:22 PM
الله ينور عليك والله انت راجل محترم فعلا ممكن يكون كان اصد الراجل علي 16م لاني مش متزكر اوي
وعندي استفسار والدي بندقيته روحين جنب وتحفه بندقيه طيبه كانت لجدي ثم انتقلت لوالدي بطلوع الروح . وكنت عايز اسال حضرتك هي مكتوب عليها paul-ABoNETT Alexanderie بس ياتري صناعه ايه واي علومات عنها ياريت اسف للاطاله وارجو الرد

mlikhunter
11-02-12, 07:00 PM
السلام:والله يااخي النظام حلو لو الدوله تنظم عمليه الحصول على سلاح الصيد وبدون تعقيد يكون احسن
احنه كنا بزمن الرئيس صدام السلاح ممنوع (بس ليهم ولاولادهم )ولكن كنا نطلع نصيد ولكن لو اتمسك مع احد مافي اجراءات شديده زي العندكم يصادر السلاح وبس اما العتاد فكان يباع بالاسواق
يله راح النظام واتمنى ان تتعدل الامور ويسمح ببنادق الخرطوش لانه الصيد فيها متعه مافي مقارنه مع البنادق الهوائيه .... بالمناسبه انا عندي 2خرطوش اتوماتك وفرده و2 هوائي ديانا وكرال

Consul
11-02-12, 07:19 PM
الله ينور عليك والله انت راجل محترم فعلا ممكن يكون كان اصد الراجل علي 16م لاني مش متزكر اوي
وعندي استفسار والدي بندقيته روحين جنب وتحفه بندقيه طيبه كانت لجدي ثم انتقلت لوالدي بطلوع الروح . وكنت عايز اسال حضرتك هي مكتوب عليها paul-abonett alexanderie بس ياتري صناعه ايه واي علومات عنها ياريت اسف للاطاله وارجو الرد

آسف حبيب قلبي...بصراحة لم أسمع عن هذا الإسم من قبل...حاول أن تجد أى كتابة أو بيانات أخري...أو صور لها تكون واضحة...تحياتي..