مشاهدة النسخة كاملة : مذبحة الصقور

asdmkh
10-05-23, 01:45 AM
اقدم لكم بكل اسف فيديو لصيد الصقور في مصر و اضح فيه انه يتم اصطياد انواع من الصقور لا تصلح للصيد او التدريب و منها صقر الشادوف الذي تناولناه في منتدانا بالشرح و التفصيل و انه من اهم و اكبر اعداء الفئران في البيئه المصريه
و للاسف الشديد تباع هذه الصقور بمبالغ زهيده لا تناسب ما تقدمه للبيئه المصريه من خدمات كبيره
و تباع علي انها مدربه و تصلح للصيد و قد يشتريها هاوي صيد فتموت عنده من الجوع او تحلق بلا عوده بمجرد ان يطلقها و معها ما دفعه فيها من مال...

فليس من اهداف الصيد تدمير البيئه و عمل خلل فيها لا يمكن علاجه ...

و اكثر من يعلمون صدق هذه المعلومات هم الاخوه الافاضل اصحاب الصقور الثمينه

http://www.youtube.com/watch?v=zC8J1z7UQdA&feature=related

د/ احمد

galal khalifa
10-05-23, 08:50 AM
دا العبث بعينة اية الي ها يستيفد منة شوية فلوس ولا متعة القتل ربنا يهدي

BooGY
10-05-23, 08:59 PM
بصراحة يا دكتور انا شفت الكليب ده قبل كده ورأيى انهم مش بالسوء ده على الاقل فى ناس تانية بتقتلهم بالبنادق وان كان الهدف من الموضوع ده الربح او المتعة الشخصية عن طريق التربية فلا بأس بشرط انه يكون عارف كل حاجة عن الطير اللى هيربيه علشان ما يموتش عنده ويشيل ذنبه واكتر حاجة عجبتنى فى الكليب موسيقى الرائع عمر خيرت (وللعلم انا جربت اعمل فخ صقور مرة واحد بس )وما اصطدتش حاجة هههههههه

asdmkh
10-05-27, 01:00 AM
ليس من اهداف الصيد تدمير البيئه و عمل خلل فيها لا يمكن علاجه ...يتم اصطياد انواع من الصقور من اهم و اكبر اعداء الفئران في البيئه المصريه

ali mohamed
10-06-07, 10:52 PM
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

xXHEMAXx
10-06-16, 08:52 AM
yagma3a als2oor de batadarab alramade da amrice wabyadarab wakaman man momayazato ano mostawtan ya3ni momkin tarabe zay al7mam kdaa wayarg3 tane 3ala al3asha
اما بقى المصرى العادى ده بيدرب برضو

xXHEMAXx
10-06-16, 08:57 AM
هو اصلا مين قال ان دول مبيضربوش بيضربو الانواع الى جت فالفيديو دى كولها صالحه للتدريب ده الى انا اعرفه

حورس1
10-06-25, 10:04 PM
والله يا اخوانى
هذة طيور,,,,,,, ليست هدف فى زاتها وانما هى وسيله لشبك طيور زات قيمه وخاصه انها تعتبر اقل الطيور الصالحه لعمل نجل من حيث القيمه (وهو طريقه وضع شبك به ريش فى ارجل طير ثم اطلاقه لجذب طير اخر ذو قيمه ) فغالبيه الطواريح يستخدمون اما الوكرى او الجبليات
اما فى حاله تدريبها فلابد الا يبالغ الشخص فى عدد الطيور الى يقنيها
وكذلك حاله الاتجار فيها لصغار الصقارين لابد من عدم المبالغه فى صيد الطيور والا سوف ياتى يوم لن نجد فيه تلك الطيور المحببه الى الصقار وخاصه ان اعداء تلك الطيور كثيرين منهم ما هو طبيعى
وهناك من هو اخطر منهم بكثير
وهو الانسان الذى يتحرك بعشوائيه تجاة كل ما هو جميل ليدمرة

~aragon~
10-06-27, 01:15 PM
يا جماعة انا بحب الصقور جدا جدا بس انا لما قرات الموضوع الأول
انا افتكرت انهم بيموتووهم بالبنادق لكن دوول بيصتادووهم بالفخاخ
اما بقا اللى يضرب الصقور بالبندقية بدون اى سبب دة حرام عليه و انا نفسى اشترى صقرين
اللى هو النوع اللى كان فى الفيديو اللى كان لونه ابيض فى رمادى و عينه حمرة و يتجوزو و يبيضوا
و بعد ذلك اطير العائلة كلها

محمود5555
10-07-02, 03:40 AM
لا حول ولا قوة إلا بالله , صيد النوع ده من الطيور اكبر غلط لانهم اعداء طبيعين لحيوانات اخرى ضارة زى الفئران