مشاهدة النسخة كاملة : السلام عليكم ارغب بصيد البط

mahmoud.yy
10-04-16, 12:02 AM
السلام عليكم
اخوانى انا عضو جديد معاكم و كان نفسى اجرب موضوع صيد البط دا
انا عايز اطلع رحله يوم مثلا لصيد البط
لا امتلك سلاح و بالطبع لا امتلك ترخيص و لذا ابحث عن رحله منظمه بالسلاح و الذخيره و طبعا الاشراف الفنى علشان دى اول طلعه ليا
ياريت الى يقدر يفيدنى فى الموضوع دا بمعرفه مثلا شركه بتنظم طلعات ذى دى او مثلا واحد موثوق فيه بيعمل الموضوع دا و امتى كمان بيبقى الموسم و الا فى كل الاوقات ؟؟
و شكرا ليكم مقدما
اخوكم محمود

طلعت بخيت بسكالس
10-04-16, 03:15 PM
لأعتقد أن في شركات بتقوم بمثل هذا ولا أفراد أيضا ولكن أنت لو عندك أصدقاء أو أقارب بيمارسوا هذه الهواية ممكن تطلع معاهم ولكن مع الأخذ في الأعتبار بأنك ستكون متفرج ليس إلا لأنه مدام ممعكش ترخيص فأنت ممنوع من الأمساك بسلاح ناري .
ولك كل التحية.

Eng.Eltomaily
10-04-28, 10:16 PM
انا اعرف بحيره في الاسماعيليه وسط الصحراء بيجي فيها بط بري بس اظن انه غالبا بيكتر في الشتاء انا جربت ببندقيه رش اظن اني اصبتها بس الجو كان ثلج و محدش رضي ينزل يجيبها من الميه بس شفت هناك اثار خرطوش و نار و ريش و بصيد من هناك سمك كمان من هتلحق تستريح يمكن بالطعم الواحد تجيب 7 سمكات =)

mezo_hunter
10-06-17, 08:00 PM
انا اعرف بحيره في الاسماعيليه وسط الصحراء بيجي فيها بط بري بس اظن انه غالبا بيكتر في الشتاء انا جربت ببندقيه رش اظن اني اصبتها بس الجو كان ثلج و محدش رضي ينزل يجيبها من الميه بس شفت هناك اثار خرطوش و نار و ريش و بصيد من هناك سمك كمان من هتلحق تستريح يمكن بالطعم الواحد تجيب 7 سمكات =)

ممكن حاضرتك تقول لي فين البحيه ديه

مصطفى_منصور
10-06-20, 06:46 PM
يا ريت فعلا مكان البحيرة دى فين

mezo_hunter
10-06-21, 08:56 PM
يا ريت فعلا مكان البحيرة دى فين

اهلن انا مازن من الاسماعليه
ممكن اتعرف علي حاضرتك
ده اميلي mezo_metal@yahoo.com

المقدم سيف
11-07-21, 06:05 PM
البط فى شهر9 وبالنسبه للسلاح ممكن تجيب بندقيه خرتوش وثمنها ج2000الى 3200ج

saskon
11-07-21, 09:28 PM

أولا الموضوع من شهر 6 السنة اللى فاتت كمان هيا فين الخرطوش اللى ب 2000 -3200 جنيه وحتى لو جابله مقروطه بالسعر ده هايستخدمها ازاى وهوا معاهوش ترخيص!

خالد أبو الفتوح
11-07-21, 09:37 PM

فية طبعا بنادق خرطوش حدادى ( تصنيع ورش خراطة أو حدادة تحت بير السلم ) ماسورة وماسورتين ممكن تلاقى البندقية فى حدود 2000 إلى 3000 وأنا شوفت ناس بتصطاد بيها وكانت شغالة و زى الفل ودى فهلوة المصريين أما المستورد طبعا أغلى من كدة حتى لو فى الرخصة إلا إذا كانت حالتها على ما تفرج وخاصة فى ظل هذة الإيام تحياتى لك

saskon
11-07-22, 01:06 AM
فية طبعا بنادق خرطوش حدادى ( تصنيع ورش خراطة أو حدادة تحت بير السلم ) ماسورة وماسورتين ممكن تلاقى البندقية فى حدود 2000 إلى 3000 وأنا شوفت ناس بتصطاد بيها وكانت شغالة و زى الفل ودى فهلوة المصريين أما المستورد طبعا أغلى من كدة حتى لو فى الرخصة إلا إذا كانت حالتها على ما تفرج وخاصة فى ظل هذة الإيام تحياتى لك

أه منا عارف وفى مقروطة خرطوش بنفس السعر بس دى فيها من 3 سنين لسبع سنين فى الكلوب :) يعنى الواحد يعرض نفسه للسجن وهوا بيدافع عن نفسه ماشى .. انما يودى نفسه ورا الشمس علشان يصطاد :):):):)

Mohamed Talal
11-07-23, 06:31 AM
السلام عليكم

اظن الاخ اللي بيتكلم عن البحيرة هي بركة الكرايم وهي قريبة من مدينة المستقبل

اما بالنسبة لصاحب الموضوع فهناك اشخاص تنظم رحلات صيد
وانا عارف بعضهم
ولكن الرحلة بتكون مكلفة
والتكلفة تكون تقريبا كالاتي
ايجار السيارة 200 جنيه
ايجار بندقية خرطوش من 100 حتى 500 جنيه في اليوم حسب النوع ( يوجد سوبر سبورت واكستريما وسوبر بلاك ايجل)
الخرطوش ( العلبة بها 25 طلقة) 200 جنيه للعلبة
المنظم للرحلة ( حسب ارادتك ورؤيتك ) وبياخد من 200 حتى 2000 جنيه ( طبعا على حسب ظروفك المادية والمكان اللي بتطلعه)

اذا كنت عاوز انا في الخدمة

عبــ الله ــد @
11-08-16, 09:31 PM
بلا خراطيش بلا رحلات بالا بتاع ..
اسمعنى يا صاحبي فيه هنا كتير بيطلعوا للصيد انا اعملا موضوع في المواضيع العامة او القسم العام تقول فيه ان انتا من :
اسمك :
ول التفاصيل اللى احنا محتاجينها واطلب لو حد عايز يطلع يتصل عليك وتتقابلو مع بعض واكيد فيه حد عندو سلاحين او اكيد فيه حد هيخلي تضرب ببندقيته واحنا كمان ناس واهل وتبع بعض ..

ثانيا
الترخيص
مش مهم ترخيص بلا بتاع انتا هاتلك بندقية ضغط هوا مش نارية ..
ثالثا اطلب من اي احد يعرف اخونا وله طلعة مقبلة ان يتصل عليه ويتقابلو ويروحوا مع بعض
والسلام عليم ورحمة الله وبراته

sniperwolf500
11-08-16, 11:13 PM
يالا بينا حعمل مشاركة كل عضو يحط اسمه + تليفونه علشان نعمل يوم نتقابل فيه وليكن بعد العيد ان شاء الله لتحديد تكلفة الشركة والاوراق اللازمة مع واحد محامي من الأعضاء ونمشي فالإجراءات لعمل شركة الاستيراد بالقطعة الشركة تقوم بعملية الشراء ونشوف الشركة الي حتشحن ونضبط أمورنا ونشوف حد داخلية سابق من الأعضاء برضة يكون مدير الشركة علشان أم الداخلية متتلككش لينا أصل جده سابع كان إخوان أو ابنه الي جاي عنده ميول سلفية

mishofun79
11-08-17, 12:05 AM
لأعتقد أن في شركات بتقوم بمثل هذا ولا أفراد أيضا ولكن أنت لو عندك أصدقاء أو أقارب بيمارسوا هذه الهواية ممكن تطلع معاهم ولكن مع الأخذ في الأعتبار بأنك ستكون متفرج ليس إلا لأنه مدام ممعكش ترخيص فأنت ممنوع من الأمساك بسلاح ناري .
ولك كل التحية.

منور الدنيا يا استاذ طلعت مع اني زعلان لعدم السوال و الغياب الطويل بس كفايه اني اشوف مشاركاتك الجميله...
ميشيل

sniperwolf500
11-08-17, 12:41 AM
والله ابدا بس ظروف شغلي المنيلة حرماني منكم ربنا يخليك يا عسل