مشاهدة النسخة كاملة : اصطدت ايه امبارح (ايه اخبار اخر طلعه)

Khaled Saad
11-11-28, 12:41 PM
طبعا الكل هايسال ليه امبارح بالتحديد؟
اكيد لان انت لما بترجع من الصيد مش هاتجري عالمنتدي بس ممكن تاني يوم او بعد ما ترييح شويه من الطلعه اكيد هاتكون عايز تحكي وعلشان كدا عزيزي العضو ممكن تحكيلنا عن طلعتك امبارح:confused::confused::confused:

zicooo
11-11-28, 07:25 PM
انا مطلعتش الا طلعة واحدة و كانت من اسبوعين و كانت رووووووووووووووووووعة بجد كانت فى اسكندرية الماكس
مع كام صياد كده صحابى

و المحصول 17 بطاطاية و 3 حلاليف و حاجة عجيبة كدة

ابوجودة
11-11-28, 08:33 PM
باهنا والشفا
هات حته

hogan
11-11-29, 11:39 AM
تسلم الايادى

Khaled Saad
11-11-29, 01:44 PM
ما شاء الله ربنا يزيد ويبارك
عايزين بقي مشاركات كتير يا صيادين
انا عن نفسي كنت امبارح سهران بصطاد ف ميناء دمياط مع واحد صاحبي الجو ما كنش قد كدا
الحصيله
8 صارغوث x نصكيلو الواحد تقريبا
لوته صغننه بص برضه ودا من الساعه 11بالليل لحد 3 وطبعا لقيت نفسي لازم اروح عندي شغل الصبح وانا دلوقتي بنام ف الشغل وربنا يستر بقي

zicooo
11-11-29, 08:33 PM
انا عن نفسي كنت امبارح سهران بصطاد ف ميناء دمياط مع واحد صاحبي الجو ما كنش قد كدا
الحصيله
لوته صغننه بص برضه ودا من الساعه 11بالليل لحد 3 وطبعا لقيت نفسي لازم اروح عندي شغل الصبح وانا دلوقتي بنام ف الشغل وربنا يستر بقي

بسم الله ما شاء الله

ربنا يزيدك

amr naser
11-11-29, 10:28 PM
الحصيله

انا من دمياط يا ريت نتعرف عشان نطلع طلعات

الرحاله
11-11-29, 11:39 PM
يا عم خالد ما نا عاقداقول من الصبح( فين صيادين دمياط ) ولا حد رد عليا عايزين نعمل قاعدة تعارف كده واللى عنده كلمه طيبة يقولها .... ايه رايك

Khaled Saad
11-11-30, 02:11 PM
عموره
يا باشا انا اتشرف بيك بجد ولو عايز تنظم طلعه يبقي عندك اللسان بسمع ان فيه قاروس وسيوف كبيره وكدا ولا كدا دا موسم القاروس قرب خالص احنا بدانا ناخد منه ف المينا
الرحاله
طول عمري كان نفسي الاقي منتدي زي دا والحمد لله انا اخيرا لقيت حاجة تخص اهتمامي واكيد اننا كلنا هانشارك ف الحوارات الجايه وعلشان كدا انا اخترت الموضوع دا لانه بيتجدد تلقائي بمشاركه كل الصيادين
مانا معاك فعلا ان دمياط بجلاله قدرها ف الصيد للاسف مشركاتهم قليله جدا

Khaled Saad
11-12-01, 04:24 PM
رجاله دمياط
انا عندي طله النهارده فالمينا ادعولي بقي

zicooo
11-12-01, 08:05 PM
رجاله دمياط
انا عندي طله النهارده فالمينا ادعولي بقي

ربنا يوفقك يا باشا

Khaled Saad
11-12-04, 01:17 PM
اسف علي التاخير انا كنت يوم الخميس بالليل بصطادودي اخبار الميناء
منطقه الارشاد ( دي عند برج الارشاد بتاع السفن) روحت لقيت الصيادين بتوع البوري بالدود الاحمر ما شاء الله شغالين كويس بس العيب بقي اني جيت اعدهم لقيتهم اكتر من30. واحد وانا اكره الصيد بالصوره دي زحمه جدا
منطقه الزيوت عند رصيف الزيت دي لقيت فيها ناس بتصطاد قاروس (كلوخه) ودي للي مش عارف بتكون زكور القاروس المتوسطه الحجم بس لقيت اني ما هارعفش اقعد معاهم لانه بيصطادو بدلب صغير وانا معايا جمبري ابيض
منطقه دواير الحاويات ودي بقي معشوقتي فيها صارغوس كبير احجام توصل ل2كيلو بس الحمد انا و4صحابي كنا شغالين علي الاحجام المتوسطه الحمد لله جبنا شويه كويسين و كان عندنا امل ان الدنيس يشتغل بس ما حصلش
ودي كانت طلعه الخميس الماضي
والناهرده انا طالع باذن الله

Khaled Saad
11-12-04, 01:19 PM
اسف علي التاخير انا كنت يوم الخميس بالليل بصطادودي اخبار الميناء
منطقه الارشاد ( دي عند برج الارشاد بتاع السفن) روحت لقيت الصيادين بتوع البوري بالدود الاحمر ما شاء الله شغالين كويس بس العيب بقي اني جيت اعدهم لقيتهم اكتر من30. واحد وانا اكره الصيد بالصوره دي زحمه جدا
منطقه الزيوت عند رصيف الزيت دي لقيت فيها ناس بتصطاد قاروس (كلوخه) ودي للي مش عارف بتكون زكور القاروس المتوسطه الحجم بس لقيت اني ما هارعفش اقعد معاهم لانه بيصطادو بدلب صغير وانا معايا جمبري ابيض
منطقه دواير الحاويات ودي بقي معشوقتي فيها صارغوس كبير احجام توصل ل2كيلو بس الحمد انا و4صحابي كنا شغالين علي الاحجام المتوسطه الحمد لله جبنا شويه كويسين و كان عندنا امل ان الدنيس يشتغل بس ما حصلش
ودي كانت طلعه الخميس الماضي
والناهرده انا طالع باذن الله

الرحاله
11-12-04, 01:36 PM
على البركة يا عم خالد بالف هنا اما نشوف المينا دى وضعها ايه معانا للاسف مش عارفين ندخل

Khaled Saad
11-12-04, 03:08 PM
والله يا باشا انا الاسبوع اللي فات لقيت ناس صحابي بيحاولو يدخلو بس فشلوا وانا عملت محاوله متواضعه معاهم والحمد لله دخلو المينا واصطادو وبقي مزاجهم ف السحاب وانا كنت حاطط ايدي علي قلبي لحد يجي يمر ويسالهم تبع مين بس الحمد لله جت من عند ربنا وعدت علي خير بس انا عرفت ان موضوع التوصيات بتاع الظبطا فتحوه تاني لو تعرف حد يظبطك فيها

الرحاله
11-12-04, 03:12 PM
ربنا يسهل لو عرفت اظبط هاقولك ونتقابل جوه ان شاء الله

Khaled Saad
11-12-06, 09:51 AM
ايه يا جماعه هو مافيش حد بيصطاد الايام دي ولا ايه عايزين مشاركات كتير

Khaled Saad
11-12-10, 12:29 PM
للاسف سا جماعه طلعة الخميس بالليل كانت وحشه جدا لاني ماكنتش قادر استحمل اشد يوم ف حياتي بروده والسمك كان قافل بقه علي اري واحد صياد قديم مع ان ف الشقشه اكلت باغه كبيره واكلت كام لوته بس احجام حلوه وسيف بس خلاص انا بقي نمت فالعربيه من الساعه3.30 لحد7.30 وروحت زي ما روحت زي ما جيت هههههههههه واهي ماشيه

الرحاله
11-12-11, 01:06 AM
بس انت ايه رأيك بقى فى نوم العربية .....

Khaled Saad
11-12-12, 02:26 PM
والله مش جديد عليا انا بحب انوام ف العربيه اوي
وكنت زمان ف الشغل ف الصيف لما اكون شغال ليل احب جدا نام ف العربيه علي الرصيف ودي نومه جامده جدا دا انا ضحيت بالسمك علشانها

Khaled Saad
11-12-19, 10:53 AM
احكيلكو بقي عن امبارح روحت عند مكان تجمع القاروس ( امام برج الارشاد علي السقاله الجديده المنوره اوي دي) لقيت ايه ........ المنظر اللي بحب اشوفه كل سنه القاروس ايم علي متر من وش الميه وبيجري ورا البساريه والسرينه الصغيره وكالعاده مش معبر ام الجمبري طبعا دا عادي لانه اليام دي بيدور علي طعمه ناعمه لانه بالفطره خايف علي البطروخ من قشر الجمري والحربه بتاعته دا عايز سيبيا او جمبري ب7 ديلب يعني ونقلت لمكان تاني قولت اجرب والحصيله بعد5 ساعات 2 شرغوش وسط قاروسه نص ودا طبعا بعد ما فضلت العب بالطعم واجيبه هنا وهناك لحد ما جريت وراه السمكه والحمد لله راحت مني واحده تاني اخدت اللبلوب ف الميه والحمد لله طلعه مش وحشه

الرحاله
11-12-19, 10:57 AM
الف هنا وشفا يا باشا .... شوقتنا والله اصل بقى لى زمان مش طلعت وخرماااااااااااااااااااااااان صيد

hogan
11-12-19, 01:40 PM
ياريت تدعمو كلامك بصور
شكرا

Khaled Saad
11-12-21, 02:40 PM
هوجان .......... كان نفسي بجد ابعتلك الصور بس انت عارف بقي التصوير بالليل محتاج امكانيات خاصه عالعموم الظاهره دي موجوده ف دمياط ف المينا اللي راحل قبل كدا اساله بجد حاجة تهبل

الرحاله
11-12-23, 11:56 AM
انا طلعت امبارح فى القنال فى الشرقى والحمد لله .......... ما فيش حاجة ربنا يسهل بقى بعد النوة نشوف مكان كويس

Khaled Saad
11-12-25, 09:26 AM
الحمد لله اكنت يوم الخميس بالليل والحمد لله اكنت برد جدا جدا جدا وبعدين انا روحت لفيت المينا كلها وبعدين روحت حوض الصنادل بالصدفه لقيت ناس صحابي هناك ومافيش اي سمك بيعلم ولسه يا دوب بكلمهم لقيت علامه معاهم وطلع كلخ وهبا يا معلم فردت العودين ال8 متر
وكانت فيه علام حلو اوي والحمد لله فيه كلوخه ونقط والعلام كان كتير وعايز تركيز والحمد لله السمك كان كويس بالنسبه ليوم برد زي كدا

الرحاله
11-12-26, 12:42 AM
استنى يا باشا بعد النوة دى وهتاخد ان شاء الله سمك تمام التمام

Khaled Saad
12-01-01, 12:21 PM
روحت الجميس اللي فات واكنت معقوله ف حوض الصنادل ف المينا بدات تاكل علي 5 الصبح كدا نقط شويحي وكلوخه ولوت فيه واحد طعم نقطه صغيره وكانت النتيجه انها اتضربت من حلبوش اخدها ووعر وفضلي علي كدا ساعتين مش بيخرج من الجحر مشيت ولسيه ما طلعش

amr naser
12-01-01, 11:30 PM
ده ممكن تكون ووقاره او شرغوث كبير

lilkapo
12-01-02, 05:09 PM
على فكرة الى هيفكر يروح الحاجز الشرقى او الغربى فى النوة دى يعمل حسابو انو مش هيرجع عن تجربة ههههههههههههههههههههههه الصخور واحنا رجعين بقت عاملة زى الصابون محدش عارف يرجع كمان ناشفة مفيش علامة علمت على واحد فينا وكنا واخدين التعابين والدود بنوعية الحبال والزبادى والجمبرى الدبابيس فى جردل ومكانة علشان يفضل حى وابو سبعة كمان كبير وكان حى المهم روحنى بليل الساعة 8 ودخلنا الحاجز بالعافية بعد مقلنا العسكرى انهم من 6 الى 6 المهم رجعنا على الساعة 3 ونص روحنا على باب 20 والحمد لله ابو قرشض هناك جامد جدا ومتستغربوش والله عفر جدا كمان دخل عليا علامتين بالدود كانت النتيجة قروصة ودنيسة نص واليوم كان تمام والحمد لله المهم بقى انا عاوز الناس الدمايطة يعزمونا يوم على الصيد فى دمياط والطعم بانواعة وقتها هنجيبو معانا وان كان على التصريح ممكن نعمل تصاريح يومية وندخل بيها علشان ميبقاش فيها مشاكل يريت الناس ترد على طلبى وانا ابعتلهم الفلوس وصور البطايق ويعملونا التصاريح

الرحاله
12-01-02, 05:27 PM
انت عاوز تصطاد فين فى دمياط يا ابن عم ؟؟؟ اذا كان فى الحواجز ما تحملش هم التصريح استنى بس بعد النوة ( هم كذا نوة فى الحقيقة ) والجو يظبط ونتفق نتطلع وممكن نروح بلطيم لو عاوز بس دى ليها ترتيبات على العموم اهلا بيك فى اى وقت

Khaled Saad
12-01-03, 01:26 PM
انا رايي اللي يعرف يجي دمياط يشتغل علي الكلوخه والقاروس بس يجيب معاه جمبري ب7 او ديلب بصراحه بتاع بورسعيد اكبر مبتاع الرطمه او شطا وهو بيشتغل من الساعه 5 الفجر لحد 8 الصبح ومن7 بالليل لحد12 وفيه كمان ف وجبه الصبح نقط شويحي كبير وانا النهارده طالع ع القاروس وربنا يسهل هاقولكو الجديد بكرا باذن الله

dreamer
12-01-06, 07:35 AM
السلام عليكم , انا محمد من دمياط ولسة مبتدئ فى موضوع الصيد ده و نفسى اتعلم , انا بحاول انا و معايا واحد صاحبى بس عمرها ما ظبطت معانا

الرحاله
12-01-09, 01:55 AM
خالد باشا ... ما فيش اخبار ولا ايه على فكرة كلمنى ضرورى

fugativ
12-01-13, 08:31 PM
مطلوب مكنه ميتشل لو حد عايز يبيع ان شاء الله انا شارى بس تكون حاجه نضيفه ومش متهانه بالاسكندريه وده تلفونى 01111480102

Khaled Saad
12-01-14, 11:39 AM
اسف يا استاذ محمد انا كنت ف شغل خارج القطر المدياطي فا ما فتحتش من زمان ع العموم انا كنت تعبان يومين كدا ما روحتش ف حته من زمان رقمي 01608840161
اسف لاني مش لاقي رقمك معايا

m.mokhtar
13-11-24, 11:53 PM
انا عضو جديد معاكوا من دمياط
ياترى لسه فى طلعات ولا ايه الحوار؟