مشاهدة النسخة كاملة : سؤال من صياد دمياطى والجدع يجاوب

الرحاله
11-11-19, 10:29 PM
طبعا متخيلين انه تحدى ..... بس هو استفسار والله
اولا : حد جرب السونار اللى بيكشف عن اسراب السمك تحت الميه
ثانيا : هل لتواجد الطيور علاقة بالنوات يعنى لو فيه نوة ما تلاقيش طير
تقبلوا تحياتى

القناص1
11-11-20, 11:38 AM
اولا بالنسبه للسونار ده بيضر بالاسماك وبيسبب قتلها بصوره كبيره والتقرير ده ورد عن المخابرات الامريكيه عندما كانت تستخدم السونار للكشف عن اجهزة التجسس تحت الماء واكانت تؤدى الى قتل اعداد كبيره من الدلافين والاسماك هذا بالنسبه لمعلوماتى الاكيده عن هذا الموضوع

اما بالنسبه للموضوع الثانى عن الطيور فى النوات فهى لاتؤثر على طيرانها وانا رايت هذا الموقف بعينى وانا اسير فى الطريق اثناء الشتاء الشديد وجدت سرب من الحمام البرى يقف فى الماء وكانه مستمتع بهذا الموقف ................اتمنى ان اكون افدتك

القناص العالمي
11-11-20, 07:12 PM
ربنا يوفقك و تلاقي عضو يفيدك

Khaled Saad
11-11-24, 01:15 PM
بص يا باشا اولا الصونار fish finder دا بيكون عباره عن جهاز بيتظبط علي التوقيت وهو بيحسب من نفسه ماوعيد الربيه واحتمالات تواجد السمك كام فال100 ودا علي اساس حركه المد والجزر العاديه يعني علي حسب المنطقه الزمنيه اللي انت فيها بس طبعا هل هاتقابل السمك فين غير معروف انما بالنسبه لجهاز الاسكاندييل دا بيكون علي مركاب الصيد وهو بيكون سينسور بينزل الميه يبين اماكن تواجد السمك علي اعماق قد ايه وكيته التقريبيه واحجامه التقريبيه ومستقر ولا لا وكل دا طبعا بكون تقريبي يعني مش مؤكد 100% انما انك تستخدم جهاز زي دا ف الصيد بتاعنا (هواه) يعني يبقي مالوش لازمه وسيبك من خرط الصيادين بتوع انا شوفت واحد معاه جهاز فيه كاميرا بيبين السمك فين وبياكل ولا لا ههههههههههههههه اكيد انت سمعت عنه //////اما بالنسبه لومضوع النوات بتاثر علي الطيور ولا لا اكيد طبعا قبل ما النوه تيجي من البحر تلاحظ تواجد طيور النورس علي الشواطئ وانا بشوف دا داخل ميناء دمياط لما اللاقي نورس دخل المينا اعرف ان فيه نوه ف البحر ودا احسن وقت اخد فيه سمك هو اول يوم بعد دخول النورس بصوره ملحوظه والله المستعان ولو في حد يقدر يفيدنا يتفضل

true_value
11-11-30, 07:40 PM
انا جربت السونار جميل جدا بس ممكن المركب يقف و يرمى الهلب و بعد اما تسقط تجيب سمكة كبيرة و بعد كدة تغير المكان لان السمك بيكون خلع-----ده عن تجربة فى البحر الاحمر

الرحاله
11-11-30, 09:07 PM
بص يا باشا اولا الصونار fish finder دا بيكون عباره عن جهاز بيتظبط علي التوقيت وهو بيحسب من نفسه ماوعيد الربيه واحتمالات تواجد السمك كام فال100 ودا علي اساس حركه المد والجزر العاديه يعني علي حسب المنطقه الزمنيه اللي انت فيها بس طبعا هل هاتقابل السمك فين غير معروف انما بالنسبه لجهاز الاسكاندييل دا بيكون علي مركاب الصيد وهو بيكون سينسور بينزل الميه يبين اماكن تواجد السمك علي اعماق قد ايه وكيته التقريبيه واحجامه التقريبيه ومستقر ولا لا وكل دا طبعا بكون تقريبي يعني مش مؤكد 100% انما انك تستخدم جهاز زي دا ف الصيد بتاعنا (هواه) يعني يبقي مالوش لازمه وسيبك من خرط الصيادين بتوع انا شوفت واحد معاه جهاز فيه كاميرا بيبين السمك فين وبياكل ولا لا ههههههههههههههه اكيد انت سمعت عنه //////اما بالنسبه لومضوع النوات بتاثر علي الطيور ولا لا اكيد طبعا قبل ما النوه تيجي من البحر تلاحظ تواجد طيور النورس علي الشواطئ وانا بشوف دا داخل ميناء دمياط لما اللاقي نورس دخل المينا اعرف ان فيه نوه ف البحر ودا احسن وقت اخد فيه سمك هو اول يوم بعد دخول النورس بصوره ملحوظه والله المستعان ولو في حد يقدر يفيدنا يتفضل

اشكرك يا خالد باشا على المعلومات القيمة دى ... وعاوزين نتصل ببعض عشان نكمل فريق الصيد الدمياطى يا اخى ولا ايه ؟؟ حقيقى شرفنى مرورك وده ايميلى insider_atwork@yahoo.com

Khaled Saad
11-12-05, 10:19 AM
اشكرك يا خالد باشا على المعلومات القيمة دى ... وعاوزين نتصل ببعض عشان نكمل فريق الصيد الدمياطى يا اخى ولا ايه ؟؟ حقيقى شرفنى مرورك وده ايميلى insider_atwork@yahoo.com

اكيد طبعا وانا بعتلك اضافهloda_dj2000"yahoo.com