مشاهدة النسخة كاملة : موضوع للنقاش

~__e__~
11-11-13, 08:53 AM
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة

الاول احب اطمن عليكم كلكم
يارب تكونوا بخير

نويت اغير الموبيل بتاعي وهو B3410 Samsung

عاوز اجيب ايفون 5
عاوز اعرف اية الفرق بين الايفون 4 والايفون 5

وعاوز اعرف العيوب اية بتاعت الايفون 4 او 5 ( الصيني )
وبكام سعر الصيني وبكام سعر الاصلي

وهل في جهاز تاني ترشحهولي يكون افضل منة ولا لا

وشفت بردو جهاز اسمو سامسونج جلاكسي اس

هل هو افضل ولا لا

محتاج رايكم يا شباب

mzkader
11-11-13, 09:18 AM
و الله كان نفسى أفيدك بس أنا مش متابع التكنولوجيا

~__e__~
11-11-13, 09:23 AM
ربنا يخاليك ياحبي
كفاية انك تخش الموضوع تسيب ردك الجميل دا
منور ياباشا

tarekvb
11-11-13, 09:36 AM
بالفعل موضوع جميل وياريت اللى عنده خبرة من الاعضاء يدعم الرد بلقطات فيديو للايفادة العامة

خواجة
11-11-13, 09:43 AM
يا خسارة الخبرة كا نفسى افيدك

~__e__~
11-11-13, 10:11 AM
تسلم ياخواجة كفاية انك دخلت الموضوع

abdalla nabel
11-11-13, 10:12 AM
n8 معاية وممتاذ جدا بس الاي فون مفيدكش فية وربنا يوفقق للي فية الخير

medo magdy
11-11-13, 11:42 AM
بص يابرنس
بالنسبة للصيني مليش فيه

لكن بالنسبة للاصلي عندك الايفون 4 وفي الجديد اللي نزل من شهر اسمو 4s. و الفرق بينهم ان القديم كاميرته 5 ميجابكسل اما الجديد 8
القديم 5روسيسور 1 جيجا هيرتز الجديد 1.2 جيجا هيرتز

الجديد فيه ذكاء صناعي siri دي معناها انك بتسال الجهاز عن اي حاجة بيجاوبك بس لازم يكون بالاميريكان انجلش المظبوطة
اما القديم مفهوش الذكاء الصناعي دة

من رايي تاخدلك ايفون 4 هتلاقيه جديد ب 4 ونص (4500). اما الجديد اللي هوا 4s سعرو ف تريد لاين بيبدا من 7 لغاية 9

ولو انتا عندك تليفون خدلك ايبود تاتش 4 اللي هوا نفس الايفون 4 بالضبط بس مش بيركبلو خط

انا عندي واحد استخدام 4 شهور لو عايزو وحالة ممتازة
وسعرو اقل بكتير من الايفون 4

وطبعا نفس الايفون في كل حاجة حتى الكاميرا والابليكيشنز

اتمنى اكون افدتك عزيزي
محمد مجدي

01111441568

~__e__~
11-11-13, 11:50 AM
بص يابرنس
بالنسبة للصيني مليش فيه

لكن بالنسبة للاصلي عندك الايفون 4 وفي الجديد اللي نزل من شهر اسمو 4s. و الفرق بينهم ان القديم كاميرته 5 ميجابكسل اما الجديد 8
القديم 5روسيسور 1 جيجا هيرتز الجديد 1.2 جيجا هيرتز

الجديد فيه ذكاء صناعي siri دي معناها انك بتسال الجهاز عن اي حاجة بيجاوبك بس لازم يكون بالاميريكان انجلش المظبوطة
اما القديم مفهوش الذكاء الصناعي دة

من رايي تاخدلك ايفون 4 هتلاقيه جديد ب 4 ونص (4500). اما الجديد اللي هوا 4s سعرو ف تريد لاين بيبدا من 7 لغاية 9

ولو انتا عندك تليفون خدلك ايبود تاتش 4 اللي هوا نفس الايفون 4 بالضبط بس مش بيركبلو خط

انا عندي واحد استخدام 4 شهور لو عايزو وحالة ممتازة
وسعرو اقل بكتير من الايفون 4

وطبعا نفس الايفون في كل حاجة حتى الكاميرا والابليكيشنز

اتمنى اكون افدتك عزيزي
محمد مجدي

01111441568

تسلم يا باشا
شكرا ليك علي الافادة
وسعر الايبود كام بتاعك؟

~__e__~
11-11-13, 11:51 AM
n8 معاية وممتاذ جدا بس الاي فون مفيدكش فية وربنا يوفقق للي فية الخير

ربنا يخاليك ياباشا ومنور الموضوع
الف شكر ياحبي
وطبعا الواحد لازم يعمل بكلام اخواتة

medo magdy
11-11-13, 12:21 PM
الايبود جيل رابع طلع بعد الايفون 4 32 جيجا وحالة ممتازة بكل حاجته والعلبة والسماعات والكتالوجات وكل حاجة

وزي ما قلتلك نفس الايفون 4

سعرو 1400

لو نزلت اي محل مش هتلاقيه باقل من 1700 وانا جايبو من تريد لاين من 3 شهور بسعر 3000 جنيه

ولغاية دلوقت سعرو 2900

ورقم تريدلاين 19857

انا بايعو بالسعر دة بس لان محتاج فلوس والله ولولا كدة انا اساسا مش قادر استغنى عنو
دة الموزع المعتمد بتاع ابل في مصر

بالنسبة لحالة الايبود....عليه لزقة شاشة من اول ما خرج من العلبة

الحالة العامة نضيفة جدا جدا جدا

okapi knife
11-11-13, 12:30 PM
انا معايا الأيفون 4 apple الأصلي 32 جيجا جبتو ب 4200 جديد زيرو بصراحة جهاز تحففففففففففففففففة و رائع جدا و استخدامه سهل جدا بس الي اعرفو ان الأيفون 5 لسة منزلش مصر

medo magdy
11-11-13, 12:37 PM
الايفون الجديد اسمو ايفون 4s مش 5 ياجماعة وموجود عند تريد لاين في سيتي ستارز بسعر من 7000 لغاية 9000 جنيه

memocco
11-11-13, 01:16 PM
بص ياباشا انصحك انك تدخل على النت و تقارن بين الانواع الاتية لانهم الافضل
1.السامسونج جلاكسى تاب
2.سونى اريكسون اكسبيريا اكس 10
3.الاى فون 4s
وسهل جدا انك تلاقى المقارنات بينهم على النت و شوف ردود الناس عليهم .و بكدة تلم اكبر معلومات ممكنة
انا معايا سونى اريكسون اكس 10 جامد جدا و محترم و بيشتغل بنظام اندرويد و شاشتة 4بوصة .
و الكثر شيوعا السامسونج الجالكسى دة محترم جدا و يضرب الاى فون بالشبشب

medo magdy
11-11-13, 01:35 PM
بالنسبة للجالاكسي تاب تليفون فاشل ازاي يدي الايفون بالشبشب!!!!!!!!!!!! بامارة ايه.....اساسا الواحد يشيلو فين

بالنسبة للسوني اكس 10 ف هوا مش بمميزات الايفون ابدا

لو عايز حاجة صح وتدي الايفون بالشبشب
عندك سوني اريكسون ارك او ارك اس

وعندك سامسونج جالاكسي اس 2

~__e__~
11-11-13, 02:55 PM
تمام
ربنا يخاليكم يا رجالة

نتعبلكم كدا يوم فرحكم ان شاء الله

ahmedmh_ali
11-11-13, 05:43 PM
السلام عليكم ...

أجمل تحية لكل الموجودين .. لكن ندخل بقى فى الجد ..

ال أبل iphone 4 تليفون جميل ، محترم جدا جدا جدا ، و طبعا شركة أبل مفيش غبار عليها شركة عريقة و محترمة جدا ، كتير مننا يعرف أمكانيات ال 4 ....

و دة للى ميعرفش :

- 4 بروسيسور سينجل كور a4 / أما ال 4s بروسيسور a5 dual core ( خرافى طبعا و أداء ملهوش حل ) ..
- معدل الترميز الخاص بالشاشة واحد .
- الكامير الخلفية فى 4 5 ميجا بيكسل / ال 4s 8 ميجا بيكسل مقسمة الى 7 عدسات مصنعه مش شركة sony و العدسة رقم 3 من داخل الجهاز أسمها عدسة أضاءة و دى تقنية جديدة اللى لو انت بتصور فى ضلمة الصورة تظهر عندك فاتحه و عادية من غير حتى ما تستعمل الفلاش و لو أستعملت الفلاش كمان حتبقى كأنك بتصور فى عز الشمس حتى لو أنت تحت السرير .
- الفيديو فى ال 4 كان بمعدل ترميز 720 أما فى ال s فهو 1080 hd .
- الوزن فى ال s زاد 3 جرام بقى وزنة 140 جرام أما ال 4 كان 137 جرام .
- و طبعا الكارثة الرهيبة جدا جدا جدا جدا و هو نظام ال siri بس مشكلتة انة داعم english بس .. و نظام ال siri دة عبارة عن اية انك تقتدر تتعامل مع الموبايل كأن أبن خالتك اللى قاعد مش الموبايل .. ازاى ؟؟

انا قاعد أهو و الموبايل جمبى أقولة أتصل مثلا بحسام يتصل بحسام .. غيرة أقولة مثلا أبعت رسالة لأمى أكتب فيها ياحجة مش عايزة حاجة من تحت و أبتعها بعد 5 دقايق .. يتعامل هو مع حالة و يتصل لوحدة و يبعت رسالة لوحدة و كلة قشطة ، أقولة مثلا شوفلى ياض انت يا أى فون السكة زحمة لية و قولى أية أسرع طريق أروح منة و هو يتعامل ههههههههههه

أدددددددددى الفيديو

http://www.youtube.com/watch?v=rNsrl86inpo

و دة الأعلان الخاص بالشركة و فية كل حاجة و بالشرح

http://www.youtube.com/watch?v=sAIWu34u8jA

*** اة و حاجة أخيرة ال 4s نازل بشوية تطبيقات بضرب نار بجد ملهاش حل ..

نيجى بقى للصينى ..

درجات الصينى أنواع .. بير سلم / فوق السلم / فى الشارع / كوبى نص نص / كوبى محترم ..

ال اى فون الصينى فية منة من اول 100 جنية بس اللى هو اية متفهمش منة اللغة دى عربية و لا انجليزى و لا نرويجى و كلنا طبعا عارفين اللغة بتاعه التليفونات الصينى .. و كل الأنواع الصينى فاشلة و لا ليها أى لازمة حتى اللى مكتوب عليها كورى و كدة يبقى بترمى فلوسك فى الأرض .. طب و الحل ..

خدة بقى اللى محدش يعرفة اللى عايز يجيب تليفون صينى و يبقى كوبى طبق الأصل من الأى فون الأصلى .. يدور على الأنواع دى بس للأسف منزلتش مصر ، و متواجدة فى بعض الدول العربية ..

sophone / airphone / kiphone / yophone / piphone / hiphone / sciphone

السبع نسخ دول هما أفضل كوبيهات للأى فون و عن تجربة ، مفيش حد يقدر يفرقهم عن الأصلى الا الخبير أوى أوى أوى أى أسم تانى أو اى ماركة تانية صينى تسمع أو حد يقولك حلوة .. حمادة بالجنزبيل دول و بس ..

العيوب .. مفيش update و لا برامج .. لية ؟ لأنة أى فون ظاهرى فقط أما نظام ال os الداعم للأبل الأصلى لا يمكن نسخة ، يعنى بالأصح أنت معاك أبل أى فون حقيقى لكن بسوفت وير وهمى .. لكن بردة ح أرجع أقول مفيش حد يقدر يفرقة عن الأصلى و فية كل مميزات الأصلى كاملة من البداية للنهاية ..

و اللى عايز يتاكد يعمل بحث عن الماركات اللى انا كتبتها دى ...

و بالنسبة للأصلى ال 4s عامل 6200 دة المفروض السعر الرسمى ، و هو لسة منزلش مصر ، و اللى موجود دة واد خارج علشان كدة سعرة عالى ...

نيجى بقى للسامسونج جلاكسى s بالعربى كدة أرمية فى الزبالة ، أمال اية ؟؟

السامسونج جلاكسى s2 خرااااااااافة بجد أحسن من ال s1 بمراحل فرق السنين ...

يا ترى اية الفرق بينة و بين ال الأبل 4s ؟ بالعقل شركتين مبهدلين بعض فى المحاكم الدولية و قواضى و بتاع يبقى أكيد فى تشابة أدى للدعاوى القضائية دى يبقى الأتنين واحد ..

يعنى مفيش أختلاف ؟ لا فية بس مش مؤثر ..

طيب أية هو .. خد عندك

الكاميرا الأمامية للأبل vga لكن السامسونج 2mega px

السامسونج مفهوش خاصية ال siri و أنفردت بيها طبعا الأبل

السامسونج أندرويد أما الأبل ماكنتوش أو أس

الكارثة بقى .. جودة الليثيوم المصنع بية بطارية ال أى فون أجود ب 8 مرات من ليثيوم بطارية السامسونج و دة اللى خلى ناس كتير تبعد عن السامسونج و تجيب الأبل 4s .

و طبعا مننساش فرق الحجم فية ناس بتحب تشيل فردة شبب و فية ناس بتبحب السيمبل .. أما من ناحية السعر فيعتبر السامسونج أفضل بكتير ...

و دى صور للجلاكسى s2 و s1 للى ميعرفش شكلهم ..

25703

25704

طيب و النوكيا فين من كل دة ؟؟ راحت الملاهى و لا اية ؟

لا طبعا نوكيا عائدة و بقوة بتليفون nokia lumia 800 بالتعاون مع شركة ميكروسوفت و حيكون ويندوز موبايل كامل ..

25705

و دة الفيديو ..

http://www.youtube.com/watch?v=l-493k3NIkk

و اجمل حاجة ان شركة نوكيا قررت ان التليفون حينزل ينافس الأيفون و الجلاكسى و كمان شركة نوكيا وعدت ان التليفون حينزل بربع تمنة الأصلى فقط ...

فى ناس حتسألنى و أنت اية رأيك فية ؟؟

جميل .. يعنى حيتباع .. ؟؟ أبقوا قابلونى لو حد أشتراة ( نوكيا .. فلترقدى فى سلام ) دلوقتى بجد نقدر نقول ان نوكيا راحت عليها بجد مش هزار و بقى وقت الأندرويد و الأيفون و البيرى و ال أتش تى سى .. فقط لا غير نوكيا نزلت من عرش المبيعات العالمية و خدمات الأشخاص ، كانت هى المتصدرة الوحيدة لأنها كانت أفضل شركة بتصنع تليفونات الميديا ، لكن دلوقتى مفيش وجة مقارنة و لا منافسة الشركات التانية لما صنعت تليفونات الميديا عملت متصفحات أسرع و كاميرات أفضل ... ألخ ..

و لو فى حد عندة أستفسار بلاش يكتبة علشان انا تعبت .. :)

تحياتى للجميع ..

أحمد على ..

Ahmed Youssef
11-11-13, 08:36 PM
السلام عليكم ...

أجمل تحية لكل الموجودين .. لكن ندخل بقى فى الجد ..

ال أبل iphone 4 تليفون جميل ، محترم جدا جدا جدا ، و طبعا شركة أبل مفيش غبار عليها شركة عريقة و محترمة جدا ، كتير مننا يعرف أمكانيات ال 4 ....

و دة للى ميعرفش :

- 4 بروسيسور سينجل كور a4 / أما ال 4s بروسيسور a5 dual core ( خرافى طبعا و أداء ملهوش حل ) ..
- معدل الترميز الخاص بالشاشة واحد .
- الكامير الخلفية فى 4 5 ميجا بيكسل / ال 4s 8 ميجا بيكسل مقسمة الى 7 عدسات مصنعه مش شركة sony و العدسة رقم 3 من داخل الجهاز أسمها عدسة أضاءة و دى تقنية جديدة اللى لو انت بتصور فى ضلمة الصورة تظهر عندك فاتحه و عادية من غير حتى ما تستعمل الفلاش و لو أستعملت الفلاش كمان حتبقى كأنك بتصور فى عز الشمس حتى لو أنت تحت السرير .
- الفيديو فى ال 4 كان بمعدل ترميز 720 أما فى ال s فهو 1080 hd .
- الوزن فى ال s زاد 3 جرام بقى وزنة 140 جرام أما ال 4 كان 137 جرام .
- و طبعا الكارثة الرهيبة جدا جدا جدا جدا و هو نظام ال siri بس مشكلتة انة داعم english بس .. و نظام ال siri دة عبارة عن اية انك تقتدر تتعامل مع الموبايل كأن أبن خالتك اللى قاعد مش الموبايل .. ازاى ؟؟

انا قاعد أهو و الموبايل جمبى أقولة أتصل مثلا بحسام يتصل بحسام .. غيرة أقولة مثلا أبعت رسالة لأمى أكتب فيها ياحجة مش عايزة حاجة من تحت و أبتعها بعد 5 دقايق .. يتعامل هو مع حالة و يتصل لوحدة و يبعت رسالة لوحدة و كلة قشطة ، أقولة مثلا شوفلى ياض انت يا أى فون السكة زحمة لية و قولى أية أسرع طريق أروح منة و هو يتعامل ههههههههههه

أدددددددددى الفيديو

http://www.youtube.com/watch?v=rnsrl86inpo

و دة الأعلان الخاص بالشركة و فية كل حاجة و بالشرح

http://www.youtube.com/watch?v=saiwu34u8ja

*** اة و حاجة أخيرة ال 4s نازل بشوية تطبيقات بضرب نار بجد ملهاش حل ..

نيجى بقى للصينى ..

درجات الصينى أنواع .. بير سلم / فوق السلم / فى الشارع / كوبى نص نص / كوبى محترم ..

ال اى فون الصينى فية منة من اول 100 جنية بس اللى هو اية متفهمش منة اللغة دى عربية و لا انجليزى و لا نرويجى و كلنا طبعا عارفين اللغة بتاعه التليفونات الصينى .. و كل الأنواع الصينى فاشلة و لا ليها أى لازمة حتى اللى مكتوب عليها كورى و كدة يبقى بترمى فلوسك فى الأرض .. طب و الحل ..

خدة بقى اللى محدش يعرفة اللى عايز يجيب تليفون صينى و يبقى كوبى طبق الأصل من الأى فون الأصلى .. يدور على الأنواع دى بس للأسف منزلتش مصر ، و متواجدة فى بعض الدول العربية ..

Sophone / airphone / kiphone / yophone / piphone / hiphone / sciphone

السبع نسخ دول هما أفضل كوبيهات للأى فون و عن تجربة ، مفيش حد يقدر يفرقهم عن الأصلى الا الخبير أوى أوى أوى أى أسم تانى أو اى ماركة تانية صينى تسمع أو حد يقولك حلوة .. حمادة بالجنزبيل دول و بس ..

العيوب .. مفيش update و لا برامج .. لية ؟ لأنة أى فون ظاهرى فقط أما نظام ال os الداعم للأبل الأصلى لا يمكن نسخة ، يعنى بالأصح أنت معاك أبل أى فون حقيقى لكن بسوفت وير وهمى .. لكن بردة ح أرجع أقول مفيش حد يقدر يفرقة عن الأصلى و فية كل مميزات الأصلى كاملة من البداية للنهاية ..

و اللى عايز يتاكد يعمل بحث عن الماركات اللى انا كتبتها دى ...

و بالنسبة للأصلى ال 4s عامل 6200 دة المفروض السعر الرسمى ، و هو لسة منزلش مصر ، و اللى موجود دة واد خارج علشان كدة سعرة عالى ...

نيجى بقى للسامسونج جلاكسى s بالعربى كدة أرمية فى الزبالة ، أمال اية ؟؟

السامسونج جلاكسى s2 خرااااااااافة بجد أحسن من ال s1 بمراحل فرق السنين ...

يا ترى اية الفرق بينة و بين ال الأبل 4s ؟ بالعقل شركتين مبهدلين بعض فى المحاكم الدولية و قواضى و بتاع يبقى أكيد فى تشابة أدى للدعاوى القضائية دى يبقى الأتنين واحد ..

يعنى مفيش أختلاف ؟ لا فية بس مش مؤثر ..

طيب أية هو .. خد عندك

الكاميرا الأمامية للأبل vga لكن السامسونج 2mega px

السامسونج مفهوش خاصية ال siri و أنفردت بيها طبعا الأبل

السامسونج أندرويد أما الأبل ماكنتوش أو أس

الكارثة بقى .. جودة الليثيوم المصنع بية بطارية ال أى فون أجود ب 8 مرات من ليثيوم بطارية السامسونج و دة اللى خلى ناس كتير تبعد عن السامسونج و تجيب الأبل 4s .

و طبعا مننساش فرق الحجم فية ناس بتحب تشيل فردة شبب و فية ناس بتبحب السيمبل .. أما من ناحية السعر فيعتبر السامسونج أفضل بكتير ...

و دى صور للجلاكسى s2 و s1 للى ميعرفش شكلهم ..

25703

25704

طيب و النوكيا فين من كل دة ؟؟ راحت الملاهى و لا اية ؟

لا طبعا نوكيا عائدة و بقوة بتليفون nokia lumia 800 بالتعاون مع شركة ميكروسوفت و حيكون ويندوز موبايل كامل ..

25705

و دة الفيديو ..

http://www.youtube.com/watch?v=l-493k3nikk

و اجمل حاجة ان شركة نوكيا قررت ان التليفون حينزل ينافس الأيفون و الجلاكسى و كمان شركة نوكيا وعدت ان التليفون حينزل بربع تمنة الأصلى فقط ...

فى ناس حتسألنى و أنت اية رأيك فية ؟؟

جميل .. يعنى حيتباع .. ؟؟ أبقوا قابلونى لو حد أشتراة ( نوكيا .. فلترقدى فى سلام ) دلوقتى بجد نقدر نقول ان نوكيا راحت عليها بجد مش هزار و بقى وقت الأندرويد و الأيفون و البيرى و ال أتش تى سى .. فقط لا غير نوكيا نزلت من عرش المبيعات العالمية و خدمات الأشخاص ، كانت هى المتصدرة الوحيدة لأنها كانت أفضل شركة بتصنع تليفونات الميديا ، لكن دلوقتى مفيش وجة مقارنة و لا منافسة الشركات التانية لما صنعت تليفونات الميديا عملت متصفحات أسرع و كاميرات أفضل ... ألخ ..

و لو فى حد عندة أستفسار بلاش يكتبة علشان انا تعبت .. :)

تحياتى للجميع ..

أحمد على ..

ماشاء الله علي خبرتك

ahmedmh_ali
11-11-14, 12:20 AM
ماشاء الله علي خبرتك

ربنا يخليك يا باشا دى حاجة بسيطة ..

~__e__~
11-11-14, 01:13 AM
اعتقد ان بعد الكلام بتاع استاذ احمد علي
مفيش كلام تاني يتقال والف الف شكر ليك ياباشا

طيب سؤال هل لو انا كلمت حد من الاقارب يجبهولي من امريكا معاة
هل هيشتغل هنا عادي ولا لا

لان في ف امريكا موبيلات بتشتغل من غير خطوط بتبقي علي الشبكة بتاعتهم

وشكرا جدا ليكم يا شباب

ahmedmh_ali
11-11-14, 01:30 AM
اعتقد ان بعد الكلام بتاع استاذ احمد علي
مفيش كلام تاني يتقال والف الف شكر ليك ياباشا

طيب سؤال هل لو انا كلمت حد من الاقارب يجبهولي من امريكا معاة
هل هيشتغل هنا عادي ولا لا

لان في ف امريكا موبيلات بتشتغل من غير خطوط بتبقي علي الشبكة بتاعتهم

وشكرا جدا ليكم يا شباب

الشكر لله دى حاجة بسيطة و الله ، أهم حاجة يكون داعم gsm نفس حجم الخط اللى موجود فى مصر لأن فية خطوط أحجامها أكبر .. و كسر الشفرة علشان يشغل أى خط دة أمرة سهل أن شاء الله ..

~__e__~
11-11-14, 02:20 AM
ربنا يخاليك ياباشا
والف شكرا علي ردك الجميل القيم دا

ahmedmh_ali
11-11-14, 11:57 PM
ربنا يخاليك ياباشا
والف شكرا علي ردك الجميل القيم دا

تحت أمرك ..