مشاهدة النسخة كاملة : طلقة رش من بندقية صيد أوقعت طفلاً قتيلاً

mohamed fayd
11-11-04, 07:14 PM
طلقة رش من بندقية صيد أوقعت طفلاً قتيلاً بـ«الشروق»

لقى طفل بمدينة الشروق مصرعه متأثرا بإصابته بطلقة «رش»، بعد أن خرجت بالخطأ من بندقية صيد كانت بحوزته، مما أدى إلى مصرع الطفل فى الحال، وقبل نقله إلى المستشفى، حيث تمكنت الأجهزة الأمنية بمنطقة القاهرة الجديدة من كشف غموض الحادث، وتوصلت التحريات إلى أن مرتكب الواقعة صاحب مكتب عقارات، وألقى القبض عليه، وتم ضبط السلاح المستخدم، واعترف بارتكابه الواقعة دون قصد.

كان اللواء محسن مراد مساعد أول وزير الداخلية لأمن القاهرة تلقى إخطارا من قسم شرطة الشروق يفيد بتلقيه إشارة من مستشفى الشروق باستقبالها الطفل أحمد.ع.م.15 سنة طالب بالصف الثانى الإعدادى ومقيم مساكن 63 عمارة 89 بمدينة الشروق، جثة هامدة إثر إصابته بطلق «رش» بالصدر.

على الفور تم تشكيل فريق بحث جنائى أشرف عليه اللواء أسامة الصغير مدير الإدارة العامة لمباحث القاهرة، وانتقل على الفور ضباط القسم الى مكان الواقعة وبمقابلة عم المتوفى صلاح.م.أ.45 سنة، صاحب شركة ومقيم عين شمس، والذى أكد أنه أثناء لهو نجل شقيقه المتوفى، أمام العقار سكنه حدثت إصابته بطلقة رش بمنطقة الصدر من الناحية اليسرى، مضيفا أنه لا يعلم مصدرها مما أدى لوفاته ولم يشتبه فى الوفاة جنائياً.

بمناظرة الجثة تبين وجود ثقب صغير بالصدر من الناحية اليسرى وأثار دماء، وبإجراء التحريات بمعرفة ضابط مباحث القسم، تم التوصل إلى أن مرتكب الواقعة منير.ل.ع.41 سنة صاحب مكتب عقارات ومقيم بنفس الشارع والمنطقة، حيث تم ضبطه وبحوزته بندقية «الرش».

وبمواجهة المتهم اعترف بارتكابه الواقعة دون قصد منه، تحرر عن ذلك المحضر رقم 2061 لسنة 2011م إدارى القسم، وجارٍ عرضه على النيابة العامة التى تولت التحقيق.
منقول

mohamed fayd
11-11-04, 07:16 PM

لقى طفل بمدينة الشروق مصرعه متأثرا بإصابته بطلقة «رش»، بعد أن خرجت بالخطأ من بندقية صيد كانت بحوزته، مما أدى إلى مصرع الطفل فى الحال، وقبل نقله إلى المستشفى، حيث تمكنت الأجهزة الأمنية بمنطقة القاهرة الجديدة من كشف غموض الحادث، وتوصلت التحريات إلى أن مرتكب الواقعة صاحب مكتب عقارات، وألقى القبض عليه، وتم ضبط السلاح المستخدم، واعترف بارتكابه الواقعة دون قصد.

كان اللواء محسن مراد مساعد أول وزير الداخلية لأمن القاهرة تلقى إخطارا من قسم شرطة الشروق يفيد بتلقيه إشارة من مستشفى الشروق باستقبالها الطفل أحمد.ع.م.15 سنة طالب بالصف الثانى الإعدادى ومقيم مساكن 63 عمارة 89 بمدينة الشروق، جثة هامدة إثر إصابته بطلق «رش» بالصدر.

على الفور تم تشكيل فريق بحث جنائى أشرف عليه اللواء أسامة الصغير مدير الإدارة العامة لمباحث القاهرة، وانتقل على الفور ضباط القسم الى مكان الواقعة وبمقابلة عم المتوفى صلاح.م.أ.45 سنة، صاحب شركة ومقيم عين شمس، والذى أكد أنه أثناء لهو نجل شقيقه المتوفى، أمام العقار سكنه حدثت إصابته بطلقة رش بمنطقة الصدر من الناحية اليسرى، مضيفا أنه لا يعلم مصدرها مما أدى لوفاته ولم يشتبه فى الوفاة جنائياً.

بمناظرة الجثة تبين وجود ثقب صغير بالصدر من الناحية اليسرى وأثار دماء، وبإجراء التحريات بمعرفة ضابط مباحث القسم، تم التوصل إلى أن مرتكب الواقعة منير.ل.ع.41 سنة صاحب مكتب عقارات ومقيم بنفس الشارع والمنطقة، حيث تم ضبطه وبحوزته بندقية «الرش».

وبمواجهة المتهم اعترف بارتكابه الواقعة دون قصد منه، تحرر عن ذلك المحضر رقم 2061 لسنة 2011م إدارى القسم، وجارٍ عرضه على النيابة العامة التى تولت التحقيق.
منقول
خلى بالكم يا جماعه البنادق دى برضه مش لعبه وربنا يسطرها

commando
11-11-04, 08:05 PM
انا لله وانا اليه راجعون واتمنى من جميع الصيادين تحى القة قبل التصويب على أى شئ

القناص1
11-11-05, 11:08 AM
اهو كده بقى احنا دخلنا فى منطقة الخطر وشكل قانون حظر الاسلحه الهوائيه حايتطبق وبسبب واحد بيصطاد فى منطقه سكنيه مالهوش انه يعمل كده وممكن يكون مش فاهم هو بتعامل معهاها ازاى وربنا يستررررررررررررررر

dr.ahmed shahin
11-11-06, 12:50 AM
استحالة بندقية رش تموت بطلقة فى الصدر

احمد صابر حسن
11-11-06, 02:12 AM
ايه نوع البندقيه

د.مهندس
11-11-06, 03:16 AM
إنا لله و إنا إليه راجعون
و الله أنا دى اكثر حاجة بتخوفنى من البندقية

rock
11-11-06, 06:52 AM
السلام عليكم ... ممكن لو سمحت تقول الكلام منقول منين ... وكمان صيادين الشروق ممكن يفيدونا ... لا حول ولا قوة الا بالله ...

أبو شمس
11-11-06, 07:31 AM
السلام عليكم ... ممكن لو سمحت تقول الكلام منقول منين ... وكمان صيادين الشروق ممكن يفيدونا ... لا حول ولا قوة الا بالله ...

+++++++++++++++++++++++++++++++1
لان الكلام ده صعب تصديقه
ده الواحد بيضرب الطير في صدره و بينزل صاحي
يبقي بني ادم تخترق صدره و تموته
هي بندقية رش و لا الي

يسرى
11-11-06, 08:37 AM

منقول

السلام عليكم وكل عام وانتم بخير الاخ صاحب الموضوع لابد من ذكر مصدر النقل حتى لا تحدث بلبله لافكار الناس لانى وبصفتى طبيب ومتخصص فى العظام ودارس للطب الشرعى لااصدق مطلقا ان تحدث وفاه من بندقيه رش ومن مسافه وعلى جسم شاب 15 سنه حتى لو اخترقت مسافه فى انسجه الصدر البندقيه الرش لايمكن تخترق من مسافه ملابس الشاب وصدره وتصل الى تجويف الصدر محدثه تدمير شديد بالاوعيه الدمويه يؤدى للوفاه وانا لا اجد اى شك فى ان تكون القصه غير حقيقيه وان كانت حقيقيه فان الذى اخترق صدر الشاب هو طلق نارى او سلاح ابيض مدبب و اسف لمداخلتى لكن لااحب اثاره الفتن وتحياتى

sniperwolf500
11-11-06, 10:02 AM
وأنا عندي 18 سنة كان معايا 3 من أصحابي كلنا بنصطاد فواحد زميل كان ماسك البندقية علي صدره والماسورة فصدر زميل تاني فبقلة يامؤمن أمن البندقية .... فالي عيب دا انا بروفيشونال ولم تكتمل اللحظة إلا وطاخ في طلقة انضربت زمايلي بدأنا نبص لبعض حد جات فيه حاجة واذا بزميلنا الي كان فصدره الماسورة لما اتحرك راح قال أي أي

وجدت الرشة متعلقة بالتيشرت (كان من الي علاهم ماركة لاكوست وبياقة) وحتة من بوز الرشة مخترقه وكادمة

دا أخر الرش وحقنة تيتانوس وبقي زي الحمااااااااااااااااااااار + علامة

والكلام دا بالنسبة للرش العادي

الا أنه في انواع رش ذات جزء خلفي ورأس من سبيكة معدنية (شوفتها بفيديو علي المنتدي) بتخترق طبق او حلة ستانلس ودا احتمال مستبعد لأنها كمان لازم تكون البندقية هاي باور ونمرة 2 لان الرش ده مفيش منه نمرة واحد

وأخيرا البعد الجنائي الموضوع أنا أسف مليان حلقات ناقصة ... الرش بطبيعته من الطلقات البطيئة الي لما حتصطدم
بالجسم من مسافة حتحس بيها ... المدي المؤثر جدا ضعيف وفي مجال الرؤية العادي أنما كلامهم ده معناه أنه انضرب علي مسافة أكتر من 200 متر علشان واحد يقع وميشوفوش

waleedrahmy
11-11-06, 10:02 AM
السلام عليكم وكل عام وانتم بخير الاخ صاحب الموضوع لابد من ذكر مصدر النقل حتى لا تحدث بلبله لافكار الناس لانى وبصفتى طبيب ومتخصص فى العظام ودارس للطب الشرعى لااصدق مطلقا ان تحدث وفاه من بندقيه رش ومن مسافه وعلى جسم شاب 15 سنه حتى لو اخترقت مسافه فى انسجه الصدر البندقيه الرش لايمكن تخترق من مسافه ملابس الشاب وصدره وتصل الى تجويف الصدر محدثه تدمير شديد بالاوعيه الدمويه يؤدى للوفاه وانا لا اجد اى شك فى ان تكون القصه غير حقيقيه وان كانت حقيقيه فان الذى اخترق صدر الشاب هو طلق نارى او سلاح ابيض مدبب و اسف لمداخلتى لكن لااحب اثاره الفتن وتحياتىكلام سليم يا دكتور /يسري ............ويظهر ده جزء من المخطط لعمل ترخيص للبنادق الرش

kefafy
11-11-06, 10:37 AM
لا حول ولا قوة الا بالله
ربنا يصبر اهلة يارب ويلهمهم الصبر بحق جاه النبى
ويحفظنا وذريتنا من شر الغفلة
انا مش عارف بصراحة اخوانى الى كاتبين تعليقات مش عارف الواحد يقول ايه
بحللو ويستنتجو ايه
سبحان الله
الى عنده ابن او بنت هو فقط الى هيفهم الموضوع
ربنا يحفظكم اخوانى يارب ويحفظ ذرياتكم من شر الغفلة
وعاوز اقول لحضرتكم على حاجة
مش كل البنادق الرش زى بعض وفى قوة بعض
متستغربوش من الحادثة
فى ناس بتقع من على الرصيف بتموت وناس بتشرق وهى بتاكل وجبتها وبتموت
والطفل ده فى الوقت ده والساعة دى ومن غير الرشاية كان بردو مات
ولكل اجل كتاب
كل سنة وانتو طيبين

dr_mohasan
11-11-06, 10:59 AM
يا جماعة الكلام ده يكاد يكون مستحيل

أرجو إغلاق هذا الموضوع لأننا كدة بنضر نفسنا بنشر مثل هذه الأخبار

Peace Missile
11-11-06, 01:15 PM
مش بعيد يكون خبر مفبرك .. تمهيدا لقانون يحظر بنادق ضغط الهواء ...

sakr2010
11-11-07, 02:43 AM
مستحــــــــــــــــــيل (منقول منين)

mlikhunter
11-11-07, 06:02 AM
انا أويد الدكتور يسري ان البنادق الهوائيه مستحيل تقتل الا من مسافات قريبه جدا . حصلت اصابات عندنا ولكن من مسافه قريبه جدا ولاطفال صغار , والله اعلم . بس انا اريد اقول لاخوتي بلاش تصيدوا قرب المساكن ولازم تعرف ايه امامك ضمن مدى السلاح قبل الرمي وافضل الصيد بالمزارع لانه لو اصابت الرشه شخص ممكن تسبب عطل بعضو من جسمه .. والله يحفظ الجميع

sniperwolf500
11-11-07, 09:16 AM
دا يا جماعة زي الرش الي كنت بقول عليه ... الطلقات والذخيرة هي الي تتحارب مش امتلاك البندقية لأنه لو بيستخدم الصياد الطلقات العادية يبقي ان شاء الله احتمالات الأذي أقل بكثير (مش مستبعده) + اختيار المكان الناسب للصيد

وده ياجماعة موضوع كامل فالمنتدي عن الطلقات دي مثري وجميل

http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=13176

صيد المساكن ده بلاش منه

اما بالنسبة للموضوع فهو 99 في المية متفبرك

eng.amg
11-11-07, 09:49 AM
تخيلوا لو صدر قرار بمنع البنادق الهوائية... ودا شيئ الحكومة بتروج ليه من مدة علي أكثر من صعيد (لقاءات تليفزيونية - صحافة...)

فاصبح شيئ غير مستبعد وأصحاب العقول يجدونه متوقع......

السؤال هنا::::: (( إيه رد الفعل لدى الناس. خصوصا مجتمع زي أعصاء المنتدى. هوايتهم الوحيدة هى الصيد بالبنادق الهوائية؟؟؟؟؟)))))...

أرجو من الأعضاء الرد بمنتهى العقل والحكمة .. إستنادا لوضع البلاد في الفترة الراهنة. ومراعاتا للقوانين السارية في البلاد...

مع الوضع في الإعتبار دراسة تحقيق أكبر مكاسب وتجنب المخاطر...

mohamed fayd
11-11-07, 11:17 PM

اهلا بيك يا روك انا ناقل الموضوع دة من جريدة اليوم السابع ودة الرابط بتاعه
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=526672&SecID=203&IssueID=0

mohamed fayd
11-11-07, 11:29 PM
يا جماعه انا قراءت دة من على اليوم السابع فى قلت انزله للمنتدى علشان الناس تاخد بالها وتحذر واخد ثواب وبعدين افرضوا الطفل دة مكتبلوا يموت ممكن من حاجت قليله الواحد يموت منها لو وقع من على درجه السلم مثلا ودة بيبقى الى ربنا كتبه احنا منقلش حاجه مستحيه (انا لله وانا اليه راجعون)

Hunter
11-11-08, 01:21 AM
يا جماعه انا قراءت دة من على اليوم السابع فى قلت انزله للمنتدى علشان الناس تاخد بالها وتحذر واخد ثواب وبعدين افرضوا الطفل دة مكتبلوا يموت ممكن من حاجت قليله الواحد يموت منها لو وقع من على درجه السلم مثلا ودة بيبقى الى ربنا كتبه احنا منقلش حاجه مستحيه (انا لله وانا اليه راجعون)

أنا الصراحه كنت شاكك فى صحة الخبر بس بعد ما انت ذكرت المصدر انا بقيت شبه متأكد انه فشنك

avokato
11-11-08, 01:38 AM
خبر غير صحيح ولو كان الي نشره دقيق او متاكد من كل تفاصيله كان نشر رقم المحضر واسم ظابط المباحث زي ممتعودين ممرجان كان بيهدي كل جوايزه للسيد الرئيس راعي الرياضه في مصر كلن قالك تشكله فرقه مباحث برئاسه س من الناس تحت اشراف اللواء س من الناس وبمواجهه المتهم اعترف وتم تحرير محضر برقم وعرض الامر علي النيابه التي امرت اما بحبس يوم علي زمه التحقيق او خروجه بكفاله وتم توجيه تهمه القتل الخطا وبعرض الطفل علي الطب الشرعي الذي امر بدفن الجثه والرشه مبتموتش اصلا

tamer_tatow
11-11-08, 06:25 AM
اليوم السابع = يبقي فبركة
شكراااا

اسلام البحراوى
11-11-08, 09:16 AM
وممكن متكنش بندقيه رش من بتعتنا وتكون حاجة تنية دنتا لو كتبت بنادق رش علي جوجل تلائيه متلع بنادق الخرطوش فهى ممكن تكون حاجة غير الرش بس هما بئولو عليها كدة

rock
11-11-08, 05:40 PM
السلام عليكم ... رحمة الله عليك ياحمد... واسكنك فسيح جناته ... وبالنسبه للبندقيه اكيد مش رش ... وعالاقل 22 ... يعنى موريس ... مفيش داعى للخوف ... تحياتى .

adel152
11-11-09, 10:37 AM
خبر غير صحيح ولو كان الي نشره دقيق او متاكد من كل تفاصيله كان نشر رقم المحضر واسم ظابط المباحث زي ممتعودين ممرجان كان بيهدي كل جوايزه للسيد الرئيس راعي الرياضه في مصر كلن قالك تشكله فرقه مباحث برئاسه س من الناس تحت اشراف اللواء س من الناس وبمواجهه المتهم اعترف وتم تحرير محضر برقم وعرض الامر علي النيابه التي امرت اما بحبس يوم علي زمه التحقيق او خروجه بكفاله وتم توجيه تهمه القتل الخطا وبعرض الطفل علي الطب الشرعي الذي امر بدفن الجثه والرشه مبتموتش اصلا

التفاصيل موجودة فى الخبر:

على الفور تم تشكيل فريق بحث جنائى أشرف عليه اللواء أسامة الصغير مدير الإدارة العامة لمباحث القاهرة،

تحرر عن ذلك المحضر رقم 2061 لسنة 2011م إدارى القسم، وجارٍ عرضه على النيابة العامة التى تولت التحقيق.

لكن اللى مش قادر افهمه هى البندقية كانت مع الطفل ولا جاره
لقى طفل بمدينة الشروق مصرعه متأثرا بإصابته بطلقة «رش»، بعد أن خرجت بالخطأ من بندقية صيد كانت بحوزته.

avokato
11-11-09, 11:13 AM
استني فيه حد يموت وياخد طلقه ويتعرض طب شرعي ويتعمل محضر في القسم ويخطر مساعد الوزير والمحضر واحد رقم اداري

zicooo
11-11-09, 07:26 PM
لابد من ذكر مصدر النقل