مشاهدة النسخة كاملة : سؤال

wael_496
10-01-25, 03:53 AM
أنا في حاجة غريبة النهرده حصلتلي فكت البندقية عشان انضفها وبعد مخلصة جاي بجربها لذا طلعت صوت علي أوي وطلعت شرز نار فـهو ده عدي ولا لأ مع العلم انها معملتش كده أول ماجت جديده

adel152
10-01-25, 03:12 PM
أستاذ وائل أنا لسه مبتدئ فى عملية البنادق الرش لكن بأحاول أجمع أكبر كم من المعلومات عن طريق النت.
أعتقد الى حصل فى البندقية بتاعتك ده بيسموه Dieseling وده بيحصل لما يكون الزيت المستعمل للتزييت وضع بكميه أكتر من اللازم ونوع الزيت فى كميه من المواد القابلة للأشتعال.
ضغط الهواء الناتج من بنادق الرش ذات السوست القوية ممكن يكون أعلى من 1000 درجة فهرنهايت داخل الغرفة الى بيتحرك فيها بستم البندقية مما يحدث أشعال الزيت وده بيحصل فى أول او تانى رشاية بعد التزييت.
الحل شراء نوعية زيت أفضل وتقليل كمية الزيت عند التزييت. (فى أحصائية عالمية بتقول ان أكبر نسب فى أعطال السلاح عموما هو من كثرة التزييت بكميات كبيرة مش قلته).
عملية الDieselimg بتأثر على عمر الجلبة.

أرجو أن تكون هذه المعلومات صحيحة ولو فى اى خطأ انا متأكد ان الأعضاء الموجودة فى المنتدى ذو الخبرة هيصححوها.

mohamed anwar
10-01-26, 01:58 PM
أستاذ وائل أنا لسه مبتدئ فى عملية البنادق الرش لكن بأحاول أجمع أكبر كم من المعلومات عن طريق النت.
أعتقد الى حصل فى البندقية بتاعتك ده بيسموه dieseling وده بيحصل لما يكون الزيت المستعمل للتزييت وضع بكميه أكتر من اللازم ونوع الزيت فى كميه من المواد القابلة للأشتعال.
ضغط الهواء الناتج من بنادق الرش ذات السوست القوية ممكن يكون أعلى من 1000 درجة فهرنهايت داخل الغرفة الى بيتحرك فيها بستم البندقية مما يحدث أشعال الزيت وده بيحصل فى أول او تانى رشاية بعد التزييت.
الحل شراء نوعية زيت أفضل وتقليل كمية الزيت عند التزييت. (فى أحصائية عالمية بتقول ان أكبر نسب فى أعطال السلاح عموما هو من كثرة التزييت بكميات كبيرة مش قلته).
عملية الdieselimg بتأثر على عمر الجلبة.

أرجو أن تكون هذه المعلومات صحيحة ولو فى اى خطأ انا متأكد ان الأعضاء الموجودة فى المنتدى ذو الخبرة هيصححوها.

معلوماتك صحيحه 100%100 وانا ماكتبش عشان انت قولت الموفيد والله ينور عاليك

طلعت بخيت بسكالس
10-01-26, 09:28 PM
أعتقد الى حصل فى البندقية بتاعتك ده بيسموه dieseling وده بيحصل لما يكون الزيت المستعمل للتزييت وضع بكميه أكتر من اللازم ونوع الزيت فى كميه من المواد القابلة للأشتعال.
عملية الdieselimg بتأثر على عمر الجلبة.

أيه الجمال ده 10/10 ولا تعليق

أسامه خطاب
10-01-26, 09:51 PM
الاشتعال في موتور السيارة يحدث نتيجة للضغط الزائد ، وما حدث معك يا wael_496 ان انت لما زيت البندقية ومع أول ضربة حدث ضغط زائد من المكبس ولوجود زيت به نسبة من مواد سريعة الاشتعال حدثت هذه الشرارات وصوت انفجار عالي

adel152
10-01-26, 11:34 PM
والله ده جمالك أنت ياطلعت باشا وذوق الأستاذ محمد أنور. ولولا وجود ناس زى حضرتكم انا كان عمرى ما حأعرف أى حاجة عن البنادق الهوائية.