مشاهدة النسخة كاملة : عايز اجمّع صنارة ... وعايز نصيحة الخبراء

Abo Yousof
11-07-06, 06:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخوة الاعضاء الافاضل

انا عايز اجمع صنارة (فايبر - ماكينة - خيط - مستلزمات )

وبما اني ليس عندي خبرة في الانواع والاستخدامات وهكذا فأنا عايز نصيحة منكم عن مواصفات مكونات الصنارة زي مابجمع جهاز كمبيوتر كده ويا ريت لو اماكن محلات بيع هذه الادوات

وانا متاح لي ان اصطاد في النيل من البر رمي بعيد - او على ترعة المريوطية - ونادر لو اصطدت من على اي كوبري

1- فما هي الصنارة المناسبة لي وما هي حدود اسعار مكوناتها
2- ما هو صيد التوشيح والتسقيط وفي نوع تالت نسيته :)
3- افضل مكان اشتري منه

وجزاكم الله خيرا - وكان الله في عون العبد مادام العبد في عون أخيه

hany
11-07-06, 08:34 PM
السلام عليكم ابو يوسف انا اخوك هانى السيد 0118668111
النوع الثالث هو الجر وده لازم يكون فى البحر وباللنش
بالنسبة لتجميع السنارة اولا الماكينة فى نوع اسمة فايكن ونوع اسمة دايو حلوين جدا واسعارهم مناسبة من 150 الى 250 حسب الحجم وطول الزور او الخزنة بتاعه الخيط اما لو ات مبتدى انصحك تجيب ماكينة عادية بس تكون نظيفه زى g4000 دى جميله جدا وبالنسبة للفيبر تجيب فايبر 360 خفيف ويكون اللبلوب طويل والخيط يكون40
فى محل فى مدنة نصر وفى فى مصر الجديده وفى انا بس انا مش محل بس بجيب اسعار احلى من المحلات واسال طبعا الاول وده مش تجارة ولكن حب فى الصيد والله ممكن تكلفك السناره كاملة 175 جنية طبعا فى اقل بس ده النظيف والمعقول

بالنسبة للتسقيط دة بيكون من غير فلة او عوامة وبيكون فى طرف الخيط قطعه من الرصاص لجذب الخيط لاسفل القاع وغالبا بيكون من 8 الى 20 متر فى الاول وبعد كده لما تدخل فى الصيد شوية تصطاد على عمق من 80 الى 130

abdoweb
11-07-06, 10:34 PM
معلومات ممتازة يا هانى
شكراً جزيلاً

لو تعرف تعمل لنا موضوع بالصور عن كل قطعة فى السنارة وفائدتها ايه وبكام
يكون اسهل للمبتدئين

الجزار
11-07-07, 11:08 AM
معلومات جميله يا استاذ هاني

msa_79
11-07-07, 11:14 AM
استاذ ابو يوسف ان ااخوك محمد من مدينة 6 اكتوبر وان شاء الله اقدر افيدك

msa_79
11-07-07, 11:15 AM
ليك رساله علي الخاص

Abo Yousof
11-07-07, 02:38 PM
السلام عليكم ابو يوسف انا اخوك هانى السيد 0118668111
النوع الثالث هو الجر وده لازم يكون فى البحر وباللنش
بالنسبة لتجميع السنارة اولا الماكينة فى نوع اسمة فايكن ونوع اسمة دايو حلوين جدا واسعارهم مناسبة من 150 الى 250 حسب الحجم وطول الزور او الخزنة بتاعه الخيط اما لو ات مبتدى انصحك تجيب ماكينة عادية بس تكون نظيفه زى g4000 دى جميله جدا وبالنسبة للفيبر تجيب فايبر 360 خفيف ويكون اللبلوب طويل والخيط يكون40
فى محل فى مدنة نصر وفى فى مصر الجديده وفى انا بس انا مش محل بس بجيب اسعار احلى من المحلات واسال طبعا الاول وده مش تجارة ولكن حب فى الصيد والله ممكن تكلفك السناره كاملة 175 جنية طبعا فى اقل بس ده النظيف والمعقول

بالنسبة للتسقيط دة بيكون من غير فلة او عوامة وبيكون فى طرف الخيط قطعه من الرصاص لجذب الخيط لاسفل القاع وغالبا بيكون من 8 الى 20 متر فى الاول وبعد كده لما تدخل فى الصيد شوية تصطاد على عمق من 80 الى 130

جزاك الله خيرا على معلوماتك واهتمامك أ / هاني

وإن شاء الله هاكلم سياتك في يوم الاجازة ونخلص الموضوع ده :)