مشاهدة النسخة كاملة : ما هو مصير الصيد فى مصر

ذايد
09-11-16, 07:40 PM
اا ارجو معرفةماهى الاماكن او المناطق التى يوجد بها الطيور التى يمكن صيدها انا لفيت منطقة الوجة البحرى ولم ا جد مناطق تصلح لصيد او حياة برية التى يتحدثون عنها بلحفاظ عليها وهم يدمرون الحياة البرية بالبناء علي الاراض الخصبة التى تعيش عليها الطيور وتكون مرعى لها

galal khalifa
09-11-16, 10:01 PM
معلش يا زايد دايما نقول بكرة احسن من النهاردة

حسام عبادي
09-11-17, 10:35 AM
بكره إنشاء الله حيبقى عندنا غابات إستوائيه فيها كل شيء من الأسود لغاية الدوري
وتراخيص السلاح للصيد تفتح بكل سهوله في ظرف أسبوع تكون جايب بندقيه أي نوع ومرخصها
وحنعلق على الحيطان روؤس الأسود والغزلان والتماسيح

معلش أصلي واخد برد وبهلوس

ذايد
09-11-17, 03:17 PM
انا بشكركم على الرد
ارجو ان يكون هناك نظرة تخيلية بان تقوم الحكومة بتهجير الشعب الصحراء مع توفير الخدمات وانشاء مدن جديدة للشعب العامل بالدولة و التجارة والصناعة وترك الارض الخصبة للفلاح لكى يزرعها وسوفا يكون هناك انتاج زراعى على اعلى انتاجية بدل الارض الصحراوية التى تزرع بالكيماوي الضار اتعلمون ان الفدان من الارض الصحراوية يصبح منتجا لو تم تسميدة بالسماد البلدى لمدة 10 سنوات حتى يعطى ربع مايعطية الفدان في الارض الخصبة

galal khalifa
09-11-18, 10:38 AM
احنا كدا مش بنتكلم في مستقبل الصيد في مصر احنا كدا بنتكلم في مستقبل مصر ودا موضوع خارج عن صلاحيات الصيد خالص بس علي رائي الملك محمد منير ( لسة الاماني ممكنة )

ذايد
09-11-23, 06:42 PM
اخى الكريم
الكلام دة فى المستقبل سوفا يكون من الاهمية ان يهتم الشعب المصري به لانا البيئة تحتم علينا ذلك نحن ندمر الارض المصرية التى هيا مصدر الرزق فى الانتاج الزراعى والانتاج الحيوانى وايضن بيئة الصيد فاينا تعيش الطيور والحيونات البرية انا هجرة الطيور بدات تتغير عن مسارتها القديمة انا ذهبت الى مطروح هذا الموسم لارمى سمان وجلست اربع ايام ولم يدخل فرد سمان واحد وبشهادة اهل مطروح انا دخول السمان الي مصر انخفض بنسبة كبيرة 2 انا اسكن في مكان هو من ممرات الهجرة واتابع البط في الموسم لقد انخفض بنسبة عليا جدا فاصبح البط قليل نحن الان في الموسم و نسبة قليلة من البط موجودة وليس التى كنت اجدها من عشر سنوات 3 انا ارمى اليمام والقمرى وان اليمام والقمرى البلدى قل كثير اناارجو ان يكو ن هناك نظرة الي خلق بيئة مناسبة لتنمية الطيور البيئية الموجودة في مصر مثل دول اخرى كثيرة ان الصيد هوا من الهويات التى يتمتع بها الناس فى العالم كلة وانا اعشق الصيد واصطاد من سنين وارمي بالخرطوش

mohamed anwar
09-11-23, 07:22 PM
[quote=ذايد;7125]اا ارجو معرفةماهى الاماكن او المناطق التى يوجد بها الطيور التى يمكن صيدها انا لفيت منطقة الوجة البحرى ولم ا جد مناطق تصلح لصيد او حياة برية التى يتحدثون عنها بلحفاظ عليها وهم يدمرون الحياة البرية بالبناء علي الاراض الخصبة التى تعيش عليها الطيور وتكون مرعى لها[/quote

اخي الفاضل زايد واضح من اللي انت قولته انك صيادسوبر قمري ويمام وبط والسمان والهجره والخرطوش وبصتاد من سنين والمهاجر والمحلي والاعداد المهاجره

وبتسئل عن اماكن الصيد في مصر بعد ما لفيت الوجه البحري
ده المفرود احنا اللي نسئلك ياراجل

كام قمريه مرت اليوم في الموسم

محمدعلي
09-11-23, 07:51 PM
في اماكن كتير للصيد في كل مكان العصفير ملية الدنيا مش لقية الي يطدها
انا بضحك معاك اوعي تزعل

ذايد
09-11-23, 09:37 PM
ان سؤالى من باب التعجب

ذايد
09-11-23, 09:41 PM
علي فكرة اسمي ذايد

mohamed anwar
09-11-23, 11:11 PM
طب يا استاذ زايد وعلي العموم متحرمناش من كل جديد ولا تتعجب عشان ده حال مصر من اكثر من 10 سنين