مشاهدة النسخة كاملة : هام جدا لاصحاب الخبره

الكابتن حسام
11-06-26, 01:47 PM
السلام عليكم اجمل اعضاء في الدنيا ياريت اصحاب الخبره يدلوني علي انواع الطعم اللي ممكن اصطاد بيها من علي البر من علي شاطيء مصيف جمصه وهل الدود البلدي يستعمل في الصيد ياريت الرد السريع من كل من لديه معلومه ان لا يبخل علينا بها ولكم جزيل الشكر

msa_79
11-06-26, 01:51 PM
عليك السلام اخي العزيز بالنسبة للدود البلدي لو فيه في جمصه ترعه بتصب في البحر واعتقد ده موجود تقدر تصطاد بيه في الترعة دي انما بالنسبة للصيد في البحر الدود البلدي مش هايستحمل الملوحه وهايدوب بسرعه من علي السن
الطعم للصيد في البحر هو الدود القراص وده فاكهة السمك والدود الاسمعلاوي والبرغوت والعقر دول افضل الطعوم للبحر للصيد من علي البر
وتقبل احترامي

koktal
11-06-26, 02:42 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. يا كابتن حسام .. دى صورة الدود القراص .. تحياتى لك ..

الكابتن حسام
11-06-26, 02:52 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. يا كابتن حسام .. دى صورة الدود القراص .. تحياتى لك ..

الف شكر ليك اخي الكريم طيب بالنسبه للبراغيت هيه الجمبري الصغير تحياتي لك

koktal
11-06-26, 02:54 PM
والله أنا كنت بستخدم الجمبرى البساريا الصغير .. بس تقول إيه لقليل البخت ههههههه .. السمك طلع أذكى مما كنت أتصور .. بياكل فى الطعم ويجرى ويغظنى كمان هههه ..

koktal
11-06-26, 02:58 PM
وفيه طبعا (عجينه) لو حضرتك سئلت أى حد من محلات أدوات الصيد هيدلوك إن شاء الله ..

hosam ibrahem
11-07-02, 05:02 PM
اخي العزيز نعم زي ماحضرتك قلت البرغوت هو الجمبري الصغير و العقر جمبري اكبر حجما من الاول و بالتوفيق ان شاء الله