مشاهدة النسخة كاملة : رابطة مالكي الايكول تونا


الأفوكاتو
11-06-20, 01:12 AM
علي غرار البنادق .. فقمت بعمل فكرة رابطة تجمع كل من يمتلك هذا المسدس القيم .
وعلي العضو الذي يمتلك مسدس ايكول تونا أن يدخل ويكتب اسمه .. ليسجل نفسه ويصبح من أعضاء الرابطة .. ويفضل وضع صورة للمسدس .
أهداف الرابطة :
1- معرفة مميزات وعيوب السلاح .. حتي يتمكن المقبل علي الشراء من تكوين فكرة عن السلاح من خلال أراء وتجارب أعضاء الرابطة .
2- حصر أعداد الأعضاء الذين يمتلكون هذه التحفة وتعارفهم فيما بينهم .
3- تكوين مجموعة لكل سلاح .
4- مساعدة الأخرين عند حدوث أي مشكلة (لا قدر الله) في المسدس .
5- أجمل شئ هو متابعة أخبار سلاحك .. عن طريق وضع أحدث الصور والفيديو والاكسسوارات .
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــع

omar ayman
11-06-20, 01:15 AM
عمر ايمن ،صوته كويس مع الطلق الذهبي بس ضعيف جدا مع الفضي،،جبته من احد الاعضاء هنا بس اتخضيت لما عرفت انه مش تركي في منه صيني

كفافى1
11-06-20, 06:15 PM
عندى واحد تونة فوق الوصف اللى عايز يحارب بيه يقوللى والحمد لله ما بيكدبش ودقة فى التصويب
تحياتى
ياسر الكفافى

Mo0oOo0oRA
11-06-20, 07:39 PM
عندى واحد تونة فوق الوصف اللى عايز يحارب بيه يقوللى والحمد لله ما بيكدبش ودقة فى التصويب
تحياتى
ياسر الكفافى

حضرتك عارضه للبيع
و لو كده السعر لو سمحت ؟

الأفوكاتو
11-06-20, 07:42 PM
حضرتك عارضه للبيع
و لو كده السعر لو سمحت ؟

هو بيوصفه مش عارضه .. لأن ممنوع وضع اعلانات بيع او شراء في هذا القسم
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــع

smsmn8888
11-06-20, 08:07 PM
سمسم انا بقي معايا التركي التركي

smsmn8888
11-06-20, 08:08 PM
عندى واحد تونة فوق الوصف اللى عايز يحارب بيه يقوللى والحمد لله ما بيكدبش ودقة فى التصويب
تحياتى
ياسر الكفافى

تا اعلان للبيع يعني ولا اةةة ولا انت بتزل فينا انك بتنشل بية ولا اةةة بالضبط

zrebw
11-06-20, 10:09 PM
momken n3`ayar fe lon elma2bad beta3o?

guns
11-06-21, 01:17 AM
انا املك ايكول تونا وهوا مسدس ممتاز جدا بضرب بية طلق الماني ببلية نمرة 3 وبيشد اجزاء اتوماتيك بدون وجود طبة انا مسمية المدفع الصغير

silver_5000
11-06-21, 11:06 AM
أحمد رأفت , معايا الايكول تونا ماسورة مفتوحة , تحفة ف موضوع البلى تاثير قوى جدا , و دقة كبيرة جدا , و سيمى اوتوماتيك , و الاهم من كل ده ان ده من غير اى تعديلات غير فك الطبة , بس عيبه شكله او حجمه الصغير اللى ساعات بيبقى ميزة و ساعات بيبقى عيب

سامح وهيب
11-06-21, 11:43 AM
سؤال ,اذا كنت اريد شراء مسدس تونا . هل توجد وسيله للتمييز بين التركى و الصينى ؟

egyptusman
11-06-22, 12:00 AM
سؤال ,اذا كنت اريد شراء مسدس تونا . هل توجد وسيله للتمييز بين التركى و الصينى ؟

وانا باضم صوتى للاستاذ سامح وعاوز أعرف النقطه دى ... وكمان ازاى أعرف اذا كان فرز أول أو تانى .... وشكرا لكــــــــــــم

zrebw
11-06-22, 01:37 AM
howa el volga shabaho shewaya bas mesh 3aref ado fe el7agm walla eh?

أبو مهند
11-06-22, 07:30 PM
أنا إن شاء الله حشتري في خلال أيام إسمحولي أنضم للرابطة مقدما

A.Seif
11-06-22, 10:32 PM
السلام عليكم
انا عندى ايكول تونا..اشتريته من حوالى 3 شهور ..لم يعجبنى بالبدايه و استخفيت به لصغر حجمه و لمنشأه التركى,,لكن بعد ان تواصلت مع الصديق الجميل الاستاذ سمسم و تفضل مشكورا بكل كرم وذودنى من خلال خبرته بكل المعلومات عن التونا وكيفيه صيانته...بصراحه اقتنعت به و وحولته الى اطلاق البلى و كانت قوه الصوت وقوه البليه مفاجأه مذهله لى بصراحه و صرفت النظر عن شراء بديله...التونا مع الطلق الالمانى رهيب ...لكن يجب مراعاه انه لظروف الدفاع عن النفس فقط و للبلطجيه فقط و ليس للاطلاق عمال على بطال للسلامه اولا و للحفاظ على عمره الافتراضى ثانيا............
شكرا جزيلا للافوكاتو صاحب فكره الرابطه و ارجو الانضمام للرابطه
أحمد سيف

كفافى1
11-06-22, 11:13 PM
منور الرابطة يا كبير

كفافى1
11-06-22, 11:17 PM
التونة بعتى انا وانا بوصفهة لاخواتى مش للبيع ماشى يا سمسم

أبو مهند
11-06-24, 06:26 AM
الحمد لله تم الشراء يوم أمس
كدة بقيت في الرابطة

mzkader
11-06-30, 08:09 PM
انا عندى مشكلة مع التونة ياريت حد يساعدنى فيها لما بشد الاجزاء ويسحب رصاصة بلاقى فرق ملحوظ لدرجة انى بشوف الرصاصة مع العلم ان الفرق ده مش موجود لو مافيش رصاصة برجاء الافادة مع العلم ان العيب ده ظهر لما فكيت المسدس وجمعتوا تانى
و جزاكم الله خيرا

hany_eg
11-07-04, 06:38 AM
انا عندى تونا تركى أصلى ومحول الى بلية فهل فى خطر من تحويله وهل له طلقات حيه وما هى عيبوبه وما هى مميزاته جزاكم الله خيرا

mzkader
11-07-04, 02:55 PM
من الواضح ان ماحدش عنده تونا ولا سلمون ولا سمك خالص :-) ياريت الخبرة يساعده المبتدئين الــ زى حالاتى

اف ام
11-07-05, 01:40 AM
مطلووووووووووب كاتم صوت ايكول تونا الصغير ال 8 ملى البلى ابو ماسوره مفتوحه بليزز محتاج كاتم

اف ام
11-07-07, 12:48 PM
معايا تونا بلى ومحتاج كاتم صوت الى عندو كاتم تونا يقول

wael hassan
11-07-11, 04:46 PM
السلام عليكم
بصراحة الموضوع ده جه فى وقته , انا عندى مسدس ايكول تونا بس مش عارف اجيب طلق البلى الألمانى او اى نوع نضيف منين , برجاء المساعدة .........وشكرا

اف ام
11-07-12, 05:52 AM
وائل حسنن الطلق البلى انا جايب الكرتونه منو ب 350 تقريبا طلق فضى كده مش اصفر طبعا وطبعا فيه بليه من قدام وجرتو الطلقه تقريبا ب 5 جنيه العلبه فيها 50

الفقير الي الله
11-07-14, 09:35 PM
انا خدت واحد من سمسم من حوالي 3 شهور وهو رائع (المسدس و سمسم ) وحجمه الصغير مفيد جدا لان في اماكن بيفتشو فيها السيارات فلو حطيته في جيبك محدش هيحس بيه ويقرفك .. انا بحب الايكول تونا

اف ام
11-07-15, 04:52 AM
يا الفقير الا الله هل جربت تنشن بيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ms3111
11-07-15, 08:22 AM
انا معاية ايكول تونا سلفر بس انا الى منكلة وححط صورة قريبا صوتة جامد جدا ممتاز فى ضرب البلى

الفقير الي الله
11-07-17, 08:32 PM
يا الفقير الا الله هل جربت تنشن بيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مجربتش علي أهداف دقيقه لكن البلي عموما مش دقيق في التنشين لان الماسوره مفيهاش ششخانات وعموما انت مش هتنشن اوي يعني و بمجرد الخصم ما يشعر ان فيه مقذوف بيخرج لازم يفلسع

alaashady
11-09-13, 01:52 AM
والله العظيم المسدس ده تحفة ... انا اشتريتو في شهر 3 اللي فات ... وكنت مبسوط قوي منو وجربتو كذا مرة على مثلا باب الجراش وكان بيخرم الصاج زي بدون ما يهزو ودقتو عالية ... وبصراحة حجمو الصغير ميزتو انو بيسهل شيلو وسهل تخبيه في العربية ........ المشكلة ان ده بردو مشكلة في أنك ما تقدرش تستخدمو للحماية كشكل قدام الناس انك مسلح أو تهت بيه حد بيتعرضلك ... لأنو هايضحك علي لو طلعتو .. هوا هايطلع لما تقرر تتعامل بيه علاطول ........... وللسبب ده انا بعتو واشتريت الجاكال دوال كومباكت ابو ماسورة مفتوحة ... هو شكلو جامد جدا وماسكته حلوة قوي ... بس مسدس اونطه .. لا دقة ولا قوة .. بس صوت وخلاص والطلقات غالبا بتتحشر فيه بمعدل 3 الى 5 .. لذلك انا بانصح باستخدام الجاكال كمسدس صوت وشكل حلو قوي واستخدم معاه طلقات صوت الماني هايديك أداء حلو قوي ... بس المعدل منو بلي ..مالوش لازمة وفي رأي يقلل قيمتو كمان

heshamhassan2011
11-11-09, 12:09 AM
انا معايا مسدس ايكول تونا جديد لونه سيلفر مسوره مقفوله الحقيقه مستخدمتهوش كتير بس صوته جامد جدا و كمان بيضرب الخزنه بسرعه و مفيش مشكله بس الحقيقه انا عايز احوله علشان يضرب بلي حديد و مش عارف الطريقه ازاي يا ريت تساعدوني و شكراhttp://G:\

heshamhassan2011
11-11-09, 11:11 AM
ايه يا جماعه محدش يعرف يتحول ازاي ولا ايه و بعد ما يتحول حيضرب الرصاص و را بعضو و لا لازم تشد الاجزاء بعد كل رصاصه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و شكرااا

forexawy
11-11-12, 01:39 AM
من مالكي الايكول تونا برضه...الحقيقة مجربتوش كتير بس المرات القليلة اللي استعملته فيها أثبتت ان أداؤه ممتاز...

أبو يوسف المصري
11-12-16, 05:48 AM
أنا جديد في المنتدي
وارغب بشراء الأيكول تونا لضرب البلي بغرض الدفاع عن النفس
كيف نفرق بين التركي والصيني
والفرز الأول والتاني
يعني الخلاصة من أين أشتريه وانا مطمن
وأين يمكن الحصول علي طلق ألماني 8 مم ذهبي
أجيبوني بسرعه حتي أنضم لرابطتكم
وعايزين تفاعل رابطة الريتاي بارون والفولجا بينافسونا
هههههههههه
عايزين ننصف مسدس التونا المظلوم والمهضوم حقه
وعلي رأي المثل " يوضع سره في أضعف خلقه"

بارك الله فيكم

monte
11-12-16, 07:25 AM
مسدس حلو جدا

heshamhassan2011
11-12-16, 04:25 PM
يا رجاله سألت سؤال و محدش جاوب عليا عايز احوله احوله ازاي ارجو المساعده

أبو يوسف المصري
11-12-16, 07:04 PM
علي معلوماتي المتواضعه أنه يضرب من غير تحويل بليه نمره 3 لكن بشرط تكون الماسوره مفتوحه ولا تقم بالتجربه إلا بعد التاكد من هذا الشرط
لكن لحماية الماسورة يمكن تركيب طبه بطول الماسورة وفي هذه الحاله هاتضرب بلي نمره 2
وافضل من يصنع طبه علي ح علمي هو المهندس أحمد مازنجر
أرجو ان اكون قد افدتك
لكن نريد أن نعرف الفرق بين الصيني والتركي
ومن اين يمكن شراء موديل 2010 جديد
نرجوا من الخبراء الإجابة

heshamhassan2011
11-12-16, 11:52 PM
شكرا لحضرتك

hadycool
11-12-20, 03:11 PM
سوال عشان انا هنضملكو هوا انا لازم العب في المسدس عشان يضرب بلي ولا هوا مجهز اصلا

heshamhassan2011
11-12-20, 09:55 PM
انا معايا واحد مقفول يا باشا و مش عارف يتفتح ازاي بس في بيبقي مفتوح طبعا ده علي حد علمي

hamer2
11-12-23, 07:04 PM
لقد اشتريت مسدس تونا مفتوح و لكن عند الضرب ينحشر الفارغ
كيف احل هذه المشكله

أبو يوسف المصري
11-12-28, 02:12 AM
لازم طبه علشان الأجزاء ترجع لان الأجزاء الاتوماتيكية ترجع بارتداد جزء من الغاز الناتج عن اشتعال البارود ولأصل في محدثات الصوت تكون مقفوله بطبه ولو جزئياً بحيث تسمح برجوع ولو قدر ضئيل من ناتج الإختراق للخلف ليعيد الأجزاء ويخرج الفارغ ويعيد تلقيم طلقه جديده
الكلام السابق كله بناءا علي استخدام طلقات صوت فقط