مشاهدة النسخة كاملة : المنتدى فى خطر (من وجهه نظرى)

sultan
11-06-19, 10:34 AM
انا شايف ان الوقت بقى احسن والناس الى خايفه المفروض متخفش زى الاول والشرطه بقت تنزل والجيش شايف شغله والموضوع الى حد ما بقى مظبوط فليه لسه مستمرين فى الحجات الى كنا بنسمح بيها وقت القلق من دافع الدفاع عن النفس انا عارف ان الكلام ده هيزعل منى ناس كتير بس انا بقول الى عندى ورزقى على الله ليه نفضل مكملين فى موضوع البلى والصواعق والحجات المخالفه دى مع انى كنت واحد من الناس الى بتفاعل مع الموضيع دى بس الى انا شيفه ان الوقت بتاع المواضيع دى خلص خلاص وحفظأ على المنتدى الجميل ده ارجو من طاقم الاداره وقف الحديث والبيع لمثل هذه المنتجات ولكم حريه الاختيار

avokato
11-06-19, 10:35 AM
المنتدي ملتزم بكل ما هو قانوني ولا يتدخل او يسمح بما هو غير قانوني

sultan
11-06-19, 10:36 AM
المنتدي ملتزم بكل ما هو قانوني ولا يتدخل او يسمح بما هو غير قانوني

شكرأ على المرور

moneey1975
11-06-19, 10:39 AM
نداء
الي كل الاعضاء المحترمين برجاء الوقوف بجوار منتدانا الحبيب وذلك عن طريق الالتزام بكل ما هو قانوني والبعد كل البعد عن كل ما هو غير قانوني

smsmn8888
11-06-19, 10:51 AM
اتفق معاك يا سلطان بخصوص الموضوع تا فعلا بس بصراحة انا عايز بس انتخبات ؟؟؟ الشعب او بالاخص المصلحة القادمة تعدي بس علي خير وربنا يستر انشاء اللة

جنرال
11-06-19, 11:07 AM
أنا مع سلطان فعلا ممكن سمعة المنتدى ماتبقاش كويسة لأن فيه حاجات كثيرة مش قانونية بتتعرض للبيع.فياريت الإدارة توقف الموضوع ده أو على الأقل يكون على الخاص.

msa_79
11-06-19, 11:27 AM
انا علطول ضد الحاجات دي ومقاطعها تماما ولم اشارك في اي موضوع منها ابداااا

أبو شمس
11-06-19, 11:33 AM
مع حضرتك في ان الادارة يجب ان تمنع كل ما هو غير قانوني للتداول من خلاله

sultan
11-06-19, 12:03 PM
رجاء من الاداره غلق جميع عمليات البيع والشراء والتعديل والمناقشه فى مواضيع التحويل لبلى او حى او اى شىء مخالف للقانون

جنرال
11-06-19, 12:04 PM
رجاء من الاداره غلق جميع عمليات البيع والشراء والتعديل والمناقشه فى مواضيع التحويل لبلى او حى او اى شىء مخالف للقانون
أنا متفق معاك تماماً.

mido axis
11-06-19, 12:24 PM
+11111111111 اتفق معك و البعد عن كل ماهو يضر بسمعة المنتدى بس فى بعض الاعضاء ممكن تزعل و مترحبش بالفكرة عشان هما تجار

sayedlabib
11-06-19, 01:03 PM
على فكره كلامك يا استاذ سلطان ممتاز واظن ممكن جدا اللى عايز اى حاجه ممكن يبعتها على الخاص او عن طريق تواصل التليفون وممكمن الفتره دى نبعد بقى عن البلى والماسورة المفتوحة والكلام اللى يودى فى داهيه ده

sultan
11-06-19, 01:09 PM
على فكره كلامك يا استاذ سلطان ممتاز واظن ممكن جدا اللى عايز اى حاجه ممكن يبعتها على الخاص او عن طريق تواصل التليفون وممكمن الفتره دى نبعد بقى عن البلى والماسورة المفتوحة والكلام اللى يودى فى داهيه ده

ليه نشبه المنتدى والناس المحترمه الى فيه الحمد لله كانت فتره وعدت والى انا عارفه الى معاه حاجه غلط يكفى على الخبر مجور ويخبيها فى البيت ده الى اتعلمناه من الناس القديمه انما الى بيحصل اليومين دول بقت منظره استعراض انا اعرف ناس متربين سوا من صغرنا وفوجئت انهم عندهم سلاح الى كلاشنكوف مكنتش مسدق الى انا شيفه وناس محترمه جدا بس طلع فى وقته وهوه ده المطلوب

ebrahem
11-06-19, 01:10 PM
حبا وإكراما فى المنتدى وتعاونا مع منفذى القانون:
الادارة :تشد حيلها وتبدأ تفلتر المنتدى من الشبهات مع اعطاء مهلة للأعضاء المخالفين ثلاثة أشهر مثلا لتوفيق الاوضاع تبدأ بعدها تنفيذ الحذف الفورى لأى مشاركة مشبوهة مع توقيع عقوبة مناسبة على المخالف كالحظر لمدة اسبوع أو نزول التقييم أو التصنيف.
الاعضاء - الهواة : يتعاونوا مع الادارة ويقللوا قدر الامكان من التفاعل مع الانواع دى من المشاركات
الاعضاء- التجار الى عندها مخزونات بسيطة من الحاجات المخالفة تتكرم وتتخلص منها بأسرع وقت ولو بتنازلات بسيطة بالاسعار وتركب الطبب الطبيعية عالمسدسات لانة بالتاكيد لا علم للجميع إلا بأنها محدثات صوت فقط و لا تتم كتابة كلمة مفتوح من المصدر مرة اخرى ويمكن ان يرمز لها مجازا خلال الثلاثة اشهر القادمة : م م ص
أن البنادق الهوائية لها الكثير من متعة الهواية والجمال والأسرار المبينة فى ذلك المنتدى المشرف لمصر كذلك تعلمنا القانون وما بة من حقوق وواجبات من خلال المشاركات الممتعة للخبراء فنرجو التعاون المثمر لننافس المنتديات العالمية فى معلوماتها وتجارب اعضائها ونشجع سياحة الصيد فى مصر من الداخل والخارج وذلك بالتفاعل المثمر مع أصحاب الهواية من الاشقاء العرب.
وأخيرا أتمنى من السادة المشاركين الالتزام بالقرآن والسنة فى الصيد وعدم التطرق أبدا للصيد بغرض قتل الحيوان الغير مؤذى دونما إستفادة منة تحياتى للجميع والى الامام دائما يا منتدانا الغالى.

sultan
11-06-19, 01:13 PM
حبا وإكراما فى المنتدى وتعاونا مع منفذى القانون:
الادارة :تشد حيلها وتبدأ تفلتر المنتدى من الشبهات مع اعطاء مهلة للأعضاء المخالفين ثلاثة أشهر مثلا لتوفيق الاوضاع تبدأ بعدها تنفيذ الحذف الفورى لأى مشاركة مشبوهة مع توقيع عقوبة مناسبة على المخالف كالحظر لمدة اسبوع أو نزول التقييم أو التصنيف.
الاعضاء - الهواة : يتعاونوا مع الادارة ويقللوا قدر الامكان من التفاعل مع الانواع دى من المشاركات
الاعضاء- التجار الى عندها مخزونات بسيطة من الحاجات المخالفة تتكرم وتتخلص منها بأسرع وقت ولو بتنازلات بسيطة بالاسعار وتركب الطبب الطبيعية عالمسدسات لانة بالتاكيد لا علم للجميع إلا بأنها محدثات صوت فقط و لا تتم كتابة كلمة مفتوح من المصدر مرة اخرى ويمكن ان يرمز لها مجازا خلال الثلاثة اشهر القادمة : م م ص
أن البنادق الهوائية لها الكثير من متعة الهواية والجمال والأسرار المبينة فى ذلك المنتدى المشرف لمصر كذلك تعلمنا القانون وما بة من حقوق وواجبات من خلال المشاركات الممتعة للخبراء فنرجو التعاون المثمر لننافس المنتديات العالمية فى معلوماتها وتجارب اعضائها ونشجع سياحة الصيد فى مصر من الداخل والخارج وذلك بالتفاعل المثمر مع أصحاب الهواية من الاشقاء العرب.
وأخيرا أتمنى من السادة المشاركين الالتزام بالقرآن والسنة فى الصيد وعدم التطرق أبدا للصيد بغرض قتل الحيوان الغير مؤذى دونما إستفادة منة تحياتى للجميع والى الامام دائما يا منتدانا الغالى.

انا معاك فى كل حاجه بس موضوع المهله ده مش معاك فيه وبعدين بالنسبه للتجار هما كسبو بما فيه الكفايه فمش هيجرا حاجه لو الحاجه اتباعت على اصلها وبسعرها يبقى موضوع كويس

sultan
11-06-19, 01:25 PM
دليل على كلامى ادخل فى اى وقت على صفحه المتواجدون حاليأ وبص شوف الضيوف عددهم اد ايه وبيشوفو انهى مواضيع من المنتدى والاعضاء عددهم اد ايه وبيشوفو ايه ومن هنا ابتديت اخاف على المنتدى

avokato
11-06-19, 01:26 PM
التحويل لحي ممنوع البلي يا جماعه مش مجرم اقري نص قانون الاسلحه والزخائر العقاب علي المسدسات المششخنه والماسوره المثقوله والزخيره الحيه يعني البلي مش زخيره حيه والمسدس محدث الصوت مش ممنوع محدث صوت وطلقه بلي مش ممنوعه لانه بيستعمل في الصيد الي بيتكلم علي خرطوش مداه اعلي وبيكون محلي الصنع ومن غير ترخيص وبيضرب 300 بليه مين هيصطاد ولا يدافع عن نفسه بكل دا الصوت وفيه بلي عادي

sultan
11-06-19, 01:31 PM
التحويل لحي ممنوع البلي يا جماعه مش مجرم اقري نص قانون الاسلحه والزخائر العقاب علي المسدسات المششخنه والماسوره المثقوله والزخيره الحيه يعني البلي مش زخيره حيه والمسدس محدث الصوت مش ممنوع محدث صوت وطلقه بلي مش ممنوعه لانه بيستعمل في الصيد الي بيتكلم علي خرطوش مداه اعلي وبيكون محلي الصنع ومن غير ترخيص وبيضرب 300 بليه مين هيصطاد ولا يدافع عن نفسه بكل دا الصوت وفيه بلي عادي

من الواضح انك بتتكلم من القانون ودى حاجه انا على ادى فيها بس الى افهمه ان البلى ده تغير من حاله المسدس وبعدين الى انا اعرفه من القانون ان خروج مقزوف بواسطه البارود الاادخانى ومش متاكد م الكلام ده وارجو التوضيح

avokato
11-06-19, 01:41 PM
انت لو محترف اسلحه انا قانوني ونحلل الموضوع اوك هشير صور قانون الاسلحه والجداول وتابع معايا ونحلله

sultan
11-06-19, 01:43 PM
بصو ايه الى قلقنى وخالانى اعمل الموضوع ده

avokato
11-06-19, 01:44 PM
http://www.egypthunt.net/attachment.php?attachmentid=10915&d=1304965019
http://www.egypthunt.net/attachment.php?attachmentid=10910&d=1304964897
http://www.egypthunt.net/attachment.php?attachmentid=10911&d=1304964897
http://www.egypthunt.net/attachment.php?attachmentid=10912&d=1304964897
http://www.egypthunt.net/attachment.php?attachmentid=10913&d=1304964897
http://www.egypthunt.net/attachment.php?attachmentid=10914&d=1304964897

avokato
11-06-19, 01:45 PM
بصو ايه الى قلقنى وخالانى اعمل الموضوع ده

تلاقيه حد عايز يشتري مسدس وبيدور علي حد اشتراه او جربه او نوعه ايه متقلقش انا فعلا كلمت ناس كتير رتب في الامن الوطني الجديد والمباحث في القسم ومفيهوش اي مشكله الا لو الظابط ابن تيت هياخده ويعرضك علي النيابه وهيروح الطب الشرعي ويرجي علي مفيش الي ممكن يعملك فيه قلق الشرطه العسكريه مبيفهوش بييلبسوا حتي لو مسدس مياه لعبه

smsmn8888
11-06-19, 01:49 PM
اةةة في شئ مهم اي شي حاد ممكن ا يستخدم للازاء يعني اي حاجة هتوضوع في القانون يعني لو ماشي بعاصايا مقشة تعتبر سلاح يعاقب عليها لقانون شئ طبيعي ما تا قانون مبارك

sultan
11-06-19, 01:52 PM
يعنى الى انا افهمه ان الناس موافقه على الى بيحصل ومفيش منه مشاكل تمام ربنا يكرم الجميع بالتوفيق

بسام سعيد
11-06-19, 01:53 PM
انا شايف ان الوقت بقى احسن والناس الى خايفه المفروض متخفش زى الاول والشرطه بقت تنزل والجيش شايف شغله والموضوع الى حد ما بقى مظبوط فليه لسه مستمرين فى الحجات الى كنا بنسمح بيها وقت القلق من دافع الدفاع عن النفس انا عارف ان الكلام ده هيزعل منى ناس كتير بس انا بقول الى عندى ورزقى على الله ليه نفضل مكملين فى موضوع البلى والصواعق والحجات المخالفه دى مع انى كنت واحد من الناس الى بتفاعل مع الموضيع دى بس الى انا شيفه ان الوقت بتاع المواضيع دى خلص خلاص وحفظأ على المنتدى الجميل ده ارجو من طاقم الاداره وقف الحديث والبيع لمثل هذه المنتجات ولكم حريه الاختيار

انا اوؤيد كلامك
لازم نبدأ نوقف الحجات الغلط

بسام سعيد
11-06-19, 01:53 PM
لان فعلا لي هناك مبرر لحمل مثل هذة الحجات

sultan
11-06-19, 01:56 PM
لان فعلا لي هناك مبرر لحمل مثل هذة الحجات

انتا فين ياعم من الصبح

avokato
11-06-19, 02:06 PM
اةةة في شئ مهم اي شي حاد ممكن ا يستخدم للازاء يعني اي حاجة هتوضوع في القانون يعني لو ماشي بعاصايا مقشة تعتبر سلاح يعاقب عليها لقانون شئ طبيعي ما تا قانون مبارك
اي حاجه في غير المعتاد او تثير الشك ممنوعه مثلا لو ماشي معاك برتقانتين وسكينه عادي لو ماشي ومعاك ورق وقطر الي بيقعوا بيه الورق عادي فاهمني لو معاك سكينه عاديه عادي سكينه بنصلين او نصل ونص او فيها شرشره ممنوعه تعتبر خنجر فهمتني لو مطوه لو قلتله بلاستيك حتي هتتعمل قضيه وفي الاتينن النتيجه واحده بس فيه حاجات تثير الشك والارتياب وحاجات عاديه

avokato
11-06-19, 02:07 PM
لو مسدس بيضرب بلي اهم حاجه متكنش الماسوره مثقوله او مششخنه والطلقه البلي مش طلقه حيه في القانون واسم مسدس الصوت محدث صوت يعني من كل المقاييس مش ممنوعه

sultan
11-06-19, 02:23 PM
لو مسدس بيضرب بلي اهم حاجه متكنش الماسوره مثقوله او مششخنه والطلقه البلي مش طلقه حيه في القانون واسم مسدس الصوت محدث صوت يعني من كل المقاييس مش ممنوعه

انا مش فاهم كلامك يعنى الطلقه البلى ملهاش حساب فى القانون والمسدس الصوت المفتوح الى بيضرب بلى عادى نمشى بيه فى الشارع ونقول انتا الى قولتلنا انه عادى مفهوش مشاكل

sultan
11-06-19, 02:24 PM
عليه العوض ومنه العوض لما رجال القانون هما الى بيقولو كده سبولنا احنا ايه الى مبنفهمش فى القانون على فكره كلامك ده هيطمن ناس كتير ويخليهم يتحركو بالكلام ده بشكل عادى وانتا الى هتشيل زنبهم لو حصلهم حاجه

avokato
11-06-19, 02:24 PM
انا هعمل موضوع منفرد وهنشر نصوص قانون الاسلحه وهحاول اجيب احكام نقض واحكام قضائيه سابقه ليها علاقه بالموضوع ونشتغل عليه لحد منوصل لحل

sultan
11-06-19, 02:27 PM
انا هعمل موضوع منفرد وهنشر نصوص قانون الاسلحه وهحاول اجيب احكام نقض واحكام قضائيه سابقه ليها علاقه بالموضوع ونشتغل عليه لحد منوصل لحل

يا متر انتا بتقول احكام نقض سابقه الى كان بيتمسك بكيلو بانجو كان بعدله شهر ولا اتنين ويطلع بالفلوس الجيش يتحدث ولنا ان نستمع وشكرااااااااااااا

koktal
11-06-19, 02:49 PM
فعلا الأمن دلوقتى شغال مخالفات واعتقلات قدام عينى .. وأكيد مواضيع الإليكتريك والمسدسات البلى والحاجات دى .. أخوانا الأعضاء اللى فى الإدارة هيوقفوها بإذن الله .. تحياتى للجميع ..

sameer
11-06-19, 03:49 PM
انا معاك يا سلطان باشا في كل كلامك

وما تزعلش نفسك ما حدش واخد منها حاجة

sultan
11-06-19, 04:07 PM
ههههههههههههههههههههههه فضايح صحيح وبرضه خرجنا من موضوعنا الله يهدى

صياد شبرا
11-06-19, 04:10 PM
يا اخواننا الكلام ده ما ينفعش عايزين تتكلمو مع بعض اتكلمو عاخاص ولا على الميل انما عالعام كدة ما ينفعش التفضيح ده

انا راضي زمتك انا غلط فية انا من الاول قلت رائي بس ودة حقي شوف هو قال اية

وانا في انتظار الادارة

ebrahem
11-06-19, 04:17 PM
السادة قسم العمليات الخاصة بالمنتدى برجاء سرعة اتخاذ الاجراءات الفنية والقانونية لا ستعادة حق صياد شبرا

sultan
11-06-19, 04:19 PM
السادة قسم العمليات الخاصة بالمنتدى برجاء سرعة اتخاذ الاجراءات الفنية والقانونية لا ستعادة حق صياد شبرا

هوه احنا عندنا عمليات خاصه فى المنتدى هنا سترك يا ستار
هههههههههه

abdalla nabel
11-06-19, 04:22 PM
اهدي يا سلطان باش انتا محترم وانتا يا صيد شبرا برادو انسان محترم انا بردو من شبرا علي فكرة وريت مشرفي القسم اعطاء كل صاحب حق حقة شكرا تقبلو مروري

sultan
11-06-19, 04:23 PM
اهدي يا سلطان باش انتا محترم وانتا يا صيد شبرا برادو انسان محترم انا بردو من شبرا علي فكرة وريت مشرفي القسم اعطاء كل صاحب حق حقة شكرا تقبلو مروري

انتا شوفته اتهمنى بئيه وطلع معندوش حق فى اتهامه يستاهل كل الى يجراله

sameer
11-06-19, 04:26 PM
ياااااااه الموضوع اتشخرم خالص

طلعت مجدي
11-06-19, 04:27 PM
هههههههههه

انتا شوفته اتهمنى بئيه وطلع معندوش حق فى اتهامه يستاهل كل الى يجراله

انا اسف للمداخلة بس احضرتك مش عاوز اي حد يقول رائيو ومش عجبك كلام ebrahem طيب لية وبعدين اية الي هيجرالو انا شيف ان صياد شبرا صاحب حق ارجوك متزعلش تحياتي

sultan
11-06-19, 04:29 PM
انا اسف للمداخلة بس احضرتك مش عاوز اي حد يقول رائيو ومش عجبك كلام ebrahem طيب لية وبعدين اية الي هيجرالو انا شيف ان صياد شبرا صاحب حق ارجوك متزعلش تحياتي

فهمتنى غلط انا مبتريقش على ابراهيم وهوه عارف كده انا بخرج من الجو المشحون الى حصل مش اكتر وكل واحد يئول الى هوه عايزه بس بدليل وانتا قريت الموضوع احب اعرف رئيك الشخصى

sameer
11-06-19, 04:29 PM

يا اخي اللي ليه حق يروح يشتكي للإدارة او الاحسن انه يبعت للراجل بكل ذوق رسالة يقوله كذا كذا كذا

مش يجرسه كدا في موضوعه

sultan
11-06-19, 04:31 PM
لا انا عندى يجرس على العام بحق احسن ما يتهم من غير حق

sultan
11-06-19, 04:44 PM
ارجو من الاداره مسح كل المشاركات الى صدرت منى ومن غيرى بمواضيع خارج الموضوع الاساسى

ونرجع لموضوعنا وهوه وقف كل عمليات البيع الغير قانونيه

braveheart
11-06-19, 07:43 PM

هههههههههه

السادة الأفاضل أعضاء المنتدي الكرام ... لن نسمح بأي تجاوزات في حق الأعضاء و المنتدي ... لا يجوز توجيه أتهامات لأي عضو أو الأساءة إليه بأي شكل من الأشكال ... فهذا غير مقبول ، و قد تم بالفعل تطهير الموضوع من المشاركات المسيئة.

و بالنسبة لقسم العمليات الخاصة التي ذكرها الأستاذ / إبراهيم فهو يقصد بها المشرفين القائمين علي الحفاظ علي المنتدي و الأعضاء من أي إساءات يا أ / سلطان .. فأرجو أن تتقبل ذلك .. دة بعد إذنك طبعا.

أما بالنسبة لموضوعك الذي أري أنه مثمر بغض النظر عن التجاوزات .. فأنا أري أن أستفتاء الأعضاء في هذا الشأن سيكون أفضل ... و في حالة موافقة 100 عضو علي هذا التعديل أري أن الإدارة الرئيسية ( المقصود بها هنا ملاك المنتدي و ليس المشرفين ) ستهتم بكل تأكيد ، و سيكون من دواعي سروري نقل صوتكم إليها و الوقوف بجانبكم بهذا الشأن .. و في النهايه أتمني لكم كل التوفيق.

sultan
11-06-19, 07:46 PM
حبيبى انا لو مش مقدر الناس الى فى المنتدى مكنتش اخاف على الناس الى فيه واعمل موضوع زى كده وانا معاك فى كل الى تقوله

sultan
11-06-19, 08:17 PM
برجاااااااااااااااااااء غلق الموضوع لنقلنا على موضوع اكبر وهوه الاستفتاء

أبو مهند
11-06-22, 07:49 PM
مع احترامي المنتدي مش في خطر ولا حاجة لأن المنتدي ما هو إلا مكان بيحاول مشرفيه بصفة دائمة ملاحقة الأخطاء وتعديلها أو حذفها قدر الطاقة والسهو والخطأ منهم وارد ، فوجود مواضيع مخالفة في أي منتدي بالعالم شيء طبيعي ودور الأعضاء هو الإبلاغ عن المواضيع التي يرونها غير مناسبة ثم القرار الأخير للفريق الفني

هشام سمير
11-06-22, 11:14 PM
اتفق معكم فى الرأى لابد من وضع حد لمثل هذه المواضيع
وانا الحمد لله طولفترة تجارتى لم اعرض اى شى مخالف فى القوانين ولم اتحدث مطلقاً فى اى تعديل سوى مره واحده وكان كلام عادى جداً وبناء على رغبة الاخوه سيتم دراسة الموضوع بشكل جدى والوصول الى افضل حل فيه
شكراً لكل الاخوه حرصهم على المنتدى
شكراً للاخ الغالى سلطان باشا

sultan
11-06-22, 11:44 PM
اتفق معكم فى الرأى لابد من وضع حد لمثل هذه المواضيع
وانا الحمد لله طولفترة تجارتى لم اعرض اى شى مخالف فى القوانين ولم اتحدث مطلقاً فى اى تعديل سوى مره واحده وكان كلام عادى جداً وبناء على رغبة الاخوه سيتم دراسة الموضوع بشكل جدى والوصول الى افضل حل فيه
شكراً لكل الاخوه حرصهم على المنتدى
شكراً للاخ الغالى سلطان باشا

مع انى كنت ناوى مكتبش كلمه تانى فى المنتدى واعد اتفرج من بعيد بس يعز عليا انك تكلمنى يا هشام ومردش عليك بس طريقه قفل موضوع الاستفتاء بالمنظر ده اكدتلى حجات كتير وعلى العموم هرجع اتفرج من بعيد تانى وشكرا ليك ياهشام وانتا مثال للصياد المحترم والتاجر الامين
مع انى مشوفتكش ومشترتش منك حاجه بس كلامك فى التلفون وشكر الناس فيك يدوك اكتر من كده مكانه فى وسطنا

جنرال
11-06-23, 12:02 AM
هسأل سؤال أعتقده منطقي . ليه المسدس الصوت في الغالب بيستخبي و لية اللي شايل كتر بيخبيه وليه اللي شايل غاز بيخبيه؟!!علشان هما في حالتهم مش ممنوعين ولكن معناهم خطير.يبقى ما نفسرش القانون من ناحية واحدة ما أهو أنا لو ماشي بكيس برتقال يبقى عادي لكن لو حدفت الناس بيه ممكن أتمسك .
الخلاصة أنه رغم أن القانون لم يجرم المسدس الصوت بصورة مباشرة ولكن معناه مجرم مليون في الميه و هو الإرهاب أو الإزعاج ىأو البلي طبعا. وطبعا الأخطر منه زي الإلكتريك و خلافه . يبقى المنطق بيقول الحاجات دي مش صح و مش قانونية. وغذا كان فيه شك يبقى نلجأ للقاعدة الشرعية التي تدعو للبعد عن الشبهات.
أما عن المنتدى لو ظهرت الحاجات ده هما هيتشهر بأنه يبيع الحاجات دي والموضوع ممكن يكبر.علشان كده أنا فاهم سلطان لما بيقول المنتدى في خطر.
و لسلطان أقوله أنا وصلني نفس الشعور اللي وصلك وضعورك مظبوط.
مع تحياتي للجميع

هشام سمير
11-06-23, 12:04 AM
مع انى كنت ناوى مكتبش كلمه تانى فى المنتدى واعد اتفرج من بعيد بس يعز عليا انك تكلمنى يا هشام ومردش عليك بس طريقه قفل موضوع الاستفتاء بالمنظر ده اكدتلى حجات كتير وعلى العموم هرجع اتفرج من بعيد تانى وشكرا ليك ياهشام وانتا مثال للصياد المحترم والتاجر الامين
مع انى مشوفتكش ومشترتش منك حاجه بس كلامك فى التلفون وشكر الناس فيك يدوك اكتر من كده مكانه فى وسطنا

لا يا سلطان باشا معاش وا كان اللى يزعلك حضرتك من الشخصيات المحترمه فى المنتدى ونتفاخر بوجدك بينا ياريت تقولى ايه زعلك واوعدك احله فى ثوانى

sultan
11-06-23, 12:12 AM
لا يا سلطان باشا معاش وا كان اللى يزعلك حضرتك من الشخصيات المحترمه فى المنتدى ونتفاخر بوجدك بينا ياريت تقولى ايه زعلك واوعدك احله فى ثوانى

الموضوع انى مش عايز اصحى فى يوم الاقى المنتدى مقفول وناس من اعضائه المحترمين محبوسين علشان عملو نصايب بالحاجه الى بيشتروها من هنا وكله شغال زى الفل لا استحى ولا مدارى ورقم تلفون واسمه ويقابل ناس ميعرفهاش ويتحرك ببضاعه ممنوعه ويكتب ويصور تعديل سلاحه خلااااااص كله عرف البلى بيتعمل ازاى والمسدس بيتفتح ازاى والطبه بتتخرم كام مللى نلم نفسينا بقى ونمسح مواضعنا الى هتبقى ملحقانا طول عمرنا طب ااولكم على حاجه الناس الى بتكتب رقم تلفونها وبتبيع الحجات دى تحط رقم تلفونها على جوجل وتعمل سرش وتبقى تقولى ايه النتيجه هيلاقو مواضيع هما نسيوها بس جوجل مبينساش

xman
11-06-23, 12:49 AM
بارك الله فيك اخى سلطان و جزاك كل خير علي نصيحتك القيمة للمنتدي و يشرفني ان اضم صوتي اليك.

Ahmed914
11-06-23, 12:59 AM
ليه نشبه المنتدى والناس المحترمه الى فيه الحمد لله كانت فتره وعدت والى انا عارفه الى معاه حاجه غلط يكفى على الخبر مجور ويخبيها فى البيت ده الى اتعلمناه من الناس القديمه انما الى بيحصل اليومين دول بقت منظره استعراض انا اعرف ناس متربين سوا من صغرنا وفوجئت انهم عندهم سلاح الى كلاشنكوف مكنتش مسدق الى انا شيفه وناس محترمه جدا بس طلع فى وقته وهوه ده المطلوب

هوا ده الصح !!!!!!!!!!!! .... كل واحد يلم ثعا.... أحم !! ... كل واحد يدفن الحتة اللى معاه لوقت عوزة !!!!

avokato
11-06-23, 11:25 AM
عليه العوض ومنه العوض لما رجال القانون هما الى بيقولو كده سبولنا احنا ايه الى مبنفهمش فى القانون على فكره كلامك ده هيطمن ناس كتير ويخليهم يتحركو بالكلام ده بشكل عادى وانتا الى هتشيل زنبهم لو حصلهم حاجه

مشكور علي مجاملتك الرقيقه وانا مبجاملش انا بقول القانون بيقول والعرف بيقول والصح بيقول مينفعش اعكس كلامي عشان اطمن حد ولا اقلق حد انت تسمع عن حاجه اسمها نصله ممكن تاخد فيها 3 سنين دي بقي ازبل سلاح ممكن حد يتمسك بيه دي عباره عن معلقه مسنونه من طرفها ومعملها ايد بيتلزق عليها شكرتون كهربا يعني حوار فكسان بس الي بيتمسك بيها بيبقي معروف انه ابن تيت في تيت ودي غالبا بتبقي جوا الحجز والسجن او العيال المسجله هتعامل دا زي الي معاه اليكتريك ولا مسدس بلي وشكله محترم القانون مش بيفرق بس قارن

avokato
11-06-23, 11:30 AM
هسأل سؤال أعتقده منطقي . ليه المسدس الصوت في الغالب بيستخبي و لية اللي شايل كتر بيخبيه وليه اللي شايل غاز بيخبيه؟!!علشان هما في حالتهم مش ممنوعين ولكن معناهم خطير.يبقى ما نفسرش القانون من ناحية واحدة ما أهو أنا لو ماشي بكيس برتقال يبقى عادي لكن لو حدفت الناس بيه ممكن أتمسك .
الخلاصة أنه رغم أن القانون لم يجرم المسدس الصوت بصورة مباشرة ولكن معناه مجرم مليون في الميه و هو الإرهاب أو الإزعاج ىأو البلي طبعا. وطبعا الأخطر منه زي الإلكتريك و خلافه . يبقى المنطق بيقول الحاجات دي مش صح و مش قانونية. وغذا كان فيه شك يبقى نلجأ للقاعدة الشرعية التي تدعو للبعد عن الشبهات.
أما عن المنتدى لو ظهرت الحاجات ده هما هيتشهر بأنه يبيع الحاجات دي والموضوع ممكن يكبر.علشان كده أنا فاهم سلطان لما بيقول المنتدى في خطر.
و لسلطان أقوله أنا وصلني نفس الشعور اللي وصلك وضعورك مظبوط.
مع تحياتي للجميع

متيجي ناخد راي القانون برضه ونسال في المجلس الاعلي للقوات المسلحه او فتوي من النيابه انا هحاول اعمل محضر اثبات حاله بمسدس صوت في النيابه والقسم واجبلك الورقه سكانر بختم النسر انها مش مجرمه