مشاهدة النسخة كاملة : معلومات خاطئة تهمك

طلعت بخيت بسكالس
09-05-15, 08:12 PM
هناك بعض المعلومات الخاطئة التى نتداولها أردت بهذا الموضوع الأشارة اليها وأن كان البعض منها لاينتمى الى منتدانا الكريم ألا أنها برضه معلومات
1/ سم العقرب قاتل :
غلط ، يعتقد الكثير منا أن لدغة العقرب قاتلة والحقيقة أن أشد العقارب سمية لاتقتل الإنسان العادي ولكن قد تتسبب بموت الطفل الرضيع أو كبير السن ومريض القلب إذا لم يتم العلاج.
فعند لدغة العقرب لاقدر الله إعرف بانها لاتسبب الوفاة وبالتالي لاتخف وحافظ على هدوئك واذهب لأقرب مستشفى. معظم وفيات لدغات العقارب تحدث بسبب السكتة القلبية من الخوف!!!

2/ بعد وجبة دسمة لابد من الحركة لهضم الطعام :
غلط ، لأن الحركة سوف تقلل الدم الواصل لجهاز الهضم وبالتالي تتباطأ عملية الهضم .
الأسد مثلا بعد تناول وجبته الدسمه يرتاح تحت ظل الشجرة وتصرفه هذا غريزي يعني هو الصح  .

3/ الأسد يعيش في الغابة:
وللأسف حتى في المدارس يكرر هذا الكلام .
الأسد يعيش في مناطق الحشائش والسهول ولا يسكن الغابات الاستوائية أبدا .

4/ القطط تحب أكل الفئران:
غير صحيح فالقط لا يأكل الفأر إلا مضطرا ولكنه يلاحقه من باب التسلية واللعب، يعني تضييع وقت،�= �

5/ كهرباء 220 فولت أكثر تكلفة من 110 فولت :
لايوجد فرق من ناحية الاستهلاك ولكن الفرق في شدة التيار المار بالسلك والتي تتسبب في سخونة واحتراق الأسلاك وهي تتناسب عكسيا مع فرق الجهد،
يعني: لو فيه دفايه 2000 وات تعمل على 110 فولت سوف يمر بالسلك 18 أمبير أما لوكانت تعمل على 220 فلن يمر بالسلك الا 9 أمبير فقط .
بمعنى ان الأجهزة التى تعمل على 220 أكثر أمانا من التى تعمل على 110 فولت .

6/ القلب يقع في الجهة اليسرى :
غلط في غلط في غلط، قلب الانسان بين الرئتين تماما ولكنه يميل قليلا جهة اليسار .

7/ الأعشاب الطبيعية لاتضر :
كثيرا ما نسمع هذه الكلمة وأحيانا من بعض الصيادلة للأسف . يقولون ان هذا الدواء مركب من اعشاب طبيعية اذا لم ينفعك مش هايضرك ،
ويفوت عليه ان بعض الأعشاب سام وبعضها يسبب حساسية لأناس معينين ..
تذكّر ان الأعشاب تحتوى على مركبات كيميائية مثلها مثل بقية الأدوية ولكنها لم تحضّر بالمصنع بل هي طبيعية .

8/ فأرة الليزر :
الكثيرين يعتقدون أن فأرة الكمبيوتر الضوئية تعمل بالليزر وهذا خطأ لأنها تعمل بالضوء العادي .
9/ ليس للحشرات دم :
الحشرات مثلها مثل غيرها من افراد مملكة الحيوان لها دم ولكن يختلف لونه ولزوجته عن دم باقي الحيوانات .

10/ الصابون يعقم ويطهر :
غلط،، الصابون العادي ينظف نعم ولكنه لايعقم ، أي لايقتل الجراثيم .
وتوجد الآن أنواع معينه من الصابون مزودة بمواد معقمة مثل ديتول ولايف بوي .
11/الإكثار من السكريات يسبب مرض السكري :
غلط وغير صحيح أبداً، لأن مرض السكري سببه تلف خلايا بيتا في البنكرياس =d 8و عدم فعالية الأنسولين المفرز داخل الجسم .
وهذه تحدث لأسباب متعددة ليس من بينها أكل الحلويات.

12/ الثور يهتاج عند رؤية اللون الأحمر :
الثور مثل بقية الثدييات يرى الأحمر رمادي ولا يميز إلا عدد قليل جدا من الألوان و لكنه يهتاج لحركة المصارع الأستفزازية .

13/ الفاكهه بعد الطعام مفيدة :
تناول الفاكهة في نهاية الوجبة تدمر إنزيم بتيالين وهو إنزيم أساسي لإتمام عملية هضم النشويات‏ .
قال تعالى:{ وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُونَ* وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ } سورة الواقعة (20-21) .
بدأت الآية الكريمة بالفاكهة ثم بالطعام وهذا إعجاز قرآني . لذلك يجب مراعاة أصول التغذية السليمة في تناولها ‏كما يقول أحد مستشاري التغذية والصحة العامة والمناعة .
لأن تناول الفاكهة في نهاية الوجبة أشبه بتناول جرعة من السم!!
لأنها تدمر إنزيم بتيالين وهو إنزيم أساسي لإتمام عملية هضم النشويات‏ .
كذلك ذكرت جريدة الأهرام : أن الفاكهة تحتاج إلى مرور بطئ إلى المعدة حتى
تهضم بطريقة طبيعية ‏، ولكنها عندما تلتقي باللحوم تتخمر في المعدة وقد تتحول إلى كحول يعوق عملية الهضم‏ .
وفي الوقت نفسه‏ ‏ تفقد الفاكهة كل ما تحتويه من فيتامينات وتضطرب عملية التمثيل الغذائي للبروتين‏ .
بالإضافة إلى أن التحلل غير العادي للبروتينات ينتج عنه إنتفاخ في المعدة‏.‏
وينصح مستشاري التغذية والصحة العامة والمناعة بتناول الفاكهة بعد نحو ثلاث ساعات من تناول وجبة الغداء أو ساعة قبل تناول العشاء‏,‏ أو تناول وجبة كاملة من الفاكهة‏ فقط .

adel152
09-05-15, 08:49 PM
هناك بعض المعلومات الخاطئة التى نتداولها أردت بهذا الموضوع الأشارة اليها وأن كان البعض منها لاينتمى الى منتدانا الكريم ألا أنها برضه معلومات
1/ سم العقرب قاتل :
غلط ، يعتقد الكثير منا أن لدغة العقرب قاتلة والحقيقة أن أشد العقارب سمية لاتقتل الإنسان العادي ولكن قد تتسبب بموت الطفل الرضيع أو كبير السن ومريض القلب إذا لم يتم العلاج.
فعند لدغة العقرب لاقدر الله إعرف بانها لاتسبب الوفاة وبالتالي لاتخف وحافظ على هدوئك واذهب لأقرب مستشفى. معظم وفيات لدغات العقارب تحدث بسبب السكتة القلبية من الخوف!!!

2/ بعد وجبة دسمة لابد من الحركة لهضم الطعام :
غلط ، لأن الحركة سوف تقلل الدم الواصل لجهاز الهضم وبالتالي تتباطأ عملية الهضم .
الأسد مثلا بعد تناول وجبته الدسمه يرتاح تحت ظل الشجرة وتصرفه هذا غريزي يعني هو الصح  .

3/ الأسد يعيش في الغابة:

4/ القطط تحب أكل الفئران:
غير صحيح فالقط لا يأكل الفأر إلا مضطرا ولكنه يلاحقه من باب التسلية واللعب، يعني تضييع وقت،�= �

5/ كهرباء 220 فولت أكثر تكلفة من 110 فولت :
لايوجد فرق من ناحية الاستهلاك ولكن الفرق في شدة التيار المار بالسلك والتي تتسبب في سخونة واحتراق الأسلاك وهي تتناسب عكسيا مع فرق الجهد،
يعني: لو فيه دفايه 2000 وات تعمل على 110 فولت سوف يمر بالسلك 18 أمبير أما لوكانت تعمل على 220 فلن يمر بالسلك الا 9 أمبير فقط .
بمعنى ان الأجهزة التى تعمل على 220 أكثر أمانا من التى تعمل على 110 فولت .

6/ القلب يقع في الجهة اليسرى :
غلط في غلط في غلط، قلب الانسان بين الرئتين تماما ولكنه يميل قليلا جهة اليسار .

7/ الأعشاب الطبيعية لاتضر :
كثيرا ما نسمع هذه الكلمة وأحيانا من بعض الصيادلة للأسف . يقولون ان هذا الدواء مركب من اعشاب طبيعية اذا لم ينفعك مش هايضرك ،
ويفوت عليه ان بعض الأعشاب سام وبعضها يسبب حساسية لأناس معينين ..
تذكّر ان الأعشاب تحتوى على مركبات كيميائية مثلها مثل بقية الأدوية ولكنها لم تحضّر بالمصنع بل هي طبيعية .

8/ فأرة الليزر :
الكثيرين يعتقدون أن فأرة الكمبيوتر الضوئية تعمل بالليزر وهذا خطأ لأنها تعمل بالضوء العادي .
9/ ليس للحشرات دم :
الحشرات مثلها مثل غيرها من افراد مملكة الحيوان لها دم ولكن يختلف لونه ولزوجته عن دم باقي الحيوانات .

10/ الصابون يعقم ويطهر :
غلط،، الصابون العادي ينظف نعم ولكنه لايعقم ، أي لايقتل الجراثيم .
وتوجد الآن أنواع معينه من الصابون مزودة بمواد معقمة مثل ديتول ولايف بوي .
11/الإكثار من السكريات يسبب مرض السكري :
غلط وغير صحيح أبداً، لأن مرض السكري سببه تلف خلايا بيتا في البنكرياس =d 8و عدم فعالية الأنسولين المفرز داخل الجسم .
وهذه تحدث لأسباب متعددة ليس من بينها أكل الحلويات.

12/ الثور يهتاج عند رؤية اللون الأحمر :
الثور مثل بقية الثدييات يرى الأحمر رمادي ولا يميز إلا عدد قليل جدا من الألوان و لكنه يهتاج لحركة المصارع الأستفزازية .

13/ الفاكهه بعد الطعام مفيدة :
تناول الفاكهة في نهاية الوجبة تدمر إنزيم بتيالين وهو إنزيم أساسي لإتمام عملية هضم النشويات‏ .
قال تعالى:{ وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُونَ* وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ } سورة الواقعة (20-21) .
بدأت الآية الكريمة بالفاكهة ثم بالطعام وهذا إعجاز قرآني . لذلك يجب مراعاة أصول التغذية السليمة في تناولها ‏كما يقول أحد مستشاري التغذية والصحة العامة والمناعة .
لأن تناول الفاكهة في نهاية الوجبة أشبه بتناول جرعة من السم!!
لأنها تدمر إنزيم بتيالين وهو إنزيم أساسي لإتمام عملية هضم النشويات‏ .
كذلك ذكرت جريدة الأهرام : أن الفاكهة تحتاج إلى مرور بطئ إلى المعدة حتى
تهضم بطريقة طبيعية ‏، ولكنها عندما تلتقي باللحوم تتخمر في المعدة وقد تتحول إلى كحول يعوق عملية الهضم‏ .
وفي الوقت نفسه‏ ‏ تفقد الفاكهة كل ما تحتويه من فيتامينات وتضطرب عملية التمثيل الغذائي للبروتين‏ .
بالإضافة إلى أن التحلل غير العادي للبروتينات ينتج عنه إنتفاخ في المعدة‏.‏
وينصح مستشاري التغذية والصحة العامة والمناعة بتناول الفاكهة بعد نحو ثلاث ساعات من تناول وجبة الغداء أو ساعة قبل تناول العشاء‏,‏ أو تناول وجبة كاملة من الفاكهة‏ فقط .

شكرا على هذه المعلومات الهامة والقيمة

عمر المختار
09-05-15, 09:31 PM
روووووووووعة بسم الله ماشاء الله
معلومات جميلة وجيدة جدا
الف شكر ياأستاذ طلعت

طلعت بخيت بسكالس
09-05-15, 11:04 PM
حبيب قلبى عمر المختار
شكرا لمحبتك الغالية
وأيضا جزيل الشكر والأحترام للأخ عادل

Pellet-Master
09-05-16, 01:33 AM
معلومات مفيدة جدا جدا

شكرا أستاز طلعت

galal khalifa
09-05-16, 09:45 AM
الاخ العزيز طلعت
انا مش هاقول الا شئ واحد الله يفتح عليك يا كبيييييير

طلعت بخيت بسكالس
09-05-16, 01:26 PM
أستاذ Pellt Master وأخويا الغالى جلجل حقيقي أخجلتم تواضعى .
ربنا يبارك فيكم وفي هوايتنا وفي منتدانا الجميل
وتقبلوا كل الشكر وفائق الأحترام

venatic13
09-05-16, 10:42 PM
حلوه جدا جدا

وياريت موضوعين ثلاثه من كده

طلعت بخيت بسكالس
09-05-20, 09:57 AM
أخي الغالى Venatic 13
الغالي يأمر وماعلينا إلا التنفيذ (أنتظرني قريبا فى مواضيع أخري )

حورس1
09-10-24, 08:49 PM
الله يبارك لك موضوع رائع

عاصــم الشبراوينــي
09-10-24, 09:06 PM
فعلا بعد الموضوع الروعه ده انا اول واحد هنستني مواضيع حضرتك القيمه والتي تستحق الانتظار

طلعت بخيت بسكالس
09-10-25, 02:37 PM
أخي وحبيبي الغالي عاصم باشا
بجد وحشتني أوى ووحشنا جميعا منتدانا الجميل
ويارب لا تحرمنا من بعض أبدا ولا تقطع بينا تواصلنا الجميل

عاصــم الشبراوينــي
09-10-25, 04:45 PM
شكرا بس الشكر كله ليك وعلي المواضيع القيمه الي كل الاعضاء ينتظروها ويتابعوها وان شاء الله مش هيكون في انقطاع تاني

حسام عبادي
09-10-27, 11:15 AM
معلومات قيمه فعلآ وياريت المزيد

wegdan12345
09-11-10, 11:23 AM
جامدة اوي المعلومات دي بس اول معلومة بيتهيئلي مش مظبوطة لا في انواع عقارب سمها يقتل الانسان بعد 15 ثانية وممكن تتاكد من المعلومة دي من حلقة د مصطفي محمود العلم والايمان عن العقارب وتقدر تجيبها من علي youtube

mradwey
09-11-17, 11:40 PM
مشكور استاذ طلعت علي المعلومات القيمة ديه و الواحد فعلا كان عنده معلومات خطا و حضرتك صلحتها

mohamed anwar
09-11-18, 08:47 AM
لاتسعني كليمه تقييم وتقيمي هو التصفيق الحار وقلع القبعه

طلعت بخيت بسكالس
09-11-18, 12:16 PM
الشابو ليك أنت يكبير يانهر العلم في عالم السلاح

طلعت بخيت بسكالس
09-11-18, 12:17 PM
مشكور استاذ طلعت علي المعلومات القيمة ديه و الواحد فعلا كان عنده معلومات خطا و حضرتك صلحتها

أخي الغالي أنا اللي باشكرك علي مرورك الكريم

أسامه خطاب
09-12-01, 10:19 AM
3/ الأسد يعيش في الغابة:
يعني كده الأسد واخد لقب ملك الغابة أونطة ، هههههههه
معلومات قيمة ومفيدة وبصراحة انا استفدت كده من حكاية ان السكر الكتير ما بيجيبش سكر لأاني بأشرب الشاي سكر زيادة
وتحياتي لك على هذا العطاء المفيد

طلعت بخيت بسكالس
09-12-03, 12:36 AM
أخي الغالي أسامة باشا خطاب
هو الأسد بس اللي واخد اللقب أونطة ........................ ياعم قول يارب
عموما دا أنا اللي أتشرفت بزوقك ومرورك الكريم

salahfareed
09-12-05, 07:33 AM
معلومات جميله جدا ومفيدة يا بن بخيت الله ينور عليك ودائما تجيب لنا الجديد
مشكوووووووووووووووووووووووووووووور كتييييييييييييييييييييييييييييير

طلعت بخيت بسكالس
09-12-05, 02:45 PM
عم صلاح باشا الغالي وكبير منتدانا
نورتني وشرفتني بمرورك الكريم

gamal abdelhak
09-12-12, 08:06 PM
استاذ طلعت دى معلومات قيمة ومفيده جدا وميعرفهاش الا دكتور .مهندس كهرباء عالم فى الطبيعة انت مين فيهم.......

طلعت بخيت بسكالس
09-12-12, 09:26 PM
أستاذ جمال ده من أدبك وكثرة ذوقك
أنا مهندس بترول غلبان عبد فقير الي الله من عبيده باحب الصيد والرمايه وبموت في أصحابي
عموما شكرا جزيلا ليك علي مرورك الكريم

عماد النجار
09-12-28, 08:47 PM
كلام جميل ومعلومات مميزة من رجل مميز جدا

Oonyx
09-12-28, 10:14 PM
ربنا يجزيك خير على الافادة

shooter
10-02-04, 05:45 AM
الله ينور يا ابو طلعت

طلعت بخيت بسكالس
10-02-04, 01:35 PM
الله ينور يا ابو طلعت

وعليك ياغالي وعلي كل الحبايب

Gamohunter
10-02-06, 12:21 AM
اخونا طلعت باشا شكرا على الموضوع الجميل لكن لى تعقيب على موضوع لدغه العقرب حيث انى طبيب وتعاملت مع الحلات دى كتير جدا فى الفيوم ومناطق اخرى
انا معك ان اغلب الحالات تمر دون ان تسبب الوفاه لكن هناك حالات تموت فعلا حتى مع استخدام العلاج المكثف ولكن الحلات الخطيره غالبا ما تكون فى الاطفال لان كميه السم تعتبر كبيره بالنسبه لوزن الطفل وكبار السن وخصوصا فى الناس النحيفه جدا كما تفضلت انته وقلت
المهم فى لدغات العقرب ان تتوجه للمستشفى بسرعه لان لدغه العقرب قد تؤثر سريعا فى الجسم والاعراض هى الم شديد وعرق فى مكان اللدغه وهنا يتكفى حقنه مصل واحده
ايضا تنميل بالشفتين ودى من علامات الخطوره لكن فى البدايه
قد يزيد تاثير السم و يحدث هياج فى الجهاز العصبى اللا ارادى الثيمباثاتيك والباراثيمباثاتيك معا وتزداد ضربات القلب بصوره شديده ويحدث عرق شديد وافرازات شديده من القصبه الهوائيه لدرجه انك تسمع صوت الصدر كقربه الماء وطبعا الحلات دى تعالج فى مستشفى وتحتاج طبيب لديه خبره فى التعامل معاها و باختصار تحتاج كميه كبيره من المصل
فى النهايه اود ان اقول ان اغلب الحالات تمر دون حدوث وفاه والحالات التلى تحتاج حجز بالمستشفى قليله
وتقبل مرورى بعد ما رخمت عليكم وغمقتها وخليتها خل هههههههه

طلعت بخيت بسكالس
10-02-06, 01:17 PM
اخونا طلعت باشا شكرا على الموضوع الجميل لكن لى تعقيب على موضوع لدغه العقرب حيث انى طبيب وتعاملت مع الحلات دى كتير جدا فى الفيوم ومناطق اخرى
انا معك ان اغلب الحالات تمر دون ان تسبب الوفاه لكن هناك حالات تموت فعلا حتى مع استخدام العلاج المكثف ولكن الحلات الخطيره غالبا ما تكون فى الاطفال لان كميه السم تعتبر كبيره بالنسبه لوزن الطفل وكبار السن وخصوصا فى الناس النحيفه جدا كما تفضلت انته وقلت
المهم فى لدغات العقرب ان تتوجه للمستشفى بسرعه لان لدغه العقرب قد تؤثر سريعا فى الجسم والاعراض هى الم شديد وعرق فى مكان اللدغه وهنا يتكفى حقنه مصل واحده
ايضا تنميل بالشفتين ودى من علامات الخطوره لكن فى البدايه
قد يزيد تاثير السم و يحدث هياج فى الجهاز العصبى اللا ارادى الثيمباثاتيك والباراثيمباثاتيك معا وتزداد ضربات القلب بصوره شديده ويحدث عرق شديد وافرازات شديده من القصبه الهوائيه لدرجه انك تسمع صوت الصدر كقربه الماء وطبعا الحلات دى تعالج فى مستشفى وتحتاج طبيب لديه خبره فى التعامل معاها و باختصار تحتاج كميه كبيره من المصل
فى النهايه اود ان اقول ان اغلب الحالات تمر دون حدوث وفاه والحالات التلى تحتاج حجز بالمستشفى قليله
وتقبل مرورى بعد ما رخمت عليكم وغمقتها وخليتها خل هههههههه

معلومات علمية غاية في الروعة وأنت لاغمقت ولا خلتها خل ولا حاجة ولكن واجبك كطبيب هو اللي خلاك تشرح شرح وافي وأنا باشكرك علي ذلك
نورتني ونورت الموضوع وهنيئا لنا في المنتدي بطبيب آخر جميل مثلك يشاركنا الهواية الجميلة
أهلا وسهلا بك

Gamohunter
10-02-28, 02:32 AM
والله يا استاد طلعت انته اللى جميل ومنور المنتدى ومعلش كاتب استاد بالدال لان لوحه المفاتيح عندى بايظه والحرف التانى ما بيتكتبش فتسامحنا فى النقطه بقى

أبو زياد
10-02-28, 12:53 PM
فعلا كلام طلعت باشا مظبوط مية فى المية لانى انا فى 2003 كنت فى السعودية ولدغنى عقرب اسود فى المزرعة وكان معاية خالى راح يجيب اخ سودانى كان مر حوالى ساعة حسيت بمرارة فى شفايفى لكن لما وصلو كل الاى عملو فضل يقرا على ايدى وشرتها بموس طلعت دم اسود وخلاص

هاوى صيد
10-02-28, 02:05 PM
والله بجد بارع اخ طلعت وربنا يوفقك يا كبير

طلعت بخيت بسكالس
10-02-28, 02:55 PM
والله بجد بارع اخ طلعت وربنا يوفقك يا كبير

الف شكر ليك ياحبيب قلبي وشكرا علي مرورك الكريم

eng_ahmed
10-02-28, 04:59 PM
انا فعلا بخجل اني احاول اكتب موضوع وفي ناس زي استاذنا و معلمنا الاستاذ طلعت وانت فعلا
الجمت لساني عن الكلام وعقدت قلبي علي حبك
وياليت كلامي مث كلامك في المقام ويا ليت عقلي يصل الي عقلك

طلعت بخيت بسكالس
10-03-01, 12:20 AM
والله يا استاد طلعت انته اللى جميل ومنور المنتدى ومعلش كاتب استاد بالدال لان لوحه المفاتيح عندى بايظه والحرف التانى ما بيتكتبش فتسامحنا فى النقطه بقى

شرفتني ونورتني بمرورك الكريم ياغالي وبعديت ستاد أستاد ياعم كله جميل مدام من الغاليين

طلعت بخيت بسكالس
10-03-01, 12:22 AM
انا فعلا بخجل اني احاول اكتب موضوع وفي ناس زي استاذنا و معلمنا الاستاذ طلعت وانت فعلا
الجمت لساني عن الكلام وعقدت قلبي علي حبك
وياليت كلامي مث كلامك في المقام ويا ليت عقلي يصل الي عقلك

ينهار أبيض ياعم ده أنا راجل غلبان قوى ومش قد الكلام الجميل ده ربنا يكرمك يارب ويديم الحب والود اللي بيننا وأتطلع للقاء معاليك قريبا أنشأالله

BooGY
10-03-26, 11:49 AM
والله يا عم طلعت انا مش لاقى كلام احسن من اللى الناس الطيبة الجميلة اللى فى المنتى بتاعنا قالته لكن بجد شكرا ليك وشكرا لدكتور جامو هنتر على المداخلة والتوضيح وشكرا لكل الناس الذوق اللى معانا

undunk
10-03-30, 12:23 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة -_-

نآآآيس قواج الله
ثانكس على المرور

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ms-_-BrDona

>>ثنكـــس حبوبه
تسلم ايدج قلبووو ويعطيج الف عافيه <<
يو ولكم ...يسلمج ..يعافيج ..حياج اللله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قدساويه فصله

امممم

يحليلهم :>
والله يوفقهم لوووووووووووول
مشكوووره حبوبه
والله يعطييج ألف عااافيه

ولا تحرمينا من جديدج
العفوو ..يعافيج..نورتي

glock800
10-04-02, 04:05 AM
استاذى العزيز طلعت بك كل يوم بنتعلم من حضرتك حجات كتير فى جميع المجالات و ماقدرش اقول غير ربنا يذيدك من علمه ودمتم سالمين ،،،،

ولحضرتك منى اجمل تحية .

@khaled_taha@
10-05-16, 09:36 AM
موضوع في غايه الروعه والجمال أخي أ طلعت بخيت
بارك الله فيك

samy
10-05-16, 10:39 PM
استاذنا المهندس طلعت افتدنا كثيرا بمعلومتك العظيمه

محمد رضا العبد
10-05-16, 11:44 PM
والله ياجماعه مش عارف اقول للاستاذ طلعت بجد معلومات لاتقدر بمال....

hassan_11176
10-05-17, 12:58 AM
الف مليون شكر يا استاذ طلعت على هذا الكم من المعلومات والى الامام دائما
تقبل مرورى
اخوك الصغير/حسن

asdmkh
10-05-17, 12:12 PM
موضوع جميل جدا و شيق للغايه

momo44
10-05-18, 12:50 AM
معلومات مفيدة جدااااااا

مصطفى قناص الليل
10-06-07, 02:00 PM
مساء الخير يا بسكالس انا مصطفى من البدرشين وعضو جديد ممكن نتبادل من خبراتنا مايفيدنا فى رحلات الصيد واماكن الطيور ويارب مااكنش ازعجتك وتحياتى يافنان قناص الليل

مصطفى قناص الليل
10-06-07, 02:03 PM
مساء الخير يا بسكالس انا مصطفى من البدرشين وعضو جديد ممكن نتبادل من خبراتنا مايفيدنا فى رحلات الصيد واماكن الطيور ويارب مااكنش ازعجتك وتحياتى يافنان قناص الليل مستنى الرد

وليد الشيمى
10-06-07, 04:30 PM
كبير وواعى وفاهم

hema777h
10-07-28, 04:11 AM
بارك اللة فيك علي هذة المعلومات القيمة

ahmed2101
10-07-29, 12:54 PM
بارك الله فيك على المعلومات الهامة دى

golden eagle
10-07-29, 11:23 PM
موضوع جامد جدا تسلم ايدك