مشاهدة النسخة كاملة : ضربة موفقة

غاوى صيد
11-06-09, 02:16 PM
هذا الفيديو يظهر عملية اصطياد حمامة يمنية وهذا النوع اصطدناه من قبل وهو يخشى لانسان دائما ويطير مسرعا ولمسافات بعيدة اذا رأى أى انسان ويتواجد فى المناطق البعيدة عن السكان والمليئة بالزراعات وهو موجود فى مصر طوال السنة مستوطن
http://www.youtube.com/watch?v=w_ZF6MtUd2w&feature=related

moneey1975
11-06-26, 11:47 AM
بس كان كفايه الرشه الاولي وبلاش التانيه

mimic
11-06-26, 03:13 PM
انا اصطد النوع ده كتير وكنت بفتكر انو يمام قمري لأنو لونو بيكون بيج فاتح وأكبر من اليمام فعلا بس احيانا بيكون فيه اللي لون عينو حمرا زي الدم ... على العموم طعمو حلو جدا ولحمو فاتح غير الحمام

hisham
11-06-27, 02:01 AM
شكلو قصدو القتل وليس الصيد :( حرااام

He$ham
11-07-28, 01:54 PM
شكلو قصدو القتل وليس الصيد :( حرااام

انا عاوز افهم لية ضرب الرشة التانية مع ان اليمامة ماتت من اول رشة ؟؟

ahmedbig
11-08-16, 08:30 AM
معلومة للأخ إللي ضرب الحمامة رشتين كان ينبغي عليك بعد الرشة الأولي أن تسارع بسكين وتذكر أسم الله علي الطير وتذبحها من عنقها حتي يخرج الدم بشكل صحيح ويتحلل الطير أنا بعمل كده أما هذه الطريقة رشتين أنا بصراحة قلبي وجعني علي الحمامة

mada.portsaid
11-08-20, 02:31 PM
حراااااااااااااااااام كدة والله الحمامة صعبت عليا المفروض كان دبحها على راى الاستاذ احمد

محمد بيه صابر
11-11-09, 04:00 AM
الأخ اللي كاتب صياد منذ الصغر انت لا تعلم ابسط قواعد الحياه وليس حتي الصيد الا وهي الرحمه
فليكن في علمك انت لا تصيد وانما تقتل لأشباع غريزه
الله هو الشافي فلتدعوا له بالشفاء

amin hegazy
11-11-09, 04:12 AM
تقريبا والله واعلم ان الفيديو منقول مش هو اللى صايد وواضح تقريبا الكلام ده كلامه في الاول قبل الفيديو

zicooo
11-11-09, 07:11 PM
حراااااااااااااااااام كدة والله

raghd.b
11-11-09, 11:50 PM
مع كامل احترامى لصاحب الضربه الا اننى ارى انه انسان ظالم , فالضربة الاولى اتت بما يريده فلماذا يضربها ثانية الا ان كان يستمتع بالقتل وليس الصيد ,وكمان واضح ان الضربه كانت من قريب يعنى متستحقش ضربتين ولاحتى التصوير

moorg
11-11-14, 11:43 PM
ياااا جماعة مش الاخ الرافع الvidio هو الصايد :) دا مجرد video من برة

غاوى صيد
11-11-15, 06:58 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
للتوضيح للأخوة لست أنا من قام بضرب تلك الحمامة ولا من قام بتصويرها الفيديو أجنبى منقول من الخارج مع العلم بانى والحمد لله من ارحم خلق الله بالكائنات الاخرى اما عن موضوع الرشة الثانية فانا لم اشاهد الفيديو حتى اكتماله ورفعته بعدما شاهدت الرشة الاولى فقط ( أرجوا من أخوتى الأعزاء فى المنتدى عدم القاء التهم جزافا لعدم تحمل وزر والله يهدينا الى صراطه المستقيم )
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

farouk
11-12-08, 10:32 PM
بس ده مش حمام دي يمام قمري

القدارى
12-01-20, 09:10 PM
لاتعليق كلمة صياد مسكينة

عبد.الرحمن
12-01-22, 12:58 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
للتوضيح للأخوة لست أنا من قام بضرب تلك الحمامة ولا من قام بتصويرها الفيديو أجنبى منقول من الخارج مع العلم بانى والحمد لله من ارحم خلق الله بالكائنات الاخرى اما عن موضوع الرشة الثانية فانا لم اشاهد الفيديو حتى اكتماله ورفعته بعدما شاهدت الرشة الاولى فقط ( أرجوا من أخوتى الأعزاء فى المنتدى عدم القاء التهم جزافا لعدم تحمل وزر والله يهدينا الى صراطه المستقيم )
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا فاهم ان انت جايب الفيديو من اليوتيوب للإستشهاد بيه فقط

لكن مع احترامي لما تنزل حاجة في موضوع بإسمك لازم لازم تتأكد منها وتشوفها مرة والتانية والتالتة عشان دي هتبقى في وشك والناس هتحاسبك عليها وقبل كل ده ربنا هيحاسبك عليها ده عموما في اي مشاركات على النت او تشيير على الفيس وهكذا

وجزاك الله خيرااااا

chernobyl
12-01-24, 09:29 AM
ضربه جميله موفقه بس انت غلط غلطتين الاولى ان حرام لانك مزكيتش عليها شرعيا وضربه الرشه التانيه دى حرام عليك
الغلطه الثانيه ومش ليك بس لكل من يصطاد القمرى يجماعه بلاش صيد اليمام القمرى للحفاظ على سلالته لانه نادر جدا وبكدة هينقرض وتقبلو مرورى......

NEW_Year
12-01-27, 10:18 AM
كدا حرام ومش صح
كفاية رشة واحدة وبعدها تدبحها بالطريقة الصحيحة
لكن انت كدا مش عاوز تصطاد دا انت كدا عاوز تموتها مووووووت وليس صيد
:(

talha
12-02-08, 02:49 PM
يا جماعة ممكن تقرئوا التعليقات كلها قبل لما تكتبوا اي تعليق الر اجل معملش حاجة غلط لأن الفيديو اصلا مش بتاعه ده حب يشارك الناس بيه مفهاش اي مشكلة ومع كامل احترامي للعضو اللي بيقول لازم يشوفه مرة واتنين وتلاته ليه الفيديو مفهوش اي مشكلة ولا اي حاجة تخدش الحياء هو كل الموضوع ان الصياد اللي في الفيديو غلط بدل ما يذبح اليمامة ضربها رشة تاني ومش بعيد اصلا الراجل ده ميبقاش مسلم والفيديو ده ماذاش حد ولا اكسب حد سيئة او وزر فليه كل ده الموضوع ابسط من كده بكتير

owkean
12-02-08, 02:59 PM
يا جماعه انا اتجهت في صيدي لقتل الاشياء الضاره كالفئران والبرص

husein_saber
12-05-05, 02:54 AM
لا اله الا الله .... قال صلي الله عليه وسم (اذا قتلتم فاحسنوا القتل ) صدقر رسو الله
والله العظيم قلبي انفطر علي طريقة الصيد البشعه ديه

mohamed_salim75
12-05-05, 09:35 PM
اليمام ده اصطدت منه والضربه الاولى كافيه وكنت الحقها بالسكين ويجب عليك التسميه قبل الضرب بالبندقيه

hesham[MaFya]a
12-05-10, 04:32 PM
يا جماااااااااااااااااعة ده واااااااااااضح جداً انه فيديو من النننننننت عااااااادى مش هو الى مصوره .. ::ان بعض الظن اثم :::

owkean
12-05-10, 07:07 PM
هو اللي نزله وهو اللي هايخد زنب اليمامه اللي اصتادها ههههههههههههههههه

محمود القاضى
12-05-10, 09:59 PM
الضربه الاولى موفقه
و قد يكون
الرامى ظن انها ستطير فضرب الضربه الثانيه
على العموم
ان اراد الزملاء النصيحه فليكن على الخاص
بالتوفيق للجميع

owkean